Covid-19 viktig information!

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Tydligen lever rökare och ex-rökare farligt i Corona-tider.
14 gånger högre risk att få allvarlig sjukdom, det är inte lite det!

https://omni.se/rokning-storst-riskfaktor-alarmerande-resultat/a/504A9z

Kan också vara en förklaring (förutom bristande vårdkapacitet) till att sydeuropa blir så hårt drabbat.
Detta betyder också i bästa fall att vi i Skandinavien klarar oss lindrigare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Här i Västerbotten behövs det inte. Vi har god kompetens att tillverka själva på Norrlands universitetssjukhus, vilket även kommer starta de närmsta veckorna.
Ett mindre problem är att alla handpumpar är restade hos leverantörerna. Det löser vi genom att återanvända.

Angående Corona-proverna så kommer det i dagsläget ca 60-70 prover per dygn, och det är något som vi på Klinisk mikrobiologi klarar av. Vår maxkapacitet antas ligga runt 200 prover per dygn med ordinarie personal och arbetstider. Dygnet-runt bemanning så kan vi förmodligen köra dubbelt så många. Om sedan universitetet och övriga avdelningar på sjukhuset kör tester har jag svårt att se att vi inte skulle hinna med även under toppen av epidemin. Problemet som kan uppstå är att vi inte får tillräckligt med reagens.

Jo, Umeå är nog väl rustat, men på andra sjukhus verkar det ju saknas handsprit, privata företag och universitet har ju gått in och hjälpt till på flera orter där det är brist.
Kan dom koka handsprit i Lycksele, Skellefteå och Sunderbyn? Kan dom distribuera ut det till vårdcentralerna i sin region? Kan dom leverera ut till allmänheten? (nu tycker ju IOFS jag att det handspritas onödigt mycket av vanligt folk, när tvål och vatten hade varit bättre)
Varför finns inte ett lager med flaskor och pumpar?
Finns det maskiner och råvara att tillverka dom vanligaste medicinerna, andningsskydd, visir och annan förbrukningsmateriel?
https://www.lakemedelsvarlden.se/stora-brister-i-krisberedskapen/

Det är ju uppenbart för var och en som följer nyheterna att brister har uppstått, saker kommer inte in i landet på grund av strul vid gränserna, bristerna blir större och akutare, och vi är i början på utbrottet.

Ang proverna, kapaciteten räcker ju till om man inte testar fler än man hinner med, om man testar 11 per dag (eller vad det var dom gjorde i någon mångmiljonstad i USA) så räcker det ju att hinna analysera 11 prover per dag.

Masstestar man hela befolkningen som dom har gjort på vissa håll så kommer kapaciteten inte att räcka till, det kanske inte behövs än, men med en allmän smittspridning om ett par veckor så kan läget ändras.

Kan vi tillverka reagens själva, om vi skulle behöva masstesta?
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skall berätta en historia som gör att jag tror det kan bli illa.
Jag har en avlägsen bekant. Hen bestämde sig för att åka till Spanien på solsemester med en av sina föräldrar som är pensionerad.
De tyckte att de förtjänade sol och slippa allt det negativa snacket om pesten här i landet. De skippade Italien, för där hade ju folk börjat bli sjuka. Spanien var bättre.
2 veckor sen de åkte ned.
Folk på facebook kommenterade deras resa med "Helt rätt" "Vågat, men sol behöver man alltid" osv.
De är där och postar en massa inlägg om att "här är det ingen som oroar sig för sjukdom" "Alla är ute och festar som vanligt och äter på restauranger" "Ingen här pratar om att hålla avstånd" "Man skrattar åt oss när vi säger att de hamstrar toapapper hemma".
Sen dök det upp meddelanden från UD att det skulle bli svårt att ta sig hem om man inte åkte snart.
De greppade sakerna och åkte till flygplatsen och kom med en av de sista planen som åkte hem.
Hemma igen så landar de på Arlanda, tar tåget hem i några timmar bland andra, postandes en massa uppdateringar om hur jobbigt det var att avbryta resan och att det faktiskt bara var löjligt som man höll på och att hen fick hemmakarantän från sitt jobb för de ville ta det säkra före det osäkra.
Sen har det varit tyst i några dagar.
Nu såg jag att hens förälder har hosta och feber. Föräldern satt sig själv inte i karantän, utan rörde sig som vanligt får jag höra.
Jag hoppas det går bra för dem.

