REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Tjörn
    Hoj
    2018, Yamaha MT 07
    Inlägg
    8

    Kortslutning vid LED blinkers installation, Yamaha MT 07 -2018

    Hej,

    Total amatör här som har klantat till det igen.

    Igår stod jag i garaget och monterade nya LED blinkers på hojen.
    Jag hade bytt ut original relät till relä för LED.
    Jag hade kopplat ur den gamla halogen blinkersen och kopplat in den nya LED lite provisoriskt för att testa så det funkade innan jag skruvade ihop allt igen.

    Jag slog på tändningen och provade att blinka, det funkade.
    Sen kom de två trådarna åt varandra av misstag och jag hörde ett "klick" typ som ett relä eller något och de slutade blinka.
    "Fan, där gick säkringen" tänkte jag.

    Jag tar ut säkringen, men den är hel.
    Jag byter ut den mot reserven bara för att vara säker men det funkar fortfarande inte.
    Jag bytte relä tillbaka till originalet, fortfarande ingenting.

    VA FAN!?

    Hojen går att starta och inget annat verkar vara fel förutom att blinkers inte fungerar.
    Hoppas att något geni här kan berätta av felet är och förhoppningsvis att det är billigt och lätt att fixa.

    Tacksam för alla förslag innan jag får köra bort den till en mc elektriker och får hosta upp massa pengar..

  2. #2
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    12 212
    Om du berättar exakt vilka de "två trådarna" är för trådar kan man hjälpa till (via tangentbordet), annars inte.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 GSX600F s60t5awd firebirdx2

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 438
    Den enkla vägen jag görst skulle göra om jag var du som "total amatör" skruva tillbaka allt till original, på med original blinkers och relä och kolla om det funkar då. Funkar det då vet du att allt är okej ocb då får du börja om.

    Funkar det inte då så blir det att skaffa en multimeter och mäta sig fram, ingen idé att chansa och ha sig och byta grejer hej vilt. Köpt en mulitmeter på Biltema för en hundring och lär dig mäta, du kan kan nog hjälp här om hur du ska mäta.

    Edit:
    Precis som Anders frågar vilka trådar har du kortstutit? Jag tänkte du det att det var vid blinkersarna men du kan ju kortat nån annanstans.
    Senast redigerat av bosse-l den 2020-11-20 klockan 08:58.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Tjörn
    Hoj
    2018, Yamaha MT 07
    Inlägg
    8
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Adapter Original till Miniblinkers - Hojstyling.se.png
Visningar:	52
Storlek:	271,8 KB
Id:	457211

    Ber om ursäkt om jag vart otydlig.
    Det är + och - som kom åt varandra, trådarna mellan den grå kontakten på bilden och blinkers.
    Hoppas detta hjälper.

    Jag ska skaffa mig en multimeter idag.

  5. #5
    1:a REC 2012 #56 Dracos avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Bredared
    Hoj
    CBR 1000 racer och PottWrål 50 till Smågrabbarna
    Inlägg
    1 041
    + och - bara råkade kortsluta? Låter inte som att du lagt ner så mycket energi på installationen? Lödkolv och krympslang får du skriva upp på önskelistan

  6. #6
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    4 494
    Citat Ursprungligen postat av Draco Visa inlägg
    + och - bara råkade kortsluta? Låter inte som att du lagt ner så mycket energi på installationen? Lödkolv och krympslang får du skriva upp på önskelistan
    Keyword:

    ... kopplat in den nya LED lite provisoriskt för att testa så det funkade innan jag skruvade ihop allt igen.
    Provisoriskt.

    Som Bosse säger: bygg tillbaka och få det till att funka som original igen. Därefter felsök metodiskt, komponent för komponent.

