Träna inför uppkörning?

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Hej, jag har uppkörning ganska snart (tidig maj) och jag är en privatist. Sättet jag har tränat är att min polare som tog A1 kortet förra året tar mig och min hoj till någon parkering där det inte finns mycket folk i så jag kan köra lite.
(jag har ingen handledare att träna med)

Tror ni att det kommer räcka med att träna några gånger nu och de typ 2 sista veckorna så köttar man varje dag för att kunna klara det på första försöket? Jag har dessutom 2 körlektioner bokade bara för att.

Kanske är en dum fråga fast jag vill veta om jag måste kötta mer då jag har kollat bokningarna och det står att DE TIDIGASTE tiderna just nu är i ungefär juli. Så om jag kuggar uppkörningen så kommer jag förmodligen behöva vänta till sen augusti, och det vill jag verkligen inte göra!

Tacksam för svar.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Absolut träna på så mycket du kan!! Men hur går det på teorin,är det bara att kötta på där också?:D:D
 

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Alltså aa jag måste klara teorin på första försöket också lol annars kan jag inte ens göra körprovet pga tiderna just nu. Så därför har jag seriöst börjat kötta teorin redan sen mars. (har teoriprov i början av maj)
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag tränade mycket själv och hade inte B-körkort dvs lite trafikvana. Hade nära till parkering där jag övade på att köra runt koner och även att bromsa i olika farter. Bra att du har en kompis som nyligen klarat proven som kan visa dig vilka krav som ställs. Du kommer att märka hur mycket just du behöver öva för att känna dig trygg men räkna med ganska många övningspass.

Trafikdelen är också något som kräver tid för att känna sig trygg. Det gäller inte bara att kunna alla regler utan du ska ha närvaro att läsa av alla skyltar samtidigt som du har koll på övrig trafik i olika situationer, kontroll på hojen, körplacering, bra uppsikt, bromsberedskap när det krävs etc. Mycket övade jag med bil samt några få ggr med min farbror på hoj. Valde att ta 5 lektioner på bana där jag fick öva på allt, upptäckte då också att körskolans hoj var bra mycket enklare än min egen motard så jag körde upp på den och klarade det.

Det är bara att boka en tid. Känner du dig redo innan kan du kolla varje dag för då och då kommer det dyka upp nya tider. Mitt tips för teori är att börja så tidigt som möjligt, (ok, ser att du är igång) Kan verkligen rekommendera denna sida: http://www.gratisteori.se/
Just MC-delen snappade jag upp via en app samt bok från bibblan.
 
Last edited:

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Jag tränade mycket själv och hade inte B-körkort dvs lite trafikvana. Hade nära till parkering där jag övade på att köra runt koner och även att bromsa i olika farter. Bra att du har en kompis som nyligen klarat proven som kan visa dig vilka krav som ställs. Du kommer att märka hur mycket just du behöver öva för att känna dig trygg men räkna med ganska många övningspass.

Trafikdelen är också något som kräver tid för att känna sig trygg. Det gäller inte bara att kunna alla regler utan du ska ha närvaro att läsa av alla skyltar samtidigt som du har koll på övrig trafik i olika situationer, kontroll på hojen, körplacering, bra uppsikt, bromsberedskap när det krävs etc. Mycket övade jag med bil samt några få ggr med min farbror på hoj. Valde att ta 5 lektioner på bana där jag fick öva på allt, upptäckte då också att körskolans hoj var bra mycket enklare än min egen motard så jag körde upp på den och klarade det.

Det är bara att boka en tid. Känner du dig redo innan kan du kolla varje dag för då och då kommer det dyka upp nya tider. Mitt tips för teori är att börja så tidigt som möjligt, (ok, ser att du är igång) Kan verkligen rekommendera denna sida: http://www.gratisteori.se/
Just MC-delen snappade jag upp via en app samt bok från bibblan.

Tack för svaret. Jag har också en parkering bredvid mig fast är fortfarande lite skeptisk om en polis bara från ingenstans kommer och frågar om körkort. Jag kommer inte kunna köra mycket i trafik tyvärr fast jag har övningskört bil/kommer fortfarande göra det. Angående teorin så har jag en fråga om det också. Jag har hört folk säga att appen Ikörkortmc är den enda man behöver för att klara teoriprovet. Är det sant? För jag har skaffat det och håller på att lära mig av det, fast har inga böcker eller annat att träna på.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du ska inte klara uppkörningen, du ska lära dig hantera din motorcykel och köra vettigt i trafik, det är det som är grunden till ett långt liv i sadeln. Att ta genvägar kan sluta i att du inte tycker att det är speciellt kul att köra eftersom du inte är så bra på det, alternativt klotar...

