Halmstad

Bonne

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Halmstad, Stenhuggeriet
Hoj
Monster 620 S.ie
Jag kör mest på kvällar och helger (inte mitt på vardagar pga studier) och då kan det kanske vara lite svårt att komma till... synd men efter jag fått ett eget garage så är det helt klart intressant som vinterförvaring! Jag vill ju inte att min räser ska frysa Just nu vill jag gärna ha tag på garage som är tillgängligt hela tiden.

Förstår att du vill ha ett garage som är tillgängligt 24/7 :p Tänkte bara slänga ut det att jag har vinterförvaring för 100kr/månad... Om ni inte vill vara rädda för att det ska komma någon buse o bryta sig in i ert garage :p

Jaså, lustgas först, sen turbo? Se bara till så att inte pumpen hickar till... Då blir det helt plötsligt mycket skruvande Menmen, installerar man det ordentligt utan glappande sladdar så funkar det nog fint Men man får nog mer gasande per krona med turbo, så hittar du garage till mig så behöver jag inte ens öl för att stå till tjänst med all info du behöver för turbobygget, och lite byggarhjälp också om du vill Men jag tar gärna öl ändå... och blir du sugen på att känna på lite tryck så kan jag nog bjuda på en åktur med min hoj också
:rofl :rofl :4skrika :4skrika :D :4skrika :4skrika :rofl :rofl
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
lahi skrev:
2323386 Jaså, lustgas först, sen turbo? :) Se bara till så att inte pumpen hickar till... Då blir det helt plötsligt mycket skruvande :hihi Menmen, installerar man det ordentligt utan glappande sladdar så funkar det nog fint :tummenupp Men man får nog mer gasande per krona med turbo, så hittar du garage till mig så behöver jag inte ens öl för att stå till tjänst med all info du behöver för turbobygget, och lite byggarhjälp också om du vill :tummenupp Men jag tar gärna öl ändå... och blir du sugen på att känna på lite tryck så kan jag nog bjuda på en åktur med min hoj också :hihi

Jag har trim-beslutsånget, STOR-sugmotor med herrejössestopp. "Bara" lustgas, eller en turbokonvertering, tackar för erbjudandet!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Bånner skrev:
2323474 Förstår att du vill ha ett garage som är tillgängligt 24/7 :p Tänkte bara slänga ut det att jag har vinterförvaring för 100kr/månad... Om ni inte vill vara rädda för att det ska komma någon buse o bryta sig in i ert garage :p
Jag hör med all sannolikhet av mig till höst/vintern! Garage för vinterförvaring är mycket intressant :tummenupp Vill inte ha hojen i eget garage (som antagligen är mycket lätt att bryta upp) över en hel vinter. Busar tycker jag inte om.
 

Bonne

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Halmstad, Stenhuggeriet
Hoj
Monster 620 S.ie
lahi skrev:
2323501 Jag hör med all sannolikhet av mig till höst/vintern! Garage för vinterförvaring är mycket intressant :tummenupp Vill inte ha hojen i eget garage (som antagligen är mycket lätt att bryta upp) över en hel vinter. Busar tycker jag inte om.
Nej, vemfan gillar busar? :p
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Silverryggen skrev:
2323480 Jag har trim-beslutsånget, STOR-sugmotor med herrejössestopp. "Bara" lustgas, eller en turbokonvertering, tackar för erbjudandet!
Stor sugmotor är ju ganska kul, men turbo är roligt. Det går att få mycket fint register med turbo också, och effekten ska man ju inte klaga på. Kanske lite tamt på botten, men det tar man igen senare. Jag röstar på turbo!
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Silverryggen skrev:
2323480 Jag har trim-beslutsånget, STOR-sugmotor med herrejössestopp. "Bara" lustgas, eller en turbokonvertering, tackar för erbjudandet!

Vridmoment är det som gör det roligt. Ju tidigare och kraftigare dessto bättre. En STOR sugmotor har det.........en turbo inte lika mycket lika tidigt. En kompressor har allt.......högt vridmoment, hög toppeffekt och en linjär effektkurva precis som på en sugmotor.

Sen har ju inte alla kompressor heller.......lite mer jobb att få det funka.

