Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Fast vår coronastartegi blir varken bättre eller sämre för att någon på andra sidan jorden sitter och tycker att strategin är bäst eller sämst. Strategins konsekvenser är frånkopplade från folks åsikter om strategin i sig.

Marquez blir inte sämre på att ratta hyndan för att Svenne Banan tycker att han är sämst på att köra hoj.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag antar att det är det totala misslyckandet av FHM som gjort att Giesecke blir en del av WHOs strategipanel. :3freak

Det är väl nu det börjar synas i andra delar av världen vad som händer med den mentala hälsan av att inte ha normalt socialt umgänge.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ett 20-tal personer med sådan här brist på respekt för lagen och som är så här aggressiva mot en polis som försöker göra sitt jobb borde vara tillräckligt hot för att skjuta.
Men istället idag så tar dom makten över läget och tvingar polisen till att kapitulera fram tills han får dit förstärkning.

De här människorna skulle knappast bete sig likadant i sitt hemland. Eller diverse andra länder.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13289519
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag råkade se det inslaget under nyheterna igår. Väldigt otrevligt om detta är polisens vardag och ytterligare ett bevis på att förorten nu är ett helt annat Sverige än det land vår regering tror sig styra.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det har ju, med rätta, skrivits en del om vilka hjältar det jobbar i vården.
Ingen tvekan om att poliser också hör till samhällets hjältar! :tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Man är ju dessutom förundrad över hur mycket som krävs innan det anses befogat för en svensk polis att freda sig med vapen.

I ett antal andra länder tror jag att tuffingen som jiddrar mest hade fått en kula mellan ögonen, med rätta och inte väldigt långt in i videoklippet.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tycker folk borde ha respekt för Polisen utan att de skall behöva använda våld.
Om Polisen säger stanna, så stannar man.
Men det är en svunnen tid. :(

Min dotter reflekterade över det i skjutningen av Jacob Blake nu senast.
-"Hade det varit gangsters/gängmedlemmar istf Polis som siktat på honom med pistoler hade han nog inte lugnt bara travat iväg till bilen sådär."
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vad är innebörden av att något är "oacceptabelt" nu för tiden?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Var inte alls längesen jag såg en Polisbil glida förbi stationen här i byn. Ett gäng, liknande det i gårdagens tv4-inslag, smög upp bakifrån och började banka på bilen. Poliserna fortsatte köra som om ingenting hade hänt. Det här var mitt på ljusa dan. Att det går till så som inslaget på tv4 visade är varken en nyhet eller unikt.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kommer ni ihåg debatten under våren? Lyssna på experterna var slagordet. Och den som ifrågasatte dessa experter blev hånad med ord som som hobbyepidemiolog.

Nu visar det sig att dessa råd kommer från hobbyekonomer.

https://twitter.com/killedbyproxy/status/1302180993982435328

Det är ju bekvämt för politikerna att lasta över ansvaret för de svåra övervägandena på en myndighet som saknar förmåga till det, än mindre borde göra den typen av överväganden. Skulle tro att grundorsaken till detta står att finna i en kombination av:

  1. Regeringen vill undvika att ta svåra beslut som politiskt skulle kunna hållas emot dem ifall de i efterhand skulle kunna framstå som förödande. Mycket bättre att undvika dessa beslut helt och istället stå i TV och hålla tal som, likt Hollywoodfilmerna, får dem att framstå som hjältarna som samlar folket och tar ansvar i en svår tid.
  2. Sveriges förvaltningsmodell och tradition kring myndighetsstyrning som gör att politikerna inte gärna blandar sig i de operativa besluten, men som samtidigt bygger på antagandet att våra myndigheter alltid har en superförmåga att i varje given situation ha förmåga till att lösa problem för medborgarnas bästa - tron på att vi är bäst i världen och har tänkt på allt i förväg. När det sedan uppstår situationer där myndigheterna står handfallna inför en ny situation uppstår ett vacuum därför att politiken då inte har en förmåga att träda in och göra de svåra överväganden som krävs.
  3. Att FHM förmodligen under flera års tid saknat denna förmåga som en följd av de politiska prioriteringar som styrt vilken inriktning myndigheten skall ha, inte minst genom vilka myndighetschefer man utsett.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kommer ni ihåg debatten under våren? Lyssna på experterna var slagordet. Och den som ifrågasatte dessa experter blev hånad med ord som som hobbyepidemiolog.

Nu visar det sig att dessa råd kommer från hobbyekonomer.

https://twitter.com/killedbyproxy/status/1302180993982435328

Haha va fan. +2 på den.

-Vad säger du Börje om punkt 767 på dagordningen gällande begränsning av antalet personer i offentliga sammankomster? Ska vi säga max 65 pers eller?
- Jag tror Tobbe kan svara bättre på denna fråga men eftersom han gick och sket så får väl jag fylla i vad jag tycker då...ää jag vet inte riktigt...eller äh vafan förresten då tycker jag vi kör på max 50 stycken, jag gillar siffran 50.
- Ok 50 it is, noterar du det i protokollet tack Lisa.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Detta forum är ett intressant tidsdokument. För 12 år sedan, 2008 skrev jag en tråd där jag nämnde att SD hade en motorsektion http://sdmotor.se/ och genast haglade kritik över att jag här gjorde smygreklam för SD, och att jag var en ondskefull smygrasist. Nu sitter vi här 12 år senare med ett samhälle där skjutningar, sprängningar, mord och kollaps av viktiga samhällsfunktioner blir alltmer uppenbar. Inget land i Europa är i närheten av dessa våldsproblem, ej heller sprängningar eller klanbaserad tillväxt som äter sig in i politiska system och myndigheter.

