myWorld Motorrad Grand Prix von Österreich/BMW M Grand Prix of Styria

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
1. Pol
2. Rins
3. Miller
4-8. Dovi, Oliveira, Brad, Mir, Nakagami i någon ordning.

Ser fortfarande Pol som #1 hos KTM och jag är säker på att han hade vunnit förra helgen utan röd-flagg.
Men även jag tycker han betet sig "tveksamt" på slutet. :3freak
Han kan ändra/bättra det genom fokusera på sin egen körning och vinna i helgen. :)

Min känsla är att Pol redan är på väg ut. De tog den bästa de kunde få medan hojen var ett svårkört järnstaket men nu när de börjar visa att de har något konkurrenskraftig så lär de signa någon med större utvecklingspotential. Dovi 2022 t.ex. Eller redan nästa år om Pol fortsätter att köra med pannbenet? Kontrakt verkar ju alltid gå att köpa sig fria från.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Min känsla är att Pol redan är på väg ut. De tog den bästa de kunde få medan hojen var ett svårkört järnstaket men nu när de börjar visa att de har något konkurrenskraftig så lär de signa någon med större utvecklingspotential. Dovi 2022 t.ex. Eller redan nästa år om Pol fortsätter att köra med pannbenet? Kontrakt verkar ju alltid gå att köpa sig fria från.

Ja, Pol ska ju till Honda nästa år så då får Binder/Oliveira axla bördan som topp-förare.
Tror dom kommer klara det galant. :)
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Det ska bli kul att se om Pol agera mer rationellt under detta racet, om han kan sänka sin temperatur några grader när saker inte riktigt går hans väg!

Om det blir bra väder så blir det kul att se Brads utveckling under helgen nu när han sett banan från en motogp hoj. Är nu Brad de real deal som jag tror han är så borde han kunna fightas i den absoluta toppen i helgen!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, Pol ska ju till Honda nästa år så då får Binder/Oliveira axla bördan som topp-förare.
Tror dom kommer klara det galant. :)

Just ja, hehe. Nu tänkte jag lite snabbt. Tror att KTM skulle behöva någon med längre erfarenhet än de två hur som. Igen, Dovi på en KTM, men i satellitteam? Gissar att de är sugna.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Just ja, hehe. Nu tänkte jag lite snabbt. Tror att KTM skulle behöva någon med längre erfarenhet än de två hur som. Igen, Dovi på en KTM, men i satellitteam? Gissar att de är sugna.

Jag hade gärna sett Dovi på en KTM :kär men gissar att det blir svårt.
Jag hoppas vi får se Dovi överhuvudtaget nästa år.

Om jag inte har fel så har väl KTM sagt att de helst har piloter som gått genom deras "akademi".
Unga, hungriga, duktiga som kört KTM i lägre serier.
De som kommit den vägen hittills är riktigt spännande och de finns en del namn i de lägre ligorna att hålla ögonen på i framtiden också. :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Helgen?

Nu har Dovi hittat rätt och är på "sin" bana så allt annat än han på toppen på söndag skulle förvåna mig rejält!

En suka på pallen, Rins om han håller sig kall, annars som sist...

Bästa yamaha på kvalet, Q eller Vinales, bäst i racet är mer svårgissat men har Rossi en bra träningshelg så tippar jag på honom, inte bättre än 5-6:a då.

Om Pol kör med lite marginaler kan han nog placera sig 3-5, kör han som tidigare kan han nog utmana Dovi med men risken att han hamnar i samma situation igen är då nära 100%, om han håller sig på hjulen eller inte då är ju ett lotteri som han har haft två nitlotter i så kanske denna gången då...

Kul att det "äntligen" är dags igen! :D
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det har hettat till rejält mellan Pol och Oliveira!

