REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28
  1. #21
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    12 254
    Citat Ursprungligen postat av uncletom Visa inlägg
    Det här med förgasare och tröga starter, då efter att hojen stått kallt några dagar.
    Förgasarhoj. Använd choken. Vrid då inte på gashandtaget förrän du hör att motorn börjar leva. Hur en hoj går när den är kall är ett icke-problem. Huvudsaken den startar öht. Fullt uppvärmd skall den gå bra och man kan börja felsöka om den inte går bra.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 GSX600F s60t5awd firebirdx2

  2. #22
    Medlem uncletoms avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    säkert avstånd från Fittja
    Hoj
    1981 Suzuki GS450
    Inlägg
    72
    Tackar så jättemycket för infon, DieselSwe och Anders. Det låter logiskt. Kranen står redan på "PRI" tror jag (finns bara två lägen) , "Reserv" också men den använder jag bara när jag märker att hojen börjar hulka efter sista bensinen, då vet jag att jag har ett par liter kvar till nästa mack.

    Ja, choken använder jag varje morgon när jag ska ha igång hojen till jobbet. Och yes, jag har märkt att man nog inte ska röra gashandtaget alls, då slocknar den bara.

    Vad jag brukar göra när min GS450 stått nån vecka, då hjälper inte ens choken, är att gå ut på parkeringsytorna och springa igång den i tvåan, då märker jag att den så småningom börjar hosta igång sig själv. Det är väl för att bensin kommer in i motorn igen.

    Jag känner lite skam över att jag bara kör min nya fina KLX, och försummar min GS450. Idag ska jag faktiskt ta ut den på en 'promenad' kring Botkyrka för att lufta den, motion är inte bara bra för människan utan även för hojen! Det sa mamma inget om när jag var liten!
    Senast redigerat av uncletom den 2020-11-12 klockan 10:51.

  3. #23
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    12 254
    Citat Ursprungligen postat av uncletom Visa inlägg
    stått nån vecka, då hjälper inte ens choken
    Då bör du kika över soppakranen och dess vakumventil samt dess vakumslang ned till en av förgasarna. Iofs är motion bra... men det är ju roligare att köra än att springa.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 GSX600F s60t5awd firebirdx2

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Jajamensan
    Hoj
    Enfield India
    Inlägg
    272
    Citat Ursprungligen postat av uncletom Visa inlägg
    Tackar så jättemycket för infon, DieselSwe och Anders. Det låter logiskt. Kranen står redan på "PRI" tror jag (finns bara två lägen) , "Reserv" också men den använder jag bara när jag märker att hojen börjar hulka efter sista bensinen, då vet jag att jag har ett par liter kvar till nästa mack.
    *klipp*
    Plocka av bensinslangen från kranen och se vad som händer.
    I läge PRI ska det alltid komma bensin, så länge det är något kvar i tanken vill säga...

    Om du däremot lämnar kranen i PRI när hojen står parkerad så blir troligen problemet det omvända: Alltid öppen bensinkran kan göra att hojen surar ner sig, att det läcker in bensin alltså.

  5. #25
    Medlem uncletoms avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    säkert avstånd från Fittja
    Hoj
    1981 Suzuki GS450
    Inlägg
    72
    eeeh vänta lite. Det sitter en slang från kranen ner till förgasarna. Menar ni att det finns fler slangar? Det där måste titta närmare på.

    Och "Om du däremot lämnar kranen i PRI när hojen står parkerad ..." - bör jag sätta kranen på Reserv då?

    Och japp, jag har alltid 98 oktanig soppa min tankar, särskillt över vinterhalvåret.

    Här är det jag hittade om kranen i manualen för min GS450.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bränslekranen.JPG
Visningar:	15
Storlek:	100,1 KB
Id:	457096

    Jag kommer ihåg min konstiga kinesbyggsats "70cc moppe", lämnade jag bensinkranen öppen började det rinna bensin ur förgasaren när jag så lite som rörde vid hojen. Där var jag mycket noga med att stänga kranen när jag parkerat den.

    .. OCH jag var nere hos hojen nu och mycket riktigt sitter där två slangar från kranen, en slang mellan dom två förgasarna, och sen en slang till den där underkåpan på vänstra förgasaren.

    Kan meddela att den gick igång direkt. Provade göra som sagt här att man inte ska röra gasen, utan bara öppna choken. Nu startar den utan problem fast den varit i kyla ett par dagar.
    Senast redigerat av uncletom den 2020-11-12 klockan 21:20.

  6. #26
    Medlem uncletoms avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    säkert avstånd från Fittja
    Hoj
    1981 Suzuki GS450
    Inlägg
    72
    Sålde min GS450 igår. Fick 12250 kr, inkluderade ett par skidhandskar från XXL. Såg på när köparen körde iväg, och jag tänkte; "Fyfan vilken vacker hoj".

    Men det var *lite för låg* för mig, och jag har ju min nya Kawa KLX230 nu som jag vill bekanta mig med till 110%. Jag hade gärna haft ett helt harem med hojar, men faktum är att jag måste fokusera.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_8103.JPG
Visningar:	26
Storlek:	152,6 KB
Id:	457227

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Nej
    Hoj
    Z1000sx -12 och Honda SLR 650 -97
    Inlägg
    146
    Citat Ursprungligen postat av uncletom Visa inlägg
    Sålde min GS450 igår. Fick 12250 kr, inkluderade ett par skidhandskar från XXL. Såg på när köparen körde iväg, och jag tänkte; "Fyfan vilken vacker hoj".

    Men det var *lite för låg* för mig, och jag har ju min nya Kawa KLX230 nu som jag vill bekanta mig med till 110%. Jag hade gärna haft ett helt harem med hojar, men faktum är att jag måste fokusera.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_8103.JPG
Visningar:	26
Storlek:	152,6 KB
Id:	457227
    Grattis till försäljningen, och ja det är en vacker cykel!

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda cb400, Suzuki GP125
    Inlägg
    473
    Citat Ursprungligen postat av Tegel1432 Visa inlägg
    Grattis till försäljningen, och ja det är en vacker cykel!
    Gillar utseendet till 95%. Det som stör är "ankstjärten" baktill (80-talsfenomen, finns på flera hojar från den tiden) plus att sadeln känns lite smal framtill. Har själv haft en GSX400, den ser likadan ut.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Antar att du är lite skämtsam. Anledningen stavas så klart utsläppsgränser numera.

doolar
Vill du annonsera ovan? Klicka här