Motortrubbel efter vintern

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag har inget att tillföra men det verkar vara något med Honda och lägga skit på ställen man inte kommer åt... Termostaten på VFR800 ligger mellan cylindrarna i V:et och för att komma åt insugsdamaskerna behöver man en meterlång JIS-skruvmejsel... (JIS som av någon anledning dessutom inte slagit i västvärlden så de går knappt att hitta)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har inget att tillföra men det verkar vara något med Honda och lägga skit på ställen man inte kommer åt... Termostaten på VFR800 ligger mellan cylindrarna i V:et och för att komma åt insugsdamaskerna behöver man en meterlång JIS-skruvmejsel... (JIS som av någon anledning dessutom inte slagit i västvärlden så de går knappt att hitta)

Största problemet med JIS (vars mejselstandard går att beställa tex från England) är att 99% av hemmapulare inte har en aning om dess existens och därför drar sönder precis alla skruvskallar på exempelvis bromsvätskebehållare...

Sedan måste man ju ändå erkänna att Hondas konstruktioner bygger på att man inte behöver komma åt någonting, de funkar ju ändå i 30 år.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Största problemet med JIS (vars mejselstandard går att beställa tex från England) är att 99% av hemmapulare inte har en aning om dess existens och därför drar sönder precis alla skruvskallar på exempelvis bromsvätskebehållare...

Sedan måste man ju ändå erkänna att Hondas konstruktioner bygger på att man inte behöver komma åt någonting, de funkar ju ändå i 30 år.

Grandell på Spinning Wheel säljer JIS mejslar, han finns här på Sporthoj!

Fan vad många skruvskallar man misshandlat, hela skalan från lätt deformering till full blown Havoc
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag hittade inget i EU med JIS, framförallt inte en halvmeter långa som var kravet för att nå (tror det är det, kan vara 45cm). Hittade på Ebay från Japan till slut men det var inte självklart.
Det kan såklart vara en fråga om bristande Google-fu också :D
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jag hittade inget i EU med JIS, framförallt inte en halvmeter långa som var kravet för att nå (tror det är det, kan vara 45cm). Hittade på Ebay från Japan till slut men det var inte självklart.
Det kan såklart vara en fråga om bristande Google-fu också :D

Hittade mina här

https://ruggedroads.co.uk/epages/00...c-407e-8207-580e14387ec5/Products/"125709/10"

även om du redan köpt, kan det kanske hjälpa någon annan

Största problemet med JIS (vars mejselstandard går att beställa tex från England) är att 99% av hemmapulare inte har en aning om dess existens och därför drar sönder precis alla skruvskallar på exempelvis bromsvätskebehållare...


Grandell på Spinning Wheel säljer JIS mejslar, han finns här på Sporthoj!

Fan vad många skruvskallar man misshandlat, hela skalan från lätt deformering till full blown Havoc

Ja fy satan vad med besvär man sparat genom åren sedan man skaffat rätt mejslar.

Det är rätt många år sedan jag bytte ut de mest misshandlade skruvarna och de ser ut som nya fortfarande för att man inte använt Philips.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag brukar skaka/vibrera förgasarna med borrmaskin i hammarborrläget. Man skyddar såklart förgasarnens yta med en plåtbit som man borrbilar mot. De är bättre än den värsta ultraljudstvätten och tvättmedel men man kan såklart hälla i lacknafta också . Duger de inte med borrmaskin så brukar jag ta fram de tyngre gardet figursåg,,man slår helt enkelt mot förgasaren med änden på sågbladet och prova alla möljiga varvtal de viktiga är att de skakar om fuggarna så mycket som möjligt.

Då skall du skaffa en fein.typ 90,000vibrationer i sekunden
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har slipat ner spetsen på några vanliga stjärnmejslar. De passar fint och lossar 38 år gamla skruvar utan att slinta. Att knacka med vanlig hammare samtidigt som man vrider lite lätt så känner man hur skruven släpper.
Jag har också dragit sönder ett gäng JIS-skruvar pga fel mejslar. Slagskruvmejsel kompenserar för dåligt anpassade bits. Förr ersatte jag med insex men nu gillar jag mina stjärnskruvar.

För er som inte har fb:
79a8627378ab545c1db36c705d13f59a.jpg

a8c559371e5fe55d381caddfe0b8a03e.jpg




Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har slipat ner spetsen på några vanliga stjärnmejslar. De passar fint och lossar 38 år gamla skruvar utan att slinta. Att knacka med vanlig hammare samtidigt som man vrider lite lätt så känner man hur skruven släpper.
Jag har också dragit sönder ett gäng JIS-skruvar pga fel mejslar. Slagskruvmejsel kompenserar för dåligt anpassade bits. Förr ersatte jag med insex men nu gillar jag mina stjärnskruvar.

