Sverige idag..

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nja, det blev ju inget straff alls? Fake news berättar som vanligt inte hur det är. Konstigt.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Återigen skriver du "Fake news" utan att beskriva vad du menar. Kan du göra mig den tjänsten denna gång? De dömdes till ungdomsvård. Läser man i lagboken är det ett straff. Vari ligger felet?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Återigen skriver du "Fake news" utan att beskriva vad du menar. Kan du göra mig den tjänsten denna gång? De dömdes till ungdomsvård. Läser man i lagboken är det ett straff. Vari ligger felet?
Så här står det på Samtiden, hade det inte stämt hade Wolodarski så här dags sänkt en Amazon-serverhall med sitt twittrande så jag utgår från att detta är det korrekta och att SVT utelämnar och förskönar invandringen i vanlig ordning.

"... slipper fängelse, slipper skadestånd och slipper alla former av nya tvångsmedel.

Den ene hade redan beslut om tvångsvård, så där innebar domstolens agerande ingen som helst påföljd. Den andre har frivilligt gått med på att bo på familjehem i sex månader."


https://samtiden.nu/2020/02/domstol-pissa-pa-svenskar-du-slipper-straff/

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Så här står det på Samtiden, hade det inte stämt hade Wolodarski så här dags sänkt en Amazon-serverhall med sitt twittrande så jag utgår från att detta är det korrekta och att SVT utelämnar och förskönar invandringen i vanlig ordning.

"... slipper fängelse, slipper skadestånd och slipper alla former av nya tvångsmedel.

Den ene hade redan beslut om tvångsvård, så där innebar domstolens agerande ingen som helst påföljd. Den andre har frivilligt gått med på att bo på familjehem i sex månader."


https://samtiden.nu/2020/02/domstol-pissa-pa-svenskar-du-slipper-straff/

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Jag anser att Samtiden slirar på sanningen. Man kan dömas till fängelse även om man redan sitter inlåst också.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag anser att Samtiden slirar på sanningen. Man kan dömas till fängelse även om man redan sitter inlåst också.
Nja, det är i alla fall relevant att ange att ingen ytterligare straff utmäts. Det hade säkert fått plats i texten.

Lite som att SVT meddelar att imamer döms till utvisning, (som inte kommer utvisas, vilket så klart inte redovisas).

Eller kompetensregn från Syrien.

Eller, eller, eller, eller.

En sak är säker, vill man ha en komplett osminkad bild så är SVT inte vatten värt. Inte heller i detta fall.


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag anser inte att det är ett straff om man inte blir frihetsberövad och / eller tvingas betala skadestånd.
Är man under 18 och det är första gången man åker dit, kanske det ska till någon mildare form av straff och vård och uppföljning osv. Men dom här är redan kända hos polisen, dom ska vara inlåsta, bortskickade till något ställe utan internet eller kommunala transportmedel. Straffarbete i skogen långt bort känns mer rimligt än att bo på något familjehem.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
@L. Mäkinen Känns det här ärligt? När de släpptes samma dag? Att de uppdaterade artikeln dagen efter gör det knappt bättre.
ad6ae01a9b3c733cb8a685b5a532bce2.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
@L. Mäkinen Känns det här ärligt? När de släpptes samma dag? Att de uppdaterade artikeln dagen efter gör det knappt bättre.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Jag kan inte alla turer kring Abo Raad, men jag fick för mig att han satt instängd ett halvår ungefär.
Oavsett det så gör inte ett fel hos en mediekanal att en annan får frikort för att göra fel. När det gäller utvisningar så finns det saker att ta hänsyn till. Efter att Anna Lindh skickade ett par egyptier med CIA i strid med Europakonventionen har det blivit svårare att bete sig som man vill för de styrande.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag kan inte alla turer kring Abo Raad, men jag fick för mig att han satt instängd ett halvår ungefär.
Oavsett det så gör inte ett fel hos en mediekanal att en annan får frikort för att göra fel. När det gäller utvisningar så finns det saker att ta hänsyn till. Efter att Anna Lindh skickade ett par egyptier med CIA i strid med Europakonventionen har det blivit svårare att bete sig som man vill för de styrande.

