Konvertera Triumph T595 -97 till E85

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Lambdasond kom först 2001 så ECUn 97 - 01, MC 2000 och sedan MC 1000, kan inte justera sig själv.

Men man kan ladda ner en tändkurva så har man ändrat till en tändkurva passande för E85 i ECU så ändrar man till den gamla för bensin om alkoholen är slut eller inte finns på macken. https://tuneecu.net/Tune_List.html

Jag har aldrig kommit till skott men tänkt även ha en tändkurva för bana och en ekonomikurva för landsväg när det är långt mellan mackarna i norr. Jag kör med 10073 nu, låg Coolfiber, och då drar den upp mot 1 liter milen på bana, runt halvlitern vid pendling och som lägst har jag kommit ner till 0,44 vid rak väg i 130 på mätaren. MC 2000 brukar dra en dl mer milen med samma effekt men det är inte bara att byta ECU. Anslutningarna är annorlunda så det krävs en modifiering eller byte av kabelhärvan. Billigast och enklast är nog att sälja 97:an och köpa en 00 - 01 med MC 1000! :)

Nu har jag aldrig använt TuneECU men låter som att det är lätt att byta map? Hur gör man om man har typ en tredjedel E85 kvar i tanken när man tankar ren bensin? Byter du till bensinmappen lär den gå för magert.

Du bör också vara noggrann med termerna du slänger dig med. Tändkurva är fortfarande ett aktuellt begrepp och är inte samma sak som fuel map, eller rättare sagt man har både en ignition map och en fuel map, även om det typiskt är fuel map man gör justeringar i. Just för E85 kan det dock vara relevant att göra justeringar av tändkurvan/ignition om man vill ha högre effekt, tack vare etanolens högre spikningstolerans. Kanske inte där TS ska börja dock (om det ens är möjligt att justera tändningen i en så gammal ECU?).
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Det är fullt möjligt att justera tändkurvan, ja. Dock tror jag inte att det är nödvändigt till att börja med. Det är väldigt smidigt att byta map men det kräver ett fräscht och fulladdat batteri så det är inte att rekommendera att göra på en bensinmack om en inte är helt säker på att strömmen räcker. Det kan bli lång promenad med en död ECU...
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu har jag aldrig använt TuneECU men låter som att det är lätt att byta map? Hur gör man om man har typ en tredjedel E85 kvar i tanken när man tankar ren bensin? Byter du till bensinmappen lär den gå för magert.

Du bör också vara noggrann med termerna du slänger dig med. Tändkurva är fortfarande ett aktuellt begrepp och är inte samma sak som fuel map, eller rättare sagt man har både en ignition map och en fuel map, även om det typiskt är fuel map man gör justeringar i. Just för E85 kan det dock vara relevant att göra justeringar av tändkurvan/ignition om man vill ha högre effekt, tack vare etanolens högre spikningstolerans. Kanske inte där TS ska börja dock (om det ens är möjligt att justera tändningen i en så gammal ECU?).

Aj, aj, aj jag ber om ursäkt. Men att använda ett annat språk muss nicht immer besserer sein. :rodnar
Skulle det vara på liv och död skulle jag naturligtvis inte våga skriva något här men jag har inte utgett mig för att vara expert, särskilt inte på datorer...
För mig är det inte så viktigt att ha rätt som att veta vad som är rätt så du får gärna delge dina kunskaper. :7peta :krama

Det är fullt möjligt att justera tändkurvan, ja. Dock tror jag inte att det är nödvändigt till att börja med. Det är väldigt smidigt att byta map men det kräver ett fräscht och fulladdat batteri så det är inte att rekommendera att göra på en bensinmack om en inte är helt säker på att strömmen räcker. Det kan bli lång promenad med en död ECU...

Jag har bara gjort det hemma i garaget så problemet har inte uppstått ännu. Och ska jag vara ärlig så är det inte några hästar extra som gör mig snabbare på bana. Men tankar fanns för en massa år sedan att bänka i England hos en som kan Daytona och TuneEcu men det lär inte bli av. Jag har återställt TPS och ändrat så fläkten startar tidigare förutom att läsa felkoder. Och lagt in servicedatum. Helt onödigt för den har aldrig varit på verkstad i min ägo..
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Hörni! Jag upskattar verkligen att ni vill hjälpa och jag behöver det. Jag är en gammal farbror på 59 år som har ställt en fråga för 23 poster sedan och jag undrar om det är någon som faktiskt kan svara på den.

Är det någon som vet hur (om det är möjligt) en ställer om bränsle/luftblandningen över hela registret med hjälp av TuneECU? Måste jag pilla med varenda cell i mappen eller finns det en "global" inställning för att öka bränslemängden med ca 28%? Det är en rak fråga och det enda som hänt hittills är att jag behövt försvara mitt experiment. Jag är faktiskt vuxen men jag jobbar med att spela fiol - inte dynokörningar. Gutår! Nu tar jag en pilsner till..
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jepp! Jag tror faktiskt att problemet kan uppstå därför att bensinen gjort "förarbetet". Därför är min gissning att det kan bli problem när en börjar använda E85 i en gammal tank.
Jag fick iallafall svar på triumphrat.net så nu vet jag hur.
Antingen använda "trim table" (hade inte fattat hur en använde den) eller sänka "injector flow" parametern med önskad procent.
Nu ska det testas!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hörni! Jag upskattar verkligen att ni vill hjälpa och jag behöver det. Jag är en gammal farbror på 59 år som har ställt en fråga för 23 poster sedan och jag undrar om det är någon som faktiskt kan svara på den.

