Far endurohojar och offroads illa av att köras på asfalt?

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Tänkte sätta samma däck på min TT350 som XT600 har, någon sorts mellanting mellan full offroad och landsvägsdäck för att kunna köra på gubbiga utflykter.

Jag har fått höra att hojar som TT:n far illa av att köras på asfalt längre sträckor på grund av att de skall ha sämre kylning än landsvägshojar. Det tycker jag låter konstigt, om något borde de ju tåla högre temperatur då de är luftkylda och körs sakta i skogen.

Särskilt om man kör snällt och cruisar på högsta på kanske 60% av max borde den väl tåla det? Någon som vet?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Visst är många endurohojar olämpliga på gata men den kategorin hör knappast en TT350 till.
Så länge du åtminstone håller promenadtakt så är kylning inget problem...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Encylindriga högprestandamaskiner typ tävlingsenduro etc mår bra av varierande varvtal och effektuttag.

När man då gör en Supermotard av den och ligger och matar motorväg kommer den att gå sönder betydligt fortare - kanske inte pga kylning utan pga materialutmattning i ventiler, vevstake osv osv osv
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Mata var väl inte tanken om du med det menar köra fort. Asfaltvägarna är ju till viss del transportsträcka dit jag ska. Den toppar väl 120 eller så. Om jag ligger och tuffar på i 70-80 på 6:an så borde den väl inte ta skada även om det är 8 mil enkel väg?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Kan väl säga så här om min XT600. Den har gått 6000 mil, och tre Norge-turer med start i Stockholm, de senaste 3 säsongerna. Motorn mår hur bra som helst.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Kompisen åkte med en TT350 som gathoj i några år, det funkade för honom utan några särskilda problem.

Under de förutsättningar som du beskriver så borde det funka bra bara du sköter servicen.

Mvh,
Ingvar
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
jag har hört från halvsäker källa att MC-buden i stockholm provade att använda XT350 som har lika motor som TT350. Det funkade bra i stan men en resa upp till Arlanda i normalt budtempo så var motorn kaputt. Klarar inte full kastrull i många minuter innan oljan blir asfalt eller vad nu olja som blir alldeles för varm blir.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
jag har hört från halvsäker källa att MC-buden i stockholm provade att använda XT350 som har lika motor som TT350. Det funkade bra i stan men en resa upp till Arlanda i normalt budtempo så var motorn kaputt. Klarar inte full kastrull i många minuter innan oljan blir asfalt eller vad nu olja som blir alldeles för varm blir.

Deras normala budtempo kanske inte var samma som mitt tilltänkta lunkande i 80 dock.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top