Mer hästar i s1000rr?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
120 nm / 1000 cc = 0,12 nm per liter slagvolym

Du har nog tänkt lite fel.

cc är förkortning för Cubic Centimeters. dvs kubikcentimeter eller milliliter som dom ofta brukar kallas.

1000 cc är alltså detsamma som 1 liter.

120 Nm / 1000 cc blir alltså 120 Nm/liter.
Det är ganska långt över 0,11 som du sade var mer eller mindre gränsen.

Dvs ditt påstående grundar sig på en ganska rejäl felräkning med en faktor 1000.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bättre aero med Xkjell kåpa förmodligen. :tummenupp
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Det var inte jag som skrev att gränsen låg vid 0,11. Jag skrev däremot fel när jag försökte förklara att det som menades var att det är svårt att få ut mer än 0,11 Nm / cm3.
Mvh Daniel
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det finns mer effekt att hämta ur s1000rr, det gör man genom att flasha ECUn. Tar bort trottelbegränsningen och aggressivare tändning bland annat.

För bankörning har jag förstått det som att en sensor som påverkar tändningen kan vara värd att flytta på, för sensorn heatsoakas för tidigt.

Standardtrim
I övrigt är det väl att byta till helsystem och mappa hojen, precis som vanligt. Vet inte om det finns något luftfilter som är uppmätt till bättre effekt. Akrapovic slipon till originalsystemet ska även det ge en liten ökning över originaldämparen.

Eftersom du vill få till de där sista kilometrarna på topp skulle jag se över följande utöver att trimma hojen;

Underhåll
Jag tänker anta att du vet att du har fräscht drivpaket, däck, luftfilter, motorolja och hjullager. Att hjulen är balanserade rätt och att dina fälgar är rena (så balanseringen fortfarande stämmer). Samt att du sett över att tryck, moment, spel etc är vad de ska vara. Hade varit surt att tappa toppfart på att en broms ligger an extremt lite eller att luftfiltret andas sämre.

Luftmotstånd.
I de här hastigheterna påverkar luftmotståndet enormt mycket. Därför vill du se över allt från sittställning, hjälmens form, hur stället sitter och så vidare. Du vill också ta dig en titt på hojen, hur ser det ut med speglar, passagerarpinnar, blinkers, cuts och andra saker som sticker ut? Vad har du för ruta på kåpan?
Vill minnas att några testade fram runt 10-15km/h högre toppfart genom att ta bort backspeglarna på s1000rr. Det säger en del om hur lite som krävs.

Däck och däcktryck.
Däckens rullmotstånd ökar med hastigheten och vid höga hastigheter börjar däcken att tappa lite grepp, eftersom de jobbar så hårt mot luftmotståndet. Ett däck med bra grepp ger mindre förluster till förlorat grepp och mer effekt till att köra rakt fram.

Var noga med att du har rätt däcktryck, för det ger ett lägre rullmotstånd. Minns att en bil jag hade tappade 10-15km/h i toppfart när däcken hade något för lågt tryck.
Den som känner sig extra djärv kan överpumpa sina däck, men det bör nog avrådas till 300-klubben som kör på allmän väg.

Kedja
Välj rätt kedja för ändamålet och se till att den är väl underhållen. En sliten kedja tappar effektivitet. Se även till att kedjespelet är rätt, för en översträckt kedja får högre friktion.

Saknas bara den sista km/h på mätaren skulle jag börja se över väldigt marginella saker som följande;

Temperatur, luftfuktighet och höjd över havet.
Påverkar direkt hur mycket motorn kan andas. Ska man göra toppfartsrundor spelar det roll.

Färskt bränsle
En modern motor anpassar tändningen efter kvaliten på soppan som du häller i. Ska du ge dig på toppfartsrundor vill du ha så färsk bensin som möjligt. Så 98-pumpen ute på vischan är inte önskvärd, då åtgången är låg och soppan kan bli stående länge.

Drevning
2012 bytte BMW drevning på S1000RR och gick upp en kugg bak. När jag räknat på det teoretiskt kan jag inte se att det skulle göra till eller från för topphastigheten. Däremot kan det vara så att det ger en marginell skillnad i praktiken. Kan vara värt att experimentera med.

El
Se till att batteriet är fulladdat och att du inte har igång något som drar i onödan. Generatorer är inte särskilt effektiva (~50-75%). Så kör du runt med helljus, varningsblinkers, handtagsvärme och laddar batteriet kan det faktiskt stjäla lite effekt. Dock har s1000rr bara en generator på 400w, så värsta tänkbara scenario är 0.8hp förlust.

Vikt
Onödig vikt sabbar inte bara acceleration, utan det ökar också rullmotståndet i lager. Kan du bli av med ett par kilon från dig själv och hojen så skadar det inte. Givetvis förutsätter detta att dina lager är fräscha, så inget extra rullmotstånd kommer från slitage.

Olja
Kör med vad BMW har angivit. En tjockare olja än vad tillverkaren specificerat kommer att stjäla effekt. Använd också den mängd som tillverkaren angivit, att hälla i mer olja än vad som är angivet kan också parasitera.
 
Last edited:

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Borra :tummenupp

 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top