REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 52
    ..:.:.. bossbavers avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Hoj
    Yamaha R6, 2006
    Tack för era svar. Har nu fyllt på så det är rätt mängd enligt stickan.... Men som sagt skumt att det diffade så mycket.

Ang. Växlarna...
    Prövade ett gäng olika lägen på växelväljaren... Men enligt markeringarna så ser det ut som jag är rätt ute. Men växlarna går väldigt tungt att få i.

Några tips där?

Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    Mer torr tråkig info.... Det finns två olika definitioner av quart (!) Us och Imperial, de skiljer i volym.
    Ännu tråkigare info, det finns fler än så.
    En quart kan vara 0.758, 0.769, 0.946, 1.101, 1.137...

När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Hej.
    Det verkar lurigt med hur volymerna anges till just R6:an.
    Men håller med flera föregående talare, oljestickan är bra!
    Nu har jag en 2005:a, men skillnaden är nog inte jättestor vad gäller motorblocket tycker jag mig kunna läsa ut.
    Jag bytte olja och filter på min, och fick i bra precis 3 liter, och då ligger jag inte högst upp på stickan, men mellan halv och max ungefär vid varmkörd motor.
    Oljelampan lyste väl mellan 5 0ch 10 sekunder.
    Så fyll på tills stickan är nöjd

Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Citat Ursprungligen postat av bossbaver Visa inlägg
    Tack för era svar. Har nu fyllt på så det är rätt mängd enligt stickan.... Men som sagt skumt att det diffade så mycket.

Ang. Växlarna...
    Prövade ett gäng olika lägen på växelväljaren... Men enligt markeringarna så ser det ut som jag är rätt ute. Men växlarna går väldigt tungt att få i.

Några tips där?
    Har bara ett tips ang växellådan, byt olja.
    Alla påstår att Motul lagar växellådor

Meldem
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Mustang Cross -67
    Ang. Växlarna...

Några tips där?
    Är det original eller eftermarknadsfotpinnar?
    Verkar inte finnas något angivet läge för växelarmen, ibland har de gjort typ ett körnslag i ändan av axeln där öppningen på växelarmen ska vara.

Tummregel är att vinkel mellan arm och stång ska vara nära 90°

Klicka på bilden för en större version

Namn:	20200824_175410.jpg
Visningar:	77
Storlek:	499,8 KB
Id:	455910

..:.:.. bossbavers avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Hoj
    Yamaha R6, 2006
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Är det original eller eftermarknadsfotpinnar?
    Verkar inte finnas något angivet läge för växelarmen, ibland har de gjort typ ett körnslag i ändan av axeln där öppningen på växelarmen ska vara.

Tummregel är att vinkel mellan arm och stång ska vara nära 90°

Namn:	20200824_175410.jpg
Visningar:	77
Storlek:	499,8 KB
Id:	455910
    Tack för illustrationen... Det är original. Men ska kolla vinkeln.

Det ÄR ett körnslag som märke, Men det sitter på motsatt sida. (Enl bilden till höger, men på min sitter det till vänster). Och tycker att jag har satt det i linje med den.

Meldem
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Mustang Cross -67
    Tack för illustrationen... Det är original. Men ska kolla vinkeln.

Det ÄR ett körnslag som märke, Men det sitter på motsatt sida. (Enl bilden till höger, men på min sitter det till vänster). Och tycker att jag har satt det i linje med den.
    Skumt med körnslaget..
    Ett långskott, har du original växellägen eller har någon vänt 180° på armen för att få s,k "GP växling"?

Fast jag tycker manualen är lite luddig, stången ska vara justerad 267.2 - 269.2mm längd men det är ju för att anpassa pedalens läge efter personlig smak och säger då inget om armens utgångsläge...

Fast det är väl bra att utgå från de angivna måtten och när det lirar så ska stång/armvinkel vara nära 90°, då vet du att du är på rätt väg.

Om det ändå inte funkar då får man kolla vidare.

Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Blogginlägg
    37
    Det kan vara bra att låta nån annan van pilot testa med, så det inte är mekspöket som varit framme och kastat griller på dig.

P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    OT:
    Ap ap ap...
    990 smt:

Namn:	oil cap smt.png
Visningar:	43
Storlek:	12,3 KB
Id:	455937

Orkar inte leta upp manualen till 990 Super duke men den kräver 2.8l.

Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Va är de för fel på tillverkarnas oljemängd rek vid oljebyte? Jag har råkat ut för fel rek mängd två ggr nu först Honda xr650 där man skulle hälla i 2l vid oljebyte och filter men man blev tvungen hälla i närmare 2,4l och nu på KTM 990 där ktm påstår att 3l duger men man måste hälla i minst 3,8l för att de ska va rätt mängd i fönstret.
    Senast redigerat av Impact den 2020-08-26 klockan 14:57.

P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Hoj
    När mitt ex fick ny olja i sin sv650 började växlarna kräva mer kraft, klonka mer och vara distinktare. Det kan också vara så att nya oljan inte lirar på samma sätt som den förra med din låda.

