KTM 390 Adventure

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag behöver inte ens googla för att hävda bullshit


Performance Bike vägde sin testhoj i Rutters test, den vägde 189 kg fulltankad och klar. Så beroende på vad Triumph räknar in i torrvikten så är det nog inte så jättemycket bullshit ändå.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tycker också den verkar tung för effekten, men jag har dålig koll på vad man kan förvänta sig av den här typen av hoj. Min Triple med 120 hk väger 166 kg torr som jämförelse.

Det är en stånka på 390cc, trodde du att effekten skulle vara något annat än låg sett till vikten?
Hur en hoj ser ut på pappret är en sak (även om det ger en bra fingervisning), men hur den faktiskt känns i verkligheten kan skilja rätt rejält. :tummenupp
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det är en stånka på 390cc, trodde du att effekten skulle vara något annat än låg sett till vikten?
Hur en hoj ser ut på pappret är en sak (även om det ger en bra fingervisning), men hur den faktiskt känns i verkligheten kan skilja rätt rejält. :tummenupp

Just därför skrev jag "jag har dålig koll på vad man kan förvänta sig..." :krama
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Performance Bike vägde sin testhoj i Rutters test, den vägde 189 kg fulltankad och klar. Så beroende på vad Triumph räknar in i torrvikten så är det nog inte så jättemycket bullshit ändå.

Ok det är ganska imponerande lätt faktiskt
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Såg första annonsen idag.
65000:- i utgångspris är väl rätt rimligt.
Ingen aning om varför, men jag är sugen på en. Den kanske fyller luckan i garaget här hemma som kvällsmoppe.

Vi får klämma lite när den kommer ut i handeln i allafall.
Men man är väl lite orolig att en välvuxen svensk kommer se löjlig ut på den.

Tanten började asgarva när jag satte mig på en africa twin adventure sport. Jävla mopeder. :gnissla
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Vet inte om man ska säga Grattis till nya hojen, men lycka till me den iaf.. ?
Tror den är vad jag har sökt ganska länge. Har haft 1190 Adventure och den är minst 40 kilo för tung för att vara en verklig äventyrshoj. CR 500 R. DRZ 400 E. DR 650 SE. Övervägde Honda CRF 300 Rally. Den har ju 21-tumsframhjul, men blott 75 procent av 390-motorns kraft. Och tydligen bedrövligt gungig fjädring. Men! Upptäckte idag att min 390 saknar Quickshift, som jag trodde var originalutrustning (se bild på meny där denna annars ska finnas). Ej heller växelvarningslampa. Något som går att ”aktivera”?
ej_quick_shifter.jpg
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tror den är vad jag har sökt ganska länge. Har haft 1190 Adventure och den är minst 40 kilo för tung för att vara en verklig äventyrshoj. CR 500 R. DRZ 400 E. DR 650 SE. Övervägde Honda CRF 300 Rally. Den har ju 21-tumsframhjul, men blott 75 procent av 390-motorns kraft. Och tydligen bedrövligt gungig fjädring. Men! Upptäckte idag att min 390 saknar Quickshift, som jag trodde var originalutrustning (se bild på meny där denna annars ska finnas). Ej heller växelvarningslampa. Något som går att ”aktivera”?
View attachment 494157

Olika tillbehör får man köpa till... Man åker till en Ktm handlare, betalar en summa så aktiveras tillbehöret..
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Man åker till en Ktm handlare, betalar en summa så aktiveras tillbehöret.
Det vet jag. Vad jag undrade kanske hade gått att formulera tydligare: huruvida det finns betydligt mer privata aktörer som har samma möjlighet. Gissar att det krävs skapligt okomplicerad teknik för att åstadkomma uppdateringen.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Det vet jag. Vad jag undrade kanske hade gått att formulera tydligare: huruvida det finns betydligt mer privata aktörer som har samma möjlighet. Gissar att det krävs skapligt okomplicerad teknik för att åstadkomma uppdateringen.
Som jag har fått det berättat från min handlare så har KTM full insyn i en motorcykel när den kopplas upp mot deras mjukvara/servrar. Det handlaren eventuellt ändrar eller lägger till skickar KTM en faktura på direkt. Summan på den fakturan är det sedan kunden som betalar. Jag tror således att det är väldigt svårt att ändra i mjukvaran i en modern KTM utan rätt verktyg.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Som jag har fått det berättat från min handlare så har KTM full insyn i en motorcykel när den kopplas upp mot deras mjukvara/servrar. Det handlaren eventuellt ändrar eller lägger till skickar KTM en faktura på direkt. Summan på den fakturan är det sedan kunden som betalar. Jag tror således att det är väldigt svårt att ändra i mjukvaran i en modern KTM utan rätt verktyg.
Hur har du fått den informationen? Låter föga troligt. OBD-verktyget används ju vid all felsökning och justering, förutom av drivkedjan och liknande tydligt mekaniska delar. Säg till exempel att en kund kommer in för 100-milaservice och motorn går lite konstigt. Vid anslutning av OBD-verktyget framkommer att insprutningen behöver justeras, vilket är fullt möjligt med ett par knapptryck. Då kommer en faktura till återförsäljaren? Skulle ju innebära att alla KTM-återförsäljare så långt det går undviker att fixa fel.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Hur har du fått den informationen? Låter föga troligt. OBD-verktyget används ju vid all felsökning och justering, förutom av drivkedjan och liknande tydligt mekaniska delar. Säg till exempel att en kund kommer in för 100-milaservice och motorn går lite konstigt. Vid anslutning av OBD-verktyget framkommer att insprutningen behöver justeras, vilket är fullt möjligt med ett par knapptryck. Då kommer en faktura till återförsäljaren? Skulle ju innebära att alla KTM-återförsäljare så långt det går undviker att fixa fel.
Inte fan har nyare ktm flera mappar än orginal att välja på ?att gå in och justera gör inte åf här utan lägger in mappen på nytt bara.
efter euro5 är väl bara pc5 som funkar eller annat sprut ? Evomappar osv är väl bara äldre som läggs in på
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Hur har du fått den informationen? Låter föga troligt. OBD-verktyget används ju vid all felsökning och justering, förutom av drivkedjan och liknande tydligt mekaniska delar. Säg till exempel att en kund kommer in för 100-milaservice och motorn går lite konstigt. Vid anslutning av OBD-verktyget framkommer att insprutningen behöver justeras, vilket är fullt möjligt med ett par knapptryck. Då kommer en faktura till återförsäljaren? Skulle ju innebära att alla KTM-återförsäljare så långt det går undviker att fixa fel.
Den informationen har jag, som jag nämnde, fått från min KTM-handlare. ? Jag kan förtydliga att i mitt fall rörde det sig om att uppgradera till LED-blinkers och få dom aktiverade på en 690. Jag tyckte priset lät lite väl tilltaget då det ändå skulle göras i samband med service. Då blev svaret att den typen av uppgraderingar fakturerar KTM direkt så handlaren kunde (ville?) inte bjuda på kostnaden. Eftersom det i tråden här pratades om att uppgradera till quickshifter så antar jag att samma gäller en sådan uppgradering. Självklart är det inget jag är säker på. ?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top