Tips på bra depåstöd

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Eller bike lift så kan man nästan handla ett däck för mellanskillnaden..;)

Hade inte biltema bytt leverantör utan behållt den gamla så kunde man handlat det, hoppat runt på den stillastående hojen bäst man velat och fått råd med ett däck så man kunde hoppa runt på hojen när den rullar med men tyvärr ser det nya stödet lite vekt ut så jag kan inte säga att det är en bra idé.

Jula-stödet ser lovande ut men "tyvärr" så är det så hög kvalité på de biltema och bike lift stöden jag redan har att jag inte har någon anledning att byta, efter 10års klättrande gör de fortfarande stt jobb..

Så, just "hopparunt" skälet för inköp av det vansinnigt dyra stödet håller inte, finns beprövade som funkar lika bra men till avsevärt lägre pris, hade du angett depå-bling som skäl hade jag hållt med, "Allt dyrt är fint!" som en bekant sa till mig en gång. :hihi

Mitt stöd bak och fram som lyfter i kronan ifrån Biltema är inköpt 2014 och går knappt sitta på hojen i depån. Känns gött rangligt :D men jag köpte väl för sent
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Mitt stöd bak och fram som lyfter i kronan ifrån Biltema är inköpt 2014 och går knappt sitta på hojen i depån. Känns gött rangligt :D men jag köpte väl för sent

Är det det som säljs nu bak och är delat, inte hel båge utan skruvad så ja, du köpte för sent.
Stabiliteten hänger till 90% på bakstödet så att det känns vingligt beror nog på det bak, fram funkar sannolikt kanon tillsammans med ett bra bakstöd.
Du kan ju testa med ditt pitbull. :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Valter Moto är jättebra stöd. Lätta och smidiga. Nackdelen är att bakre stödet inte är justerbart och måste bockas till för att passa. Kör du bana och ska på med däckvärmare efter varje pass så tröttnar du snabbt på typ Biltemastöd.

Det finns en anledning till att det går att sälja dyra stöd....

Jag kan intyga att Valter Moto's grejer fungerar mycket bra. Jag har kört med deras framstöd som lyfter i styrstolpen och deras bakstöd med bobinklykor på en mängd olika sporthojar i snart tjugo år.

Jag skaffade en XJR 1300 Racer häromåret och blev tvungen att leta efter ytterligare ett bakre stöd då XJR'en inte är förberedd för bobiner på svingen. Valter Moto med L-formade plattor hade tyvärr lång leveranstid just då så jag kikade på bl.a. Biltema och Jula. Blev grymt besviken och avtänd direkt, för värre och vingligare dynga kan omöjligt existera...?

Det slutade med att jag skaffade ett original centralstöd från en äldre modell XJR som passar och som bara hängs på vid service.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har ett par av Biltemas nyare modeller, och för att slippa att det blev ragligt drog jag skruvarna så hårt att rören blev ovala. Inget glapp alls kvar i dem, och passformen är riktigt tajt. :D
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Det finns ju en relevant relation till hojens värde om vi ska prata om prisvärt.
Hoj för under 10000, luta mot väggen. Upp till 50000, valfritt skitstöd. Sen upp till 100000, lite bättre typ BikeLift. För en hoj över 100000 och mer ju dyrare, endast Pit-Bull.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det finns ju en relevant relation till hojens värde om vi ska prata om prisvärt.
Hoj för under 10000, luta mot väggen. Upp till 50000, valfritt skitstöd. Sen upp till 100000, lite bättre typ BikeLift. För en hoj över 100000 och mer ju dyrare, endast Pit-Bull.

Nja en dyr produkt blir ju inte mer prisvärd för du använder den med en annan dyr produkt.
Prisvärd är ju den produkt där funktionen inte förbättras med högre pris, när max funktion uppnåtts har du hittat den mest prisvärda produkten.

Resten är bara bling, vilket kanske är önskvärt men, det är fortfarande bara bling och bling är sällan prisvärt! ;)
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Biltemas och xlmotos egna stöd är inte superbra.. som Henrik säger så hade Biltema bra stöd förr. Men nu när de ska va "2 i ett" så är dom mycket mer ostabila.. demon tweeks i uk har många billigare stöd men som har mycket bättre kvalitet. Exempelvis detta:

https://www.demon-tweeks.com/se/warrior-alloy-box-rear-stand-ubrpdsr020/
Det stödet såg väldigt intressant ut. Jag han tyvärr beställa ett bike-lift innan jag såg ditt inlägg.