“I don’t want to attack anyone or Pol but I think he either gets too emotional and doesn’t think so much,” Oliveira said then. “Unfortunately not everyone is born with the same intelligence"

Espargaro said: “I was really shocked. "
“Those were not good words. And I heard him just a few minutes ago with the press, and he was not even saying sorry for these words. Saying ‘we are not all born with the same intelligence’ is pretty hard, and especially because the bike he’s riding is the bike I’ve made."


https://the-race.com/motogp/espargaro-hits-out-at-criticism-and-oliveira-disrespect/

Varför lämnar Pol KTM nu när han utvecklat en sån grymt bra hoj under sina fyra år i teamet?

Varför kommer resultaten först nu, efter Pedrosas intåg i teamet, och främst med andra förare i sadeln?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vet du var man kan få fram den officiella infon om var teamen testar och när? Enligt min info testade Binder inte i slutet av maj på RBR (bara Pedrosa och Pol) men de kanske hade ett test till efter det. Däremot testade Binder i Misano.

Det finns en paragraf i FIM’s reglemente som utförligt berättar hur anmälan om privat test går till. Jag har det inte framför mig just nu, men jag har för mig att man skriftligen meddelar Grand Prix Commission som i sin tur meddelar MSMA (så att alla andra tillverkare vet om det tämligen direkt) samt Michelin (som gör avräkning från tillåtet antal däck).

Det vete fan om det för vem som helst går att få ut en lista på vem som testar var, men iden är i alla fall att alla andra tillverkare vet om när, var och hur mycket en tillverkare testar.
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Om nu Pol kan hålla känslorna i styr & det blir ett torrt race då ska han ju bara vinna... :gnissla:gnissla:gnissla

Binder kör väl upp sig ett 2-siffrigt antal platser som vanligt!!

Miller blir bästa Ducati efter att ha "lämnat dörren öppen" denna helg & kört ifrån Mir's Suzuki i stället... :D:D:D

Dovi, kvalade in i 3:e startled därav 5:e olatsen...

1:a Pol
2:a Binder
3.a Miller
4:a Mir
5:a Dovi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det har hettat till rejält mellan Pol och Oliveira!

“I don’t want to attack anyone or Pol but I think he either gets too emotional and doesn’t think so much,” Oliveira said then. “Unfortunately not everyone is born with the same intelligence"

Espargaro said: “I was really shocked. "
“Those were not good words. And I heard him just a few minutes ago with the press, and he was not even saying sorry for these words. Saying ‘we are not all born with the same intelligence’ is pretty hard, and especially because the bike he’s riding is the bike I’ve made."


https://the-race.com/motogp/espargaro-hits-out-at-criticism-and-oliveira-disrespect/

Varför lämnar Pol KTM nu när han utvecklat en sån grymt bra hoj under sina fyra år i teamet?

Varför kommer resultaten först nu, efter Pedrosas intåg i teamet, och främst med andra förare i sadeln?

KTMen har kommit en rätt bra bit under Pol ändå.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag har alltid gillat Pol men de senaste incidenterna här har fått mig att tycka lite annorlunda. Om han verkligen sagt "the bike i've made" så är det ett sånt jävla hån mot alla ingenjörer som står bakom den där hojen. Han har antagligen inte kompetens nog att tälja en jävla pinne.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Det har hettat till rejält mellan Pol och Oliveira!

“I don’t want to attack anyone or Pol but I think he either gets too emotional and doesn’t think so much,” Oliveira said then. “Unfortunately not everyone is born with the same intelligence"

Espargaro said: “I was really shocked. "
“Those were not good words. And I heard him just a few minutes ago with the press, and he was not even saying sorry for these words. Saying ‘we are not all born with the same intelligence’ is pretty hard, and especially because the bike he’s riding is the bike I’ve made."


https://the-race.com/motogp/espargaro-hits-out-at-criticism-and-oliveira-disrespect/

Varför lämnar Pol KTM nu när han utvecklat en sån grymt bra hoj under sina fyra år i teamet?

Varför kommer resultaten först nu, efter Pedrosas intåg i teamet, och främst med andra förare i sadeln?

Shit pommes frites...
Det var ord och inga visor men gillade verkligen Pol´s comeback. Dock känns det inte helt slumpmässigt efter att DP anlände som testförare.