Ja alla ska göra så rätt det går, och Samtiden tycker jag tolkar snävt men korrekt. Den ena får familjehemsvård, kanske i sin egen familj, det vet vi inte och det förekommer, och det är ett mjukt straff. Den andra får inget ytterligare straff alls. Inget skadestånd vad som framkommit hittills. Så, all in all, detta är så silkesvantar man kan tänka sig för ett grovt, sadistiskt hatbrott.



Vad gäller Abos utvisning som inte var en utvisning så är den primära frågan att det rapporterades fullständigt missvisande. Det håller du väl med om när du ser skärmdumpen ovan? Rubriken är ju helt fel, det saknas ju ett "inte".

Sedan tycker jag han skulle utvisas oavsett men det är en helt annan fråga.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Silkesvantar och vård eller inlåsning tvistar många om vad som är bäst, inget verkar vara lösningen till problemen men så länge inget av dom båda funkar tycker jag inlåsning och maxstraff ska vara mer regel än undantag så kan dom vårda och återanpassa innanför taggtråden bäst dom vill.

Hur många gånger ska man se och höra fd.kriminella som önskat att något tagit i med hårdhandskar när dom själva var unga på glid.

Men idag är det hellre fria än fälla som gäller.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Silkesvantar och vård eller inlåsning tvistar många om vad som är bäst, inget verkar vara lösningen till problemen men så länge inget av dom båda funkar tycker jag inlåsning och maxstraff ska vara mer regel än undantag så kan dom vårda och återanpassa innanför taggtråden bäst dom vill.

Vi har ju provat metoden med silkesvantar, fika med soc-tant, Aina-målade polisbilar, halal-korv och fler ungdomsgårdar, vi vet ju resultatet....

Om man får vara ute och spela ball utan krav 11 månader om året och ha tråkigt en månad så slår det ju att ha tråkigt 11 månader och få vara ute och ha kul en.

Det måste kosta mer än det smakar att välja kriminalitet
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bra längre reportage med offret för de kissande rasist-afrikanerna i SvD idag.

Så äckligt att de kom undan bara.

Man vill hjälpa Liam liksom. Dags för en ny insamling?



Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hur går det med insamlingen till Liam, får vi ihop något?

Jag kan hålla ihop det, överför det till hans målsägandebiträde, skickar en neutral hälsning.

Jag kan sätta in 100, 200 eller 500 eller vad som behövs för att få igång det.

Vore inte det nice?

Transfererar vi sedan projektet till Lamotte blir det väl 200 kakor minst.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
https://nyheteridag.se/aklagarens-beskrivning-av-fornedringsranarnas-dom-diverse-samtal-och-moten/

Även om straffen rent juridiskt skulle vara rätt så undrar jag på min lilla kammare om det är så här folket vill att straffen ska se ut.
Är vi nöjda med detta på populationsnivå?
Ja! Gemene man tycker inte detta skall bestraffas alls. Och de som tycker det är nazister eller förstår ingenting. Sådeså.

/Annie

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hur går det med insamlingen till Liam, får vi ihop något?

Jag kan hålla ihop det, överför det till hans målsägandebiträde, skickar en neutral hälsning.

Jag kan sätta in 100, 200 eller 500 eller vad som behövs för att få igång det.

Vore inte det nice?

Transfererar vi sedan projektet till Lamotte blir det väl 200 kakor minst.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Bra initiativ.

Medverkar gärna till upprättelse så får rättsväsendet ägna sig åt att spä på förnedringen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Lite allians-politik på fredan'?



"En 51-årig man döms i hovrätten för bland annat våldtäkt mot barn till två år och fem månaders fängelse.
Mot bakgrund av att mannen tidigare är ostraffad samt att han haft uppehållstånd i Sverige sedan 2013 saknas dock synnerliga skäl för utvisning.

Åtal väcktes vid Göteborgs tingsrätt mot en 51-årig man för bland annat våldtäkt mot barn och sexuellt övergrepp mot barn.
Enligt åklagaren hade 51-åringen begått gärningarna under flera år, vid flera tillfällen och mot flera olika personer. Flera av målsägandena var barn i åldrarna fem till elva år.
Mannen förnekade samtliga gärningar.

