Startproblem ibland, Triumph t595 - 97

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Efter att jag tankat ville hojen inte gå igång, det verkade som om batteriet var nästan dött - den gick runt tungt och tände inte. Eftersom det hänt förut tog jag det lugnt och väntade fem minuter. Den gick då igång hur fint som helst, kanske något längre på startmotorn än vanligt men bara ett par sekunder.
Det har hänt två gånger förut och jag kan inte se någon gemensam nämnare. Jag har mätt upp så den laddar ordentligt med ca 14,4 under gång och batteriet har varit laddat när jag kommit hem.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du har redan kollat ventilspelet gissar jag så du vet att inga ventiler ligger på. För då kan den vara svårstartad varm medans när den svalnat startar lättare...
Vore det glapp i en tändspole eller något annat som har en givare så skulle du få en felkod.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Tack! Jag har inte kollat ventilerna men ska göra det nu. Hade ändå tänkt göra det nu.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är inte startmotorn en klassiker på Trajas treor? Funkar inte när motorn är varm, men när den svalnat är det bara att köra. Symptom som om batteriet är dött...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tack! Jag har inte kollat ventilerna men ska göra det nu. Hade ändå tänkt göra det nu.

Där har du nog problemet! :tummenupp
Trendab i Nykvarn har 25 mm shims till hyfsat pris. De är väldans trevliga och hjälpsamma också vilket inte är en självklarhet i många butiker. :tummenupp
Stockholms Mc-Varuhus, numera i Vårby backe, har också 25 mm shims. Verkstaden ligger på baksidan och Jeppe är också trevlig! :tummenupp

Syna slangarna till tomgångsmotorn när du ändå har isär. Kända för att spricka med ålder.

Synka sedan trottelhusen när du bytt shims också.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Eftersom jag inte kollat ventiler förut undrar jag en sak.
Finns det något bra sätt att spänna upp ventilerna så en kan shimsa om utan att behöva använda Triumphs eget verktyg? Jag har förvisso beställt ett från England men det vet en ju inte när det kommer och långa stilletånd är tråkigt..
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Eftersom jag inte kollat ventiler förut undrar jag en sak.
Finns det något bra sätt att spänna upp ventilerna så en kan shimsa om utan att behöva använda Triumphs eget verktyg? Jag har förvisso beställt ett från England men det vet en ju inte när det kommer och långa stilletånd är tråkigt..

Svaret du fick var väl att plocka av kamaxlarna. Snabbt gjort om man kan skruva.
Hur mycket spel hade du? Intressant att veta hur mycket och hur många ventiler som ligger på när den blir svårstartad.
Sedan när du sätter tillbaka ventilkåpan så dubbelkollar du att ventilkåpspackningen sitter rätt, speciellt bak på vänster sida där en millimeter fel betyder oljeläck. Svårt att se och missar man så blir det göra om och göra rätt. :tungan

Fråga mig inte hur jag vet... :rodnar
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag måste kolla igen, men som det ser ut nu är det bara treans insug som är lite "off". Den ena under toleransen och den andra över. Jag har fått rådet att checka så jag verkligen hamnar på TDC när jag ska mäta så jag gör om det imorgon.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag måste kolla igen, men som det ser ut nu är det bara treans insug som är lite "off". Den ena under toleransen och den andra över. Jag har fått rådet att checka så jag verkligen hamnar på TDC när jag ska mäta så jag gör om det imorgon.

Du mäter när kamloben är rakt upp vilket är lätt att se, och känna, när du drar runt motorn. Då borde du ha det största spelet mot kammen.
Nu blev jag osäker så nu kollade jag med verkstadshandboken som säger "turn the engine until a pair of camshaft lobes are positioned pointing away from the valves".
Spelet minskar på Hinckarna, medans de gamla fick större ventilspel, så har du större spel än .15 så tätar troligen inte ventilen skulle jag säga...
Men jag har haft fel förr... :rodnar
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag fattar faktiskt inte detta. I Haynes står det så här: "Turn the engine until all the camshaft lobes above the No.1 cylinder are pointing away from the valves." Och det står också: " Turn the wheel until the lobes above the valves being checked are pointing up." Och så är det en bild på en nock som pekar rakt upp. Om jag ställer kammarna för cylinder 1 så alla 4 nockarna pekar lika mycket uppåt (T1 på vad det nu heter under kopplingskåpan) så står de inte rakt upp utan mera 45 grader mot ventilen men jag har spel mellan nock och shims. Om jag ställer kammen så att nockarna på ettans insug står rakt upp har jag också spel mellan men ett annat.
Ska jag mäta i TDC eller när nocken står rakt upp?
Bild visar hur kammarna står med T1 inställt.
 

Bifogat

  • ändrad.jpg
    ändrad.jpg
    39.1 KB · Visningar: 15

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Jättebra att kolla ventilspel, och för litet ventilspel kan ju orsaka svårstartad motor när motorn är varm då ventilerna inte stänger riktigt.

Men i ditt fall borde felet vara något annat, för vid för litet ventilspel så tappar du komp och den motorn går då lättare att dra runt så jag gissar på startmotorn eller elfel.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jättebra att kolla ventilspel, och för litet ventilspel kan ju orsaka svårstartad motor när motorn är varm då ventilerna inte stänger riktigt.

