Kallgarage eller varmgarage?

kallgarage duger gott, skruva av batteriet och kolla glykolen bara. Det är inte supernoga med vinterförvaring. Starta dock inte upp hojen då och då, bara onödiga kallstarter. depåstöd kan vara bra för hullagren också.
 
snaijk skrev:
E det shit the same eller tar hojen stryk av lite minusgrader ibland?

Om man kan välja så är valet lätt varmgarage. Men jag tror det är viktigast att det inte är fuktigt o kallgarage blir väll lätt lite fuktiga.
 
Nån skrev att ett varmgarage som öppnas ofta, t.ex. om man har en bil där oxo, inte är så bra som man kan tro, eftersom temperaturen varierar ganska mycket då. Exakt varför minns jag inte, men gör en liten sökning. :tummenupp
 
PacMan skrev:
Nån skrev att ett varmgarage som öppnas ofta, t.ex. om man har en bil där oxo, inte är så bra som man kan tro, eftersom temperaturen varierar ganska mycket då. Exakt varför minns jag inte, men gör en liten sökning. :tummenupp

Fukt uppstår ju lätt om varm luft kondenseras när den kyls av. Förmodligen är det väl inte konstigare än så.
 
Hur är det med underhåll av batteriet?
Det jag hört är att man ska ladda upp det först, sen någon månad innan det är dags att åka igen så ska det ställas på laddning igen.

Samt att batteriet ska förvaras torrt och svalt (dvs straxt under rumstemperatur).
 
scud skrev:
Hur är det med underhåll av batteriet?
Det jag hört är att man ska ladda upp det först, sen någon månad innan det är dags att åka igen så ska det ställas på laddning igen.

Samt att batteriet ska förvaras torrt och svalt (dvs straxt under rumstemperatur).

Brukar ladda det då och då kan skadas om det laddas ut för mkt. Även viktigt att det inte utsätts för kyla p.g.a det kan frysa sönder
 
PacMan skrev:
Nån skrev att ett varmgarage som öppnas ofta, t.ex. om man har en bil där oxo, inte är så bra som man kan tro, eftersom temperaturen varierar ganska mycket då. Exakt varför minns jag inte, men gör en liten sökning. :tummenupp

Med bilar och garage är det ju såhär:
Du åker ute med den på vintern, och får snö på den. Du ställer in den i garaget där snön smälter, och vatten samlas lite här och där. När du kör iväg med bilen igen så fryser vattnet igen, och is tar mer platts en vatten. Ja ni fattar...

Sen så när man ställer in bilen i ett garage är ju bilen kallare än omgivningen vilket borde göra att lite vatten kondenseras på den?
 
Najde skrev:
Med bilar och garage är det ju såhär:
Du åker ute med den på vintern, och får snö på den. Du ställer in den i garaget där snön smälter, och vatten samlas lite här och där. När du kör iväg med bilen igen så fryser vattnet igen, och is tar mer platts en vatten. Ja ni fattar...

Sen så när man ställer in bilen i ett garage är ju bilen kallare än omgivningen vilket borde göra att lite vatten kondenseras på den?

Bromskivan och oket på din avatar känner jag allt igen :) . Jag råkar även veta att bromsoken kan bli riktigt snygga med Biltemas silver-fälgfärg. :tummenupp

En del säger ju att de brukar starta hojen nån gång i månaden under vinterhalvåret, men vissa anser att det är MYCKET dåligt. Nu är jag beredd att hålla med. Höll på och startade och stannade motorn ett par ggr igår utan att köra något med hojen, och idag var den inte lättstartad kan jag lova. :gnissla Blev riktigt nervös över att nåt hade pajat, men till sist brummade den igång. Hade väl blivit lite sur tror jag.
 
Man kanske borde fundera över varför folk rekommenderar än det än det andra, som typ starta hojen, några ggr/vinter. Om du skall ladda upp batteriet i den utsträckning som det "kostar" att starta hojen måste du köra ett antal mil ( å det gör man inte på vintern), så jag rekommenderar "underhållsladding" av batteriet. :)
 
Ladda batteriet med en mc-batteri laddare.
Tvätta och vaxa hojen.
Om du startar den på vintern se till att den blir varm innan du stänger av den igen. Om oljan blir varm så slipper du onödig kondens inne i motorn. 10-15 minuter räcker förmodligen gott och väl.
Se åxå till att asfalten är i åkbart skick så kan du ta en liten sväng runt garaget. Hojen har inget emot att röra på sig lite då och då. Bromsar, framgaffel och andra rörliga delar gillar helt enkelt rörelse.