    Min gissning skulle landa på relät, men gissningar är antimateria till effektiv felsökning.
    IBA #40701

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Tjörn
    Hoj
    2018, Yamaha MT 07
    Inlägg
    8
    Krympslang använde jag när jag monterade min tidy tail.
    Blinkers på den funkade fint innan olyckan.
    Som sagt så hade jag bara kopplat ihop det provisoriskt för att kolla att det fungerade innan jag monterade på kåporna igen.


    Lödkolv behövs inte, då ändarna på + och - kabeln från blinkers är stift som passar rätt in i de mässingsfärgade kontakterna på bilden.
    Över dom sitter ju de transparanta skydden som ska skydda mot just detta problem.
    Men jag hade dragit bak dom för att komma åt och trycka in stiften.

    Så istället för att pissa på denna tabbe så hade jag uppskattat tips på vad felet kan vara.

  8. #8
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    12 212
    Citat Ursprungligen postat av Thor_the_mighty Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Adapter Original till Miniblinkers - Hojstyling.se.png
Visningar:	52
Storlek:	271,8 KB
Id:	457211

    Ber om ursäkt om jag vart otydlig.
    Det är + och - som kom åt varandra, trådarna mellan den grå kontakten på bilden och blinkers.
    Jag kan inte tyda bilden vad "+" och "-" är för något. Du har röd, blå och svart/vit kabel. Vilka två blev kortslutna?
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 GSX600F s60t5awd firebirdx2

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 438
    Jag tycker det låter konstigt om en ihop sittning skulle orsaka andra problem än att säkringen går, men man ska ju aldrig ge sig fan på nåt. Om ingen sida fungerar låter det ut som reläet, dock borde väl nåt hända om du bytt tillbaka till original reläet, om inte annat borde det väl lysa men jag har ingen aning om hur det funkar i en MT07 om det är nåt modernt skit som ställer till det.

    Tror tyvärr ingen kan säga vad felet är utan att mäta, vi kan ju gissa men deg är ju som ingen idé. Jag är inte nån proffs på el men jag har byggt åtskilliga rörgitarrförstärkare och jämfört mot en rörhäck är detta relativt enkelt och framför allt inte livsfarligt, dock kan man ju koppla fel så hojen brinner upp med hjälp av 12 V så viss respekt ska man ha ändå.

    Egentligen har du inget alternativ, utan det är fram med multimetern för att veta vad so är fel. Du kan bygga tillbaka till original som det var då den fungerade men du kommer ändå då ha svårt att veta vad som är fel med LED blinkers utan att mäta.

    Jag säger samma sak som jag brukar skriva i dessa elfelsltrådar köp en multimeter och lär dig mäta, jag vet att det inte är det svar du vill höra utan att byta komponent X så fungerar det men det är den bistra verkligheten. När du lär dig hur en multimeter funkar så kommer du ha stor nytta än den till gud vet vad, både i bilar, hojar, hemmet jag överallt där man kan mäta.

    Fixa en multimeter och sen får vi guida dig hur du ska mäta.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 438
    Har du haft loss kablarna efter det kortslöt, är det så enkelt att du kastat om plus och minus? Följdfrågan hur vet du vad som är plus och minus på hojen utan att mäta? Har du elschema till hojen?

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Tjörn
    Hoj
    2018, Yamaha MT 07
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    Jag kan inte tyda bilden vad "+" och "-" är för något. Du har röd, blå och svart/vit kabel. Vilka två blev kortslutna?
    Det är en rätt kass bild.
    Det röda är gummiband, det svarta är skyddsslang, trådarna är svart/vit och blå.
    Det var mässingkontakterna som kom åt varandra.

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Tjörn
    Hoj
    2018, Yamaha MT 07
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Har du haft loss kablarna efter det kortslöt, är det så enkelt att du kastat om plus och minus? Följdfrågan hur vet du vad som är plus och minus på hojen utan att mäta? Har du elschema till hojen?
    Jag hade isär dom efteråt men jag har inte kastat om + och -.
    På blinkers är trådarna gul och svart, på kontaktstycket/adaptern är trådarna svart/vit och blå.
    Svart går till svart/vit och gul går till blå.

