REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 6 av 6 FörstaFörsta 123456
Resultat 101 till 118 av 118
  1. #101
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Osby
    Hoj
    Yamaha XJ 600
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Min hoj startar utan problem, om Mussemouse skulle skicka en video till mig så ror jag det borde gå att med en stämmapparat till gitarr (spelar en hel del musik) kunna se om det skiljer i frekvens mellan hans hoj och min hoj och på så sätt avgöra vilket varvtal startmotor ger, kan det vara då att han ligger precis under att den ska orka tända?
    Har lagt upp en video på FB. Vet inte om du kan se den där?
    (Länk tidigare i tråden)

  2. #102
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Osby
    Hoj
    Yamaha XJ 600
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Otroligt att den inte startar med den farten på startmotorn. De måste va försvagad gnista typ stator eller tändspole så den kräver ännu högre fart typ igångrullning. Jag mins inte om du ohmmätt statorspolen eller testat annan tändspole?
    Nä har inte mätt upp spolen, men testade med en splitter ny och fick inte bättre resultat så bytte tillbaks till den gamle igen.

  3. #103
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 801
    Citat Ursprungligen postat av Mussemouse Visa inlägg
    Har lagt upp en video på FB. Vet inte om du kan se den där?
    (Länk tidigare i tråden)
    Jag har inte Facebook så jag kan nog intr se den. Kan inte du också bli Youtubeer var ju inte så svårt.. skulle vara intressant att jämföra filmerna om man kan höra skillnad.

    Min kariär som Youtubeer går nog lite så där bara 13 visningar och en likes Får det nog kämpigt med att livnära mig på det

  4. #104
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 596
    Citat Ursprungligen postat av Mussemouse Visa inlägg
    Nä har inte mätt upp spolen, men testade med en splitter ny och fick inte bättre resultat så bytte tillbaks till den gamle igen.
    Du har enbart bytt tändspole men inte någon spole nere bakom svänghjulet? Fråga om bosse-l kan mäta sin statorspole vilken volt den ger upp till tändspolen när man kör på startmotor. Om den statorspolen ger lilla minsta för lite volt så orkar inte tändstiften gnistra när de får komptryck på sig när du kör på startmotor men när man springer igång den så blir de lite högre volt så tändstiften orkar tända.
    Ibland får man helt enkelt byta statorspole trots att den mäter rätt volt och ohm de kan va semiväck ändå. Om inte denna spole är så dyr skulle jag bytt den på vinst o förlust.

    Ser statorn ut såhär så kan Timrå elbyggnad linda om själva primärspolen som ger gnista. För några år sedan kostade det 1600kr.

    https://www.gumtree.com.au/s-ad/cowr...tor/1209089055

    www.timra-elbyggnad.se/
    Senast redigerat av Boost 3 den 2019-09-01 klockan 14:43.
    BOOST III

  5. #105
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 596
    De blev så långt inlägg senast så jag tar mitt nästa tips du bör prova i ett nytt inlägg.
    Ta bort tändhattarna och vira fast tändkablarna direkt på tändstiften för då får man lite extra ström till stiften om de är störningsfria tändhattar vilket de garanterat är. De duger om du trycker in ståltråd i tändkabeln och virar fast andra änden på stiften eller förläng med vanlig elkabel ,,de är ju bara tillfällig test.
    Du hade väl provat nya tändhattar antar jag?
    Slå även ihop bygeln på stiften till 0,4mm de gör också att de orkar ge gnista under om de är försvagad stator. En kombo av 0,4mm gnistgap och utan tändhattar kan göra att den startar.
    Senast redigerat av Boost 3 den 2019-09-01 klockan 14:54.
    BOOST III

  6. #106
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Osby
    Hoj
    Yamaha XJ 600
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    De blev så långt inlägg senast så jag tar mitt nästa tips du bör prova i ett nytt inlägg.
    Ta bort tändhattarna och vira fast tändkablarna direkt på tändstiften för då får man lite extra ström till stiften om de är störningsfria tändhattar vilket de garanterat är. De duger om du trycker in ståltråd i tändkabeln och virar fast andra änden på stiften eller förläng med vanlig elkabel ,,de är ju bara tillfällig test.
    Du hade väl provat nya tändhattar antar jag?
    Slå även ihop bygeln på stiften till 0,4mm de gör också att de orkar ge gnista under om de är försvagad stator. En kombo av 0,4mm gnistgap och utan tändhattar kan göra att den startar.
    Ok det får bli nästa test, 0,4 mm gap har jag testat. Det hjälpte inte. Ska se om jag kan hitta en passande svänghjulsavdragare för att komma åt spolarna och se om jag hittar nya såna på ebay.

