Politik är att prioritera...

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
6BVF5NS.jpg


DK5sK92.jpg


xNBquF2.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Att man skall spara 100 miljoner på skolan när elevunderlaget växer känns ju vansinnigt! :dummer
Att något behöver göras i landstinget för att det skall funka är enligt mig självklart.
Inget mot personerna som jobbar där men organisationen är skapligt ooptimerad.
Att mot ovanstående satsa 400-500 milj på ett kulturbygge känns väl "lite märkligt" även i en kulturintresserad stad som Örebro. :va
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Kulturkvarteret är numera uppe i över 700 miljoner kr.

Markus Allard från Örebropartiet har skällt ut övriga kommunpolitiker minst två gånger (filmklipp finns, underbara att se!).

Bara en sådan simpel sak som att de har börjat spara in på färdtjänst, samtidigt som politikernas egna fikabudget är 300 000 kr per år...

De vräker i sig gräddtårta samtidigt som de hävdar att det inte finns pengar till att behålla färdtjänst i dagens skick utan måste strypas...

Örebropartiet har pekar på andra onödiga utgifter som totalt landar på över 50 miljoner kronor... men färdtjänsten, där väljer övriga kommunpolitiker att kräva in besparingar på...

en av våra 290 kommuner... och minst 110 kommer gå minus i år...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har hittat ett samband mellan folk som skryter att de är vaccinerade, är oroliga för klimatet och tycker damfotboll automatiskt skall generera lika hög lön som herrfotboll.

Det låter högst rimligt att ett sådant samband finns. :)

Gissningsvis har de också större förtroende för rättsstaten och det politiska systemet, generellt högre utbildningsnivå och skulle sannolikt också ge högre betyg i olika livskvalitetsenkäter. Möjligen också en principiell uppfattning att exempelvis lönevillkor inte skall ha könsmässiga rekvisit. Jag tror också att förmågan att skilja på sak och person kan vara något större, men där har jag bara anekdotisk bevisföring. ;)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har hittat ett samband mellan folk som skryter att de är vaccinerade, är oroliga för klimatet och tycker damfotboll automatiskt skall generera lika hög lön som herrfotboll.

Jag är vaccinerad, jag är orolig för klimatet och jag tycker att damfotboll ska generera lika höga löner som herrfoboll..... Per såld biljett.

Kostar en biljett X- kronon kan Y% gå till löner
Y% ska vara lika både för herr och damfotboll.

Kan herrarna sälja 10000 biljetter för 150kr/st så ska Y% av det gå till löner.
Kan damerna sälja 1000 biljetter för 100kr/st så ska Y% av det gå till löner.

Samma sak med sponsorer, drar laget in sponsorpengar ska Z% av det delas ut till spelarna, oavsett om laget drar in en mille eller hundra mille.

Inga statliga eller kommunala pengar ska utgå till elitidrott

Lite som att Ariana Grande tjänar lite mer än DiLeva baserat på hur många som är villig att köpa biljett och till vilket pris
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På tal om idrottens ekonomi, påminner det inte en hel del om kriminella MC-klubbar där hangarounds får springa ärenden åt de fullvärdiga medlemmarna?

Som småbarnsförälder tycker jag idrottsklubbarna generellt har en underlig policy att småbarnsföräldrarna ska jobba en massa ideellt för att klubben ska betala resor och tävlingar för de äldre utövarna. Ibland rent av resor åt vuxna aktiva med arbete.

Själv tycker jag att de äldre föräldrarna kan betala sina resor och tävlingar själva ur egen börs, eller om de så vill kan de baka bullar själva och sälja på julskyltningar etc.

Inte fan var det någon som betalade mina resor till crosstävlingar och inte skulle jag haft mage att dra fram iden om att knatteföräldrarna skulle sälja bingolotter, toalettpapper etc för att bekosta mina resor.

Diskuterade ämnet med en hockeymamma jag träffade när jag åt middag för någon vecka sedan. Hon tyckte det var helt normalt och småbarnsföräldrarna skulle ju få igen det när deras egna barn blev äldre.

En kompis till mig berättade att han tog sina barn från slalomklubben när han insåg att hans ideella arbetstimmar blev fler än barnets faktiska träningstimmar i klubben. Han tyckte det var enklare att bara skjutsa ungen till backen på allmänhetens tider.

