Z800 bekymmer med växlarna

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
De är omöjligt att säga hur dålig en olja blir av ålderdom i en motor de påstås att ph värdet i en motor bryter ner oljan men hur allvarligt de blir på två år är frågan? Min 300v bytte jag inte förens nyss och den har legat i sedan 2016!! I sluten förpackning typ dunk med kork kan man ha oljan ståendes i flera år utan att den försämras.
300v oljan är som tur är inte enbart en tävlingsolja som bara klarar ett race så du behöver nog inte oroa dig. De finns dock olja som man absolut inte får köra flera mil med för vissa additiver förvandlas till skadlig skit som sliter ner motorn om man kör längre än något race.
Okej skönt att höra, blev lite orolig att motorn ska ha tagit stor skada pga detta. En annan fundering jag har. Jag har bara ägt min hoj i en månad Det här med sportljuddämpare.. Min z800 har ett mivv system som låter riktigt fint men det puffar och smäller lite lätt när jag gör avgassläpp (dB killer är ur)
Är dessa puffar och knallar skadligt på något sätt? Eller beror på på att något annat i motorn är justerat fel?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Okej skönt att höra, blev lite orolig att motorn ska ha tagit stor skada pga detta. En annan fundering jag har. Jag har bara ägt min hoj i en månad Det här med sportljuddämpare.. Min z800 har ett mivv system som låter riktigt fint men det puffar och smäller lite lätt när jag gör avgassläpp (dB killer är ur)
Är dessa puffar och knallar skadligt på något sätt? Eller beror på på att något annat i motorn är justerat fel?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Motorn tar inte skada av poffarna men motorn går lite snålt vid avslag och de är ingen fara. De går justera bort smällarna om man bänkar den och mappar om den men enligt Mivv själva är de inte nödvändigt de gör man enbart för att leta åt varenda kuse och få bort smällar. Smällar är ju en fränhetsfaktor så låt de vara :D
Läs här länken sida 13 "FOR PROPER ADJUSTMENT " Mivv skriver att deras ljuddämpare till z800 inte behöver ställas om i airfulel ratio (afr) de innebär att man inte måste mappa den i bänk. De här gäller överlag alla insprutarhojar med öppen dämpare de finns några hojar som blir för snål i afr och tar skada men de gäller inte z800. Jag kollade några fler tillverkare också och de skrev också att mappning inte är ett måste.

https://www.mivv.com/wp-content/uploads/2017/03/libretto-istruzioni-mivv-2017-2.pdf
 
Last edited:

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Motorn tar inte skada av poffarna men motorn går lite snålt vid avslag och de är ingen fara. De går justera bort smällarna om man bänkar den och mappar om den men enligt Mivv själva är de inte nödvändigt de gör man enbart för att leta åt varenda kuse och få bort smällar. Smällar är ju en fränhetsfaktor så låt de vara :D
Läs här länken vad Mivv skriver om deras ljuddämpare till z800 ,,,en bit ner står de på Engelska att mappning inte är ett måste och de stämmer med alla andra ljuddämpartillverkare mot de flesta insprutarthojar.

https://www.mivv.com/wp-content/uploads/2017/03/libretto-istruzioni-mivv-2017-2.pdf
Tack så mycket då kan jag känna mig lugn underbart med erfarna förare som kan vägleda en rookie som mig

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
De är omöjligt att säga hur dålig en olja blir av ålderdom i en motor de påstås att ph värdet i en motor bryter ner oljan men hur allvarligt de blir på två år är frågan? Min 300v bytte jag inte förens nyss och den har legat i sedan 2016!! I sluten förpackning typ dunk med kork kan man ha oljan ståendes i flera år utan att den försämras.
300v oljan är som tur är inte enbart en tävlingsolja som bara klarar ett race så du behöver nog inte oroa dig. De finns dock olja som man absolut inte får köra flera mil med för vissa additiver förvandlas till skadlig skit som sliter ner motorn om man kör längre än något race.
Kan jag ta en tur och övningsköra I morgon utan någon risk för motorn även fast den rullat i maskin i två år och 800 mil? Eller bör jag vänta tills tisdag och byta oljan.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan jag ta en tur och övningsköra I morgon utan någon risk för motorn även fast den rullat i maskin i två år och 800 mil? Eller bör jag vänta tills tisdag och byta oljan.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

En dag extra gör varken till eller från, och det enda jag hittar på 300V vad gäller bytesintervall är att vid hård körning gäller runt 500 mil, vid normal körning 800 mil, ungefär. Men det var från en återförsäljare, motul säger bara "Utifrån anvädning." :hihi