J
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
VR-8 skrev:
2323576 Vridmoment är det som gör det roligt. Ju tidigare och kraftigare dessto bättre. En STOR sugmotor har det.........en turbo inte lika mycket lika tidigt. En kompressor har allt.......högt vridmoment, hög toppeffekt och en linjär effektkurva precis som på en sugmotor.

Sen har ju inte alla kompressor heller.......lite mer jobb att få det funka.

J
Jepp, mycket vrid e kul! Jag har ju inte lika mycket vrid på låga varv som en stor sugmotor eller kompressorhoj, men från 5200 har jag över 100 Nm och vid 7000 varv har jag 233 Nm på hjulet. 7000 varv är väl ganska lågt ändå? Så jag tar igen vridet ganska snabbt. Max effekt har jag från 8000 till 10500 ungefär. Detta är på 1,1 bar och nu laddar jag strax över 1,4 så jag borde ligga på 250-260 Nm på hjulet nu vid ungefär samma varv. Det räcker till ganska bra :) Kompressor är ju kul, OM man kör med Rotrexkompressor. Skruvkompressor man man nog glömma för gata om man vill ha en hyfsat rolig och körbar hoj med normal effektkurva. Jättevrid från botten som är jäkligt svårt att starta snabbt med. Lite svårt att acca ordentligt utan wheeliebars när framhjulet lättar vid 1500 varv på 3:an :hihi Då är det mycket lättare med mycket vrid längre upp i registret. Men det gäller som sagt skruvkompressor. Men, iallafall, med överladdning har man effekt varje gång man vrider på rullen, med lustgas några gånger när man trycker på knappen, sen får man fylla tuben.
 

Bifogat

  • dynorun_23 (Medium).JPG
    dynorun_23 (Medium).JPG
    93.7 KB · Visningar: 61
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
lahi skrev:
2323664 Jepp, mycket vrid e kul! Jag har ju inte lika mycket vrid på låga varv som en stor sugmotor eller kompressorhoj, men från 5200 har jag över 100 Nm och vid 7000 varv har jag 233 Nm på hjulet. 7000 varv är väl ganska lågt ändå? Så jag tar igen vridet ganska snabbt. Max effekt har jag från 8000 till 10500 ungefär. Detta är på 1,1 bar och nu laddar jag strax över 1,4 så jag borde ligga på 250-260 Nm på hjulet nu vid ungefär samma varv. Det räcker till ganska bra :) Kompressor är ju kul, OM man kör med Rotrexkompressor. Skruvkompressor man man nog glömma för gata om man vill ha en hyfsat rolig och körbar hoj med normal effektkurva. Jättevrid från botten som är jäkligt svårt att starta snabbt med. Lite svårt att acca ordentligt utan wheeliebars när framhjulet lättar vid 1500 varv på 3:an :hihi Då är det mycket lättare med mycket vrid längre upp i registret. Men det gäller som sagt skruvkompressor. Men, iallafall, med överladdning har man effekt varje gång man vrider på rullen, med lustgas några gånger när man trycker på knappen, sen får man fylla tuben.

Låter som en karaktäristisk "turbo-kick" ,130Nm på 1800 rpm.......blir lite knivigt vid nerlägg och gaspådrag..eller?

Jag har bänkat min Aprilia nu före så att säga........129.85hk/9450rpm ungefär och 107.95Nm/5500rpm ungefär på slangen hos Marcussen.
Polarens R1'a hade dock högre effekt (155hk/~11500) men nådde inte upp till mitt vrid.. :confused: han bänkade 103.65Nm vid lite högre varv(kom inte ihåg vilket). Detta med slipon på båda och ett BMC-filter på R1'an annars standardhojar.

J
 

Bifogat

  • Bänkning Aprilia0001.JPG
    Bänkning Aprilia0001.JPG
    90 KB · Visningar: 69
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
VR-8 skrev:
2323684 Låter som en karaktäristisk "turbo-kick" ,130Nm på 1800 rpm.......blir lite knivigt vid nerlägg och gaspådrag..eller?

