Ifall ni kommer först till en Honda Goldwing

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag kan ta 160 kg i marklyft samt lyfta denna tråden, men inte en chans att jag ensam kan tippa upp en omkullvält guldvinge...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag kan ta 160 kg i marklyft samt lyfta denna tråden, men inte en chans att jag ensam kan tippa upp en omkullvält guldvinge...

De har förvånansvärt låg tyngdpunkt så nog tror jag du kan tippa upp den. Men det krävs teknik, inte råstyrka! Jag klarar inte 160 kg i marklyft men kan tippa upp en 400-kilosklump. :tummenupp
Klantigt att välta den förvisso, trötthet och ovana vid dessa tyngder är mitt försvar. :rodnar

Däremot att lyfta fram- eller bakhjulet i sidled som man kan göra med något "lättare" runt 200kg klarar jag inte...:rodnar
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag välte med en ny vinge som sjuttonåring, var inga problem att tippa upp den igen faktiskt!
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
(((Jag har faktiskt tippat upp en Guldvinge för en massa år sedan. Farsan välte med sin stillaståendes på en lutande grusplan en gång. Förövrigt jävligt smidig hoj/klump att köra, inte helt olikt en smal och smidig motard, så länge man har styrfart vill säga.)))
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hade lyftkurs med en granne för en månad sedan. Han har en liten kinesoffroad och hävdade bestämt att han kunde inte köra ensam i terräng eftersom hans hoj på kanske 100kg inte gick att lyfta ensam.

Jag tröttnade ganska snabbt på att snacka och drog ut honom på gården la ner min hoj på marken och lyfte upp den med två fingrar.

Därefter blev det lite teori och praktik i en halvtimme. Och min hoj tippades upp och ner fler gånger än jag höll räkning på.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Grannen försökte lyfta i sadeln så han fick ju varken grepp eller hävstång. Sen förstod han inte att det blir extra tungt om man står på nedsidan i en backe och försöker lyfta.

Gw har jag iofs aldrig lyft...
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Gw har jag iofs aldrig lyft...

Det är inga problem, ett grepp om styret och ett bra grepp om passagerarens handtag(!!) så fixar man det, från valfri Fångarna-på-fortet-dvärg till Pippi Långstrump.

En tippad hoj kan inte vara mer ergonomisk för att lyftas upp än en GW :)

(Men framförallt, man ska inte lyfta med ryggen, man ska lyfta med sina soldater //1'e Serg)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Teknik är allt. Såväl Goldwing som fullastade GS-hojar lyfts upp av lilla Lisa, 46 kilo tung, givet rätt teknik.

Backa in mot hojen, ta tag i vänster styrända med höger hand (max vä utslag), i passagerarens handtag eller pakethållare/bakram med vänster hand. Fatta, säkra, ly... NEJ!

Gå långsamt bakåt tills hojen står upp på hjulen.


Buy quality, cry once
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Teknik är allt. Såväl Goldwing som fullastade GS-hojar lyfts upp av lilla Lisa, 46 kilo tung, givet rätt teknik.

Backa in mot hojen, ta tag i vänster styrända med höger hand (max vä utslag), i passagerarens handtag eller pakethållare/bakram med vänster hand. Fatta, säkra, ly... NEJ!

Gå långsamt bakåt tills hojen står upp på hjulen.


Buy quality, cry once

Har haft en situation där jag haft styrlåset på åt höger när hojen vält. Då var det lite jobbigare att få ett bra grepp
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Nähä nu tänker ni alldeles fel. Nu pratar vi GW, inte Leif utan Honda (även om de två börjar närma sig varandra i vikt). Se här hur denne starke man försöker lyfta hjulmuttern vid service.
ronnie-coleman-defends-heavy-weight-header-1068x566.jpg

Lyfta med styre hit och dit och tag i sadeln och gå bakåt. Nu jiddrar ni.

Här kan ni se sist någon skulle upp på centralstöd.
Overview-Industry-Heavylifting-800x600[1].jpg
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top