Men nej, jag tror inte att det är någon fara för din motor, som sagts tidigare i tråden så kör folk år efter år med samma olja i hojar. Nu ska man inte göra det för att det finns en risk. Men som sagt, om du är orolig motorn kan du köpa i princip vilken MC-olja som helst och hälla i, köra på den tills du får hem finoljan (eller tills du orkar byta igen) och sedan byta då. För vanligt gatköra är dagens MC-oljor långt över vad man egentligen behöver.
Men byt filter samtidigt som du byter olja, annars är oljebytet snabbt ogjort.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Kan jag ta en tur och övningsköra I morgon utan någon risk för motorn även fast den rullat i maskin i två år och 800 mil? Eller bör jag vänta tills tisdag och byta oljan.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Kära nån... Ja, definitivt. Kör på.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
En dag extra gör varken till eller från, och det enda jag hittar på 300V vad gäller bytesintervall är att vid hård körning gäller runt 500 mil, vid normal körning 800 mil, ungefär. Men det var från en återförsäljare, motul säger bara "Utifrån anvädning." :hihi

Men nej, jag tror inte att det är någon fara för din motor, som sagts tidigare i tråden så kör folk år efter år med samma olja i hojar. Nu ska man inte göra det för att det finns en risk. Men som sagt, om du är orolig motorn kan du köpa i princip vilken MC-olja som helst och hälla i, köra på den tills du får hem finoljan (eller tills du orkar byta igen) och sedan byta då. För vanligt gatköra är dagens MC-oljor långt över vad man egentligen behöver.
Men byt filter samtidigt som du byter olja, annars är oljebytet snabbt ogjort.
Ja, men märkligt att tidigare ägare inte gjort något byte på två år.. Men det är ingen risk att köra 10 mil i morgon även om jag drar på lite på rakor trots att den oljan körts i nästan två år.? Vill inte att den ska braka
Kanske mer safe att avvakta i morgon och ta en tur i veckan istället. Filter kommer jag byta också!

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ja, men märkligt att tidigare ägare inte gjort något byte på två år.. Men det är ingen risk att köra 10 mil i morgon även om jag drar på lite på rakor trots att den oljan körts i nästan två år.? Vill inte att den ska braka
Kanske mer safe att avvakta i morgon och ta en tur i veckan istället. Filter kommer jag byta också!

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Du kan gasa hur mycket du vill. Oljan har ingen aning om hur länge den varit i motorn. Den räknar definitivt inte dagar.

Du och hojen överlever utan problem en sväng utan byte.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Du kan gasa hur mycket du vill. Oljan har ingen aning om hur länge den varit i motorn. Den räknar definitivt inte dagar.

Du och hojen överlever utan problem en sväng utan byte.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Okej :) tack
Eftersom jag köpte hojen när den gått 1400mil så förstod jag de som att jag måste göra en 1200mil service, men hittar ingenstans vad som innebär med den service mer än just olja och filter. Vart kan man få tag på en sån lista? Jag kontakta örby mc och gjorde en fråga om pris och fick svar 6600kr för en 1200mil service. Låter saftigt :/ vilka kan man rekommendera i sthlm?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, men märkligt att tidigare ägare inte gjort något byte på två år.. Men det är ingen risk att köra 10 mil i morgon även om jag drar på lite på rakor trots att den oljan körts i nästan två år.? Vill inte att den ska braka
Kanske mer safe att avvakta i morgon och ta en tur i veckan istället. Filter kommer jag byta också!

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Att dra på lite på rakorna gör ingen direkt skillnad, att köra hårt kräver lite mer än arbete än så. :hihi
Motorn kommer inte ta skada av att du är ute och kör några mil med lite gammal olja.
Jag köpte en gammal sportmoppe från 90-talet som allt var utslitet på, och den hade antagligen inte sett en service på ett halvt decennium eller mer men motorn gick fint för det. Ja, efter lamellbyte, för lamellerna var uppeldade. :näsblod
En del hojmodeller har problem med specifika saker i motorn, några kan ha dålig smörjning nånstans, det är mer sådant som får dem att rasa, eller att någon kört dem helt tokfel. Annars så håller hojmotorer rätt bra nuförtiden.
En olja som gått ett par hundra mil extra är ingen fara men gör det bara inte till en vana. :hihi

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Okej :) tack
Eftersom jag köpte hojen när den gått 1400mil så förstod jag de som att jag måste göra en 1200mil service, men hittar ingenstans vad som innebär med den service mer än just olja och filter. Vart kan man få tag på en sån lista? Jag kontakta örby mc och gjorde en fråga om pris och fick svar 6600kr för en 1200mil service. Låter saftigt :/ vilka kan man rekommendera i sthlm?