Jag har bänkat min Aprilia nu före så att säga........129.85hk/9450rpm ungefär och 107.95Nm/5500rpm ungefär på slangen hos Marcussen.
Polarens R1'a hade dock högre effekt (155hk/~11500) men nådde inte upp till mitt vrid.. :confused: han bänkade 103.65Nm vid lite högre varv(kom inte ihåg vilket). Detta med slipon på båda och ett BMC-filter på R1'an annars standardhojar.

J
Turbokick e kul :hihi Det är inte så svårt som det låter att hantera vid nerlägg och gaspådrag. Det ser värre ut på pappret än vad det är. 1800 varv på lite högre växel (man ligger inte på 10000+ varv i kurvorna med turbohoj) är ganska stor hastighetsskillnad pga min uppdrevning.. Man känner när det suger iväg så då får man lätta lite på gasen, men det lär man sig ganska fort. Det känns inte som en on/off-brytare. Det går dessutom ganska bra att reglera laddtrycket med gasen i kurvorna så att gasa hyfsat mycket i kurvor går fint. Men full gas är ju inte att tänka på.
Det ska bli intressant att se "efter"-kurvorna sen :tummenupp
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
lahi skrev:
2323718 Turbokick e kul :hihi Det är inte så svårt som det låter att hantera vid nerlägg och gaspådrag. Det ser värre ut på pappret än vad det är. 1800 varv på lite högre växel (man ligger inte på 10000+ varv i kurvorna med turbohoj) är ganska stor hastighetsskillnad pga min uppdrevning.. Man känner när det suger iväg så då får man lätta lite på gasen, men det lär man sig ganska fort. Det känns inte som en on/off-brytare. Det går dessutom ganska bra att reglera laddtrycket med gasen i kurvorna så att gasa hyfsat mycket i kurvor går fint. Men full gas är ju inte att tänka på.
Det ska bli intressant att se "efter"-kurvorna sen :tummenupp

Jag har oxå tänkt dreva upp lite men hur mycket har du drevat din? Min standard är 16/40 och ska ge ca 308km/h vid 10800 men med mer hästar så får det bli 17/40, den ska ge ca 328km/h om motorn orkar varva ur. Jag har kört 16/40,15/42 och nu 16/42 men ingen ger det där sista.......15/42 ger bra acc men orken tar slut typ vid 230, 16/40 ger bra ork uppåt men inte kanon acc.......16/42 är för mig en bra kompromiss nu. Hoppas 17/40 kan vara vägen med lite mer hästar sedan.......

J
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
VR-8 skrev:
2323772 Jag har oxå tänkt dreva upp lite men hur mycket har du drevat din? Min standard är 16/40 och ska ge ca 308km/h vid 10800 men med mer hästar så får det bli 17/40, den ska ge ca 328km/h om motorn orkar varva ur. Jag har kört 16/40,15/42 och nu 16/42 men ingen ger det där sista.......15/42 ger bra acc men orken tar slut typ vid 230, 16/40 ger bra ork uppåt men inte kanon acc.......16/42 är för mig en bra kompromiss nu. Hoppas 17/40 kan vara vägen med lite mer hästar sedan.......

J
Jag har drevat upp från originalets 14/47 till 16/42. Ger 342 km/h vid varvstoppet, och det orkar den. Det blåser som fan, men det går :hihi Hur det är med kompressor vet jag inte, men med turbo så verkar alltihop fungera bättre om turbon får lite mer motstånd att jobba mot, dessutom blir hojen inte så stirrig på småväxlarna. Med min utväxling så powerwheelar hojen på 4:an (har 5 växlar) så hur den hade blivit med original utväxling kan man ju tänka sig :hihi Så dåligt acc pga för hög utväxling ska du nog inte oroa dig över. Behåller man original utväxling så blir man bara långsammare, man måste ju släppa hela tiden eftersom hojen går på bakhjulet överallt. Det gör den iofs ändå, men det blir lättare att kontrollera med hög utväxling.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
lahi skrev:
2323885 Jag har drevat upp från originalets 14/47 till 16/42. Ger 342 km/h vid varvstoppet, och det orkar den. Det blåser som fan, men det går :hihi Hur det är med kompressor vet jag inte, men med turbo så verkar alltihop fungera bättre om turbon får lite mer motstånd att jobba mot, dessutom blir hojen inte så stirrig på småväxlarna. Med min utväxling så powerwheelar hojen på 4:an (har 5 växlar) så hur den hade blivit med original utväxling kan man ju tänka sig :hihi Så dåligt acc pga för hög utväxling ska du nog inte oroa dig över. Behåller man original utväxling så blir man bara långsammare, man måste ju släppa hela tiden eftersom hojen går på bakhjulet överallt. Det gör den iofs ändå, men det blir lättare att kontrollera med hög utväxling.