  7. #107
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 801
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Du har enbart bytt tändspole men inte någon spole nere bakom svänghjulet? Fråga om bosse-l kan mäta sin statorspole vilken volt den ger upp till tändspolen när man kör på startmotor. Om den statorspolen ger lilla minsta för lite volt så orkar inte tändstiften gnistra när de får komptryck på sig när du kör på startmotor men när man springer igång den så blir de lite högre volt så tändstiften orkar tända.
    Ibland får man helt enkelt byta statorspole trots att den mäter rätt volt och ohm de kan va semiväck ändå. Om inte denna spole är så dyr skulle jag bytt den på vinst o förlust.

    Ser statorn ut såhär så kan Timrå elbyggnad linda om själva primärspolen som ger gnista. För några år sedan kostade det 1600kr.

    https://www.gumtree.com.au/s-ad/cowr...tor/1209089055

    www.timra-elbyggnad.se/
    Vad ska mätas? Det verkar gå fyra kablar från "bakom" svänghjulet till CDI:n och två från pickupen, kolla detta schema https://www.caferacer.net/forum/atta...24-pm-346k.jpg

    Nu har jag flyttat hojen från mekgaraget till förvaringsgaraget för att jag måste fixa frontlastaren på traktorn, sen börjar älgjakten i imorgon men jag kan säkert kolla upp detta hyfsat fort bara jag vet vad som ska göras?

  8. #108
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 596
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Vad ska mätas? Det verkar gå fyra kablar från "bakom" svänghjulet till CDI:n och två från pickupen, kolla detta schema https://www.caferacer.net/forum/atta...24-pm-346k.jpg

    Nu har jag flyttat hojen från mekgaraget till förvaringsgaraget för att jag måste fixa frontlastaren på traktorn, sen börjar älgjakten i imorgon men jag kan säkert kolla upp detta hyfsat fort bara jag vet vad som ska göras?
    Omöjligt att säga vilka kablar du ska mäta emellan de står endast i verkstadsbok viken borde finnas på nätet.
    BOOST III

  9. #109
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 801
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Omöjligt att säga vilka kablar du ska mäta emellan de står endast i verkstadsbok viken borde finnas på nätet.
    Får kolla i Haynes boken men tror inte det står nåt där, har boken till CB/CM400T och där står det lite resistensvärden men jag vet att 400:an och 250:in inte har likadant tändsystem så det skiter sig där. Är själv verkligen intresserad av shopmanualen till CB250/400N om nån har den eller kan hitta den.

  10. #110
    Medlem RaZmaNs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Örebro
    Hoj
    KTM 525 SMR
    Inlägg
    323
    Hej,

    Har själv en 250n, där tändningen gäckat mig länge.
    Mätte på statorn och konstaterade att en lindning var kass.

    Mät enligt följande på statorn.

    (Low speed source) Green-White 200-500ohms
    (High speed source) Blue-White 4-7ohms
    (Low speed pick-up) Green-Light blue 100-200ohms
    (High speed pick up) Green-Pink 10-30ohms

    Kolla denna video:

  11. #111
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 596
    När du ohm mäter statorn så mät den först kall och sedan värmer du den med varmluftspistol och mäter samtidigt. Ohmvärdet stiger ca 10% när den är ganska varm typ 60c varm men de ska inte visa lägre eller helt off värde alt glapp. Man kan även knacka på den under mätning för att framkalla ev glapp. Men inte ens enmätning av stator är helt säker för även om mätvärdet blir enligt boken så kan de jäklas ändå. Ibland får man helt enkelt byta på vinstoförlust när man uteslutit allt annat.
    BOOST III

  12. #112
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Osby
    Hoj
    Yamaha XJ 600
    Inlägg
    38
    Ok då är det att ut och mäta upp statorn då. Får försöka hitta nån som har en över som man kan köpa loss. Hittade på e-bay men den kostade lite för mycket enl. mitt tycke 500+ Eu-pengar. :-)
    Förmodar att man inte kan köpa en till en av årsmodell 2001 (CB250 den med men med ett F i änden) Då hade det kostat 28 Pund.