Är det någon som vet hur (om det är möjligt) en ställer om bränsle/luftblandningen över hela registret med hjälp av TuneECU? Måste jag pilla med varenda cell i mappen eller finns det en "global" inställning för att öka bränslemängden med ca 28%? Det är en rak fråga och det enda som hänt hittills är att jag behövt försvara mitt experiment. Jag är faktiskt vuxen men jag jobbar med att spela fiol - inte dynokörningar. Gutår! Nu tar jag en pilsner till..

Ja de går ställa hela bränslemappen 28% fetare globalt som du skriver de är bara klicka i och dra lite med musen över varvtalen och gaspådraget som visat på bränslemappen rutorna ändrar färg så du ser vad som ändrar sig. So m jag beskrev i tidigare inlägg så kollar du filmer på youtube hur man gör för annars kommer du ändra fel saker..de är enkelt när man väl lärt sig tuneecu men man måste kolla filmer. De går inte förklara här i text för de är för långdraget.
Om du kollar länken så är de väldigt lika förfarande vilken än hoj man har så du behöver inte hitta beskrivning för din hoj.
Kom ihåg att du kan ändra en o en cylinder individuellt men man kan även ändra alla cylindrar samtidigt de är viktigt att inte blanda ihop, typ att man råkar mappa bara en cylinder och man tror sig ha ändrat alla! Lambdamätare för bensin och e85 är samma och de skiljer ytterst lite vilka värden man ska sikta på.
https://www.youtube.com/watch?v=QvHqNeClz2U
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej angående tändmapp ,så är det bara att man kan ställer upp förtändningen mycket tidigare, typ så här max v är säj 10000 varv , orginal kan vara full förtändning vid 3-4 tusen v sedan ändras den ej mer ja typ max 34 grader för en fyrventilare o 38 grader tvåventilare generellt ,förbränningshastigheten är vid rätt e85 blandning tom högre än bensin=högre effekt.
med e85 så kan man kanske ha full förtändning från 1500 v=mer effekt upp till 3-4 v området/bensin.
Ta inte detta som något absolut som gäller för alla mc . och med dagens ecu så på lättlast så kan förtändningen vara både 40 och 50grader förtändning . medan max effekt/ fullgas är vi tillbaka på 34 38 grader både för bensin och e85. ni/alla ta inte allt så blodigt, säjer bara att inte mer tändning på e85 totalt , bara tidigare i varvtalet.
har kört e85 en 7-10år både mega squirt ecu o förgasare mikuni rs o tmr, så lite har man snappat upp,,, vanlig bensinslang blir faktiskt ganska hård/kass på 2 år , bra att leta upp en som tål etanol.
tuner boy har jag EJ pysslat med .men säj att du sätter på 30 procent större spridare
(som i vilket fall som helst kanske behövs )
, så går den väl ganska nära iallafall sommartid /mindre att ändra i standardmappen
sprit är bra ,jag gillar inte sprit - svar vem fan gillar inte sprit:lol
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Under menyfliken Edit går det via F-trim att applicera en viss förändring över hela bränslemappen(om jag minns rätt.)
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Ytterligare en fråga är om ni känner till något som en kan behandla insidan av tanken med? I usa finns det något som heter "epoxy resin liner" och jag gissar att det är en typ av försegling inifrån..
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Under menyfliken Edit går det via F-trim att applicera en viss förändring över hela bränslemappen(om jag minns rätt.)

Just den "F trim global" och "F trim" är gråade i min app. Kör Android. F trim global är dock förbockat så det gäller väl, gissar jag..
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Första mappen laddad men skogsvägarna med grovt grus och regn inbjuder inte till någon längre tur. Ska ner på 50:an imorgon och känna mera. Just nu verkar det som om responsen på gaspådrag är lite fördröjd. Svårt att säga med tanke på underlaget. Tomgången är helt ok, dock. Jag använder en map där jag sänkt "injector flow" med 35%. Jag har också en som jag justerat upp hela kurvan med 35% på så den ska också testas innan jag vet bestämt vad som händer.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jo, då är provturen avklarad. Den startar men en får veva lite längre än vanligt. Temperaturen låg runt 9 grader på natten så det var rätt så svalt. Föväntat.
Tomgång ok.
Gasrespons lite fördröjd när jag gasar från 3000 varv.
Acceleration på 6:an från 110 och uppåt ganska slö (nu vet jag inte hur pigg den ska vara där eftersom jag inte testat den så tidigare) och stannar nästan av runt 170.
Går ryckigt på jämn gas mellan 3000 och 4000. Mycket avgassmällar då också.
Summa är körbar men inte bra. Jag skulle gissa på för fet blandning och att jag ska höja "injector flow"-värdet något.
Verkar det lovande kanske det kan vara läge att justera kurvan lite mera i detalj men en sak i taget blir nog bra.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag är inte med riktigt. Bredbandslambda - är det bara som vilken mätare som helst? Jag har ju varken O2-sensor eller lambdasond på min hoj..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Precis, att mappa lite här och lite där - kan man spendera många timmar med - och ändå inte veta speciellt mycket mer än innan man började mappa.

Biltema säljer O2-bung som man kan svetsa fast på kollektorn. Jämfört med att betala en dynobänk blir det billigare med egen O2-mätare. 12:1 på tomgång, 14.5:1 i jämna 100 km/h och 13:1 fullt skaft med en mapp man interpolerar mellan områdena.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top