Det står i manualen vad som ingår på servicearna.
6600 låter inte ovanligt dyrt, även om man säkert kan få det billigare.
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Att dra på lite på rakorna gör ingen direkt skillnad, att köra hårt kräver lite mer än arbete än så. :hihi
Motorn kommer inte ta skada av att du är ute och kör några mil med lite gammal olja.
Jag köpte en gammal sportmoppe från 90-talet som allt var utslitet på, och den hade antagligen inte sett en service på ett halvt decennium eller mer men motorn gick fint för det. Ja, efter lamellbyte, för lamellerna var uppeldade. :näsblod
En del hojmodeller har problem med specifika saker i motorn, några kan ha dålig smörjning nånstans, det är mer sådant som får dem att rasa, eller att någon kört dem helt tokfel. Annars så håller hojmotorer rätt bra nuförtiden.
En olja som gått ett par hundra mil extra är ingen fara men gör det bara inte till en vana. :hihi

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -



Det står i manualen vad som ingår på servicearna.
6600 låter inte ovanligt dyrt, även om man säkert kan få det billigare.

Okej då kör ja i morgon och sen byter på tisdag när butikerna öppnat igen :)

jag hitta en intervall men fattade 0 av den listan :p

https://www.manualslib.com/manual/849459/Kawasaki-Z800.html?page=25#manual
https://www.manualslib.com/manual/849459/Kawasaki-Z800.html?page=26#manual
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Okej då kör ja i morgon och sen byter på tisdag när butikerna öppnat igen :)

jag hitta en intervall men fattade 0 av den listan :p

https://www.manualslib.com/manual/849459/Kawasaki-Z800.html?page=25#manual
https://www.manualslib.com/manual/849459/Kawasaki-Z800.html?page=26#manual

Enligt tabellen ska du byta olja, filter och tändstift vid 1200 mil. Bromsvätska ska bytas varannat också. Utöver det var det en massa kontrollpunkter och lite smörjpunkter.

Allt som står rakt under rutan med ”12” i sig och har ett förstoringsglas är alltså kontroller. De punkter där det istället är två pilar i cirkel, ska bytas ut. Du måste även göra de poster som indikeras under rutan med ett ”A” i sig, då det visar vilka punkter som ska kontrolleras, smörjas eller bytas ut baserat på tid. (”A” står för ”annual”, alltså ”årligen” på svenska.)

En fråga bara; är du säker på att oljan inte bytts sedan senaste service? Det är ju inte helt ovanligt att vi som kör gör en liten mellanservice själva någon gång om året.
 
Last edited:

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Enligt tabellen ska du byta olja, filter och tändstift vid 1200 mil. Bromsvätska ska bytas varannat också. Utöver det var det en massa kontrollpunkter och lite smörjpunkter.

Allt som står rakt under rutan med ”12” i sig och har ett förstoringsglas är alltså kontroller. De punkter där det istället är två pilar i cirkel, ska bytas ut. Du måste även göra de poster som indikeras under rutan med ett ”A” i sig, då det visar vilka punkter som ska kontrolleras, smörjas eller bytas ut baserat på tid. (”A” står för ”annual”, alltså ”årligen” på svenska.)

En fråga bara; är du säker på att oljan inte bytts sedan senaste service? Det är ju inte helt ovanligt att vi som kör gör en liten mellanservice själva någon gång om året.
Tack för förklaringen. Ja han sa innan jag köpte den att han hade haft den på service och bytt massa nyligen. Perfekt tänkte jag, så såg jag ju sen att de stod 2017. Fråga honom om det igår då jag blev så förvånad och han sa, jaha var de så länge sen, fick för mig att de var förra säsongen...
Nu har jag helt klart lärt mig något.


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tack för förklaringen. Ja han sa innan jag köpte den att han hade haft den på service och bytt massa nyligen. Perfekt tänkte jag, så såg jag ju sen att de stod 2017. Fråga honom om det igår då jag blev så förvånad och han sa, jaha var de så länge sen, fick för mig att de var förra säsongen...
Nu har jag helt klart lärt mig något.


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Okej, men som alla andra sagt så är det troligtvis ingen fara med det så du kan vara lugn. Att motorn skulle ha tagit någon skada pga att oljan skulle blivit dålig ser jag som högst osannolikt.

