Kallgarage eller varmgarage?

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Plockade ut offroadaren i förrgår för besiktning och premiärtur. Den hade ärgat rätt rejält i fuktigt och kyligt flerbilsgarage. Jag slarvade med vax och 5-56 innan vintern och nu är finns rost på utsatta skruvar, och korrosion på aluminiumdetaljer. Det kostar att slarva...
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Slutsats: VARMGARAGE alla dar i veckan året om, även när man är ute och kör :fakta
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Varmgarage alla dar om året... Varför: Vill ha mina kära saker varmt å säkert ställe...
Vill man meka eller putsa på någe ska man inte behöva sätta på sig massa varma kläder å frysa för att ta han om sina fordon..
Tekniskt sätt så kan man ha fordon stående utomhus i kall garage..
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Framför allt vill man förvara fordon torrt. Varmt eller kallt är av mindre betydelse så länge man undviker extrema temperaturer. Luft innehåller mindre fukt vid låga temps så rent tekniskt är det enklare att få till ett torrt kallgarage ;)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Allra lägst är den relativa luftfuktigheten (=risken för rost, oxider) i ett varmgarage vintertid !
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Har mc i kallgarage, inget problem med rost eller ärg.
Batteriet tar jag ur och placerar i värmen, tråkigt om det fryser sönder.
Grannen gnäller om att man inte behöver ta ur batterier varken i båt, mc eller husvagn under kallförvaring, hans batterier håller max 3 år, mina batterier håller runt 5-6 år.

Jag skulle aldrig starta upp en motor i kallförvaring endast för att ladda batteriet, blir mycket kondens i motor av detta.
Kan ju vara bra om man har förgasarhoj för att fylla förgasare, bensin dunstar annars, blir att starta på startgas med tomma gasare.
Insprutning, no problem, väldigt lätt att få igång mc efter 7 mån, förutsatt att man laddat batteri när man tagit ut det ur varmförvaring.
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Har mc i kallgarage, inget problem med rost eller ärg.
Batteriet tar jag ur och placerar i värmen, tråkigt om det fryser sönder.
Grannen gnäller om att man inte behöver ta ur batterier varken i båt, mc eller husvagn under kallförvaring, hans batterier håller max 3 år, mina batterier håller runt 5-6 år.

Jag skulle aldrig starta upp en motor i kallförvaring endast för att ladda batteriet, blir mycket kondens i motor av detta.
Kan ju vara bra om man har förgasarhoj för att fylla förgasare, bensin dunstar annars, blir att starta på startgas med tomma gasare.
Insprutning, no problem, väldigt lätt att få igång mc efter 7 mån, förutsatt att man laddat batteri när man tagit ut det ur varmförvaring.

Batterier tar ingen skada av kyla förutsatt de är laddade!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Min hoj har stått i kallgarage sen november, ingen underhållsladdning på batteriet för att jag var för snål/lat för att köpa en laddare.
Startade utan tjafs hur lätt som helst nu i början av veckan.
Dock varit snickare och pysslat i garaget under vintern så den såg förjävlig ut, men det hade den gjort även om den stått varmt :fakta
Till nästa år blir det en laddare iaf!

Sent from my G8441 using Tapatalk
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har mc i kallgarage, inget problem med rost eller ärg.
Batteriet tar jag ur och placerar i värmen, tråkigt om det fryser sönder.
Grannen gnäller om att man inte behöver ta ur batterier varken i båt, mc eller husvagn under kallförvaring, hans batterier håller max 3 år, mina batterier håller runt 5-6 år.

Jag skulle aldrig starta upp en motor i kallförvaring endast för att ladda batteriet, blir mycket kondens i motor av detta.
Kan ju vara bra om man har förgasarhoj för att fylla förgasare, bensin dunstar annars, blir att starta på startgas med tomma gasare.
Insprutning, no problem, väldigt lätt att få igång mc efter 7 mån, förutsatt att man laddat batteri när man tagit ut det ur varmförvaring.