Det faktumet att folk beter sig på det sättet. Både här och i Spanien gör mig orolig.
Speciellt när man nu ser hur statistiken från Spanien rör sig.

"Spanien prognos mörknade på söndagen. Nära 400 döda i covid-19 på ett dygn, 1.750 döda totalt och ny statistik som visar att dödstalen ökat avsevärt snabbare än i det hårt drabbade Italien."
https://www.dn.se/nyheter/varlden/spanien-kan-bli-varre-drabbat-an-italien/
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jo, Umeå är nog väl rustat, men på andra sjukhus verkar det ju saknas handsprit, privata företag och universitet har ju gått in och hjälpt till på flera orter där det är brist.
Kan dom koka handsprit i Lycksele, Skellefteå och Sunderbyn? Kan dom distribuera ut det till vårdcentralerna i sin region? Kan dom leverera ut till allmänheten? (nu tycker ju IOFS jag att det handspritas onödigt mycket av vanligt folk, när tvål och vatten hade varit bättre)
Varför finns inte ett lager med flaskor och pumpar?
Finns det maskiner och råvara att tillverka dom vanligaste medicinerna, andningsskydd, visir och annan förbrukningsmateriel?

Det är ju uppenbart för var och en som följer nyheterna att brister har uppstått, saker kommer inte in i landet på grund av strul vid gränserna, bristerna blir större och akutare, och vi är i början på utbrottet.

Ang proverna, kapaciteten räcker ju till om man inte testar fler än man hinner med, om man testar 11 per dag (eller vad det var dom gjorde i någon mångmiljonstad i USA) så räcker det ju att hinna analysera 11 prover per dag.

Masstestar man hela befolkningen som dom har gjort på vissa håll så kommer kapaciteten inte att räcka till, det kanske inte behövs än, men med en allmän smittspridning om ett par veckor så kan läget ändras.

Kan vi tillverka reagens själva, om vi skulle behöva masstesta?
Vi tillverkar för resten av regionen även i vanliga fall, vilket innebär att så länge transporterna går så får dom sitt.

Masstester av hela befolkningen är inte rimligt. Inte främst för kapaciteten och resursutnyttjandet, utan för att det ger begränsad information. Bara för att någon är smittfri ena dagen betyder det inte att de är smittfria nästa dag, och vi kan inte testa alla varje dag. Nu när smittan är spridd i samhället är det lönlöst att försöka smittspåra. Istället testar vi de med misstänkt smitta eller symptom.

Reagens är väl möjligen det som kan sina, men då om transporterna uteblir. Man ska ha i bakhuvudet att även om det här är en global tragedi, så är det en rejäl potentiell kassako för de företag som tillverkar reagens och tester. Alla vill bli dom som levererar de bästa och snabbaste testerna, och ingen vill bli den som inte kan leverera då det innebär att alla kunder väljer annan tillverkare även för framtiden.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu när smittan är spridd i samhället är det lönlöst att försöka smittspåra. Istället testar vi de med misstänkt smitta eller symptom.
Håller med att det inte går att testa alla och sen testa alla igen så länge man inte stänger ned samhället helt i 2 veckor. Vilket iofs kanske är det vi skulle behöva.
Men man kanske skall testa lite flera än vad som görs nu... Tänker inte bara på vårdpersonal, utan även andra som har en stor exponering gentemot andra.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q8MK6/region-stockholms-beslut-slutar-provta-vardpersonal
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Man slutar inte att förundras över hur korkade människor det finns. Inte nog med att folk fortfarande börjar röka trots åtskilliga decennier av information om hur idiotiskt det är. Dessutom åker folk från Stockholm och Göteborg till Åre för att åka skidor när informationen är glasklar om riskerna de sprider.
Att våra myndigheter ger råd är för att vi har en tilltro till att individer kan tänka och inte behöver förbud för att ta genomtänkta beslut.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
I ett enda av Europas länder.

The Grim Reaper någon...?

Rotat lite , bor i Göteborg och dess industrimotorer Volvo bolagen förebreder långt stopp på uppåt 2.5 månader
med permitterad personal så dom jobbar där eller åt leverantörsklustret kan räkna väldigt långledigt detta år för sen står sommaren inför....dörren.