Egentligen har jag ju hamnat på den obalansen också för tacken man får när man erbjuder sig att hjälpa lite på de faktiska träningstiderna blev ju att dom tyckte man passade in i styrelsen också.

Sen kan jag ha förståelse för att man behöver hjälpa till när klubben arrangerar tävlingar, eller för att finansiera och underhålla idrottsklubbens egna anläggningar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
På tal om idrottens ekonomi, påminner det inte en hel del om kriminella MC-klubbar där hangarounds får springa ärenden åt de fullvärdiga medlemmarna?

Som småbarnsförälder tycker jag idrottsklubbarna generellt har en underlig policy att småbarnsföräldrarna ska jobba en massa ideellt för att klubben ska betala resor och tävlingar för de äldre utövarna. Ibland rent av resor åt vuxna aktiva med arbete.

Så är det i många idrottsklubbar med finare idrotter, knattelagen ska gå dörr till dörr och sälja skit för att herrlaget ska få porrkanalerna på hotell TV'n när dom åker på bortamatch.

"Men ditt barn får ju igen det sen när han tillhör herrlaget"
Ja, om han inte som 90% tröttnar på att sälja Salami och ägnar sig åt att dricka folköl och köra moppe i 15 års åldern.

Vid något OS gick brottarna som var uttagna att tävla runt och sålde strumpor för att finansiera resan till OS, det skulle aldrig en fotbollsspelare göra...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
På tal om idrottens ekonomi, påminner det inte en hel del om kriminella MC-klubbar där hangarounds får springa ärenden åt de fullvärdiga medlemmarna?

Som småbarnsförälder tycker jag idrottsklubbarna generellt har en underlig policy att småbarnsföräldrarna ska jobba en massa ideellt för att klubben ska betala resor och tävlingar för de äldre utövarna. Ibland rent av resor åt vuxna aktiva med arbete.

Själv tycker jag att de äldre föräldrarna kan betala sina resor och tävlingar själva ur egen börs, eller om de så vill kan de baka bullar själva och sälja på julskyltningar etc.

Inte fan var det någon som betalade mina resor till crosstävlingar och inte skulle jag haft mage att dra fram iden om att knatteföräldrarna skulle sälja bingolotter, toalettpapper etc för att bekosta mina resor.

Diskuterade ämnet med en hockeymamma jag träffade när jag åt middag för någon vecka sedan. Hon tyckte det var helt normalt och småbarnsföräldrarna skulle ju få igen det när deras egna barn blev äldre.

En kompis till mig berättade att han tog sina barn från slalomklubben när han insåg att hans ideella arbetstimmar blev fler än barnets faktiska träningstimmar i klubben. Han tyckte det var enklare att bara skjutsa ungen till backen på allmänhetens tider.

Egentligen har jag ju hamnat på den obalansen också för tacken man får när man erbjuder sig att hjälpa lite på de faktiska träningstiderna blev ju att dom tyckte man passade in i styrelsen också.

Sen kan jag ha förståelse för att man behöver hjälpa till när klubben arrangerar tävlingar, eller för att finansiera och underhålla idrottsklubbens egna anläggningar.

Styrelse låter som drömmen, fatta att jag ett tu tre blev tränare.
Kan inget om fotboll men har snygga kläder.
Barnen kan mer än mig om reglerna så jag blir nog inte långvarig.
Varje tisdag så byter jag om i bilen och grälar med min son på väg från skolan. Det är stress, banan överallt, glömda skor och visselpipor och fan vet vad det inte är.
Men, det är rätt kul inblick i föreningslivet också och om alla gör lite så är det inte så illa. Man blir också ödmjuk(are) av föreningsarbete, gäller även BRF och andra styrelser. Ens tålamod med åsiktsmaskiner minskar dock något, vilket bara är positivt.
Gör något själv eller håll käften är en tanke man tänker ofta.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Styrelse låter som drömmen, fatta att jag ett tu tre blev tränare.
Kan inget om fotboll men har snygga kläder.
Barnen kan mer än mig om reglerna så jag blir nog inte långvarig.
Varje tisdag så byter jag om i bilen och grälar med min son på väg från skolan. Det är stress, banan överallt, glömda skor och visselpipor och fan vet vad det inte är.
Men, det är rätt kul inblick i föreningslivet också och om alla gör lite så är det inte så illa. Man blir också ödmjuk(are) av föreningsarbete, gäller även BRF och andra styrelser. Ens tålamod med åsiktsmaskiner minskar dock något, vilket bara är positivt.
Gör något själv eller håll käften är en tanke man tänker ofta.