Tja. Din granne har faktiskt rätt. Ett laddat batteri fryser inte.
Vid lägre temperaturer så sjunker självurladdningen vilket minskar behovet av underhållsladdning. Tar du in batteriet i värmen så åldras det faktiskt fortare än om det är i kyla. Det som din granne missar är kanske att underhållsladda. Om batteriet står hela vintern utan någon som helst underhållsladdning och kanske inte fullt laddat från början så kommer det att sulfatera lite och tappa kapacitet.
Håll batteriet fulladdat och gärna kallt. Jag har personligen haft min hoj i både kall och varmgarage beroende på vad jag haft tillgång till och att få ut 5-6 år ur batteriet är ingen svårighet om man bara ser till att ha det laddat. Men det räcker med att någon enstaka gång under vintern koppla på en laddare. Självurladdningen är bara några enstaka procent på en månad.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är verkligen högt o lågt när man läser på forum om vad man ska göra.
Allt mellan de som fan gör ALLT på sin hoj, till de som inte gör ett skit och har den stående ute :)
De som gör allt säger det gärna för att de har tid å lust, och vill framstå som hurtiga kanske, och de som vill göra minimalt blir oroade av dessa! Som jag haha

Ja. Alla gör ju olika beroende på dels vad man tror behövs och dels hur mycket man vill greja. Min rutin när jag ställt undan hojen för vintern har varit att tvätta av den så den är ren och parkera den i garaget. Sedan har jag någon enstaka gång under vintern kopplat på en CTEC laddare tills den signalerat att batteriet varit fullt. Och jag har aldrig haft några problem. Inte ens när jag hade hojen i ett parkeringsgarage där det inte fanns tillgång till el för en laddare. Den startade i alla fall snällt på våren. Plocka ur batteriet skulle jag aldrig få för mig att göra. Dom håller i alla fall med lätthet 5-6 år.
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Ja. Alla gör ju olika beroende på dels vad man tror behövs och dels hur mycket man vill greja. Min rutin när jag ställt undan hojen för vintern har varit att tvätta av den så den är ren och parkera den i garaget. Sedan har jag någon enstaka gång under vintern kopplat på en CTEC laddare tills den signalerat att batteriet varit fullt. Och jag har aldrig haft några problem. Inte ens när jag hade hojen i ett parkeringsgarage där det inte fanns tillgång till el för en laddare. Den startade i alla fall snällt på våren. Plocka ur batteriet skulle jag aldrig få för mig att göra. Dom håller i alla fall med lätthet 5-6 år.

Japp, och sen beroende på MCn också, men det kanske du menade också.
Min Ducati Scrambler från 15 har ju bara dessa noter i instruktionsboken tex:
"Storing the motorcycle
If the motorcycle is to be left unridden over long
periods, it is advisable to carry out the following
operations before storing it away:
- clean the motorcycle;
- empty the fuel tank;
- pour a few drops of engine oil into the cylinders
through the spark plug seats, then crank the
engine by hand a few times so a protective film
of oil will spread on cylinder inner walls;
- place the motorcycle on a service stand;
- disconnect and remove the battery.
Battery should be checked and charged (or replaced,
as required) whenever the motorcycle has been left
unridden for over a month.
Protect the motorcycle with a suitable canvas. This
will protect paintwork and let condensate breathe
out."

Där andra och femte punkten verkligen förvånar mig, tredje tycker jag är överkurs, och fjärde väl inte kan vara ett måste. Vad tänker du?
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag förvarar alltid hojen i varmgarage för att myggen möglar i kallt och fuktigt utrymme och det blir så fula märken kvar ifall jag någon gång skulle få för mig att tvätta hojen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Japp, och sen beroende på MCn också, men det kanske du menade också.
Min Ducati Scrambler från 15 har ju bara dessa noter i instruktionsboken tex:
"Storing the motorcycle
If the motorcycle is to be left unridden over long
periods, it is advisable to carry out the following
operations before storing it away:
- clean the motorcycle;
- empty the fuel tank;
- pour a few drops of engine oil into the cylinders
through the spark plug seats, then crank the
engine by hand a few times so a protective film
of oil will spread on cylinder inner walls;
- place the motorcycle on a service stand;
- disconnect and remove the battery.
Battery should be checked and charged (or replaced,
as required) whenever the motorcycle has been left
unridden for over a month.
Protect the motorcycle with a suitable canvas. This
will protect paintwork and let condensate breathe
out."

