Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Batteri...?

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    1 283
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    ...batterier mår alltid bäst av att laddas som Batteritillverkarna Yuasa och Tudor säger: Med konstantspänning ca 13,7 Volt...
    Skall vi tolka det som att du avråder från att använda CTEK?

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Limhamn
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Inlägg
    1 378
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    Skall vi tolka det som att du avråder från att använda CTEK?
    Isåfall undrar jag hur jag hållit liv i ett 15 år gammalt batteri som drar igång en V8. Ett original Mercedes-batteri (dekaltrimmat Varta) som jag underhållsladdat med en C-tek-laddare i 10 år.

    För övrigt i tråden, jösses vilket drama för ett batteri. Köp, använd, ladda. Krångla inte till det. Till mc? Köp Yuasa, rätt skött håller det i många år. Köp Biltema, rätt skött håller det också många år, men färre än Yuasa. Förmodligen. Biltemabatteriet jag hade i min ZZR höll i minst 5 år. Stödladdat med samma C-tek-laddare jag forfarande använder.

    Men handen på hjärtat, hur ofta har ni batteriproblem därute i Svealand? Det är ungefär det minsta problemet jag haft under 30 års motorintresse hårt utslaget av läckande kylare, skeva bromsskivor, rost, spridare, fastfrusna dörrhandtag (Alfa 164...) kamremmar, vattenpumpar, packboxar som läcker (igen), punka, soppaläckage... jag kan hålla på hela kvällen. Men har nog jinxat mig tillräckligt för att höra det där ”klick” när jag vrider om nyckeln nästa gång.
    Föredettahojar: AR 125 -85 | ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

    Om julmust ska heta vintermust, så ska fan vinterhjul heta vintervinter!!

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 436
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    Skall vi tolka det som att du avråder från att använda CTEK?
    Ctek 45 Zafir fungerar genom att vid ca 12,85 Volts batterispänning ge en ny underhållsladdning.
    Och fungerar därför med batterier som har en vilospänning på 12,8 Volt eller lägre.

    Har man ett batteri som har en vilospänning på 12,9 Volt eller högre så kommer batteriet börjat sulfatera/förstöras innan Zafiren slår till.

    När min väns R1200GS inte startade efter stått länge i sommar utan Underhållsladdning och det inte hjälpte ladda Exide batteriet med inkopplad Ctek, hojen startade fortfarande inte köpte han ett Biltema Gelbatteri. Laddade det och hojen startade. Efter en månad med inkopplad Ctek som hela tiden lýste grönt startade hojen inte. Han tog ur det en månad gamla Gelbatteriet och tog bilen ner till Biltema med mig med. På Biltema konstaterade man med deras testutrustning i informationsdisken att det inte var något fel på batteriet. Det var bara lite oladdat. Så man kopplade det till Biltemas batteriladdare. Och Biltemas batteriladdare gav diagnosen att det här batteriet går inte att ladda !? (det batteri som det inte var något fel på enligt 1a testen)
    Varpå han fick ett tillgodokvitto. Valde tillgodokvitto framför nytt Gelbatteri.

    Väl hemma igen för komma ut och köra fick han låna mitt Biltema reserv Gelbatteri. Och en konstantspänningsladdare som jag gjort av en gammal dumladdare med 2 st 6800uF kondensatorer mellan + och -
    (laddas upp till ca 17,5 Volt) följt av motstånd och två seriekopplade 6,8 Volt 5W Zenerdioder
    https://www.elfa.se/en/semiconductor...Voltage~~V=6.8

    Vilket ger minst ca 2x6,8=13,6 Volt spänning mellan + och - och med lagom motstånd (mindre motstånd mera ström genom dioderna höjer Zenerspänningen) och med den här laddaren inkopplad blir det ca 13,75 V över batteriet och nu startar hojen utan problem.

    Jag avstår att fundera över om det 1a Gel batteriet förstördes av att Ctek 45 Zafir aldrig underhållsladdade det.
    Samtidigt som R1200GS -16 tydligen drar en del ström parkerad.
    För med Cteken inkopplad til Exide batteriet så såg jag att det blev en underhållsladdning var 90sekund. När Cteken var inkopplad.

    Eller om det var ett kass Biltema Gelbatteri. Som var slut efter en månad på en R1200GS.

    Nu med konstantspänningsladdare inga problem starta hojen (hoppas jag) det var ett par veckor sedan den var ute sist.

