Kör motorcykel till jobbet 15/6 2020

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi blir inte ensamma!

Varför ska vi då pendla med motorcykel imorgon?

Ride To Work Day is a global event which promotes the societal benefits of motorcycling and is held on the third Monday of June every year.


http://www.ridetowork.eu/

Här är något som ett Mc-fientligt Tragikborgarråd inte håller med om...

Cycling is great but… Staff who use a motorcycle, scooter or moped to commute to work typically live beyond a reasonable cycling distance. Supporting them is in everyone’s interests and can be integrated into supports put in place for cyclists – for example provision of cycle locking rails.

Reduce parking and congestion problems. Parking spaces are a costly overhead. Supporting staff who use a motorcycle, scooter or moped to commute permits more efficient use of spaces and helps to lower the cost to your organization. Small motorcycles and scooters take up very little space – typically similar to that required for a bicycle.


http://www.ridetowork.eu/employer-benefits/
 
Bra initiativ men får bli:
"Kör hojen hem från jobbet" efter nattskiftet i morgon bitti för sen är det långledigt :yoparty
 
Beyond reasonable distance, och vad är det då? Jag har drygt 3 mil till jobbet, cyklar dagligen, när jag väl får vara där vill säga, det är betydligt tidseffektivare än att ta hojen, eftersom jag får en hygglig träningsdos med 30 mil i veckan. Det skulle ta betydligt längre tid att ta hojen ToR jobbet, och sen få ihop 30 mil träning. Sen ska hus, familj osv också hinnas med...

Nåja, det blir inte hojen från frukostbordet till hemmakontoret imorgon, heller :)
 
Jag lär köra, försöker köra så mycket som möjligt till jobbet om det bara är väder.
 
Beyond reasonable distance, och vad är det då? Jag har drygt 3 mil till jobbet, cyklar dagligen, när jag väl får vara där vill säga, det är betydligt tidseffektivare än att ta hojen, eftersom jag får en hygglig träningsdos med 30 mil i veckan. Det skulle ta betydligt längre tid att ta hojen ToR jobbet, och sen få ihop 30 mil träning. Sen ska hus, familj osv också hinnas med...

Nåja, det blir inte hojen från frukostbordet till hemmakontoret imorgon, heller :)

6 mil enkel resa är för långt att cykla varje dag för mig. :rodnar De flesta klarar inte milen ens men upp till 3 har jag gjort några gånger så visst går det.
Jag hade en arbetskamrat som cyklade till jobbet året runt med 3,5 mil enkel resa. Efter ett nattpass glömde han nycklarna i skåpet så när han kom hem cyklade han tillbaka för att hämta dem. :crash

Jag lär köra, försöker köra så mycket som möjligt till jobbet om det bara är väder.

Väder blir det alltid! :fakta Ibland kanske inte det bästa vädret för att vara njutbart i sadeln men i morgon är det inte mörker och minusgrader som det var i mars... :crash
 
Japp, jag är på att jobbpendla med hoj. :yoparty
Ligger i hårdträning för att få en bra tid, som bäst hittills 25 minuter Märsta-Uppsala väg 255. Blir bättre tider när trafiken minskar. :rock
 
Jag kör, jobbar dock hemma så får ta en sväng ändå bara för att :yoparty
 
Det är för fint väder för att jobba. Semester i juni är grejen.
 
Jag kör nästan alltid hoj till jobbet, året runt. Men just idag ska jag ta tåget till Arvika - hojen är redan där sen förra vändan i Värmland. Får bli en extrasväng i veckan för att fira denna dag! :)
 
Beyond reasonable distance, och vad är det då? Jag har drygt 3 mil till jobbet, cyklar dagligen, när jag väl får vara där vill säga, det är betydligt tidseffektivare än att ta hojen, eftersom jag får en hygglig träningsdos med 30 mil i veckan. Det skulle ta betydligt längre tid att ta hojen ToR jobbet, och sen få ihop 30 mil träning. Sen ska hus, familj osv också hinnas med...

Nåja, det blir inte hojen från frukostbordet till hemmakontoret imorgon, heller :)

Själv tycker jag betydligt fler åtminstone skulle kunna ge trampcykel en chans. Inom stadsmiljö är det ju ofta hugget som stucket vad som egentligen går snabbast. (Tror nämligen tidsåtgång, förutom bekvämlighetsskäl är de avgörande faktorerna när det ska väljas transportsätt).

