KTM 390 Adventure

158 kilo är på tok för tungt för en sån här hoj.
 
Ja det är synd att det är en indisk lågkostnadsmoppe mer i nivå med GS310 än något man vill ha.
 
Aamen duuurå! Nä men jag har en xt660 som väger ungefär samma.
XT660R, 2008
Torrvikt enligt div sidor på nätet är 172 kg.
185 kg är den faktiska vikten enligt Transportstyrelsen. Men om man bara lägger till 15 liter bensin, 11,17 kg, så blir det 183,75 kg.
Effekten är 48 hästar

Jämfört med KTM:en
Torrvikt: 158 kg
Våt vikt: 168,8 (14,5 liter bensin väger 10,8 kg)
43 hästar
 
XT660R, 2008
Torrvikt enligt div sidor på nätet är 172 kg.
185 kg är den faktiska vikten enligt Transportstyrelsen. Men om man bara lägger till 15 liter bensin, 11,17 kg, så blir det 183,75 kg.
Effekten är 48 hästar

Jämfört med KTM:en
Torrvikt: 158 kg
Våt vikt: 168,8 (14,5 liter bensin väger 10,8 kg)
43 hästar

Ja fast det är väl inte bara bensin som ska räknas på från torrvikten? Kylvätska och olja också så det åker på ett antal kilon till. Detta är ju det dumma med att vissa tillverkare envisas med torrvikter. De borde ange våtvikt med full tank, då får vi konsumenter veta vad den faktiskt väger körklar. Nu blir det ett jävla gissande.

Tycker också den verkar tung för effekten, men jag har dålig koll på vad man kan förvänta sig av den här typen av hoj. Min Triple med 120 hk väger 166 kg torr som jämförelse.
 
Last edited:
Jag tycker de borde väga alla hojar fulltankade med 120 kg förare så man får den riktiga siffran körklar med mig på.
 
Ja fast det är väl inte bara bensin som ska räknas på från torrvikten?
.......
Tycker också den verkar tung för effekten, men jag har dålig koll på vad man kan förvänta sig av den här typen av hoj. Min Triple med 120 hk väger 166 kg torr som jämförelse.
KTM brukar väl räkna torrvikt med batteri, olja, kylvätska, men utan bensin. Vissa japanska tillverkare är lite mera påhittiga och räknar bort sådanna saker. Så en XT660 kan nog väga mera än jag skrev.
Spelar ingen roll egentligen då hojarna inte spelar i samma liga och inte har riktigt samma målgrupp.
Dessutom alla hojar är för tunga och har för lite effekt. Så även din Triple.
Jag gillar 390-motorn även om jag tycker att den saknar ungefär 150 hästar.
Tror denna hoj kan bli en bra instegshoj in i mc-världen.
 
Lägg på 11kg och du får enligt MCN en Suzuki SV650 169kg med 69hp.
Torrvikt verkar för mig vara hojen utan allt som byts ut slits
Typ utan bensin, olja, kylarvätska, batteri, verktyg, däck(?), sadel(?), .... osv enligt tillverkarens egen mätmetod.
Det behövs väl inte ens en våg för att bestämma torrvikten, torrvikten bestäms av marknadsavdelningen på ett måndagsmöte.
Eller ännu enklare av marknadschefen. Innan nya MC-projektet läggs fram för ledningen.
Eller ?
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/suzuki/sv650/1999/#factsFigures
 
Last edited:
Last edited:
Lägg på 11kg och du får enligt MCN en Suzuki SV650 169kg med 69hp.
Fast det är ju lika lite en instegsäventyrshoj som en MV Agusta Brutale eller en Speed Tripple.

Bättre konkurrenter är väl BMW:S GS310, CCM:s gamla GP450 eller kanske till och med Royal Enfields Himalayan. Sen visst finns det V-Strom 250 och Versys 300, men KTM:en är ju snäppet ovanför dessa.
 
Såg första annonsen idag.
65000:- i utgångspris är väl rätt rimligt.
Ingen aning om varför, men jag är sugen på en. Den kanske fyller luckan i garaget här hemma som kvällsmoppe.

Vi får klämma lite när den kommer ut i handeln i allafall.
Men man är väl lite orolig att en välvuxen svensk kommer se löjlig ut på den.
 
*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Back
Top