Kör motorcykel till jobbet 15/6 2020

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi blir inte ensamma!

Varför ska vi då pendla med motorcykel imorgon?

Ride To Work Day is a global event which promotes the societal benefits of motorcycling and is held on the third Monday of June every year.


http://www.ridetowork.eu/

Här är något som ett Mc-fientligt Tragikborgarråd inte håller med om...

Cycling is great but… Staff who use a motorcycle, scooter or moped to commute to work typically live beyond a reasonable cycling distance. Supporting them is in everyone’s interests and can be integrated into supports put in place for cyclists – for example provision of cycle locking rails.

Reduce parking and congestion problems. Parking spaces are a costly overhead. Supporting staff who use a motorcycle, scooter or moped to commute permits more efficient use of spaces and helps to lower the cost to your organization. Small motorcycles and scooters take up very little space – typically similar to that required for a bicycle.


http://www.ridetowork.eu/employer-benefits/
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Bra initiativ men får bli:
"Kör hojen hem från jobbet" efter nattskiftet i morgon bitti för sen är det långledigt :yoparty
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Beyond reasonable distance, och vad är det då? Jag har drygt 3 mil till jobbet, cyklar dagligen, när jag väl får vara där vill säga, det är betydligt tidseffektivare än att ta hojen, eftersom jag får en hygglig träningsdos med 30 mil i veckan. Det skulle ta betydligt längre tid att ta hojen ToR jobbet, och sen få ihop 30 mil träning. Sen ska hus, familj osv också hinnas med...

Nåja, det blir inte hojen från frukostbordet till hemmakontoret imorgon, heller :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag lär köra, försöker köra så mycket som möjligt till jobbet om det bara är väder.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Beyond reasonable distance, och vad är det då? Jag har drygt 3 mil till jobbet, cyklar dagligen, när jag väl får vara där vill säga, det är betydligt tidseffektivare än att ta hojen, eftersom jag får en hygglig träningsdos med 30 mil i veckan. Det skulle ta betydligt längre tid att ta hojen ToR jobbet, och sen få ihop 30 mil träning. Sen ska hus, familj osv också hinnas med...

Nåja, det blir inte hojen från frukostbordet till hemmakontoret imorgon, heller :)

6 mil enkel resa är för långt att cykla varje dag för mig. :rodnar De flesta klarar inte milen ens men upp till 3 har jag gjort några gånger så visst går det.
Jag hade en arbetskamrat som cyklade till jobbet året runt med 3,5 mil enkel resa. Efter ett nattpass glömde han nycklarna i skåpet så när han kom hem cyklade han tillbaka för att hämta dem. :crash

Jag lär köra, försöker köra så mycket som möjligt till jobbet om det bara är väder.

Väder blir det alltid! :fakta Ibland kanske inte det bästa vädret för att vara njutbart i sadeln men i morgon är det inte mörker och minusgrader som det var i mars... :crash
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Japp, jag är på att jobbpendla med hoj. :yoparty
Ligger i hårdträning för att få en bra tid, som bäst hittills 25 minuter Märsta-Uppsala väg 255. Blir bättre tider när trafiken minskar. :rock
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Jag kör, jobbar dock hemma så får ta en sväng ändå bara för att :yoparty
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är för fint väder för att jobba. Semester i juni är grejen.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag kör nästan alltid hoj till jobbet, året runt. Men just idag ska jag ta tåget till Arvika - hojen är redan där sen förra vändan i Värmland. Får bli en extrasväng i veckan för att fira denna dag! :)
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Beyond reasonable distance, och vad är det då? Jag har drygt 3 mil till jobbet, cyklar dagligen, när jag väl får vara där vill säga, det är betydligt tidseffektivare än att ta hojen, eftersom jag får en hygglig träningsdos med 30 mil i veckan. Det skulle ta betydligt längre tid att ta hojen ToR jobbet, och sen få ihop 30 mil träning. Sen ska hus, familj osv också hinnas med...

Nåja, det blir inte hojen från frukostbordet till hemmakontoret imorgon, heller :)

Själv tycker jag betydligt fler åtminstone skulle kunna ge trampcykel en chans. Inom stadsmiljö är det ju ofta hugget som stucket vad som egentligen går snabbast. (Tror nämligen tidsåtgång, förutom bekvämlighetsskäl är de avgörande faktorerna när det ska väljas transportsätt).