Köp boken, det kostar inte många spänn, och lär dig det som står i den. Att bara sitta och nöta frågor och svar i en app gör inte att du lär dig själva kunskapen.

Kolla också så att proven inte blir inställda: https://www.trafikverket.se/korkort/boka-prov/viktig-information-om-coronaviruset-covid-19/
 

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Du ska inte klara uppkörningen, du ska lära dig hantera din motorcykel och köra vettigt i trafik, det är det som är grunden till ett långt liv i sadeln. Att ta genvägar kan sluta i att du inte tycker att det är speciellt kul att köra eftersom du inte är så bra på det, alternativt klotar...

Köp boken, det kostar inte många spänn, och lär dig det som står i den. Att bara sitta och nöta frågor och svar i en app gör inte att du lär dig själva kunskapen.

Kolla också så att proven inte blir inställda: https://www.trafikverket.se/korkort/boka-prov/viktig-information-om-coronaviruset-covid-19/

Tro mig, jag kommer ha för mycket tid för att lära mig att hantera motorcykeln på ett väldigt bra sätt efter jag tagit kortet. Jag vill bara ta det nu innan jag måste vänta 3 månader till eller i värsta fall nästa år.
Jag tror inte proven blir inställda då min förra tid redan blev inställd. (jag hade bokat 27 april).
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har tagit kortet relativt sen i livet och jag kan bara säga träna, jag kunde träna lågfarten på jobbbet parkering men högfarten fick jag tyvärr inte ut på parkeringen, tog två körlektioner, en i trafik och en på teknikbanorna men då har jag haft B-kort länge. Högfarten tränade bara på en halv körlektion dagen innan jag skulle köra upp och detta rekomendera jag inte, kan inte säga att jag kände mig säker då jag skulle köra upp. Satte visserligen hög och lågfarten men det kändes inte alls lika "säkert" som att köra i trafiken då jag kände att jag hade koll på läget, just att ha tränat så man vet att man klarar det är värt mycket för att hålla nerverna i schack, man är ju skitnervös ändå men ju mer man tränat ju lättare är det ju att hålla sig lite lugnare.

Jag ska erkänna att jag "ful kört" en del så jag hade väl hyfsad koll på hojen och B- kort i +20 år men reggade mig på körskolan och köpte mcboken och inloggning till deras testprov via nätet. Vill du ha kortet snabbt tror jag du ska regga dig vid körskola har på känn att det går snabbare och blir billigare än att testa och chansa med flera uppkörningar speciellt om det är ont om tider, visst det kostar lite men tror det blir billigare och går snabbare ändå.
 

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Jag har tagit kortet relativt sen i livet och jag kan bara säga träna, jag kunde träna lågfarten på jobbbet parkering men högfarten fick jag tyvärr inte ut på parkeringen, tog två körlektioner, en i trafik och en på teknikbanorna men då har jag haft B-kort länge. Högfarten tränade bara på en halv körlektion dagen innan jag skulle köra upp och detta rekomendera jag inte, kan inte säga att jag kände mig säker då jag skulle köra upp. Satte visserligen hög och lågfarten men det kändes inte alls lika "säkert" som att köra i trafiken då jag kände att jag hade koll på läget, just att ha tränat så man vet att man klarar det är värt mycket för att hålla nerverna i schack, man är ju skitnervös ändå men ju mer man tränat ju lättare är det ju att hålla sig lite lugnare.

Jag ska erkänna att jag "ful kört" en del så jag hade väl hyfsad koll på hojen och B- kort i +20 år men reggade mig på körskolan och köpte mcboken och inloggning till deras testprov via nätet. Vill du ha kortet snabbt tror jag du ska regga dig vid körskola har på känn att det går snabbare och blir billigare än att testa och chansa med flera uppkörningar speciellt om det är ont om tider, visst det kostar lite men tror det blir billigare och går snabbare ändå.

jo jag har reggat mig på en körskola, ska köra två lektioner hos de samt så ska jag låna hoj. Jag vet dock inte vad jag kommer göra på lektionerna då det inte stod det. Jag antar att jag inte var en sån stor privatist lol
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Hej!
Bra att du vill ta MC kort det glädjer mig.
Men det är bra att du tar minst ett par lektioner först, att köra MC utan att ramla lär man sig genom att "kötta" på en parkering men trafikinspektören kollar på placering, huvudrörelser, när bromsljus tänds, när blinkers tänds, mm, mm.
Om du klarar en uppkörning i trafik utan att kört i trafik så vill jag påstå att trafikinspektören haft en dålig dag på jobbet.
Lycka till
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Vad du gör på lektionen väljer du själv om du säger vad du endast vill ha hjälp med och att du endast ska ta 2 lektioner. Annars kan 1 lektion användas för dom att bedöma hur bra ( eller dålig ) du är. Lite lågfart, högfart samt trafik. Få info vad du bör öva på, åk hem och öva och använd lektion 2 lite senare och visa upp vad du förbättrat.