Det är ju inte så att man blir befriad från annat bara för att man blivit invald i en styrelse, känns snarare tvärtom som att desto mer man gör desto mer får man göra.
Nu senast var jag parkeringsvakt. Iofs ganska behagligt jobb då det var fint väder och jag råkade ha en skön stol i bilen. Men nästa gång kan det ju regna...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är ju inte så att man blir befriad från annat bara för att man blivit invald i en styrelse, känns snarare tvärtom som att desto mer man gör desto mer får man göra.
Nu senast var jag parkeringsvakt. Iofs ganska behagligt jobb då det var fint väder och jag råkade ha en skön stol i bilen. Men nästa gång kan det ju regna...
Nej det är sant.

Jag är revisor i två föreningar, det är riktigt löjligt lite jobb, kan rekommendera det om man vill göra något men har dåligt med tid.

I den ena är jag revisorsuppleant, då gör man i det närmsta inget alls. Helt oklart varför de vill att jag är med där.

I den andra går jag igenom årets utgifter och kollar så det stämmer med styrelseprotokoll samt att de har kvar den kassa på bankkontot som de påstår att de har.

Kassör har jag varit, det är nog oftast rätt soft också. Jaga in lite betalningar, upprätta balans och resultat, betala något, kolla upp en grej med banken. Byta bank, skriva fem meningar till årsbokslutet.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är ju inte så att man blir befriad från annat bara för att man blivit invald i en styrelse, känns snarare tvärtom som att desto mer man gör desto mer får man göra.
Nu senast var jag parkeringsvakt. Iofs ganska behagligt jobb då det var fint väder och jag råkade ha en skön stol i bilen. Men nästa gång kan det ju regna...
Känner igen det där också. Blev intjatad i styrelsen för BRF för att jag ”verkade så driven”. Nu sitter jag med massa skituppgifter som pensionärerna(80% av föreningen) lika gärna kan sköta. Jag har barn, företag, jobb och motorcyklar att ta hand om.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Styrelseuppdrag är som AIDS, lätta att få, omöjliga att bli av med.

Senast dom försökte tvinga på mig ett styrelseuppdrag sa jag:
"Jag har gått ur andra föreningar som har försökt samma sak, jag tvekar inte att göra det igen"
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Styrelseuppdrag är som AIDS, lätta att få, omöjliga att bli av med.

Senast dom försökte tvinga på mig ett styrelseuppdrag sa jag:
"Jag har gått ur andra föreningar som har försökt samma sak, jag tvekar inte att göra det igen"
Lite så. Satan vilken otacksam syssla. De finns ju de som tycker att det är hedervärt att vara styrelseproffs i Brf/mc-förening/fotbollsklubb. Jag ser bara minidirektörer som desperat vill ha inflytande. Påminner om fackombud.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Lite så. Satan vilken otacksam syssla. De finns ju de som tycker att det är hedervärt att vara styrelseproffs i Brf/mc-förening/fotbollsklubb. Jag ser bara minidirektörer som desperat vill ha inflytande. Påminner om fackombud.
Jag tänker lite tvärtom, fint att några tänker bidra. Självklart samlas en del idioter också.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tänker lite tvärtom, fint att några tänker bidra. Självklart samlas en del idioter också.

Jag ser ungefär 50/50.

I föreningar med eldsjälar som brinner för (klubbens/föreningens) syfte så är det mer eldsjälar och färre minidespoter.

Vissa bostadsrättsföreningar påminner om amerikanska HOA, där dom besträmmer vad du får ha i fönster och vilket typsnitt som ska användas på brevlådan.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag ser ungefär 50/50.

I föreningar med eldsjälar som brinner för (klubbens/föreningens) syfte så är det mer eldsjälar och färre minidespoter.

Vissa bostadsrättsföreningar påminner om amerikanska HOA, där dom besträmmer vad du får ha i fönster och vilket typsnitt som ska användas på brevlådan.
Ja det är väl svårt att dra alla föreningar över en kam, det är trots allt en rätt stor bredd och många att välja på.
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top