    Med en annan hoj i garaget Kawa ER6-N och troligen Yuasas originalbatteri fungerade en annan Ctek 45 Zafir utan problem. Laddade batteriet ungefär varannan timme eller 12ggr / 24 h. Och det fungerade utmärkt. Ägaren satte på hösten in en annons på Blocket. Upprepade annonsen i början av November och några dagar för julafton dök det upp en intresserad med släp i snön. Hojen togs ut, den startades, motorn gick igång, spekulanten lyssnade, affären gjordes upp, hojen lastades på släpet och så drog han iväg med fruns julklapp genom snön.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
Visningar:	8
Storlek:	64,7 KB
Id:	457245  
    Senast redigerat av Comeback den 2020-11-22 klockan 00:21.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Nej
    Hoj
    Z1000sx -12 och Honda SLR 650 -97
    Inlägg
    134
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Ctek 45 Zafir fungerar genom att vid ca 12,85 Volts batterispänning ge en ny underhållsladdning.
    Och fungerar därför med batterier som har en vilospänning på 12,8 Volt eller lägre.

    Har man ett batteri som har en vilospänning på 12,9 Volt eller högre så kommer batteriet börjat sulfatera/förstöras innan Zafiren slår till.

    När min väns R1200GS inte startade efter stått länge i sommar utan Underhållsladdning och det inte hjälpte ladda Exide batteriet med inkopplad Ctek, hojen startade fortfarande inte köpte han ett Biltema Gelbatteri. Laddade det och hojen startade. Efter en månad med inkopplad Ctek som hela tiden lýste grönt startade hojen inte. Han tog ur det en månad gamla Gelbatteriet och tog bilen ner till Biltema med mig med. På Biltema konstaterade man med deras testutrustning i informationsdisken att det inte var något fel på batteriet. Det var bara lite oladdat. Så man kopplade det till Biltemas batteriladdare. Och Biltemas batteriladdare gav diagnosen att det här batteriet går inte att ladda !? (det batteri som det inte var något fel på enligt 1a testen)
    Varpå han fick ett tillgodokvitto. Valde tillgodokvitto framför nytt Gelbatteri.

    Väl hemma igen för komma ut och köra fick han låna mitt Biltema reserv Gelbatteri. Och en konstantspänningsladdare som jag gjort av en gammal dumladdare med 2 st 6800uF kondensatorer mellan + och -
    (laddas upp till ca 17,5 Volt) följt av motstånd och två seriekopplade 6,8 Volt 5W Zenerdioder
    https://www.elfa.se/en/semiconductor...Voltage~~V=6.8

    Vilket ger minst ca 2x6,8=13,6 Volt spänning mellan + och - och med lagom motstånd (mindre motstånd mera ström genom dioderna höjer Zenerspänningen) och med den här laddaren inkopplad blir det ca 13,75 V över batteriet och nu startar hojen utan problem.

    Jag avstår att fundera över om det 1a Gel batteriet förstördes av att Ctek 45 Zafir aldrig underhållsladdade det.
    Samtidigt som R1200GS -16 tydligen drar en del ström parkerad.
    För med Cteken inkopplad til Exide batteriet så såg jag att det blev en underhållsladdning var 90sekund. När Cteken var inkopplad.

    Eller om det var ett kass Biltema Gelbatteri. Som var slut efter en månad på en R1200GS.

    Nu med konstantspänningsladdare inga problem starta hojen (hoppas jag) det var ett par veckor sedan den var ute sist.

    Med en annan hoj i garaget Kawa ER6-N och troligen Yuasas originalbatteri fungerade en annan Ctek 45 Zafir utan problem. Laddade batteriet ungefär varannan timme eller 12ggr / 24 h. Och det fungerade utmärkt. Ägaren satte på hösten in en annons på Blocket. Upprepade annonsen i början av November och några dagar för julafton dök det upp en intresserad med släp i snön. Hojen togs ut, den startades, motorn gick igång, spekulanten lyssnade, affären gjordes upp, hojen lastades på släpet och så drog han iväg med fruns julklapp genom snön.
    Jag har ingen erfarenhet av CTEK laddare. Har alltid använt Biltemas smartladdare till alla Biltema gelbatterier och det har funkat perfekt. Har inte mätt vid vilken spänning det går över till underhållsladdning men när jag kopplade på laddaren på sommarhojen för ett par månader sedan så var hojen redan ”fulladdad” dvs jag hade kört en lång tur precis innan. Trots det tog det 30-40 minuter innan biltemaladdaren gick över till underhållsladdning. Det bådar gott tror jag.

    Som sagt, har aldrig testat CTEK-laddare. Kör däremot med CTEK-kontakter på både batteri och biltemaladdare efter som ”alla har det”.