En sa att dom kan i nödfall utnyttja permitteringstiden fullt ut även om det knappast är troligt - det kommer behöva levereras en del , bör finnas ett vakuum att fylla i.

Dock kan kvälls och nattskift ligga illa till på längre sikt om det blir dåliga tider i coronakrisens spår
dörren
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Rotat lite , bor i Göteborg och dess industrimotorer Volvo bolagen förebreder långt stopp på uppåt 2.5 månader
med permitterad personal så dom jobbar där eller åt leverantörsklustret kan räkna väldigt långledigt detta år för sen står sommaren inför....dörren.

En sa att dom kan i nödfall utnyttja permitteringstiden fullt ut även om det knappast är troligt - det kommer behöva levereras en del , bör finnas ett vakuum att fylla i.

Dock kan kvälls och nattskift ligga illa till på längre sikt om det blir dåliga tider i coronakrisens spår
dörren

Japp, jag är inte orolig för viruset i sig.
Det är tvärniten för en ekonomi som rusat på övervarv sedan 10 år tillbaka, driven av jobbskatteavdrag, räntepolitik och vårdslöst nedpressad kronkurs som kommer att svida satan.

Grenen vi har suttit på har knakat länge nog, men vi har bara flyttat oss längre ut.
Nu brast den, och fallet blir hårt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
"Medelåldern hos dem som intensivvårdas just nu är 62,9 år. Nästan sju av tio av dem har någon form av riskfaktor, vilket enligt föreningen innebär att de uppfyller ett eller flera av följande kriterier: över 65 år, har en kronisk hjärtlungsjukdom, lever- eller njursjukdom, nedsatt immunförsvar, diabetes, fetma eller neuromuskulär sjukdom, det vill säga en sjukdom som påverkar nervcellerna. 24 procent av patienterna har en kronisk hjärtlungsjukdom och 23 procent diabetes."
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
"Samtliga dödsfall i Sverige har gällt äldre personer som även har någon annan, underliggande sjukdom."
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Japp, jag är inte orolig för viruset i sig.
Det är tvärniten för en ekonomi som rusat på övervarv sedan 10 år tillbaka, driven av jobbskatteavdrag, räntepolitik och vårdslöst nedpressad kronkurs som kommer att svida satan.

Grenen vi har suttit på har knakat länge nog, men vi har bara flyttat oss längre ut.
Nu brast den, och fallet blir hårt.

Ja, hoppas det bär sig, har själv blött upp norr om 160k kr denna månad, sen kom corona. :näsblod
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, hoppas det bär sig, har själv blött upp norr om 160k kr denna månad, sen kom corona. :näsblod

Skönt att någon "steppar upp" och försöker upprätthålla konsumtionen egenhändigt i dessa kristider. :tummenupp ;)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag är preppad med.höga marginaler så jag pallar många års missväxt och kör inte åt fordonsindustrin
men har lite kontakter -.det lät i nyläget inte sä alvarligt utan företagen permitterar för att vara redo och
kumma rensa kostnader ,stänga ned skift samtdigt som man slipper varsla

Samtidigt vill man begränsa smittsprdning samt att det är lite trubbel med leveranser.

Så att runt 60 000 Göteborgare fårnsitta hemma och runka betyder inte superkris för det.

Vi syns vilda i skogarna om några år:hihi
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag är preppad med.höga marginaler så jag pallar många års missväxt och kör inte åt fordonsindustrin
men har lite kontakter -.det lät i nyläget inte sä alvarligt utan företagen permitterar för att vara redo och
kumma rensa kostnader ,stänga ned skift samtdigt som man slipper varsla

Samtidigt vill man begränsa smittsprdning samt att det är lite trubbel med leveranser.

Så att runt 60 000 Göteborgare fårnsitta hemma och runka betyder inte superkris för det.

Vi syns vilda i skogarna om några år:hihi

Det kanske inte låter så allvarligt, men det slår väldigt hårt i flera led. När t ex 5 000 konsulter sägs upp omedelbart och utan att respektera avtalens uppsägningstid får det konsekvenser. När (om) det vänder om ett par månader lär det knappast vara så att alla dessa får nya kontrakt och de som får det lär få räkna med rejält lägre ersättning. Många konsultbolag kommer inte klara sig från konkurs när deras enda vetskap är att de nu tappat en stor del av eller alla intäkter framöver. Lägg till det att dessa storbolag har 90-120 dagars betalningstid (i vanliga fall) så har vi hos många bolag definitivt en rejäl likviditetskris. Det kommer inte finnas pengar att betala ut folks löner.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu har jag varit ute på välgörenhetsuppdrag, jag har varit och handlat åt en familj 70+ där en dessutom lider av KOL.