Jag har levt med kallgarage sen -95 och det har slarvats ibland med tvätt och laddning av batteri. Det har ställt till onödiga utgifter och arbete...

Ha så skoj med hoj!
:Bugar
 
Kallgarage är helt OK, med glykol, full tank och batteriet urtaget.
Varmgarage är ockå helt OK, men det kan uppstå kondens vid upprepad avkylning/uppvärmning, men är nog inget större problem.
Underhållsladda batteriet då och då under vintern.
Uppallad på depåstöd, eller liknande så att hojen inte hänger på däcken hela vintern är också att rekommendera, alternativt rulla hjulen nåt kvartsvarv då och då.
Annat bortglömt tips är att ha på lite olja på gafflarna, jucka upp och ner några gånger på gaffeln, så slipper man byta gaffelboxar på våren.
Har en spray med nåt 2konserveringsjox" avsett för hojar, brukar spraya över hela hojen när jag ställer av den, bra eller anus vete f-n.
 
Kiosken skrev:
Brukar ladda det då och då kan skadas om det laddas ut för mkt. Även viktigt att det inte utsätts för kyla p.g.a det kan frysa sönder

Ett fullladdat batteri fryser inte. Håller man det bara laddat så är det ingen risk att det fryser. Här uppe är det -40 på vinter ibalnd och då ska man inte ha ett halvladdat batteri :gnissla
 
Min rutin i samband med vinterförvaring har alltid varit att tvätta och vaxa hojen, fylla upp tanken och tömma förgasarna på bensin. Sen plockar jag ur batteriet, förvarar det inomhus och laddar det två, tre gånger under vintern. Tryckt i ett extra kilo luft i däcken har jag också gjort. Sen täcker jag över hojen med nåt , som rep -och dammskydd.

Hojen har alltid startat på våren, ett par gånger har jag fått rulla i gång den, dock. Ibland har jag bytt olja och filter (och nån gång tändstift) innan avställning, ibland inte. Men det är rätt gott att ha ny olja, filter och stift och nytvättad hoj på våren, bara starta och köra.
 
don_tomazo skrev:
Neej, det måste väl vara så att man ska lätta på trycket på däcken för att förhindra sprickbildning. Inte pumpa i ännu mer.

Nej, då får du "platta" sulor. Om du släpper ut luft, blir det ännu mindre luft under vintern, då densiteten på luften sjunker vid kyla.Helst ska mc:n vara upphöjd med depåstöd fram & Bak. .

Mvh//ZS
 
Det är verkligen högt o lågt när man läser på forum om vad man ska göra.
Allt mellan de som fan gör ALLT på sin hoj, till de som inte gör ett skit och har den stående ute :)
De som gör allt säger det gärna för att de har tid å lust, och vill framstå som hurtiga kanske, och de som vill göra minimalt blir oroade av dessa! Som jag haha
 
Inga problem med hojen i kallgarage så länge den har däck som tål minusgrader. Har den moderna sport eller racerdäck finns risken för sprickor. Tog hem ett Metzeler M7RR vårvintern 2016. När jag kört ca 200mil med det blev det en spricka på ena sidan av slitbanan längs ungefär 1/3 av omkretsen. Ser ut som det spruckit mellan två olika gummiblandningar.
Eller som man hållit en kniv mot hjulet och snurrat hjulet.
Jag brydde mig inte utan körde 2017 med sprickan men nu ska däcket bytas.
Nya däcket M7RR som ska på tog jag hem innan det blev kallt hösten 2017.
20180411
Nu har jag bytt det spruckna M7RR däcket. Sprickan gick längs 110cm utefter vänstra sidan av slitbanan, dvs runt ca 2/3 av däckets omkrets här nära slitbanekanten. Avståndet till slitbanekanten varierade från ca 45mm vid ändarna till 23mm vid mitten.
På fotot syns sprickan bara som ett "streck" men när däcket var pumpat var det en spricka på några tiondels mm bredd kanske 5mm ner i gummit .
 

Bifogat

  • Spricka-M7RR-1024.jpg
    Spricka-M7RR-1024.jpg
    92.8 KB · Visningar: 46
Last edited:
Tekniskt sett spelar ingen roll... för själen, varmgarage :tummenupp
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top