  5. 2020-11-22, 10:27

  6. #25
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 436
    Citat Ursprungligen postat av Tegel1432 Visa inlägg
    Jag har ingen erfarenhet av CTEK laddare. Har alltid använt Biltemas smartladdare till alla Biltema gelbatterier och det har funkat perfekt. Har inte mätt vid vilken spänning det går över till underhållsladdning men när jag kopplade på laddaren på sommarhojen för ett par månader sedan så var hojen redan ”fulladdad” dvs jag hade kört en lång tur precis innan. Trots det tog det 30-40 minuter innan biltemaladdaren gick över till underhållsladdning. Det bådar gott tror jag.

    Som sagt, har aldrig testat CTEK-laddare. Kör däremot med CTEK-kontakter på både batteri och biltemaladdare efter som ”alla har det”.
    Biltema sålde en tid två "smartladdare" (finns inte kvar längre), jag köpte den billigare Biltema Artnr 37743.
    Den billigare funkade så att först laddades batteriet med 2A till ca 14,3 Volt. Därefter gick den över till konstantspänningsladdning med 13,7 Volt som så småningom steg till 13,8 Volt.
    Den dyrare som en kompis köpte funkade så att först laddades batteriet med ?A till ca 14,3 Volt,
    sedan fick spänningen sjunka till 13,3 Volt varpå ny laddning påbörjades till 13,7 Volt.
    Jag kan tänka mig att båda dom här skulle funka alldels utmärkt med Biltema Gelbatteri.
    Kruxet är att vad som helst får kallas för smartladdare.
    Och tar man inte och slår sig ner och mäter hur de fungerar, endera genom att sitta och kolla spänningen och skriva upp den i en tabell 1 gång i minuten eller genom att koppla in en logger, tex Easylog
    så vet man egentligen inte mer än om batteriet startar hojen på våren eller inte gör det.
    Jag har också gjort en mätning på en Ctek 45 Zafir som påbörjade underhållsladdning vid 12,95 Volt. Mitt mätfel ? eller är det så att när underhållsladdningen påbörjas varierar mellan olika exemplar av Ctek 45 Zafir ?
    Hur fungerar din / dina Biltema smartladdare ? Vilket / Vilka artikelnummer och hur sköter dom underhållsladdningen ? Det är "bara" att mäta !
    I bilden nedan kopplades loggern (Easylog) in vid 0 timmar och Biltema 37743 1 timme senare.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	Biltema-Artnr-37743-laddare.png
Visningar:	11
Storlek:	17,4 KB
Id:	457249  
    Senast redigerat av Comeback den 2020-11-22 klockan 12:47.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  7. #26
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 438
    Jag har Biltema batterier i Hondan, haft i Trajan (satt i vid köp) och i en gräsklippartraktor. Efter som jag har hojar, bilar, traktorer, gräsklippare, fyrhjuling och säkert nåt mer så räcker inte min fyra Ctek och fem Jula smartladdare till utan jag får flytta runt laddarna mellan de olika fordonen.

    Visst är det så att det räcker att lossa ena kabeln på Ctek laddaren från batteriet för att den ska starta om och börja köra laddcykeln med att ladda upp batteriet? Dock tappar man ju den smarta funktionen att kunna stoppa på laddaren på hösten och låta laddaren stå påkopplad hela vintern och sköta sig själv.

    Jag har inte haft problem med mina biltema batterier men jag kan ju haft tur, men jag tror att brist på batteriladdare kan varit räddningen för mina batterier. Satt ett Biltema batteri i Thruxtonen då jag köpte den och fick med ett nytt Snell batteri vid köpet, både Snell och Biltema har funkat och Biltema batteriet gar funkat i hojen och bytte mest till Snell batteriet för att det inte bara skulle stå efter det stått första sommaren jag hade hojen. Jag har nu kopplat Biltema batteriet till min 440 l dieseltank till traktorerna för att slippa ta 12 V från traktorn då jag ska tanka och det funkar än och det laddas lite då och då.

    Skulle nog köpa märkesbatteri till Trajan och KLR:en om jag skulle köpa nya, men till Hondan och kommande Suzukin får nog Biltema batterierna duga så länge.

