För mycket glapp i gaffelbussning???

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Ja som rubriken lyder: Glappar denna bussning för mycket? Håller på att byta packboxar och vet inte hur löst bussningarna ska sitta. När jag kände på gaffelbenen innan jag monterade loss dem tyckte jag inte att de glappade men var kanske inte tillräckligt kritisk.

https://youtu.be/DD7UTxcoccc

MVH Magnus
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Bussningen komprimeras när du trycker in den i ytterröret. Du har sannolikt någon millimeters gap i bussningen nu i okomprimerat läge.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Misstänkte det när jag tänkte efter lite strax efter inlägget var postat :) Gött att höra från bättre vetande dock. Tackar!
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Kan tillägga att jag köpte bussningssats från UK på Ebay, men det visade sig vara Kinatillverkade bussningar. Två av fyra höll inte måttet. Dom felaktiga var för breda någon tiondel, så dom gick inte ner i utsparingen i gaffelröret. Tillverkat med för dåliga toleranser alltså. (Hade samma problem med oljekylare köpt i Tyskland, men var Kinatillverkat. Toleranser och noggranhet är inte så noga i Kina tydligen)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Man köper original dom är inte speciellt dyra någon 100 lapp st iallafall till dom kayba gafflarna jag bytt glidbustningar i.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Använde de ursprungliga bussningarna och bytte bara packboxar samt givetvis oljan. Den gamla såg ut som svart vatten.
Jag skruvade ut både rebound och preload max när jag delade gaffelbenen och tänkte inte så mycket på skruvandet då jag ändå skulle ställa in den för mig efteråt. När allt var återmonterat var tanken att justera inställningarna men rebound skruven går bara att skruva ca ett halvt varv. Känns lite lite för att vara normalt men det är samma på båda benen. Någon som vet om dessa har väldigt lite justermån?
I övrigt styvades fjädringen upp avsevärt med oljebytet.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top