Där andra och femte punkten verkligen förvånar mig, tredje tycker jag är överkurs, och fjärde väl inte kan vara ett måste. Vad tänker du?

Mina tankar om dom här punkterna är följande.
Observera att det inte är facit utan mina personliga åsikter utifrån det jag känner till och den ambitionsnivå jag har.
- Rengöring. (Den är ju självklar egentligen. Det är trevligare att ställa undan den ren och smuts får inte ligga och gro fast.)
- Töm bränsletank. (Det här kommer av att bränsle har en begränsad hållbarhet. Jag har för mig att man säger att det är 3 månader eller något sådant. Dock är det i praktiken så att det faktiskt håller längre än så. Det som händer är att dom lättflyktiga och lättantändliga komponenterna i bensinen till viss del avdunstar med följd att motorn kan bli något svårstartad. I praktiken har jag aldrig haft något problem med det. Jag fyller upp tanken för att det inte ska finnas utrymme för kondens.)
- Spraya olja i cylindrarna. (Det här är ju för att minimera risken för korrosion i cylindrarna. I praktiken så är det här inte nödvändigt för att övervintra hojen i ett garage. Står den där det blir för djäkligt fuktigt under en längre tid så kan det vara en idé men har du inte öppnat cylindrarna så har du inte släppt in så mycket fukt som kan ställa till med något.
- Ställa hojen på depåstöd. (Det här är ju för att om hojen står på samma yta på däcken så kan det bli en liten platt yta på däcken som känns när man sedan kör. Men ser man till att ha däcken pumpade ordentligt och gärna flyttar den en dm någon gång då och då så är det inget problem. Sådana här flatspots kan för övrigt bildas om hojen står bara en vecka. Men det är också så att det kan kännas första biten men redan efter någon mil har det försvunnit. Dvs får man sådana så kommer det att rätta till sig av sig själv på första rundan.)
- Koppla bort batteriet. (Det kan ju förvisso vara en idé om man har startspärr mm som kanske drar lite ström. Men en frisk hoj drar ingen ström i stort sett så det är relativt onödigt. Har man möjlighet så kan man köra en underhållsladdare någon gång då och då under vintern så att batteriet hålls fulladdat. Att däremot ha laddaren ikopplad hela tiden har jag noterat att det verkar döda batteriet eftersom den ligger och pressar mot max ladd. Jag har inte klurat på exakt varför men kompisar jag har som har haft batteriet på konstant underhållsladdning har fått betydligt sämre livslängd på batteriet än jag haft)

