1981 Suzuki GS450

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det här med förgasare och tröga starter, då efter att hojen stått kallt några dagar.

Förgasarhoj. Använd choken. Vrid då inte på gashandtaget förrän du hör att motorn börjar leva. Hur en hoj går när den är kall är ett icke-problem. Huvudsaken den startar öht. Fullt uppvärmd skall den gå bra och man kan börja felsöka om den inte går bra.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar så jättemycket för infon, DieselSwe och Anders. Det låter logiskt. Kranen står redan på "PRI" tror jag (finns bara två lägen) , "Reserv" också men den använder jag bara när jag märker att hojen börjar hulka efter sista bensinen, då vet jag att jag har ett par liter kvar till nästa mack.

Ja, choken använder jag varje morgon när jag ska ha igång hojen till jobbet. Och yes, jag har märkt att man nog inte ska röra gashandtaget alls, då slocknar den bara.

Vad jag brukar göra när min GS450 stått nån vecka, då hjälper inte ens choken, är att gå ut på parkeringsytorna och springa igång den i tvåan, då märker jag att den så småningom börjar hosta igång sig själv. Det är väl för att bensin kommer in i motorn igen.

Jag känner lite skam över att jag bara kör min nya fina KLX, och försummar min GS450. Idag ska jag faktiskt ta ut den på en 'promenad' kring Botkyrka för att lufta den, motion är inte bara bra för människan utan även för hojen! Det sa mamma inget om när jag var liten!
 
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Tackar så jättemycket för infon, DieselSwe och Anders. Det låter logiskt. Kranen står redan på "PRI" tror jag (finns bara två lägen) , "Reserv" också men den använder jag bara när jag märker att hojen börjar hulka efter sista bensinen, då vet jag att jag har ett par liter kvar till nästa mack.
*klipp*

Plocka av bensinslangen från kranen och se vad som händer.
I läge PRI ska det alltid komma bensin, så länge det är något kvar i tanken vill säga...

Om du däremot lämnar kranen i PRI när hojen står parkerad så blir troligen problemet det omvända: Alltid öppen bensinkran kan göra att hojen surar ner sig, att det läcker in bensin alltså.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
eeeh vänta lite. Det sitter en slang från kranen ner till förgasarna. Menar ni att det finns fler slangar? Det där måste titta närmare på.

Och "Om du däremot lämnar kranen i PRI när hojen står parkerad ..." - bör jag sätta kranen på Reserv då?

Och japp, jag har alltid 98 oktanig soppa min tankar, särskillt över vinterhalvåret.

Här är det jag hittade om kranen i manualen för min GS450.
Bränslekranen.JPG

Jag kommer ihåg min konstiga kinesbyggsats "70cc moppe", lämnade jag bensinkranen öppen började det rinna bensin ur förgasaren när jag så lite som rörde vid hojen. Där var jag mycket noga med att stänga kranen när jag parkerat den.

.. OCH jag var nere hos hojen nu och mycket riktigt sitter där två slangar från kranen, en slang mellan dom två förgasarna, och sen en slang till den där underkåpan på vänstra förgasaren.

Kan meddela att den gick igång direkt. Provade göra som sagt här att man inte ska röra gasen, utan bara öppna choken. Nu startar den utan problem fast den varit i kyla ett par dagar.
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Sålde min GS450 igår. Fick 12250 kr, inkluderade ett par skidhandskar från XXL. Såg på när köparen körde iväg, och jag tänkte; "Fyfan vilken vacker hoj".

Men det var *lite för låg* för mig, och jag har ju min nya Kawa KLX230 nu som jag vill bekanta mig med till 110%. Jag hade gärna haft ett helt harem med hojar, men faktum är att jag måste fokusera.

IMG_8103.JPG
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Sålde min GS450 igår. Fick 12250 kr, inkluderade ett par skidhandskar från XXL. Såg på när köparen körde iväg, och jag tänkte; "Fyfan vilken vacker hoj".

Men det var *lite för låg* för mig, och jag har ju min nya Kawa KLX230 nu som jag vill bekanta mig med till 110%. Jag hade gärna haft ett helt harem med hojar, men faktum är att jag måste fokusera.

View attachment 457227
Grattis till försäljningen, och ja det är en vacker cykel!:kär
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Grattis till försäljningen, och ja det är en vacker cykel!:kär

Gillar utseendet till 95%. Det som stör är "ankstjärten" baktill (80-talsfenomen, finns på flera hojar från den tiden) plus att sadeln känns lite smal framtill. Har själv haft en GSX400, den ser likadan ut.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Efter lite städning hemma hittade jag dessa bromsbelägg till min gamla GS-450, en hoj jag inte längre har kvar. Så jag skänker dessa till den som behöver.

Helt nya fresha fina, kolla bilden.

Brake pads GS450.JPG

Hämtas eller överlämnas på avstämd plats, t ex på Shell längs E4an Eriksberg/ Norsborg, eller kanske Biltema Alby blir roligare, eller var som helst vi bestämmer en dag det inte regnar. Varsågod.
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top