    Detta tog jag reda på genom att prova.
    Bytte jag till svart mot blå och svart/vit mot gul så blinkade den inte.
    Men vilken som är - och vilken som är + är jag inte 100% på.

    Jag är inte elektriker men jag har ett hum om hur en multimeter fungerar.
    Gissar på att jag ska slå den till likström och se om jag får 12v från kontakten till blinkers?

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 438
    Citat Ursprungligen postat av Thor_the_mighty Visa inlägg
    Jag hade isär dom efteråt men jag har inte kastat om + och -.
    På blinkers är trådarna gul och svart, på kontaktstycket/adaptern är trådarna svart/vit och blå.
    Svart går till svart/vit och gul går till blå.

    Detta tog jag reda på genom att prova.
    Bytte jag till svart mot blå och svart/vit mot gul så blinkade den inte.
    Men vilken som är - och vilken som är + är jag inte 100% på.

    Jag är inte elektriker men jag har ett hum om hur en multimeter fungerar.
    Gissar på att jag ska slå den till likström och se om jag får 12v från kontakten till blinkers?
    Men då är det ju bara fram med multimetern och börja med att mäta om du har likspänning VDC ut till kontakterna till blinketsen då du slår på blinkersen, om du inte har det får du mäta att du har spänning fram till reläet. Värt att kanske börja med är att mäta över säkringen så den verkligen är hel och inte bara ser ut hel, är det svårt att mäta så reistansmät (ohm) säkringen så att den verkligen är hel.

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Tjörn
    Hoj
    2018, Yamaha MT 07
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Men då är det ju bara fram med multimetern och börja med att mäta om du har likspänning VDC ut till kontakterna till blinketsen då du slår på blinkersen, om du inte har det får du mäta att du har spänning fram till reläet. Värt att kanske börja med är att mäta över säkringen så den verkligen är hel och inte bara ser ut hel, är det svårt att mäta så reistansmät (ohm) säkringen så att den verkligen är hel.
    Tack Bosse,
    Jag ska ge det ett försök ikväll.

  15. #15
    Medlem Kramers avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    ---
    Inlägg
    152
    Ett idiotinlägg av mig.
    "Jag hade bytt ut original relät till relä för LED.
    Jag hade kopplat ur den gamla halogen blinkersen och kopplat in den nya LED lite provisoriskt för att testa "

    När du bytte till originlrelä bytte du till originalblinkers? Annars kan det väl vara så att originalrelät är icke-kompatibelt med LED.

  16. #16
    Trying real hard to be the shepherd Bonzos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Hoj
    1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
    Inlägg
    3 201
    Utan att ha koll på elschemat för just din hoj så kan det också vara så att du har fler säkringar som kan lösa ut. Vilken säkring har du kollat, och vilka kretsar täcker den? Funkar allt annat som det ska? Om det inte gör det kan det ju vara någon form av huvudsäkring som skjutit. Är det huvudsäkringen du kollat så kan det finnas andra säkringar för just blinkers och eventuellt annan belysning etc.

    Att det skulle vara något allvarligare problem har jag svårt att se (även om moderna hojar verkar gjorda av keso i större utsträckning än gamla) så ta det ett steg i taget bara så ska du nog kunna lösa det.

  17. #17
    Trying real hard to be the shepherd Bonzos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Hoj
    1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
    Inlägg
    3 201
    Citat Ursprungligen postat av Kramer Visa inlägg
    Ett idiotinlägg av mig.
    "Jag hade bytt ut original relät till relä för LED.
    Jag hade kopplat ur den gamla halogen blinkersen och kopplat in den nya LED lite provisoriskt för att testa "

    När du bytte till originlrelä bytte du till originalblinkers? Annars kan det väl vara så att originalrelät är icke-kompatibelt med LED.
    Det är idiotfelen som är svårast att hitta, så det är bra att du finns.



