REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    Skene
    Hoj
    Honda cm 125 T
    Inlägg
    7

    Felsöka gnista på cm125t

    Det är så att jag tagit på mig ett litet projekt. Det är en gammal honda cm 125t från 1979.
    Problemet jag kan inte få den att ge någon gnista. Jag har kollat alla jordpunkter. Och det fungerar. Jag försökte kolla tändspolen. Men vet inte riktigt hur man gör. Har ni några tips?
    En kompis sa att det kan vara kondensatorn med. Men har ingen aning hur man kollar den. El är inte min starka sida!
    Tack för svar!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Örebro
    Hoj
    En gammal vän.
    Inlägg
    190
    Du kan mäta kondensatorn med en multimeter. Den ska vara 200-220 nF.

    Eller så byter du den bara. Du kan ta en från vilken bil eller gräsklippare som helst bara du får dit den rent fysiskt.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    Skene
    Hoj
    Honda cm 125 T
    Inlägg
    7
    Tack för hjälpen! Ska försöka mäta den när jag kommer hem

  4. #4
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Inlägg
    3 791
    Har den brytarspetsar?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    Skene
    Hoj
    Honda cm 125 T
    Inlägg
    7
    Ja den har brytarspetsar. Va lite skit på dem. Men jag putsade av dem och ställde in den med glapp på 0,5mm men fungerar inte ändå

  6. #6
    Supermoderator sportbikes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    sthlm
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    4 963
    Har du multimeter så kan du kolla om tändspolen får spänning när du slår på tändningen, kolla om primär och sekundärspolarna är hela och kolla så att brytarna funkar.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    Skene
    Hoj
    Honda cm 125 T
    Inlägg
    7
    Jag ska försöka lösa detta. Jag vet inte riktigt vart på kablarna jag ska mäta. Känner mig lite osäker på el. Men ska försöka mäta tändspolen.

  8. #8
    Supermoderator sportbikes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    sthlm
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    4 963
    Kanske denna bild visar lite hur det funkar.


  9. #9
    Supermoderator sportbikes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    sthlm
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    4 963

  10. #10
    Supermoderator sportbikes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    sthlm
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    4 963

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    Skene
    Hoj
    Honda cm 125 T
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av sportbike Visa inlägg
    Vilken stjärna du är! Är evigt tacksam!

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    Skene
    Hoj
    Honda cm 125 T
    Inlägg
    7

    Slår gnista från jordpunk på tändspolen

    Jag har problem med gnista på min hoj. Har bytt kondensator, kollat statorn. Och idag när jag testa slog det gnista från jordpunkten på tändspolen. Jag har kollat jordpunkterna. Men det verkar vara bra jordpunkter. säkringen går hela tiden. Är det fel på tändspolen då?

  13. #13
    Village Idiots MC Wizzards avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    North of Stan
    Hoj
    GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
    Inlägg
    483
    Troligtvis
    /Wizz
    GSX-R 1100 -92
    GSX-R 1300 -14
    Village Idiots MC

  14. #14
    Supermoderator sportbikes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    sthlm
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    4 963
    Det vore bra om du fortsätter i din tidigare tråd, så blir det liksom ett sammanhang på felsökandet.

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    Skene
    Hoj
    Honda cm 125 T
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av sportbike Visa inlägg
    Det vore bra om du fortsätter i din tidigare tråd, så blir det liksom ett sammanhang på felsökandet.
    Sorry, tänkte inte på det alls!

    Har ett nytt problem! Hittade på internet att japanska motorcyklar började med ”safety switches” i början av 1980. På internet hittade jag något som hette ”neutral switch” på min hoj. Måste hojen vara i neutral för att kunna starta? Är problemet så enkelt? Kan det vara den som är paj? Eller är den bara för en neutral lampa? Försöker bara förstå min hoj.
    Har testat att koppla bara..
    Senast redigerat av Wenstrom den 2020-02-13 klockan 18:00.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag har en 959 corse. Ställningen är ju ganska extrem precis som på alla hojjar av den här stilen men inte alltför jobbig även för en gammal gubbe som jag. Skil [...]

Duccatista
Vill du annonsera ovan? Klicka här