Personligen tycker jag man ska se det som en investering, försäkring, att köra några gånger på körskola och få tips av ett proffs för att slippa bli en del av den tråkiga statistiken.
 

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Hej!
Bra att du vill ta MC kort det glädjer mig.
Men det är bra att du tar minst ett par lektioner först, att köra MC utan att ramla lär man sig genom att "kötta" på en parkering men trafikinspektören kollar på placering, huvudrörelser, när bromsljus tänds, när blinkers tänds, mm, mm.
Om du klarar en uppkörning i trafik utan att kört i trafik så vill jag påstå att trafikinspektören haft en dålig dag på jobbet.
Lycka till

Jo det kan vara sant fast jag har kört i trafik, med både moppe och bil. Så jag skulle säga att jag kan köra i trafik.
 

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Vad du gör på lektionen väljer du själv om du säger vad du endast vill ha hjälp med och att du endast ska ta 2 lektioner. Annars kan 1 lektion användas för dom att bedöma hur bra ( eller dålig ) du är. Lite lågfart, högfart samt trafik. Få info vad du bör öva på, åk hem och öva och använd lektion 2 lite senare och visa upp vad du förbättrat.

Personligen tycker jag man ska se det som en investering, försäkring, att köra några gånger på körskola och få tips av ett proffs för att slippa bli en del av den tråkiga statistiken.

Så tycker du att som jag har det just nu ser bra ut? Alltså två lektioner, så att första så kan jag fråga frågor så jag kan i ett senare tillfälle öva hemma för att i andra lektionen se vad jag behöver finslipa?
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag har varit handledare åt några stycken genom åren och visst är konkörningen viktig!
...men... utan körning i trafik lär du kugga.
Vad det verkar så har du ju ingen behörighet i övrigt och är kanske typ 16...?
Att förstå samspelet i trafiken, greppa allt rörande placering mm och "ta plats" samt visa att man är en mc... är ju tex saker som är omöjliga att lära sig i en körgård med koner... eller teoretiskt.
Körvana krävs, trafikvana krävs.

Jag vet de som kört cross och enduro och kan hantera cykeln bättre än de flesta och som ansåg sig kunna.
Och de kuggade.
...och de har trafikvana sedan tio år!
Visserligen med bil, men det ju hur samspelet mm funkar... men det hjälpte inte.

Så respektera de svar du får här, fixa handledare eller ta lektioner.
Att kugga och kugga blir dyrt...
 

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Göta
Hoj
MT-10
Finns "garagevändning" etc kvar eller vad görs på den tekniska biten nu för tiden?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag hade kört bil i trafik i +20 år vilket borde gett viss trafikvana men är tveksamt om jag klarat en mc-uppkörning utan lektionerna i trafikskolan alt kört med nån som verkligen har koll på mckörning ;)

Jag skulle säga ta hellre en eller två körlektioner för mycket än en för lite, detta är kanske inte vad du vill höra men blir troligtvis billigaste och snabbaste vägen till mc-kortet.

Lycka till.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Så tycker du att som jag har det just nu ser bra ut? Alltså två lektioner, så att första så kan jag fråga frågor så jag kan i ett senare tillfälle öva hemma för att i andra lektionen se vad jag behöver finslipa?

Beror på hur många timmar du kan köra privat i trafik. Många timmar krävs anser jag för att känna sig bekväm med mc i trafik. Att mc-körandet blir ett med dig så att du fokuserar på trafiken i övrigt. Är man ovan på mc ( eller bil ) tar mycket av koncentrationen enbart att köra mc. Växla, blinka, kolla i speglar, bromsberedd osv. Är man ovan kan allt det där göra att du missar ett barn som springer ut, tant agda backar ut utan att titta etc.

Så se till att köra många timmar och ta hjälp från körskola. Hur mycket är svårt att säga.
 

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Alltså jag skúlle säga att min "trafikvana" fungerar bra just nu då jag har haft erfarenhet av moppe, bil och tom motorcykel i vissa omständigheter.
Tack för svaren, jag kanske borde boka en till lektion 'bara för att' så att jag inte kuggar i onödan.

Tack tack!
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
hej

Det finns ju många här på SH som bor i Sthmsområdet. Och en del är gråhåriga och sysslolösa, vissa är pensionärer tom (som jag) I början av maj så är ju det oftast varmt och skönt så kanske du kan få några att övningsköra med dig några timmar? Om du talar om vilken del av stan som du bor i så kanske det dyker upp någon som kan ställa upp någon timme eller flera. Om du bor i Sydostsektorn av länet (Tyresö-Haninge) så kan jag ställa upp

Tomas
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top