Däremot är det få förunnat att tycka tre mils enkel resa, dagligen, faller inom "reasonable distance". Kudos till dig. Gör visserligen något liknande periodvis, men för mig som för så många andra så är det helt enkelt både för tidskrävande samt oerhört mycket mer obekvämt att göra det till vardags. Är man sedan inte ens det minsta träningsintresserad (de finns tydligen), så blir det än mer orealistiskt.

Dagen till ära blir det hursomhelst motorcykeln som får stå för dagens transport. Ska bli kul! :tummenupp
 
Kan inte köra motorcykel till jobbet, går fortare att ta dom stegen till jobbet istället..
Men kan som andra sagt, köra en sväng bara för den goda sakens skull..
 
Jag får gå till garaget och köra upp till huset ????
 
Jag är pensionär.
Men ska ta gammelTrajjan en sväng i eftermiddag.
 
Själv tycker jag betydligt fler åtminstone skulle kunna ge trampcykel en chans. Inom stadsmiljö är det ju ofta hugget som stucket vad som egentligen går snabbast....



Mjae, det är väl just i stadsmiljö man vinner som allra mest på att köra mc, både i tid och i pengar? Jag har 1,5 mil till jobbet enkel resa. Det tar mig 15 minuter från dörr till dörr, t o m vintertid. Bil kör jag överhuvudtaget inte, men det är väl rimligt att tro att det ändå går något långsammare? Skulle jag åka samma sträcka kollektivt så snackar vi en timme. Och trampjonne... Pja, ungefär en timme där med...?

Även som krass plånboksfråga är mc:n en vinnare, åtminstone de pendlarhojar jag äger, varav en är en 300 cc mc-skoter. Jag pyntar definitivt inte några 930 spänn i månaden som Stockholms lokaltrafik (SL) vill ha för sitt 30-dagarskort. Ingen trängselskatt, Gud bevars, än så länge. Och soppakostnaden är en bråkdel av även eco-mupparnas budgetbilar.

Tillkommer sedan bonusar, som ett bättre humör, försumbart drabbad av kollektivtrafikens bakteriehärdar, o s v, o sv... Det är faktiskt en jävla gåta att det ens är tillåtet att äga och köra mc...

Halleluja!!!
 
Mjae, det är väl just i stadsmiljö man vinner som allra mest på att köra mc, både i tid och i pengar? Jag har 1,5 mil till jobbet enkel resa. Det tar mig 15 minuter från dörr till dörr, t o m vintertid. Bil kör jag överhuvudtaget inte, men det är väl rimligt att tro att det ändå går något långsammare? Skulle jag åka samma sträcka kollektivt så snackar vi en timme. Och trampjonne... Pja, ungefär en timme där med...?

Även som krass plånboksfråga är mc:n en vinnare, åtminstone de pendlarhojar jag äger, varav en är en 300 cc mc-skoter. Jag pyntar definitivt inte några 930 spänn i månaden som Stockholms lokaltrafik (SL) vill ha för sitt 30-dagarskort. Ingen trängselskatt, Gud bevars, än så länge. Och soppakostnaden är en bråkdel av även eco-mupparnas budgetbilar.

Tillkommer sedan bonusar, som ett bättre humör, försumbart drabbad av kollektivtrafikens bakteriehärdar, o s v, o sv... Det är faktiskt en jävla gåta att det ens är tillåtet att äga och köra mc...

Halleluja!!!

Nej nej, ämnade jämföra cykel med bil. Smidigt motordrivet fordon går såklart snabbare än smidigt havre(ellerwhatevermannugillar)-drivet, även i min bok. Åtminstone de flesta dagar i veckan. :glömdet
 
Slutade jobbet två timmar tidigare och åkte Thruxton till Kalix för att fixa ett pass, pga vägarbeten och att jag hatar att åka E4:än med "äggskivare avsessa för människor" blev det en lite annan väg hem över Björkfors, Hedenäset, Övertorneå och sen hem.

Nytvättade hoj och regnställ med och kan man ha två förlorare var de dessa två idag, verkar ha legat efter regnet utan att köra i det i ca 7 mil, hojen såg ut fördjävlig men skinnstället var torrt så när som på nederkanten av jackan där det yrt vatten upp från bakhjulet.

Kanske en 17-18 mil för att fixa ett pass är väl ok?
 
Hade lite svårt att köra hoj till jobbet eftersom jag har jobbat från hemmakontor sedan mars. Men tog en liten tur med några småärenden i alla fall. Alltid något. :)
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top