Så sluta noja och passa på att övningsköra så mycket du kan nu när vädret är fint. :tummenupp
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Var ute och körde nu i två timmar och som vid varje körning så låser sig växlarna när jag ska iväg från stillastående I något mellanläge så det är dragläge men rasslar, måste hålla på lägga I och lägga ur och rulla innan 1an hoppar i till sist
Märkte också att koppling glappar längst ut i fullt läge samt att den tar längst ut samt att jag behöver bara trycka in handtaget 1cm för att tryckplattan ska aktiveras. Är det normal?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang Motul 300v oljan du köpt nu så vet du redan att du inte bör köra mer än 500 mil. Bara för att göra dig osäker så skulle jag rekommenderat Motul 7100 varannan gång du byter olja. Varför jag rek det är pga att 300v oljan är mer en racingolja så den skitar ner motorn mer och den har sämre tvättmedel i sig ,de blir helt enkelt mer skit kvar i motorn. Kör man då en vanlig olja typ motul 7100 så tvättar den ren motorn.
Jag tror inte gör något om man kör 300v två byten på raken de blir 1000 eller 1300 mil i ditt fall men efter den sträckan med 300v skulle jag absolut kört 7100 oljan en bytesintervall.
Och jag är strängt mot tillverkarnas längre o längre oljebytesintervaller 1200 mil är på tok för lång intervall på en hoj med våt koppling jag tror de är säljargument helt enklet. Motul hade bet bättre rek max 800 mil på 7100 oljan. Som ex så är jag väldigt nöjd med KTMs rek på bytesintervall på min ktm 990 de rek 750 mil och då har den enorm oljevolym 4,7 liter.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
När jag närmar mig en korsning eller ska stanna så växlar jag ner medans jag fortfarande rullar lite. Inte stå still och försöka gå igenom hela växellådan.

Kopplingshandtaget ska ha lite spel längs ut så inte kopplingen tjuv drar lite i utsläppt läge.

Be någon som är van att köra provköra din motorcykel och be han känna igenom växlarna. Det är alltid lite teknik att komma in i det.

Tror inte att det är något fel på din cykel som inte har gått så mycket
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Var ute och körde nu i två timmar och som vid varje körning så låser sig växlarna när jag ska iväg från stillastående I något mellanläge så det är dragläge men rasslar, måste hålla på lägga I och lägga ur och rulla innan 1an hoppar i till sist
Märkte också att koppling glappar längst ut i fullt läge samt att den tar längst ut samt att jag behöver bara trycka in handtaget 1cm för att tryckplattan ska aktiveras. Är det normal?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Spelet i kopplingshandtag ska vara några mm innan den börjar ta. Och sedan hur långt in man måste trycka innan den släpper lös kopplingen vet jag inte kan kolla på ktmen. De viktiga är att den kopplar ur helt. Är du säker på att den frikopplar helt för om den bara halvkopplar ur kan du få dessa problem. Test om du lägger i 1an med indragen koppling och gasar till upp i varv står hojen helt stilla då ? Den vill inte dra lite? Eller om du har friläge i och trycker i ettan smäller de som fan? Ett vist klunk blir de såklart även med bra koppling men inte en högre smäll ska de bli.
Om du har tur kan de bero på 300v oljan som gått långt över sin förmåga att smörja bra så vid byte till ny 300v kan växellådan börja funka bättre. Vem vet en gammal 300v olja kan bli som klister på lamellerna de är inte helt otroligt men jag har inga belägg för det.
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Spelet i kopplingshandtag ska vara några mm innan den börjar ta. Och sedan hur långt in man måste trycka innan den släpper lös kopplingen vet jag inte kan kolla på ktmen. De viktiga är att den kopplar ur helt. Är du säker på att den frikopplar helt för om den bara halvkopplar ur kan du få dessa problem. Test om du lägger i 1an med indragen koppling och gasar till upp i varv står hojen helt stilla då ? Den vill inte dra lite? Eller om du har friläge i och trycker i ettan smäller de som fan? Ett vist klunk blir de såklart även med bra koppling men inte en högre smäll ska de bli.
Om du har tur kan de bero på 300v oljan som gått långt över sin förmåga att smörja bra så vid byte till ny 300v kan växellådan börja funka bättre. Vem vet en gammal 300v olja kan bli som klister på lamellerna de är inte helt otroligt men jag har inga belägg för det.

Okej jag får gå ut och testa sen vad som händer om jag har koppling i och gasar till. En smäll blir det vid 1an helt klart, nästan så hojen hoppar till vid just de klonket men polarens z750 låter nog lika högt tror jag. Ska nog åka över till honom och kika och lyssna. Känns som jag haft optimal otur med denna hoj :(
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det är ingen bil, växla medan hojen rullar inte när den står stilla.

Släpp ut kopplingen till dragläge mellan varje växel annars, så blir det betydligt lättare om du redan stannat och måste igenom hela lådan. Då kommer du slippa mellanlägena också.

Ettan lägger du i på tomgång, den klonkar.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top