Ok. Ja, om inte annat så lär jag mig något nytt!


"Men i ditt fall borde felet vara något annat, för vid för litet ventilspel så tappar du komp och den motorn går då lättare att dra runt så jag gissar på startmotorn eller elfel."

Detta problem med startmotorn - hur yttrar det sig? Går startmotorn inte alls eller är det som i mitt fall att den snurrar men trött som vid dåligt batteri?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag fattar faktiskt inte detta. I Haynes står det så här: "Turn the engine until all the camshaft lobes above the No.1 cylinder are pointing away from the valves." Och det står också: " Turn the wheel until the lobes above the valves being checked are pointing up." Och så är det en bild på en nock som pekar rakt upp. Om jag ställer kammarna för cylinder 1 så alla 4 nockarna pekar lika mycket uppåt (T1 på vad det nu heter under kopplingskåpan) så står de inte rakt upp utan mera 45 grader mot ventilen men jag har spel mellan nock och shims. Om jag ställer kammen så att nockarna på ettans insug står rakt upp har jag också spel mellan men ett annat.
Ska jag mäta i TDC eller när nocken står rakt upp?
Bild visar hur kammarna står med T1 inställt.

Ok. Ja, om inte annat så lär jag mig något nytt!


"Men i ditt fall borde felet vara något annat, för vid för litet ventilspel så tappar du komp och den motorn går då lättare att dra runt så jag gissar på startmotorn eller elfel."

Detta problem med startmotorn - hur yttrar det sig? Går startmotorn inte alls eller är det som i mitt fall att den snurrar men trött som vid dåligt batteri?

Jag tar bort kopplingskåpan och drar runt motorn på vevaxeln. Då kan hojen stå på sidostödet om man vill och så är det betydligt lättare än att dra runt bakhjulet. Dessutom behöver man inte tappa ur all olja när den står på sidostödet. Nu gör jag detta på vintern så det är olje- och filterbyte ändå. Lättare att fylla på det mesta av oljan innan kåpan kommer på också.
När man drar runt motorn är det mer eller mindre motstånd av ventilfjädrarna så man känner och ser utan problem när ventilerna ligger i "rätt" läge för att mäta. En av kolvarna ligger då i topp men det jag tittat på är nockarna. Du kan mäta flera bara de ligger "rätt" så man måste inte ta bara en åt gången.
Jag klistrar packningen på kåpan med Permatex https://www.swedol.se/form-a-gasket-3-118-mlof-9241.html och tunt med olja mot motorn så kan den tas av utan att behöva bytas varje gång. Och när den väl behöver bytas sitter hela packningen på kåpan som är lättare att skrapa på.
När kåpan är av kan du kolla spelet på givaren på vevaxeln. 0,8 - 1,2 och kan vara känsligt har jag för mig jag läst någonstans.

De tidiga, som du har, har en jordanslutning, Earth block, som kan spöka. Ska sitta bakom motorn ovanför svingen om jag inte minns fel. Borde vara den som heter Chassis earth point på elschemat, s. 8.23 i Haynes. Dålig jord är inge bra...

Jag har VIN efter 89737 så det problemet har jag inte...
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag uppfattar det som att jag ska struta i TDC när jag mäter spelet - är det rätt upfattat? Jag ska alltså se till så den högsta delen av nocken pekar rakt upp, dvs mitt emellan bultarna som håller kammen på plats? Jag har nog inga stora fel på spelet men ska kolla ordentligt när jag får ett lite bättre bladmått. Det är ett par som kan ligga precis över gränsen och något som är lite trångt. Permatex ska inhandlas och jorden kollas...
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Nå, då kommer följdfrågan eftersom jag hade för litet spel på två insugsventiler efter justeringen. Anledningen till frågan är att jag ersatte en som jag misstänkte hade blivit lite skadad, med samma dimension och det blev trångt utan att ha varit det innan. Kan spelet förändras om en lyfter ur och sätter tillbaka kammen?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om du har bytt en insugsventil (även om du slipat in den) kan spelet ändras beroende på hur pass sliten den "nya" är. Om spelet ändrades genom att enbart ta ur och sätta tillbaks kammen har du inte satt tillbaks kamaxeln med vevaxeln i exakt samma position. Dra runt motorn ett varv och mät spelet igen enligt manualen - mer än så kan du inte göra.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag ska bara förtydliga mitt förra inlägg. Jag har inte bytt ventilen utan bara shimsat om dem på treans insug och jag hade en 2,5 mm shims och satte dit en annan 2,5 mm. Båda mätta med mikrometer. Ev kan det skilja 0,01 mm på dem. Shimsen är dessutom svåra att få tag på här (jag har hojen i Kopparberg) så närmaste stället där jag har hittat några 25mm shims är Micke Marin i Örebro. Trevligt ställe men 7mil enkel resa för en stålpeng är lite segt..
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har mätt fel ibland så jag dubbelkollar alltid... :rodnar
Nu har jag 2.40 och 2.45 shims men bor inte i närheten av Kopparberg. Och måste jobba för nu är semestern slut... :(
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top