REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 421

    ECU och förgasarhoj...

    Hej!
    Har en Kawasaki ZX6R 1998 som jag rejsar i CLassic racing. Tänkte ge den en duvning med portning och kanske kammar om jag hittar några. Och då man vill ha MYCKET effekt så lurar jag på ECU:n. Kan man trimma den?

    Minns att polaren/konkurrenten Thomas Grandell hittade MASSOR av pållar när han trimmade en SRAD-Suzuki när han fick på en "race-ECU". Om man inte har en "race-ECU" kan man göra om en standard ECU till en "race-ECU"?

    TJO!!!
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  2. #2
    Medlem illocos avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    mitt i mellan
    Hoj
    cbr 900 turbo-92 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
    Inlägg
    466
    ett dyna 2000 system är kanske vad du söker?

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    748
    Med en del system kan du laborera med olika tändkurvor beroende på varvtal.
    Dyna2000 som föreslås ovanför är väl ett sådant med gott rykte.
    Du kan aldrig "mappa" så som man gör med insprutade hojar där du optimerar/lurar bränslesystemet.
    Förgasarna får du få till med lågfart, mellanregister och fullgas med munstycken, shimsade nålar(om de inte är ställbara), luftfiltervarianter och trattar om du inte har vakuumfuggar.
    Tajma? kammar funkar ju oavsett bränslesystem så kan du göra det så finns lite effekt att hämta utöver lyft och duration.
    Lycka till!

  4. #4
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 421
    Citat Ursprungligen postat av gundj Visa inlägg
    Med en del system kan du laborera med olika tändkurvor beroende på varvtal.
    Dyna2000 som föreslås ovanför är väl ett sådant med gott rykte.
    Du kan aldrig "mappa" så som man gör med insprutade hojar där du optimerar/lurar bränslesystemet.
    Förgasarna får du få till med lågfart, mellanregister och fullgas med munstycken, shimsade nålar(om de inte är ställbara), luftfiltervarianter och trattar om du inte har vakuumfuggar.
    Tajma? kammar funkar ju oavsett bränslesystem så kan du göra det så finns lite effekt att hämta utöver lyft och duration.
    Lycka till!
    Japp, där är jag med. Vad är det man gör när man "flashar" ECU:n? Något jag är intresserad av?
    Senast redigerat av magnus_moss den 2020-09-23 klockan 22:21.
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  5. #5
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 915
    Om man vill ha vassare tändläge kan man flytta pickupspolen men då blir det statisk i hela registret.
    BOOST III

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    748
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Japp, där är jag med. Vad är det man gör när man "flashar" ECU:n? Något jag är intresserad av?
    Nu cyklar jag på jävligt tunn is med en ko på pakethållaren, men, jag tror man slarvar lite med nomenklaturen ibland.
    Alla "smarta" saker har någon form av flashminne, så även t ex en Dyna2000-enhet.
    Om man då kopplar den till en dator och laddar in en tändkurva baserad på varvtal och andra egenskaper hos sin speciella motor så får man en optimerad tändkurva som svarar mot gaspådrag/varvtal.
    Då har du programmerat om ditt flashminne i enheten, hence "flashat" den.

    Hit me!

  7. #7
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    12 113
    Fast man behöver nog inte jaga sig blå efter extra hästar med ändrad tändkurva. När det begav sig och jag bodde vid dynobänken kunde jag hitta två hästar vid varvtalet maximalt vridmoment från en motor med 130 hästar på slangen med lite tidigare tändning. Nackdelen med de nyfunna extrahästarna är att motorn kan bli lite känsligare för oktantalet. Som man säger, bättre sent än aldrig.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  8. #8
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 421
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    Fast man behöver nog inte jaga sig blå efter extra hästar med ändrad tändkurva. När det begav sig och jag bodde vid dynobänken kunde jag hitta två hästar vid varvtalet maximalt vridmoment från en motor med 130 hästar på slangen med lite tidigare tändning. Nackdelen med de nyfunna extrahästarna är att motorn kan bli lite känsligare för oktantalet. Som man säger, bättre sent än aldrig.
    Så, ska man hitta pållar i en gammal ZX6R gör man det med portning, komp och vassare kammar. Och inte i ECU:n?
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  9. #9
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    12 113
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Så, ska man hitta pållar i en gammal ZX6R gör man det med portning, komp och vassare kammar. Och inte i ECU:n?
    Det beror alldeles på hur man är lagd. Själv hatar jag numera att mecka med sönderkörda prylar, slitage är något man får leva med men brusta kolvbultar, tappade ventiler och brända kolvar är så jämra tradigt. Att köra är betydligt roligare än att slanta upp för trasiga saker. Det finns väl någon slags gyllene medelväg - men att hitta dit brukar också blir dyrt. Att vinna är ju kul men det finns bara så mycket plats för fåniga plastpokaler - de största åker nog snart till återvinningen. Vann man däremot $1,000,000 per tävling vore det ju en helt annan sak, då skulle någon annan få skruva!

    Andra året efter det jag börjat tävla... kostnad, närmare $50,000 dvs jäkligt dyra pokaler. Mest pengar vinner oftast.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	trophy99.jpg
Visningar:	81
Storlek:	85,1 KB
Id:	456398
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  10. #10
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Inlägg
    3 912
    Med bästa möjliga bränsle kan du ju ha lite högre komp/tidigare tändning utan allt för stor risk och med racekammar och/eller lättat svänghjul/kolvar/stakar/ventilmekanism kanske du kan/vill/behöver varva lite mer än vad std ECU tillåter. Driftsäkerhet är ju bra men en racemotor behöver ju inte kunna gå 10 000 mil.

    Hittade Grandell "massor" av effekt med ECU på en SRAD så var det nog hur som helst genom ökat maxvarv.

  11. #11
    "JesperN" Getens avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Tomelilla
    Hoj
    Triumph
    Inlägg
    1 408
    Hade inte de sista årsmodellerna av srad insprutning? Så det inte är den du jämför med.

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 431
    Vi hittade drygt 10 HP i en gammal 600 ninja bara genom att få till förgaseriet ordentligt vill minnas från 106-117hp på slangen och ett bättre jämnare register..

  13. #13
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 525
    Det ger givetvis betydligt mindre i effekt att bara justera tändningen på en förgasarcykel än att både justera tändning och bränsle på en sprutcykel. Men tänker man sig köra på racesoppa och är så snabb som du är så hade jag absolut kunnat tänka mig att gräva i tändningsträsket.

    Några original kit-tändningar lär väl inte gå att uppbringa och original går inte att programmera om. Jag hade kollat med https://www.ignitech.cz/en/vyrobky vad de kan erbjuda. De har tillverkat tändning och sprut för raceåka länge så de kanske kan trolla fram något.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  14. #14
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 421
    Tack för all input! Uppskattas!
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  15. #15
    Too slow! jpe70s avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kapellgärdet
    Hoj
    Bara TRX kvar nu, och tantens Bandit.
    Inlägg
    5 121
    Som Boris skriver:

    https://ignitech.cz/en/vyrobky/rac/rac.htm

    Har TCIP4 i min förgasarhoj från 97.

    Skickat från min G8441 via Tapatalk
    Letar förgäves sunt förnuft i en värld som allt mer går runt på hörsägen.
    ....och bantar en rörram från 90-talet: TRX 850 banhojsbygge i bilder.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

precis min poäng

Q_Ball_Racing
Vill du annonsera ovan? Klicka här