    Själv var jag på väg att ringa till NOC'en på jobbet idag för att mottagningen på TV:n inte fungerade. Som tur var märkte jag att TV-boxen var avstängd innan jag hann hetsa upp mig allt för mycket. #tgif

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 519
    Det finns relä som har säkring som skydd vid kortslutning om det är så på ditt är ju en egen historia.

  19. #19
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 893
    Klick följt av att det slutar blinka låter som att du kortslutit och bränt blinkreläet.

    Se över dina kopplingar innan du monterar dit ett nytt relä.

    Vanliga reläer kostar ju inte många kronor hos närmaste bildelsbutik men led-relä är väl förstås dyrare.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 438
    YUKPL1B2P3RVWFQM

    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Klick följt av att det slutar blinka låter som att du kortslutit och bränt blinkreläet.

    Se över dina kopplingar innan du monterar dit ett nytt relä.

    Vanliga reläer kostar ju inte många kronor hos närmaste bildelsbutik men led-relä är väl förstås dyrare.
    Det är ju i detta läget multimetern är så fin att ta till och man behöver inte fundera på vara som är fel, spänning innan reläet men inte efter=trasigt relä, ingen spänning till reläet=avbrott innan, förmodligen nån säkring.


    Då man mäter och inte kanske är så van är det bra att börja att mäta i "ena änden" mot att "hoppa in ni mitten". Böja kolla om man spänning fram till blinkersen, sen omkopplare, tändningslåset, vidare till reläet, säkringarna och tillslut är man framme vid batteriet, nånstans här mmellan kommer eller försvinner spänningen och då vet man mellan vilka punkter man har felet och kan börja undersöka närmare. Eller så mäter man från andra håller från batteriet och ut mot förbrukaren.

    I praktiken med erfarenheter av felsökning så gör man kanske lite annorlunda då man av tidigare erfarenheter vet var man troligtvis har felet. Man tänker vad är troligaste felet under dessa förutsättningar, i detta fall att man har kortslutit kablarna vid blinkersen.

    Hade det varit jag som hade börjat felsöka hade det varit nåt åt detta hållet, till att börja med.
    1, hade mätt och kolla om jag får ut spänning vid blinkersens anslutning, detta för att se om spänningen saknas.
    2, om spänningen saknas där hade jag mätt och kollat att säkringen är hel, troligaste felet är ju att nån säkring gått, är det trångt att komma åt att mäta, mät direkt på blecken i säkringshållaren, utan säkringen i ska man ha spänning på ett av stiften i säkringshållaren. Saknas spänning så får man börja söka vidare, förmodligen mot tändlåset, har man spänning i säkringshållaren kolla säkringen att den är hel med att resistansmäta den.
    3, har man spänning ut från säkringen skulle jag kolla om jag hade spänning in på reläet, saknas det är det avbrott mellan säkringen och relä, finns spänning här mät och kolla att du har spänning ut från reläet, spänning in men ingen ut brännt relä.
    4, spänning ut från reläet då hade jag börjat kolla om jag har spänning till och från blinkersomkopplaren.
    All mätning ovan med multimetern i VDC och svart mätpinne mot jord (batteriets minuspol) och detta är bara början och plussidan, jag lämnar jordningen tillsvidare. Nu har jag i get schema på hojen men det borde vaea kopplat i den ordningen tycker jag.

    Ett elschema underlättar väldigt för då kan man se hur det hela är kopplat och vilka grejer som finns i kretsen och var i kretsen dom sitter och på så sätt enklare veta var man ska mäta och kolla, är också mycket lättare då man vet vilka färger respektive kablar har i tex säkringshållaren och relä.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det du skriver är alldeles sant, men det förhindrar ju inte att man klämmer in ett par rader som handlar om varan man försöker sälja också. Men jag har först [...]

Bonzo
Vill du annonsera ovan? Klicka här