  8. #27
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Nej
    Hoj
    Z1000sx -12 och Honda SLR 650 -97
    Inlägg
    134
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Biltema sålde en tid två "smartladdare" (finns inte kvar längre), jag köpte den billigare Biltema Artnr 37743.
    Den billigare funkade så att först laddades batteriet med 2A till ca 14,3 Volt. Därefter gick den över till konstantspänningsladdning med 13,7 Volt som så småningom steg till 13,8 Volt.
    Den dyrare som en kompis köpte funkade så att först laddades batteriet med ?A till ca 14,3 Volt,
    sedan fick spänningen sjunka till 13,3 Volt varpå ny laddning påbörjades till 13,7 Volt.
    Jag kan tänka mig att båda dom här skulle funka alldels utmärkt med Biltema Gelbatteri.
    Kruxet är att vad som helst får kallas för smartladdare.
    Och tar man inte och slår sig ner och mäter hur de fungerar, endera genom att sitta och kolla spänningen och skriva upp den i en tabell 1 gång i minuten eller genom att koppla in en logger, tex Easylog
    så vet man egentligen inte mer än om batteriet startar hojen på våren eller inte gör det.
    Jag har också gjort en mätning på en Ctek 45 Zafir som påbörjade underhållsladdning vid 12,95 Volt. Mitt mätfel ? eller är det så att när underhållsladdningen påbörjas varierar mellan olika exemplar av Ctek 45 Zafir ?
    Hur fungerar din / dina Biltema smartladdare ? Vilket / Vilka artikelnummer och hur sköter dom underhållsladdningen ? Det är "bara" att mäta !
    I bilden nedan kopplades loggern (Easylog) in vid 0 timmar och Biltema 37743 1 timme senare.
    Yes, jag har den dyrare 37744. Den har lägen för bil, mc, låg temperatur och 6v. Jag kör naturligtvis bara på mc-inställningen och då laddar den med 1A/14,4V, för bil är det 4A/14,4V, lågt temp 4A/14,7V och 6V 4A/7,5V . Den har även någon funktion som rekomditionerar batteriet om det är dåligt.

    Exakt hur cykeln ser ut har jag inte mätt eftersom den funkat så bra. Jag konstaterar bara att den är till belåtenhet.

    Edit: såg att biltema nu har en laddare 37-767 som verkar vara väldigt lik den jag har fast istället för 6V-laddning finns det LiFePO4-läge.
    Senast redigerat av Tegel1432 den 2020-11-22 klockan 18:29.

  9. #28
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 436
    Citat Ursprungligen postat av Tegel1432 Visa inlägg
    Yes, jag har den dyrare 37744. Den har lägen för bil, mc, låg temperatur och 6v. Jag kör naturligtvis bara på mc-inställningen och då laddar den med 1A/14,4V, för bil är det 4A/14,4V, lågt temp 4A/14,7V och 6V 4A/7,5V . Den har även någon funktion som rekomditionerar batteriet om det är dåligt.

    Exakt hur cykeln ser ut har jag inte mätt eftersom den funkat så bra. Jag konstaterar bara att den är till belåtenhet.

    Edit: såg att biltema nu har en laddare 37-767 som verkar vara väldigt lik den jag har fast istället för 6V-laddning finns det LiFePO4-läge.
    Inte konstigt den funkar bra för dig ! För efter den inledande laddning till ca 14,3 Volt där den avbryter så när spänningen är nere på ca 13,3 Volt laddar den ju till ca 13,7 Volt och ligger sedan och pendlar mellan ca 13,3 V laddstart och ca 13,7 V laddstopp !
    Gör dig inte av med den, ett fynd bland laddare som går / gått att köpa i butik. !

    Vad det gäller 37-767 stämmer det yttre bra med utseendet som jag minns det på 37743.
    Som jag inte har kvar längre, följde med Sprint RS när den såldes.
    Senast redigerat av Comeback den 2020-11-22 klockan 19:31.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  10. #29
    Medlem Jonas_Västeråss avatar
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Västerås
    Hoj
    2001 Honda 650 Transalp. Honda 1000cbf 2008
    Inlägg
    203
    Jag har två batterier i mitt garage som jag kallar för reservbatterier. Ena batteriet är till in Transalp 650, batteri nr:2 är till min Honda 1000 CBF. Laddade dom för tio dagar sedan med min CTEK som är för mc batterier. Mätte spänningen idag. Batteri nr:1 12.4v batteri nr:2 12.6v. Ska jag lämna dom till återbruket?

  11. #30
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Nej
    Hoj
    Z1000sx -12 och Honda SLR 650 -97
    Inlägg
    134
    Citat Ursprungligen postat av Jonas_Västerås Visa inlägg
    Jag har två batterier i mitt garage som jag kallar för reservbatterier. Ena batteriet är till in Transalp 650, batteri nr:2 är till min Honda 1000 CBF. Laddade dom för tio dagar sedan med min CTEK som är för mc batterier. Mätte spänningen idag. Batteri nr:1 12.4v batteri nr:2 12.6v. Ska jag lämna dom till återbruket?
    12,4v motsvarar cirka 75%, 12,6v cirka 90%. Båda funkar nog i nödläge men det som är 12,4 hade jag inte kört runt med längre än nödvändigt.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det du skriver är alldeles sant, men det förhindrar ju inte att man klämmer in ett par rader som handlar om varan man försöker sälja också. Men jag har först [...]

Bonzo
Vill du annonsera ovan? Klicka här