Fråga om straffrätt

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tittar på en serie på Netflix där ett gäng gör en stöt på ett myntverk. I samband med intrånget i myntverket tog de en massa folk som gisslan(bla. personal som vet hur sedelpressarna ska köras). I myntverket låter de sedelpressarna gå och på så sätt planerar de att komma åt en sjujävla massa pengar.

När gisslan gör sig obekväma så låter rånarna(om de nu kan kallas så då de egentligen inte rånar någon på pengar som redan existerar och som någon äger) var och en ur gisslan få två alternativ.
Kortfattat:
1. När stöten är över så blir du fri.
2. När stöten är över så får du 1 miljon Euro - de blir då någon form av medbrottsling helt enkelt.

Observera att ingen ur gisslan tvingas välja alternativ 2 men de "tvingas" enligt stycke ett att köra pressarna i det inledande skedet.

De som väljer alternativ 2, vilken påföljd skulle de kunna tänkas få rent juridiskt?
För sakens skull kan jag lägga till att rånarna tidigare skjutit mot och sårat ett par stycken poliser.

Så ge mig era bästa förslag på hur en rättegång mot en ur gisslan som valt alternativ 2 skulle se ut. Vilket brott skulle de åtalas för tex(vilka åtalspunkter skulle fö de initiala rånarna ställas inför)?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mutbrott låter rimligt. Man har i sak tagit emot något (i detta fallet pengar) för att någon annan ska få något i gengäld (pengar, tystnad etc).

Eftersom personen även mot rimligt tvivel bör ha kännedom om pengarnas härkomst ligger stöld då det är orimligt att motta dessa i god tro. Egendomen är i sak arbetsgivarens egendom.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Mutbrott låter rimligt. Man har i sak tagit emot något (i detta fallet pengar) för att någon annan ska få något i gengäld (pengar, tystnad etc).

Eftersom personen även mot rimligt tvivel bör ha kännedom om pengarnas härkomst ligger stöld då det är orimligt att motta dessa i god tro. Egendomen är i sak arbetsgivarens egendom.

Låter rimligt.

Rent försvarsmässigt om jag vore en ur gisslan så hade jag försökt få det mildrat genom att påstå att jag genom mitt bidrag höll driften av sedelpressarna igång, jag förädlade pappersbalarna till sedlar vilket slutresultatet av pappersbalarna var menade till iaf. Pappersbalarna tjänade sitt syfte precis som arbetsgivaren hade velat.
Samt att jag rent praktiskt inte har stulit några pengar, pengarna jag har tagit i muta existerade inte innan jag genom mitt arbete tillverkade dem.

Jag funderar också på värdet per tex varje m2 pappersark(som jag stjäl) och ingående färg och drift av tryckeriet kontra värdet av det antal 1000 Eurossedlar man nu får ut av varje m2 pappersark. Men det kanske saknar betydelse i juridisk mening.

Mutgrejen åker jag nog dit för iaf...
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag tror rätten skulle tillskriva värdet av en färdig produkt även om du själv satt ihop det av delarna? Tänk montör på Apple som stoppar var tredje telefon i egen ficka. Delarna kostar skit och inget och jobbet har man ju gjort själv..
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja jag är med på hur du menar men är inte skillnaden att här har rånarna egentligen stulit/tillskansat sig material och råvaror som skall bli pengar men inte ännu är det. Det närmar sig sedan typ egenmäktigt förfarande av tryckpressen som resulterar i pengarna...tänker jag? Vad en rånare gör med sitt stöldgods spelar väl egentligen ingen roll för straffvärdet?
Det kanske iofs är grovt rån/stöld i detta fallet iaf och ovan inte spelar någon roll?

Applesnubben skulle kanske kunna hävda samma sak men där blir det nog svårare att använda samma resonemang.
Han snor telefoner ifrån sitt jobb mer rakt upp och ner.

Edit. Kanske borde vara mutbrott och/eller medhjälp till rån som är brottsrubriceringen?
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Obehörigt förfogande" eller "obehörigt idriftstagande" låter inte så himla allvarligt.

"Icke schemalagd övertid" låter som något facket har att ta upp på nästa klubbmöte.


Kör ba', det där löser sig.
1 € miljon låter dock ganska lite. Svårt att leva ett liv på sådana pengar om man inte är kall och kan investera dem rätt, i rätt ögonblick.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Möjligt, men att ”låna” är ju i många avseenden stöld ändå :hihi
Sen har ju rånarna gisslantagit/kidnappat några med i detta fiktiva fall. Man får väl anta att det inte är Sverige som det utspelar sig så straffrabatten är inget att ta hänsyn till. Det blir många år i buren om bevisningen håller (utöver verkanseld mot polisen)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Pengarna skulle ju räknas som falska, så om du använder dem veckor du ett brott. Att äga dem med vetskapen att de är falska är ett brott. Du sitter ordentligt i skiten om du tar emot de falska pengarna i något annat syfte än att lämna in hela skiten till polisen och vara vittne till det begågna brottet.
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top