Beställa delar från USA, vad ska man tänka på?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Behöver lite snabba råd från er som beställt från USA.

Måste köpa en massa småprylar till hojarna och kostnaden börjar dra iväg, kollar jag med Tysk leverantör handlar det om ca 13000kr totalt + frakt.

Har aldrig beställt från USA men konstaterar att det är billigare där och Partzilla levererar till Sverige, så långt allt väl.

Antar att moms lär tillkomma och tullavgiften har jag fattat ligger kring 4,5% på motordelar, sen vill postnord ha 125kr för hanteringen(?)

Om det stämmer så hamnar jag strax över 10000kr, finns det någon nackdel som är värd 3000 att ta det från Tyskland istället?

Typ att försändelser försvinner, blir skadade, leveransförseningar, tillkommande kostnader, trassel med tull, moms, osv?
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Beställt allt möjligt från USA genom åren. Race-delar, kåpor, hjälm, personlig utrustning osv. Köper man av stora handlare, eller välkända handlare så har det aldrig inneburit problem för mig. Tullen är såklart en nackdel, men det får man ta med i kalkylen.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Jag brukar räkna med 31-32% påslag på pris+frakt (frakten räknas också in i moms och tull).
Alltså pris+frakt x 1,32 = vad det kostar. Ungefär.
(det är såklart inte exakt eftersom postens avgifter är fasta, och inte följer priset på det man köper)
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hade valt Tyskland, ordning & reda. Finns en rimlig chans att lösa ev problem.

Jag har köpt lite från USA mc skrotar och de kan knappt skriva begripligt på sitt modersmål
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Köpt rätt mycket förr därifrån och aldrig haft nåt större bekymmer , en barnett lamellsats försvann i posten men ersattes av en trevlig handlare ,
begagnat är en större risk då bedömning av skick är olika från folk till folk, köpt begagnat i ”nyskick” som nog en rondell polerat men tull moms frakt brukar vara ok förutom en tråkig kronkurs nu
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Köp från kända onlinebutiker med bra ratings så blir det bra. Du har ingen polare i USA som kan hjälpa dig?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Köp från kända onlinebutiker med bra ratings så blir det bra. Du har ingen polare i USA som kan hjälpa dig?
Tack för alla svar.
Jo, iofs har jag några avlägset bekanta men funkar det fortfarande att skicka saker som "pressent"?
Förr brukade det väl anses som otur om man åkte på tull o moms men har tagit för givet att myndigheterna blivit duktigare på att snoka fram "tvivelaktiga" försändelser eller är moms o tull fortfarande slumpmässigt?

Klarar man sej utan moms o tull blir det ju riktigt bra förtjänst :)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tack för alla svar.
Jo, iofs har jag några avlägset bekanta men funkar det fortfarande att skicka saker som "pressent"?
Förr brukade det väl anses som otur om man åkte på tull o moms men har tagit för givet att myndigheterna blivit duktigare på att snoka fram "tvivelaktiga" försändelser eller är moms o tull fortfarande slumpmässigt?

Klarar man sej utan moms o tull blir det ju riktigt bra förtjänst :)

Vet inte hur det fungerar idag. Jag brukade hjälpa till när jag bodde där, men har tyvärr flyttat.
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Inga problem, köpte en tändbox till Scramblern från USA. Den funkade tyvärr inte så jag fick en ny efter en retur, funkade inte heller så jag fick tillbaka pengarna. Var aldrig något knussel med produkten och returer samt återbetalning. Jag brukar räkna på 10 kr per Dollar, brukar stämma rätt okej med vad jag betalat allt som allt.
Enda negativa är att sakerna ibland sitter hos tullen ett bra tag innan de släpper in delarna. Ibland kollar de inte ens och man får delarna direkt hem. Lite lotteri med vilka paket som ska kontrolleras.

Man kan be dem skriva ner värdet eller som ”Gift” (present), har aldrig stött på nån som sagt nej. Vid ev retur har jag skrivit $1 eller ”Gift” på tulldeklarationen. :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nya regler tullverket godkänner inte att företag ger en gåva till en privatperson så om ett företag skickar en del o skriver gift då kan det ta lång tid i tullklarering.

Tullen letar då efter liknande saker o prissätter efter vad som kommer fram till på nätet.

Kan bli dyrare än vad man betalar om man har fått ett Nice Price från början..
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Jag väntar just nu på en del från partzilla. Paketet kom till Sverige den 25/1, där det fastnade hos PostNord. När jag ringde och frågade vad som händer och sa att det då befunnit sig i Sverige i 2 veckor får jag som svar ”ja, och det kan lätt ta 2 veckor till.”
Fortfarande helt tyst. Och jag behöver delen nu..
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tack för alla bra svar :tummenupp
Kommer säkert beställa från USA i framtiden men det får inte riskera fastna så länge som en månad så denna gången blir det från Tyskland ( jag vet, är en sån fegis) :D
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Tack för alla bra svar :tummenupp
Kommer säkert beställa från USA i framtiden men det får inte riskera fastna så länge som en månad så denna gången blir det från Tyskland ( jag vet, är en sån fegis) :D

Beställ under vintern så är hojen redo i tid inför sommaren. :)
Om du inte kör med den på vintern förstås.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Beställ under vintern så är hojen redo i tid inför sommaren. :)
Om du inte kör med den på vintern förstås.
Näe, det här är sommarhojen och egentligen står o faller jag inte om det tar en månad men med vädret som är nu.. ja du vet :)

Karossdelar är 3,7% tull (pris+frakt) från USA
Jo, det var skumt för köpet gäller 100% motordelar men det alt fanns inte för hoj så jag kollade bildelar som är 4.5%, där finns åas inte alternativet karossdelar... (?!)
Tänkte jag räknar med det högre så blir jag glad om de bedömmer 3.7% :)
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top