Svårt det där med mycket effekt. Jag tycker att det ofta slutar med "Mycke vill ha mer" dvs man nöjer sig inte förrens hojen ger max av vad den klarar av.

Mitt projekt(om det någonsin blir av..... :tummenupp ) är körbarhet. Min hoj är idag otroligt snabb vid kurvkörning och är nästan kopplad direkt till hjärnan vid krokiga vägar. Vad som saknas är effekten......visst den räcker till för att köra fort i kurviga vägar men det sista som får mig att "skaka" av rädsla finns inte. Nu blir man ju lite lurad av ljudet från en twin, det låter aldrig som hojen ylar utan bara "puttrar" på så att säga.

Man blir ju lite impad av en MotoGP hoj som har både körbarhet och en satans massa effekt........måste man nöja sig med bara det ena? Kan man inte ha båda även i en gathoj fast på ett lägre plan?

J
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
VR-8 skrev:
2323902 Svårt det där med mycket effekt. Jag tycker att det ofta slutar med "Mycke vill ha mer" dvs man nöjer sig inte förrens hojen ger max av vad den klarar av.

Mitt projekt(om det någonsin blir av..... :tummenupp ) är körbarhet. Min hoj är idag otroligt snabb vid kurvkörning och är nästan kopplad direkt till hjärnan vid krokiga vägar. Vad som saknas är effekten......visst den räcker till för att köra fort i kurviga vägar men det sista som får mig att "skaka" av rädsla finns inte. Nu blir man ju lite lurad av ljudet från en twin, det låter aldrig som hojen ylar utan bara "puttrar" på så att säga.

Man blir ju lite impad av en MotoGP hoj som har både körbarhet och en satans massa effekt........måste man nöja sig med bara det ena? Kan man inte ha båda även i en gathoj fast på ett lägre plan?

J
Jo, man vill alltid ha mer effekt. Jag började på 1,1 bar (266 hästar på hjulet) och efter 2 månader var jag på wastegaten och höjde till 1,4 bar. Nu vill jag ha ännu mer, men jag ligger på gränsen av vad min turbo (TD04-16T) klarar av så mer kan jag inte ladda. Eller, ja, jag kan ju, men det blir för mycket värme då. Väghållning försöker jag förbättra nu, så en modern usd-gaffel och en ordentlig bakdämpare tänkte jag satsa på härnäst, men jag kan ju inte göra så mycket åt chassit. Du har ju liiiite modernare chassi än vad jag har :hihi Så, mer effekt i din båge tillsammans med ditt chassi och dina fjädringsgrejor hade nog blivit väldigt roligt... Bygg! :tummenupp
 

Bonne

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Halmstad, Stenhuggeriet
Hoj
Monster 620 S.ie
pont4n skrev:
2325878 Någon som är sugen på att köra lite ikväll?
Såg försent :(
Men du - Tack så mycket för att du visade mig lite roliga väger :)
Lite tråkigt att köra med en slö jävel som mig va? Säljer iaf 125:an nu i veckan och så är det bara 2 veckor kvar till monstret kommer ut ;)
 

pont4n

Medlem
Gick med
19 Jun 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory
Bånner skrev:
2326545 Såg försent :(
Men du - Tack så mycket för att du visade mig lite roliga väger :)
Lite tråkigt att köra med en slö jävel som mig va? Säljer iaf 125:an nu i veckan och så är det bara 2 veckor kvar till monstret kommer ut ;)

Hehe nä det är kul, jag är ju rätt slö om man jämför mig med dom andra som brukar köra på torsdagar :p
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top