Han visste väl inte om KTM hojen skulle stå sig i konkurrensen för året och Honda är alltid Honda...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag ser på hur många poäng de olika fabrikerna kört in hittils i MotoGP 2020 i genomsnitt per förare blir det
Yamaha 46 poäng (räknat på 4)
Suzuki 25 poäng (räknat på de 2 som kör Suzuki)
Ducati 22,9 poäng (35 poäng räknat på de 4 snabbaste, tack nick burn)
KTM 21,25 poäng (räknat på 4)
Honda 15 poäng (räknat på 4)
Aprilia 9 poäng (räknat på de 2 som kör Aprilia)
Tycker det ser ut som Yamaha har ett rejält försprång jämfört med andra fabrikat.

MotoGP tycker jag kan jämföras med 10000meter eller 25 varv på 400meters bana.
Du får poäng / resultat bara om du kommer på en bra placering efter 25 varv.
Och sprinters som 400m, 800m och 1500m löpare som har snabbare varvtider än 10000meters löparna
har trotts detta inte en chans på 10000meter.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
FIM MotoGP Stewards Panel har beslutat att Zarco var skyldig till "Irresponsible riding" och Z kommer starta från Pit Lane.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
När jag ser på hur många poäng de olika fabrikerna kört in hittils i MotoGP 2020 i genomsnitt per förare blir det
Yamaha 46 poäng
Suzuki 25 poäng
Ducati 22,9 poäng
KTM 21,25 poäng
Honda 15 poäng
Aprilia 9 poäng
Tycker det ser ut som Yamaha har ett rejält försprång jämfört med andra fabrikat.

MotoGP tycker jag kan jämföras med 10000meter eller 25 varv på 400meters bana.
Du får poäng / resultat bara om du kommer på en bra placering efter 25 varv.
Och sprinters som 400m, 800m och 1500m löpare som har snabbare varvtider än 10000meters löparna
har trotts detta inte en chans på 10000meter.

Det är förstås Qvartens dubbelseger på Jerez som drar upp snittet för Yamaha, efter helgen tror jag ett annat märke kommer ligga i topp...
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
FIM MotoGP Stewards Panel har beslutat att Zarco var skyldig till "Irresponsible riding" och Z kommer starta från Pit Lane.

Vad var oansvarigt?
Omkörningen?
Spårvalet?
Bromspunkten?

Morbidelli vill tydligen ha en hårdare bestraffning. Men hade han inte sagt att han gjorde valet att försöka gå över till vänster bakom Zarco? Och sedan blev han överraskad av att Zarco bromsade? Eller var detta bara spekulation bland åskådare?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
När jag ser på hur många poäng de olika fabrikerna kört in hittils i MotoGP 2020 i genomsnitt per förare blir det
Yamaha 46 poäng
Suzuki 25 poäng
Ducati 22,9 poäng
KTM 21,25 poäng
Honda 15 poäng
Aprilia 9 poäng
Tycker det ser ut som Yamaha har ett rejält försprång jämfört med andra fabrikat.

MotoGP tycker jag kan jämföras med 10000meter eller 25 varv på 400meters bana.
Du får poäng / resultat bara om du kommer på en bra placering efter 25 varv.
Och sprinters som 400m, 800m och 1500m löpare som har snabbare varvtider än 10000meters löparna
har trotts detta inte en chans på 10000meter.

Jag tänker att det har varit så mycket krascher att de där siffrorna inte kan användas för att bedöma motorcykelns konkurrenskraft.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad var oansvarigt?
Omkörningen?
Spårvalet?
Bromspunkten?

Morbidelli vill tydligen ha en hårdare bestraffning. Men hade han inte sagt att han gjorde valet att försöka gå över till vänster bakom Zarco? Och sedan blev han överraskad av att Zarco bromsade? Eller var detta bara spekulation bland åskådare?

Tja, hela incidenten gissar jag.
Typ Zarco körde på ett sätt som inte lämnade några andra alternativ för Franco än att klota.
Det verkar ju också som om FIM haft fler filmer med fler vinklar än vad vi har fått se.
Och allt det resulterade i en "pit lane start".
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top