Dvs punkterna har en viss relevans. Men man ska inte glömma att dom skriver instruktioner för hur du ska ta hand om hojen och gärna tar i lite extra. Dels för att dom inte vet vilka förhållanden som du förvarar hojen i och dels för att dom vill vara onödigt försiktiga eftersom det kan bli fråga om garantiärenden om du inte följer instruktionerna och sedan ställer hojen väldigt fuktigt och den tar skada.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Alla mina hojar jag haft de senasten10 åren har tillbringat vintern utomhus under Biltemakapell. På hösten fyller jag bara upp bensinen, smörjer kedjorna och 5.56:ar på lämpliga ställen. Kopplar inte ens ur batterier. Har aldrig problem att starta upp dom på våren. Och min TTR600 som inte varit igång sen september startade på 3:e kicken förra helgen :banana.
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Mina tankar om dom här punkterna är följande.
Observera att det inte är facit utan mina personliga åsikter utifrån det jag känner till och den ambitionsnivå jag har.
- Rengöring. (Den är ju självklar egentligen. Det är trevligare att ställa undan den ren och smuts får inte ligga och gro fast.)
- Töm bränsletank. (Det här kommer av att bränsle har en begränsad hållbarhet. Jag har för mig att man säger att det är 3 månader eller något sådant. Dock är det i praktiken så att det faktiskt håller längre än så. Det som händer är att dom lättflyktiga och lättantändliga komponenterna i bensinen till viss del avdunstar med följd att motorn kan bli något svårstartad. I praktiken har jag aldrig haft något problem med det. Jag fyller upp tanken för att det inte ska finnas utrymme för kondens.)
- Spraya olja i cylindrarna. (Det här är ju för att minimera risken för korrosion i cylindrarna. I praktiken så är det här inte nödvändigt för att övervintra hojen i ett garage. Står den där det blir för djäkligt fuktigt under en längre tid så kan det vara en idé men har du inte öppnat cylindrarna så har du inte släppt in så mycket fukt som kan ställa till med något.
- Ställa hojen på depåstöd. (Det här är ju för att om hojen står på samma yta på däcken så kan det bli en liten platt yta på däcken som känns när man sedan kör. Men ser man till att ha däcken pumpade ordentligt och gärna flyttar den en dm någon gång då och då så är det inget problem. Sådana här flatspots kan för övrigt bildas om hojen står bara en vecka. Men det är också så att det kan kännas första biten men redan efter någon mil har det försvunnit. Dvs får man sådana så kommer det att rätta till sig av sig själv på första rundan.)
- Koppla bort batteriet. (Det kan ju förvisso vara en idé om man har startspärr mm som kanske drar lite ström. Men en frisk hoj drar ingen ström i stort sett så det är relativt onödigt. Har man möjlighet så kan man köra en underhållsladdare någon gång då och då under vintern så att batteriet hålls fulladdat. Att däremot ha laddaren ikopplad hela tiden har jag noterat att det verkar döda batteriet eftersom den ligger och pressar mot max ladd. Jag har inte klurat på exakt varför men kompisar jag har som har haft batteriet på konstant underhållsladdning har fått betydligt sämre livslängd på batteriet än jag haft)

Dvs punkterna har en viss relevans. Men man ska inte glömma att dom skriver instruktioner för hur du ska ta hand om hojen och gärna tar i lite extra. Dels för att dom inte vet vilka förhållanden som du förvarar hojen i och dels för att dom vill vara onödigt försiktiga eftersom det kan bli fråga om garantiärenden om du inte följer instruktionerna och sedan ställer hojen väldigt fuktigt och den tar skada.

Gott snack.
Jag slarvade med rengöringen i år så de borstade stål-ytorna är lite fula. Ska googla fram en lösning.
Körde med full bensin-tank och istället för depå-stöd rullade jag MCn lite var månad.
Batteri lät jag vara, oljade kanske till kedja och nyckelhål, minns inte faktiskt.
Den startade lätt varje fall, gött!
Ska snart på 1200 mil-service så ev byter vi kedja där, ska varje fall av-olja den snart med 5-56.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Gott snack.
Jag slarvade med rengöringen i år så de borstade stål-ytorna är lite fula. Ska googla fram en lösning.
Körde med full bensin-tank och istället för depå-stöd rullade jag MCn lite var månad.
Batteri lät jag vara, oljade kanske till kedja och nyckelhål, minns inte faktiskt.
Den startade lätt varje fall, gött!
Ska snart på 1200 mil-service så ev byter vi kedja där, ska varje fall av-olja den snart med 5-56.

Dom borstade stålytorna kan bli att se lite fula ut om man har den stående där det är lite fuktigt ja. Lösningen på det är att spraya på lite 5-56 eller liknande och köra med en lite grövre svamp. Det kan till och med räcka med 5-56 och bara torka med en trasa. Lite beroende på exakt hur dom ser ut.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Ha gärna lite södvärme, typ 130W frostskyddselement. Fördelen är att du slipper kondens vid temp variationer och fuktig väderlek. Kostar typ 2kr/dygn när det står på dygnet om.. Dessutom mycket trevligare om man behöver skruva.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top