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Citat Ursprungligen postat av Impact Visa inlägg
    OT:
    Ap ap ap...
    990 smt:

Namn:	oil cap smt.png
Visningar:	43
Storlek:	12,3 KB
Id:	455937

Orkar inte leta upp manualen till 990 Super duke men den kräver 2.8l.
    Ok där har vi hönan till förvirrningen jag och många andra har tydligen gått efter superduken och adventuren. Jag ser nu att Adventure har 3l och sd 2,8 men smt och sm smr 3,8l jag trodde alla hade samma. Va underligt Adventuren inte hade 3,8l den som skulle behöva det vid långa ökenresor!?
    Senast redigerat av Boost 3 den 2020-08-27 klockan 07:34.
    BOOST III

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Citat Ursprungligen postat av Impact Visa inlägg
    När mitt ex fick ny olja i sin sv650 började växlarna kräva mer kraft, klonka mer och vara distinktare. Det kan också vara så att nya oljan inte lirar på samma sätt som den förra med din låda.
    De är stor skillnad på oljemärken när de gäller trögväxlat. Motul 300v och Payback 5w50 racing är de mest lättväxlade jag provat men även Motul 7100 är hyfsat lättväxlad. Nu när jag tippade i OK/q8 sbk racing blev jag lite missnöjd med trög växling inte för att den blev trög men lite sämre än Motul oljan. Men då hällde jag i en zddp zink fosfor förstärkare modell Lucas oil och då jävlar blev de som smör i lådan den blev faktiskt mer lättväxlad än med Motul och Payback. Sbk olja med lucas oil zddp en flaska på 20l dunk blir en billig bra olja typ 80kr litern. Men obs jag törs inte rek den blandningen till alla hojar för zinket är halt så vissa kopplingar kan ev börja slira dock inte ktm 990 och xt 600 som jag provat på hitintills.
    BOOST III

P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Hoj
    De är stor skillnad på oljemärken när de gäller trögväxlat. Motul 300v och Payback 5w50 racing är de mest lättväxlade jag provat men även Motul 7100 är hyfsat lättväxlad. Nu när jag tippade i OK/q8 sbk racing blev jag lite missnöjd med trög växling inte för att den blev trög men lite sämre än Motul oljan. Men då hällde jag i en zddp zink fosfor förstärkare modell Lucas oil och då jävlar blev de som smör i lådan den blev faktiskt mer lättväxlad än med Motul och Payback. Sbk olja med lucas oil zddp en flaska på 20l dunk blir en billig bra olja typ 80kr litern. Men obs jag törs inte rek den blandningen till alla hojar för zinket är halt så vissa kopplingar kan ev börja slira dock inte ktm 990 och xt 600 som jag provat på hitintills.
    Hällde i samma olja i min 990 smt och brorsans 990 Super Duke och vi har inte märkt någon skillnad.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Hoj
    VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
    Med Motul (tror det var 7100) i min VFR blev växellådan galet lättväxlad, kunde knappt röra växelpetaren utan att ny växel hoppade i och det gick inte att göra smidiga växlingar utan att det klonkade i lådan. Så jag byte till OK/Q8 SBK racing och växellådan blev helt perfekt, lagom motstånd och helt tyst i lådan.

dalis silads avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Hoj
    1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750, Kawasaki VN 800
    En liten fundering i all välmening....
    Hur kan man tro att oljestickan ljuger???

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Citat Ursprungligen postat av Skynet Visa inlägg
    Med Motul (tror det var 7100) i min VFR blev växellådan galet lättväxlad, kunde knappt röra växelpetaren utan att ny växel hoppade i och det gick inte att göra smidiga växlingar utan att det klonkade i lådan. Så jag byte till OK/Q8 SBK racing och växellådan blev helt perfekt, lagom motstånd och helt tyst i lådan.
    Att de klonkade va underligt mina maskiner som jag kört på Motul eller annan lättväxlad olja har bara blivit tystare då man petat i växlarna men de skiljer nog mellan motorer såklart. En tillsats till som gör alla oljer bet mer lättväxlad är den heta debatten slick 50 de blir rätt stor skillnad.
    BOOST III

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    6
    Citat Ursprungligen postat av silad Visa inlägg
    En liten fundering i all välmening....
    Hur kan man tro att oljestickan ljuger???
    Jagar man vikt på sin MC kanske man ger sig på lite vad som helst!
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    Jagar man vikt på sin MC kanske man ger sig på lite vad som helst!
    Man kanske köper på sig 3 liter olja ifall det står att 2,8 liter går åt vid ett byte och blir lite irriterad när det visar sig behövas 3,2?
    Siffror tagna ur luften för att göra resonemanget tydligt.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    R6 har nivågivare, inte tryck.
    Tänder upp när man passerat lägre än mitten på stickan ungefär, 2,8 har jag för mig ungefär men under 3lit. totalt.

Varmkör någon minut och vänta någon minut, skruva ur stickan och torka rent den, ställ upp hojen rakt och droppa i stickan utan att skruva, bara släpp ner och lyft upp, kolla nivån.

Har fått information att just 06-07 är känsligare för låg nivå, kan vara något att tänka på, vet ej vad det ska bero på (kan vara lagertoleranser och gälla enbart 06 men minns faktiskt exakt då det inte rörde mig personligen) men den infon har jag fått från en jag litar fullt på när det kommer till just R6-motorn.
    Senast redigerat av He rik den 2020-08-27 klockan 12:59.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95

Ang. Växlarna...

Några tips där?
    Sätt upp så lederna i länkaget är i 90graders vinkel, då är du rätt ute, finns en markör på axeln.

Går tungt?

Är det jämfört med annan R6 eller din uppfattning?
    När går det tungt, när du kör på låga varv, höga varv, alltid?

Kopplar den ur ordentligt, inget slir med varm motor osv.?
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Lampuschlingen är skitbra! Stöld, här alltså i meningen sniklösning som på ett nästan oförskämt enkelt och relativt billigt vis förändrar spelplanen rätt d [...]

DampKid
Vill du annonsera ovan? Klicka här