För er som inte har fb:
79a8627378ab545c1db36c705d13f59a.jpg

a8c559371e5fe55d381caddfe0b8a03e.jpg




Skickat från min iPad med Tapatalk

Jag har Vessels slagmejselmodeller, helt fantastiskt trevliga skruvmejslar.
Slagmejselmodellerna saknar dock den där kantbiten längs skaftet så man kan inte dra med ring eller blocknycklar. :gråta

Funderar på att bättra på med en såndär sats med faktiskt, bara för att.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Sedan skriver du 100 gånger på griffeltavlan:

"Sista tanken för säsongen - med alkylatbensin"


Detta var också lite nytt för mig! Jag har aldrig haft några problem med mina insprutningshojar; de har startat glattt och rent efter vintersömnen. Menar ni att fuggehojar är känsligare och behöver akrylatsoppa i sista körningen? Eller är det en bättre ide att tömma fuggarna?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Är man riktigt slö av sig och inte orkar åka och köpa parfymerad diesel "super-duper-cleansing-agent" duger det att slatta i ett par deciliter vanlig diesel i den nästa fulla bensintanken - eller skruva isär och ta reda på varför den fått "dryparn".

Please, ver tydlig här! Jag står ju med en gammal Honda som hostar och fräser, och då menar du/ni alltså att "fuel-injection cleaner" (finns det fugge-cleaner?) är en bra ide? Något speciellt fabrikat?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Detta var också lite nytt för mig! Jag har aldrig haft några problem med mina insprutningshojar; de har startat glattt och rent efter vintersömnen. Menar ni att fuggehojar är känsligare och behöver akrylatsoppa i sista körningen? Eller är det en bättre ide att tömma fuggarna?

Det är en bra idé att tömma förgasarna. En förgasare är mer komplicerad än en insprutning egentligen. Massor av små munstycken, trånga kanaler och flottörer som egentligen skall balanseras och justeras för att få exakt nivå osv. Nålventilen till flottören är känslig för minsta lilla partikel som hamnar fel, då tätar den inte.

Vanlig 95-oktanig fordonsbensin hade sist jag kollade en lagringsbeständighet på 3 månader. Alkylatbensin är mer stabil.

En bil som stått sedan 1982 med bensin i tanken kan oftast startas och köras som om inget hade hänt. Har den stått sedan 2012 är det en bra idé att byta bensin först... gräsklipparen klarar inte ens fjolårets soppa.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Alkylat Mossen inte Akrylat det är något dom har i målarfärg tror jag ;)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Detta var också lite nytt för mig! Jag har aldrig haft några problem med mina insprutningshojar; de har startat glattt och rent efter vintersömnen. Menar ni att fuggehojar är känsligare och behöver akrylatsoppa i sista körningen? Eller är det en bättre ide att tömma fuggarna?

Please, ver tydlig här! Jag står ju med en gammal Honda som hostar och fräser, och då menar du/ni alltså att "fuel-injection cleaner" (finns det fugge-cleaner?) är en bra ide? Något speciellt fabrikat?

Alltid tömma förgasare om det inte ska köras i närtid. :7peta
Alltid lättare att fylla på bensin än att rengöra förgasare. :7peta
Det vita pulvret som är rester av bensinen är inge kul... :(
Sen finns möjligheten att dina gamla gummipackningar löst upp av den nya bensinen också. Använd viton.




I ditt fall tror jag det beror på att motorcykeln är tillverkad långt hemifrån, det komplicerar ofta... :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alltid tömma förgasare om det inte ska köras i närtid. :7peta
Alltid lättare att fylla på bensin än att rengöra förgasare. :7peta
Det vita pulvret som är rester av bensinen är inge kul... :(
Sen finns möjligheten att dina gamla gummipackningar löst upp av den nya bensinen också. Använd viton.




I ditt fall tror jag det beror på att motorcykeln är tillverkad långt hemifrån, det komplicerar ofta... :D

Jag utgår från att du kör med hederliga Amal eller Bing...?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Något speciellt fabrikat?

Är det hyndan eller du som hostar och fräser? Det känns alltid bättre att köra eau naturelle än syntetiskt. Man kan även göra som Kajsa Varg, man tager vad man haver - den sur-gsx600f jag köpte för fyrsiffrigt belopp för brorsonen att övningsköra på började gå bra efter två mil - så jag slapp mecka - eller fylla på med snake-cleaner. Det funkar bara om det inte ser ut så här (rostgegga som täpper det 0.4 mm fasta munstycket för lågfart):

gsf12-carb-idle.jpg
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top