REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Resultat 1 till 19 av 19
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R

Cyklister är ej helt mänskliga.

En svarsgrupp fick ranka cyklister på en skala mellan människa och apa. Fler än häften av deltagarna ansåg att de cyklande inte är fullt mänskliga. Enligt forskarna avspeglas detta i ett aggressivt beteende.

Mellan 2007-2012 skadade sig 44 000 cyklister så allvarligt att de tvingades uppsöka akutvård, och av dem hade drygt var tionde person krockat med ett motorfordon. Men av de 153 cyklister som dog under perioden berodde det i 69 procent av fallen på en kollision med ett fordon – vanligtvis en personbil.

Nu presenteras en undersökning som kan förklara varför bilisterna är så dåliga på att undvika cyklister. I Transportation Research har australienska forskare beskrivit studien där de drar slutsatsen att vissa bilister ser cyklister som inte fullt mänskliga. Detta skulle enligt forskarna förklara många förares aggressivitet gentemot cyklisterna.

Forskarna bad 442 australiensare ranka den genomsnittliga cyklisten på en skala från apa till människa. Den här typen av apa/människa-diagram har tidigare använts för att kartlägga synen på andra minoriteter. De australiensiska forskarna lät dem även använda ett diagram som ska skildra ett slags evolution – från kackerlacka till människa.

Avspeglar ett aggressivt beteende
    I svarsgruppen ingick även de som identifierade sig själva som cyklister – trots detta svarade fler än häften av deltagarna att de inte betraktade cyklister som fullt mänskliga. Bland ickecyklisterna landade omdömet i snitt för de två diagrammen på att cyklister är till 45 procent mänskliga. Gruppen som själva såg sig som cyklande var mer generösa – de ansåg att cyklister är till 70 procent mänskliga.

– Idén här är att om du betraktar en grupp som inte fullt mänskliga så är det mer sannolikt att du beter dig aggressivt mot dem, säger professor Narelle Haworth, chef för the Centre for Accident Research and Road Safety vid Queensland University of Technology och en av författarna bakom studien, till Motherboard.

Enligt forskarna avspeglas attityden i bilisternas beteenden. Enligt deras studie berättade 17 procent av deltagarna att de någon gång avsiktligt blockerat en cyklists väg med sin bil. Elva procent uppgav att de avsiktligt kört nära en cyklist – och nio procent att de avsiktligt prejat cyklister.

Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Hoj
    Ja
    Det finns bra mycket fler grupper än cyklister som jag skulle klassa som mer apa än människa, har ni varit ute på krogen nån gång?

"Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Citat Ursprungligen postat av Knoddas Visa inlägg
    Det finns bra mycket fler grupper än cyklister som jag skulle klassa som mer apa än människa, har ni varit ute på krogen nån gång?
    Minns inte

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Citat: Forskarna bad 442 australiensare ranka den genomsnittliga cyklisten
    Enligt deras studie berättade 17 procent av deltagarna att de någon gång avsiktligt blockerat en cyklists väg med sin bil. Elva procent uppgav att de avsiktligt kört nära en cyklist – och nio procent att de avsiktligt prejat cyklister.
    Slut citat.
    Undrar om det blir samma resultat här i Europa ? I Holland, Danmark, Sverige ?
    Och om det skiljer sig mellan 1a och 2 a generationens invandrare och de som minst 4 generationer på körrgården.
    För övrigt måste man väl rösta på (mp) för att tro att cykelskadorna löses genom att gå på bilisterna. 9 av 10 cyklister skadade ju sig utan något fordon var inblandat.

Parantes: Frågade 1977 en sydafrikan om hur man såg på behandlingen av bushmen.
    Svar: But they are like animals !
    Vad jag minns. Tror han som svarade var zulu eller kanske xhosa.
    Senast redigerat av Comeback den 2019-04-27 klockan 17:36.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Hörru moddlarn, du får gärna posta en länk till den där undersökningen

Jag som aktiv landsvägscyklist kan fascineras av den aggressivitet jag jag möter, som ensam cyklist i vägrenen, medan jag kan cykla ikapp eller möta långa köer bakom mopeder, mopedbilar, traktorer mm, och då ligger folk lugnt och fint bakom i 25-45, på allt från 30-väg till 90-väg. Men mig som cyklist ska man tuta på, dränka i spolarvätska och köra så nära det går, och självklart köra om, även om jag ligger över skyltat. Dom verkar inte tycka att SUVen räcker för att tala om för omvärlden hur liten k*k dom har...
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade & en Honda CBR1100XX Blackbird
    De flesta olyckor med cyklister sker för att bilarna är i vägen. Skulle det inte finnas bilar skulle allt fungera smidigare. Speciellt i Sthlm. Tänk er Essingeleden utan bilar och bara cyklar.

Typisk olycka där bilen är vållande genom att vara i vägen.

(Han klarade sig utan skador. Ha alltid hjälm när ni cyklar in i bilar )
    Glöm inte tagga era bilder på Instagram:
    #Sporthoj
    #McSommar
    #McSverige

Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    De flesta olyckor med cyklister sker för att bilarna är i vägen. Skulle det inte finnas bilar skulle allt fungera smidigare. Speciellt i Sthlm. Tänk er Essingeleden utan bilar och bara cyklar.

Typisk olycka där bilen är vållande genom att vara i vägen.

(Han klarade sig utan skador. Ha alltid hjälm när ni cyklar in i bilar )
    Men herrejösses så kul det ser ut!!!1!1
    Edit: och höger fot kvar i klickpedalen också.

Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

Bild på käringa Sir Kurtocks avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Hoj
    CBX -80, CB1300F -03
    Blogginlägg
    1
    Hjälm.? han är redan skadad..finns inget under hjälmen som behöver skyddas...
    Inre styrka kommer från kamp och uthållighet, inte när du är fri från problem.

Källa: Sir Of The Sirs

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Trampcyklar man fortare än skyltat så kommer man för mig närmare Gud än Människa i skalan !
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

Med lem Goffens avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Hoj
    R1 2016 R6 2007
    den här va ju på tapeten för nått årsen måste vara det sjukaste jag sett!
    Yamaha det enda Retta!
    Stolt finvädersåkare!
    PickenOutlaws
    www.garaget.org/Goffen
    http://www.sporthoj.com/forum/showth...et-bilder-quot

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Citat Ursprungligen postat av MartinB Visa inlägg
    Men herrejösses så kul det ser ut!!!1!1
    Edit: och höger fot kvar i klickpedalen också.

Jag tycker faktiskt att den här var roligare:
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Möjligen en smula excentrisk emellanåt. Esquires avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Hoj
    NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Jag som aktiv landsvägscyklist kan fascineras av den aggressivitet jag jag möter, som ensam cyklist i vägrenen, medan jag kan cykla ikapp eller möta långa köer bakom mopeder, mopedbilar, traktorer mm, och då ligger folk lugnt och fint bakom i 25-45, på allt från 30-väg till 90-väg. Men mig som cyklist ska man tuta på, dränka i spolarvätska och köra så nära det går, och självklart köra om, även om jag ligger över skyltat. Dom verkar inte tycka att SUVen räcker för att tala om för omvärlden hur liten k*k dom har...
    Jag har cyklat till jobbet hela vintern. Det tycker jag har fungerat bra för det mesta. Dubbdäcken har greppat bra, kommunen har skött vinterväghållningen hyfsat och de flesta medtrafikanter har varit uppmärksamma.

Men nu när våren har kommit är det nästan frestande att lägga av. För nu är det helt plötsligt en massa cyklister överallt som gör det totalt livsfarligt

Ett par gånger dagligen tvingas man till någon tvärnit eller undanmanöver eller något för att andra cyklister verkar helt ovetande om såna nymodigheter som rödljus, högertrafik, enkelriktat och att man inte får cykla på trottoarer. För att inte tala om sånt som tillhör vanligt enkelt folkvett; att man inte ska hålla på och leka med telefonen medan man cyklar och att man bör titta åt det håll man tänker cykla.

Ganska så genomgående så brukar det vara cyklister som inte använder cykelhjälm som är mest benägna att cykla som kråkor. Om de dessutom cyklar en sprillans ny elcykel så är det nästan en garanti för att man bör se upp lite extra

Inte hos någon annan trafikantgrupp hittar man riktigt samma nonchalans mot trafikregler och brist på allmänt trafikvett. Samtidigt försöker sig vissa cyklister på att hävda någon rätt de tror sig ha att kunna bete sig lite hur de vill bara för att de framför en trampcykel.

Och tyvärr så är det väl vissa bilister som har lite svårt att göra skillnad på cyklister och cyklister. Så när det samma dag har varit tio cyklister som gjort att de fått hjärtat i halsgropen på grund av någon oväntad manöver från en vingelpelle i spandex så kanske det till slut råkar rinna över på någon oskyldig.
    "Ett vanligt misstag som folk begår när dom försöker konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar dom fullständiga idioternas uppfinningsförmåga." - Douglas Adams, I stort sett menlös
    Nu även på Instagram (@escwire).

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Hörru moddlarn, du får gärna posta en länk till den där undersökningen

https://www.sciencedirect.com/scienc...593?via%3Dihub

Big in Japan Lugns avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
    Citat Ursprungligen postat av Goffen Visa inlägg
    Den affären hade varit snabbt avklarad innan mobilkamerornas tid...

#41#forgotten era/#99# erf/#41# formula1 team tokers avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Hoj
    suzuki gs 1000 s formula f1. nico bakker gs1000. harley
    HAHA. han hade inte ståt länge framför min bil, innan han hade fått ont någon stans
    mobilkamera eller ej
    team toker
    #41# forgotten era
    #41# formula 1
    team south coast racing
    #99# erf

Med lem Goffens avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Hoj
    R1 2016 R6 2007
    Citat Ursprungligen postat av team toker Visa inlägg
    HAHA. han hade inte ståt länge framför min bil, innan han hade fått ont någon stans
    mobilkamera eller ej
    Vill minnas att en kille som satt på en lokalbuss gick av bussen tog cykeln o hivade iväg den på sidan av vägen han missade en tenta pga detta "om jag minns rätt"
    Yamaha det enda Retta!
    Stolt finvädersåkare!
    PickenOutlaws
    www.garaget.org/Goffen
    http://www.sporthoj.com/forum/showth...et-bilder-quot

Medlem Sukkahas avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Hoj
    1976 Honda Z50a
    Jag noterar en skillnad i dialekter också. Folket med sunt förnuft talar med en dialekt och cyklisten en helt annan.
    Den som sa att glädje inte kan köpas för pengar var impotent och hade endast b-kort.

here i come stylengrace-fzxs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Hoj
    1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
    En målgrupp som är lite läskig med El-cyckel är gamla tanter. Som vanligtvis cyklat väldigt långsamt, nu gör en massa vilda manövrar där dom far fram 35 knyck . Överlag saknar cyklister överlevnads instinkter
    Senast redigerat av stylengrace-fzx den 2019-04-28 klockan 12:42.
    Det är inte målet som är det viktiga, utan att äta mycket pizza o ha sex

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Och natrium är kul vid regnkörning

Hoztic
Vill du annonsera ovan? Klicka här