  13. #113
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 596
    Timrå elbyggnad kan linda om statorn om den är felande. Pris för 10 år sedan ca 1600kr. De kan även felsöka lindningen/statorn.
    De är inga hymmelgubbar de blir bra gjort.
    http://www.timra-elbyggnad.se/
    BOOST III

  14. #114
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 801
    Har egentligen ingen koll på detta med kan det inte utöver resisransnätning vara bra att kolla eventuella överslag med en megger? Har fördelen att ha tillgång till en sån via jobbet om det skulle behövas.

    Kan tänka mig att såna som lindar om elmotorer kan linda om statorn långt under 5000 kr om man bara hittar rätt, kolla med dom i Timrå som Boost 3 tipsat om km du i te kan hitta nån som hundra kan felsöka och fixa den på närmare håll. Är ju bättre att låta nån som man vet kan fixa statorn göra det än att chansa och få göra om det.

  15. #115
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Osby
    Hoj
    Yamaha XJ 600
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Har egentligen ingen koll på detta med kan det inte utöver resisransnätning vara bra att kolla eventuella överslag med en megger? Har fördelen att ha tillgång till en sån via jobbet om det skulle behövas.

    Kan tänka mig att såna som lindar om elmotorer kan linda om statorn långt under 5000 kr om man bara hittar rätt, kolla med dom i Timrå som Boost 3 tipsat om km du i te kan hitta nån som hundra kan felsöka och fixa den på närmare håll. Är ju bättre att låta nån som man vet kan fixa statorn göra det än att chansa och få göra om det.
    Får mäta upp först och om det visar sig att det visar på nåt tokigt lämna över till de som kan. Får höra med en som har vanan av att linda om elmotorer som finns här i byn om det är något han kan göra. Så jag hoppas att detta är lösningen nu. :-) Tack alla som engagerat sig och lämnat förslag och idéer!
    Återkommer med hur det går inom det snaraste! Kan va bra för andra som drabbas att veta om man hittat någon lösning.

  16. #116
    Medlem RaZmaNs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Örebro
    Hoj
    KTM 525 SMR
    Inlägg
    323
    Jag skickade min stator till bb-bikeshop i UK för omlindning, efter att ha detekterat felet.
    De tog dryga 80 pund+frakt för omlindning.
    Enda smolket i bägaren var, efter att jag installerat den omlindade statorn och renovering o rengöring av förgasarna upplevde att hojen gick skitilla och orkade inte över 5000.

    Efter att ha kliat upp en flint och vandrat upp ett Balthazar-dike i garagegolvet så bytte jag CDI, vilket gjorde susen.
    Gissar på att en kortis i en av spolarna tog med sig CDI'n.

  17. #117
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 575
    Citat Ursprungligen postat av RaZmaN Visa inlägg
    Jag skickade min stator till bb-bikeshop i UK för omlindning, efter att ha detekterat felet.
    De tog dryga 80 pund+frakt för omlindning.
    Enda smolket i bägaren var, efter att jag installerat den omlindade statorn och renovering o rengöring av förgasarna upplevde att hojen gick skitilla och orkade inte över 5000.

    Efter att ha kliat upp en flint och vandrat upp ett Balthazar-dike i garagegolvet så bytte jag CDI, vilket gjorde susen.
    Gissar på att en kortis i en av spolarna tog med sig CDI'n.
    Fan va grymt, jag ska skicka en stator direkt, billigare än svärje och billigare än en gammal rutten från eBay!!!

  18. #118
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 575
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Fan va grymt, jag ska skicka en stator direkt, billigare än svärje och billigare än en gammal rutten från eBay!!!
    Citera mig själv? Wicked.

    Iaf så beställde jag en utbytesstator igår, och skickade iväg min trasiga. Utbytes fanns på hyllan så det ska bli OHYGGLIGT spännande detta....

Sidan 6 av 6 FörstaFörsta 123456

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Kanske bra att känna till för en del.. Tyvärr indubbat motorljud här och var, men en skön spegling av sporten innan namnbytet.

notrightrider
Vill du annonsera ovan? Klicka här