Jag är för övrigt väldigt nöjd med bike-lift. Jag snålade dock på bobinerna och köpte biltema till 690n. Biltemas bobiner är mycket kortare än ktm original, så klykorna måste ut mer än max vilket gör det lite vingligt.

Någon som vet vart man hittar längre bobiner till bra pris? Ktm tar 350kr för deras...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Stadigt bakre depåstöd

Det här stödet medföljde när jag köpte Busan 2013.
Och jag har inte behövt röra en skruv eller mutter sedan jag fick det.

Rördiameter är ca 38 mm, Biltemas ca 33mm.
Helsvetsat. Och tar givetvis volym. Inget platt paket här.

Tack vare det utdragbara röret lyfter jag lätt Busan.
Och när den står kan man skjuta in det utdragbara röret, mindre att snubbla över.
(Plankan under högra depåstödshjulen för garagegolvet lutar.)

Fabrikat ?
Vet ej men jag har hittat bilder på webben så det borde gå att hitta.
Och vänder man "Klykorna" så finns gummistöd för att lyfta under svingen.
Men då hade jag lindat den uppstickande plåten över gummistödet med tejp för att undvika repor på svingen.

Hittat: Märke Trackside Model SL17R från
https://www.carbibles.com/best-motorcycle-stand/
nr 5

https://www.powersport-sale.com/poh/trackside-rear-paddock-stand
 

Bifogat

  • RearSupport-1.jpg
    RearSupport-1.jpg
    130.8 KB · Visningar: 40
  • RearSupport-2.jpg
    RearSupport-2.jpg
    134.8 KB · Visningar: 43
Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Biltemas och xlmotos egna stöd är inte superbra.. som Henrik säger så hade Biltema bra stöd förr. Men nu när de ska va "2 i ett" så är dom mycket mer ostabila.. demon tweeks i uk har många billigare stöd men som har mycket bättre kvalitet. Exempelvis detta:

https://www.demon-tweeks.com/se/warrior-alloy-box-rear-stand-ubrpdsr020/

Exakt sånt är jag sugen på, och särskilt till det priset! Finns liknande som kostar ett par tusingar....
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Känns ändå som att en stor andel har stöd från Biltema. Men vart kan man annars hitta mc-grejer när det knappt finns mc-firmor...
Detta måste vara första modellen biltema-ställ då, känns stadigt men jag letar också efter ett lite mer stabilare. Tråkigt att lägga 900kr på ett som är 5% bättre än något man redan har...
Som sagt, intressant med demon tweeks, där fanns det mycket grejer till bra pris.

_20201108_234032.JPG

Ett stöd som för mitt öga ser stabilt ut:
https://www.hojstyling.se/produkt/biketek-aluminiumstod/
Eller
https://www.hojstyling.se/produkt/moto-professional-depastod-bak/
Sista
https://www.agmshop.se/mc-delar/til...gscykel-justerbart-stöd-bak-b2235-p0001034328
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
...
Detta måste vara första modellen biltema-ställ då, känns stadigt men jag letar också efter ett lite mer stabilare...

View attachment 457014

Nix. Första modellen är gjort i ett stycke, likt det jag köpte från bike-lift, och är mycket stabilare.

Jag är nöjd med mitt stöd, men om jag hade beställt nu så hade jag tagit det från demon tweeks istället.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Last edited:

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Biltema 1st gen med egensvetsade bobinhållare :) Även hemmapulade spännskruvar då rosten tog de gamla. Färgen är lite matt efter jag vet inte hur många år utomhus...
Biltema 1st gen.jpg
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ser inte att någon än nämnt hjulen på depåstöden.

Har man som jag en halvjämt garagegolv med tydliga gropar typ som asfalt blir de billiga stödens plasthjul med bult igenom ett hvete. Förutom att man ska förhålla sig till det högst ojämna friktionen i hjulet plus den ojämna ytan gör nästan manövern till extremsport. Ska man dessutom använda det på bandagar utan depåbox gäller samma sak där.
Nu har jag förvisso ett framstöd med halvtaskiga hjul men i ett dubbelmontage och iom att det lyfter i kronan blir det inte alls lika känsligt.

Bak ska stödet enligt mig ha kullagrade gummihjul a´la rollerblades vilket gör en stor skillnad men de kostar också lite mer.

Edit: Detta har jag fram och du får med 5st olika tappar som för mig passat på rsv4, K5 och R6.
https://www.ricambiweiss.com/de/mon...-weiss-motorrad-lenkkopf-montagestaender.html
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top