”Trovärdig berättelse kan vara tillräckligt”

Tingsrätten framhöll bland annat följande om bevisvärderingen i våldtäktsmål:
I de flesta fall saknas det direkta vittnesuppgifter och teknisk bevisning som stöder åtalet. Bevisningen består istället vad målsäganden har berättat för de personer som hörs som vittnen.

Enligt vad Högsta domstolen, HD, uttalat kan en trovärdig berättelse från målsägandens sida i förening med vad som i övrigt framkommit i målet vara tillräckligt för en fällande dom.
Med utgångspunkt i tillgänglig forskning på området har HD tagit fram ett antal kriterier till hjälp för bedömningen av muntliga utsagor:

”Är en utsaga klar, lång och detaljrik kan det ofta vara tecken på att den är sann. Däremot saknas egentligt stöd för att anse att brister i bemärkelsen att lägga till eller ta bort information är ett tecken på bristande tillförlitlighet” (NJA 2010 s. 671).

”Utom rimligt tvivel”

Tingsrätten gjorde mot denna bakgrund en bevisvärdering av samtliga åtalspunkter av den utredning som framkommit och fann att det varit ställt utom rimligt tvivel att 51-åringen gjort sig skyldig till brott vid fem av de sju åtalspunkterna.
Han dömdes för bland annat våldtäkt mot barn och sexuellt övergrepp mot barn och påföljden bestämdes till två år och fem månader.

Både åklagaren och 51-åringen överklagade till Hovrätten för Västra Sverige.
I hovrätten har åklagaren yrkat att domstolen skärper straffet samt utvisar 51-åringen med förbud att återvända till Sverige inom 15 år.
Avseende de fallen av sexuellt ofredande som tingsrätten fällde mannen för gör hovrätten en annan bedömning.

Två år och fem månader

Trots att målsäganden har gjort ett trovärdigt intryck har den framlagda utredningen vissa brister. Hans berättelse har bland annat präglats av osäkerhet och han har haft svårt att minnas vad som mer exakt ska ha hänt.
Samtidigt har han inte berättat för familjen om brotten förrän långt senare och även då inte lämnat några detaljer.

Den bevisning som lagts fram menar hovrätten alltså inte är så robust att 51-åringen kan anses ha begått brotten.
Trots att 51-åringen nu frias på ytterligare två åtalspunkter ska straffvärdet enligt domstolen ändå uppgå till två år och fem månader.

Påföljden bestäms till fängelse motsvarande straffvärdet.

Inget generellt verkställighetshinder

Gällande frågan om utvisning noterar hovrätten bland annat följande:
Enligt Migrationsverkets yttrande framgår att 51-åringen är medborgare i Afghanistan men fick permanent uppehållstillstånd i Sverige år 2013. I samband med detta fick även hans fru och deras barn uppehållstillstånd.
Det råder inget generellt hinder mot verkställighet av utvisning till Afghanistan.

En förutsättning för att utvisning ska ske är att brottet kan leda till fängelse samt att den påföljd som döms ut är svårare än böter.
Enligt utlänningslagen kap 8 a § 3 första stycket framgår att en utlänning som vistats i Sverige i minst fyra år med ett permanent uppehållstillstånd endast får utvisas om det finns synnerliga skäl.

Tidigare ostraffad

Vid prövningen ska hänsyn bland annat tas till utlänningens anknytning till det svenska samhället varvid domstolen särskilt ska beakta hens levnadsomständigheter, om hen har barn i Sverige och hur länge hen vistats i Sverige.
Hovrätten konstaterar att våldtäkt mot barn är ett allvarligt brott med högt straffvärde. 51-åringen är dock tidigare ostraffad och har varit bosatt i Sverige sedan 2003.

Inte synnerliga skäl

Mot den bakgrunden och med hänsyn till hans personliga förhållanden anser hovrätten att det inte finns synnerliga skäl för utvisning. Utvisningsyrkandet ska därför ogillas."

Det här var det ni ville ha, varsågoda sjuklövern



Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top