Däremot är det få förunnat att tycka tre mils enkel resa, dagligen, faller inom "reasonable distance". Kudos till dig. Gör visserligen något liknande periodvis, men för mig som för så många andra så är det helt enkelt både för tidskrävande samt oerhört mycket mer obekvämt att göra det till vardags. Är man sedan inte ens det minsta träningsintresserad (de finns tydligen), så blir det än mer orealistiskt.

Dagen till ära blir det hursomhelst motorcykeln som får stå för dagens transport. Ska bli kul! :tummenupp
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kan inte köra motorcykel till jobbet, går fortare att ta dom stegen till jobbet istället..
Men kan som andra sagt, köra en sväng bara för den goda sakens skull..
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag får gå till garaget och köra upp till huset ????
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Jag är pensionär.
Men ska ta gammelTrajjan en sväng i eftermiddag.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Själv tycker jag betydligt fler åtminstone skulle kunna ge trampcykel en chans. Inom stadsmiljö är det ju ofta hugget som stucket vad som egentligen går snabbast....



Mjae, det är väl just i stadsmiljö man vinner som allra mest på att köra mc, både i tid och i pengar? Jag har 1,5 mil till jobbet enkel resa. Det tar mig 15 minuter från dörr till dörr, t o m vintertid. Bil kör jag överhuvudtaget inte, men det är väl rimligt att tro att det ändå går något långsammare? Skulle jag åka samma sträcka kollektivt så snackar vi en timme. Och trampjonne... Pja, ungefär en timme där med...?

Även som krass plånboksfråga är mc:n en vinnare, åtminstone de pendlarhojar jag äger, varav en är en 300 cc mc-skoter. Jag pyntar definitivt inte några 930 spänn i månaden som Stockholms lokaltrafik (SL) vill ha för sitt 30-dagarskort. Ingen trängselskatt, Gud bevars, än så länge. Och soppakostnaden är en bråkdel av även eco-mupparnas budgetbilar.

Tillkommer sedan bonusar, som ett bättre humör, försumbart drabbad av kollektivtrafikens bakteriehärdar, o s v, o sv... Det är faktiskt en jävla gåta att det ens är tillåtet att äga och köra mc...

Halleluja!!!
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Mjae, det är väl just i stadsmiljö man vinner som allra mest på att köra mc, både i tid och i pengar? Jag har 1,5 mil till jobbet enkel resa. Det tar mig 15 minuter från dörr till dörr, t o m vintertid. Bil kör jag överhuvudtaget inte, men det är väl rimligt att tro att det ändå går något långsammare? Skulle jag åka samma sträcka kollektivt så snackar vi en timme. Och trampjonne... Pja, ungefär en timme där med...?

Även som krass plånboksfråga är mc:n en vinnare, åtminstone de pendlarhojar jag äger, varav en är en 300 cc mc-skoter. Jag pyntar definitivt inte några 930 spänn i månaden som Stockholms lokaltrafik (SL) vill ha för sitt 30-dagarskort. Ingen trängselskatt, Gud bevars, än så länge. Och soppakostnaden är en bråkdel av även eco-mupparnas budgetbilar.

Tillkommer sedan bonusar, som ett bättre humör, försumbart drabbad av kollektivtrafikens bakteriehärdar, o s v, o sv... Det är faktiskt en jävla gåta att det ens är tillåtet att äga och köra mc...

Halleluja!!!

Nej nej, ämnade jämföra cykel med bil. Smidigt motordrivet fordon går såklart snabbare än smidigt havre(ellerwhatevermannugillar)-drivet, även i min bok. Åtminstone de flesta dagar i veckan. :glömdet
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Slutade jobbet två timmar tidigare och åkte Thruxton till Kalix för att fixa ett pass, pga vägarbeten och att jag hatar att åka E4:än med "äggskivare avsessa för människor" blev det en lite annan väg hem över Björkfors, Hedenäset, Övertorneå och sen hem.

Nytvättade hoj och regnställ med och kan man ha två förlorare var de dessa två idag, verkar ha legat efter regnet utan att köra i det i ca 7 mil, hojen såg ut fördjävlig men skinnstället var torrt så när som på nederkanten av jackan där det yrt vatten upp från bakhjulet.

Kanske en 17-18 mil för att fixa ett pass är väl ok?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hade lite svårt att köra hoj till jobbet eftersom jag har jobbat från hemmakontor sedan mars. Men tog en liten tur med några småärenden i alla fall. Alltid något. :)
 
Nyheter
Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Top