Nu kan ju vän av ordning fråga sig. Blev det humant med den vänsterpolitik som förts? Har samhället eller folk i allmänhet varit betjänta av denna kravlöshet och missriktade medmänsklighet som det enligt vissa är att i volym och utan plan bara låta folk med okänd vandel strömma in i landet? Hur kommer nästkommande 12 år att se ut? Hur diskuterar vi år 2032? Vad tror ni? Har någon som var med för 12 år sedan ändrat uppfattning i frågan? Det intressanta när man läser de gamla inläggen är hur stensäkra vissa var på sin åsikt, att alla andra var dumma i huvudet som gillade SD´s politik. Tycker ni att ni ännu har rätt? Och vilket ansvar tycker ni att ni har för den situation som uppstått och för de konsekvenser som ligger framför oss? Personligen är jag av uppfattningen att: Om du står inför ett vägval där en av vägarna leder till okända konsekvenser som inte är reversibla. Gå inte den vägen. Åtminstone inte om du inte har alla med dig. Och definitivt inte om nästkommande generationers väl och ve ligger i vågskålen.

Det är mina 2 cent. Tänkte att det vore kul att återkoppla eftersom vi ju nu fått smak på den framtid som vi 2008 inte visste något om. Det intressanta är att detta var ett par år innan SD kom in i riksdagen och det var alltså det som var det stora hotet, inte utanförskapsområden, klaner, skjutningar eller sprängningar. Men ännu i dag håller en majoritet SD utanför inflytande. Vad kommer att hända nu tror ni? Kommer partier ännu längre åt höger nu ta sig in i riksdagen i takt med att islamistiska partier kandiderar? Eller kommer utvecklingen att tillåtas fortsätta åt det håll som varit? Skrämmande, men samtidigt intressant ur ett historiskt perspektiv. Den utveckling som idag sker blir ju morgondagens normaltillstånd.

Här är förresten inlägget jag refererade till: https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?194821-SD-Motor&highlight=
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Detta forum är ett intressant tidsdokument. För 12 år sedan, 2008 skrev jag en tråd där jag nämnde att SD hade en motorsektion http://sdmotor.se/ och genast haglade kritik över att jag här gjorde smygreklam för SD, och att jag var en ondskefull smygrasist. Nu sitter vi här 12 år senare med ett samhälle där skjutningar, sprängningar, mord och kollaps av viktiga samhällsfunktioner blir alltmer uppenbar. Inget land i Europa är i närheten av dessa våldsproblem, ej heller sprängningar eller klanbaserad tillväxt som äter sig in i politiska system och myndigheter.

Nu kan ju vän av ordning fråga sig. Blev det humant med den vänsterpolitik som förts? Har samhället eller folk i allmänhet varit betjänta av denna kravlöshet och missriktade medmänsklighet som det enligt vissa är att i volym och utan plan bara låta folk med okänd vandel strömma in i landet? Hur kommer nästkommande 12 år att se ut? Hur diskuterar vi år 2032? Vad tror ni? Har någon som var med för 12 år sedan ändrat uppfattning i frågan? Det intressanta när man läser de gamla inläggen är hur stensäkra vissa var på sin åsikt, att alla andra var dumma i huvudet som gillade SD´s politik. Tycker ni att ni ännu har rätt? Och vilket ansvar tycker ni att ni har för den situation som uppstått och för de konsekvenser som ligger framför oss? Personligen är jag av uppfattningen att: Om du står inför ett vägval där en av vägarna leder till okända konsekvenser som inte är reversibla. Gå inte den vägen. Åtminstone inte om du inte har alla med dig. Och definitivt inte om nästkommande generationers väl och ve ligger i vågskålen.

Det är mina 2 cent. Tänkte att det vore kul att återkoppla eftersom vi ju nu fått smak på den framtid som vi 2008 inte visste något om. Det intressanta är att detta var ett par år innan SD kom in i riksdagen och det var alltså det som var det stora hotet, inte utanförskapsområden, klaner, skjutningar eller sprängningar. Men ännu i dag håller en majoritet SD utanför inflytande. Vad kommer att hända nu tror ni? Kommer partier ännu längre åt höger nu ta sig in i riksdagen i takt med att islamistiska partier kandiderar? Eller kommer utvecklingen att tillåtas fortsätta åt det håll som varit? Skrämmande, men samtidigt intressant ur ett historiskt perspektiv. Den utveckling som idag sker blir ju morgondagens normaltillstånd.

Här är förresten inlägget jag refererade till: https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?194821-SD-Motor&highlight=

2008 kom det runt 20000 flyktingar om året vilket var hanterbart.

Det som hänt är att det kom 163000 flyktingar under 2015 samtidigt som etablerade partier sa till folket att inget har hänt. Och därefter har dessa etablerade partier fortsatt att brunsmeta varje person som försöker diskutera ämnet så problemet kvarstår och blir bara värre för varje år.

Har man en planta som ska ha 1 matsked vatten varje dag och man ger den 2 matskedar vatten om dagen så är det egentligen fortfarande inget problem, plantan kommer ändå må bra. Men ger man den helt plötsligt 16 matskedar så är krukan översvämmad och fortsätter man därefter att vattna plantan med 2 matskedar om dagen så kommer krukan fortsätta vara översvämmad och plantan kommer må allt sämre för varje dag.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top