Elproblem med Yamaha TDM 900

parjohananderss

Ny medlem
Gick med
29 May 2014
Ort
Eskilstuna
Hoj
2003, Yamaha TDM 900
Hej!

Jag har stött på ett konstigt elproblem på min Yamaha TDM 900 -03. En av säkringarna på 15 ampere "brinner" återkommande med jämna mellanrum. Den säkringen ska enligt Haynes-manualen serva en del belysning och instrumentering.

När säkringen brunnit FUNGERAR INTE följande indikatorer och förbrukare(stoppljus, hastighetsmätare, varvräknare, tripp- och totalmätare, motortempmätare, neutralindikator, motorvarningslampa och oljetrycksdioden). Starta och köra fungerar i övrigt som vanligt.

När sedan säkringen brinner igen så byter jag den och då fungerar det som ovan ett antal mil igen (ca 20 kanske). Innan detta problem dök upp så monterade jag ett diodbaklyse som använder samma eldragning som originallyset.
Så länge jag hade originalbaklyset så fanns inte detta problem.

Övriga elinstallationer :

  • en givibox med inbyggt bromsljus (inga problem så länge jag hade originalbaklyset kvar).


  • nya blinkerslampor (kromade och högre watt) till "vita" glas som jag sedan installerade ett kraftigare relä till (inte heller några problem så länge originalbaklyset satt kvar).

Kan diodbaklyset i sig vara problemet? Det borde väl dra mindre ström. Kan det vara så att om det drar mindre ström att andra förbrukare får för mycket el? Kan det vara fel på ett relä? Vad bör jag börja med att felsöka?

Mvh Pär
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Börja med att kolla kablage till all installation du gjort, kan det vara skavsår nånstans?
Nästa steg är att koppla bort ett tillbehör i taget och se om problemet försvinner.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Börja som sportsbike säger att koll kablaget.

Det du också kunde göra är att med multimeter mäta hur mycket ström (ampere) som går genom säkringen med alla förbrukare inkopplade och igång, på med lyse, blinkers, bromsljuset och vad mer som går på säkringen och mät strömmen (ampere) i serie med säkringen då ser du om du ligger nära gränsen för att säkringen ska gå.

Ligger du inte nära värdet på säkringen med strömmen har du nån kortslutning som kommer och går, kan vara i kablaget men det är säkert inte omöjligt att det kan vara nåt som kortar då och då invändigt i tex bakljuset, toppboxen blinkers mm räcker ju att nåt löst vibrerar till och kortsluter. Lite jävligare att felsöka då det kommer och går, är ju lättare att fel söka om säkringen smäller på en gång nan sätter i den.
 

parjohananderss

Ny medlem
Gick med
29 May 2014
Ort
Eskilstuna
Hoj
2003, Yamaha TDM 900
Problemet började när jag satte dit diodljuset. Innan var det inga problem. Att säkringen går efter längre användning - betyder det att metallen i den blir successivt tunnare tills den går av? En kraftigare säkring...kan man sätta i en 20 eller 25 A?

Tack för svar och hjälp!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Problemet började när jag satte dit diodljuset. Innan var det inga problem. Att säkringen går efter längre användning - betyder det att metallen i den blir successivt tunnare tills den går av? En kraftigare säkring...kan man sätta i en 20 eller 25 A?

Tack för svar och hjälp!

Om du vill att kablaget ska smälta så sätt in kraftigare säkring :död

Någonstans efter efter säkringen har du någonting som drar mycket ström eller en skada på höljet som går mot jord (minus/ramen/metall) som bränner säkringen.
När du fipplade med kontakteringen för diodbakljuset så har du kanske glömt att isolera kontakterna ordentligt, kolla om du ser koppartrådarna/kontaktytorna och om då dessa kan komma i kontakt med något annat.
Eller så är diodbakljuset tillverkat på något dagis och helt uppkört inuti, testa att sätta tillbaka det gamla som funkade. :7peta
Lycka till och var metodisk i ditt felsökande. :hej
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag brukar tjata om säkringar då det ska kopplas el, det kan bli stora konsekvenser med att ha en osäkrad eller att säkra upp en elkrets med större säkring. Säkringen sitter där den sitter för att skydda elsystemet om nåt skulle börja ta för mycket ström, vilket händer i ditt fall då säkringen går. Sätter du i en större säkring än kablaget är dimmensionerat finns risken att det blir det värme i kablarna och att det blir en brand. Ett exempel, om tex elfläkten går på samma säkring och inte går över tändningslåset och det skulle bli fel på den så den börja ta ström och säkringen är bytt till en för stor så kan med lite otur hojens kablage elker fläktmotorn börja brinna och med ännu ner otur sprida sig till tex en bensinslang och vips så brinner det rejält. Ännu mer otur så står hojen i ett garage ihopbyggt med en villa då detta händer och då kan det ju sluta riktigt illa.

Om du inte redan har en multimeter köp en på Biltema för en hundring den duger till detta och mycket annat, ställ den på Ampere och ta bort säkringen ur säkringshållaren sätt kablarna från multimeter på respektive stift till säkringen i säkringshållaren och slå på allt som går på denna säkring lyse, bromsljus, blinkers mm och se hur mycket ström som går genom säkringen. Ligger du på runt 15A så är det bara börja koppla bort förbrukare eftersom till du hittar vad som tar ström. Skulle det visa sig att du har ex 10A i förbrukning så ska har du nån kortslutning som kommer och går då och då som gör att säkringen brinner, då får du börja kolla efter nött kablage eller så är det nåt fel i nån grej som är inkopplad, räcker ju med en kula lödtenn som studsar runt i tex baklyset för att få till en tillfällig kortslutning så säkringen går.

Då du mäter med multimeter i säkringshållaren ha den bara där just då du mäter och håll koll om du får höga strömvärden, hamnar du på över 15A ska du inte fundera mycket utan sluta mäta fort så du inte bränner nåt då du mäter sen får du börja koppla ur förbrukare efter som och mäta och se då strömnen går ner.
 

parjohananderss

Ny medlem
Gick med
29 May 2014
Ort
Eskilstuna
Hoj
2003, Yamaha TDM 900
Tack. Mycket att kolla. Problemen dök upp sedan jag monterade ett diodbaklyse. Kollade motståndet och det verkade okej. Imorgon ska jag kolla förbrukar med startad motor.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top