Dom har inga planer på att gå utanför dörren.

Vad som slog mig (jag fick åka till 3 olika affärer för att få tag på allt dom skulle ha) var så många pensionärer som var ute och handlade, och så lite dom handlade, en skulle ha toapapper, men det var slut, då frågade pensionären i fråga om det skulle komma hem tills på onsdag, då han skulle ut och handla igen.

På en annan butik hamnade jag bakom en kille i 30års åldern, han hamstrade toapapper, men pratade samtidigt om hur härligt det skulle bli att åka till fjällen och åka skidor, och vilket drag det brukade vara på afterskin....
"Hoppas det blir lika mycket folk i år, så att man kan hitta sig en FJÄLLa... hö hö hö..."

Varför handlade inte pensionären för en vecka eller två åt gången, för att minska antalet tillfällen han behövde gå på affären, han kunde ju promenera i friska luften ändå om han ville komma ut.

Varför hamstrar man skithuspapper om man ändå inte bryr sig mer än att man har tänkt åka till fjällen och gå på afterski, i förhoppning om att få byta kroppsvätskor med andra människor?

Folk är dumma i huvudet, nå jävulskt!

EDIT: Vissa är dummare än så: https://omni.se/smittad-norrman-gick-pa-fest-far-20-000-i-boter/a/mRj6Eg
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Nu har jag varit ute på välgörenhetsuppdrag, jag har varit och handlat åt en familj 70+ där en dessutom lider av KOL.

Dom har inga planer på att gå utanför dörren.

Vad som slog mig (jag fick åka till 3 olika affärer för att få tag på allt dom skulle ha) var så många pensionärer som var ute och handlade, och så lite dom handlade, en skulle ha toapapper, men det var slut, då frågade pensionären i fråga om det skulle komma hem tills på onsdag, då han skulle ut och handla igen.

På en annan butik hamnade jag bakom en kille i 30års åldern, han hamstrade toapapper, men pratade samtidigt om hur härligt det skulle bli att åka till fjällen och åka skidor, och vilket drag det brukade vara på afterskin....
"Hoppas det blir lika mycket folk i år, så att man kan hitta sig en FJÄLLa... hö hö hö..."

Varför handlade inte pensionären för en vecka eller två åt gången, för att minska antalet tillfällen han behövde gå på affären, han kunde ju promenera i friska luften ändå om han ville komma ut.

Varför hamstrar man skithuspapper om man ändå inte bryr sig mer än att man har tänkt åka till fjällen och gå på afterski, i förhoppning om att få byta kroppsvätskor med andra människor?

Folk är dumma i huvudet, nå jävulskt!

EDIT: Vissa är dummare än så: https://omni.se/smittad-norrman-gick-pa-fest-far-20-000-i-boter/a/mRj6Eg

Utan att veta några detaljer kan det ju vara så att pensionärer promenerar till affären och kan inte bära med sig så mycket. I alla fall är det så med min 88-åriga gamla mamma som drar en lite tant-kärra med sig till affären. Det går liksom inte att handla några större kvantiteter.

Gällande nöten som hamstrade toapper får man hoppas att det var för att ta med sig till fjällen och inte ligga på lager hemma. Men vem vet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Utan att veta några detaljer kan det ju vara så att pensionärer promenerar till affären och kan inte bära med sig så mycket. I alla fall är det så med min 88-åriga gamla mamma som drar en lite tant-kärra med sig till affären. Det går liksom inte att handla några större kvantiteter.

Gällande nöten som hamstrade toapper får man hoppas att det var för att ta med sig till fjällen och inte ligga på lager hemma. Men vem vet.

Pensionären hade stor korg på rullatorn, men köpte ändå bara en liter mjölk och 6 tekakor.

Skidåkaren skulle bo på hotell i fjällen, så dom 36 rullarna skulle han nog ha hemma.

Kompisen till skidåkaren var lite mera skeptisk till att åka till fjälls, men sa ändå inget till han som skulle åka dit.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top