Tankluftning på äldre racehojar

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Du och jag har nog inte samma uppfattning om vad en äldre racehoj är.:)
På min racehoj från -59 sitter ett böjt rör ovanpå tanken med en slang som går ner vid styrhuvudet. Dom vanliga tanklocken av Monza cap sort, luftar tillräckligt bra. Kalla det att dom läcker om du vill. I racing är det så att reglementena i bland ändras när en eller flera fall av tekniska fel upptäckts. Så det kan mycket väl vara så att efter tillräckligt många brunna cyklar ändrades luftningen.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vad upphöjningen som sådan gör för nytta vet jag inte.
T,ex GSXR hade både upphöjning och bara en förskruvning..

Däremot verkar olika åesmodeller och marknader(?) Ha krav på att det ska sitta en back/övertrycksventil medan andra bara har en (öppen) nippel...

Screenshot_20200831-103035_Stitch It!.jpg

Screenshot_20200831-103333_Samsung Internet.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Så jäkla ny är väl inte en 71:a Honda och en Suzuki XR69 ;) är väl i och för sig kloner jag länkat till så då är dom ju nya.

Så ni tror att denna upphöjning är bara en upphöjning för att få slangen längre från ytan vid full tank?

Detta får mig att tänka på min sista tur med KLR:en då den toppfylldes upp i tanklocket innan avfärd och sen luktade det bensin, inget läck vid förgasaren men då och då luktade det bensin. Kommer nu på att tankluftningen går med ett rör genom tanken från under sadeln och upp till toppen, då jag körde dåliga skogsvägar så är det nog troligt att det var från luftningen lukten kom, kollade aldrig under hojen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag kan tänka mig att upphöjning till luftfickan vid tankning ger en luftficka.
Själva luftningen kan ha en inbyggd backventil, släpper in luft när bensinen i tanken försvinner, släpper inte ut bensin när det skvalpar (som kulan på snorklar, simma ni vet med snorkel, för länge sedan) #
Och luftfickan ordnas för att om bensinen är kanske +10C från tanken i backen ska ha någon plats ta vägen när den blir varm i solen i tanken.
Det knep man har på tankar idag är väl att från tanklocket går det ner ett rör ca 3cm i tanken.
Vilket gör att det alltid är en luftficka längst upp som klarar av expanderande bensin.

# Och saknas backventil, och liten luftficka, ja då kommer det rinna ut bensin under hojen om hojen står i solen och den är fulltankad med kall bensin.
Om den saknar "3 cm röret" ner från tanklocket ner i tanken.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det kan ju vara tanken att man ska ha lite extra rum i tanken, bensinen expanderar ju rejält då den blir varm.

Lackade golvet i kupén på min PV för många år sen och ställde in en kupevärmare för att det skulle torka fortare, bilen var fulltankad så det rann ganska bra med bensin från tanklocket efter några timmar.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top