Elhojar

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag gjorde det senast för några veckor sen, kommer göra det igen om en vecka eller två, och sen en gång till om ca 2 månader. Alla svenska firmor med knegare från Sverige som betalar svensk skatt. Trots att jag bor nära Polen..

Så klart du gjorde, då måste alla andra göra likadant. Undra vad alla polskreggade byggbilar gör i Limhamn? Fiskar lite kanske? :D

Ta det inte för allvarligt nu. Lite humor, lite allvar. :krama
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Så klart du gjorde, då måste alla andra göra likadant. Undra vad alla polskreggade byggbilar gör i Limhamn? Fiskar lite kanske? :D

Ta det inte för allvarligt nu. Lite humor, lite allvar. :krama
Nej men antydan var ganska entydig att _ingen_ gjorde det. Ville visa på att en minskad intäkt på en specifik del av bokföringen inte betyder att de pengarna är förlorade på nationell nivå. Men vad vet jag, kanske är jag speciell och unik på alla sätt. :crash
Däremot hade jag hade nog inte anlitat alla tre i år om jag inte fått närmare 25.000:- mer i plånboken per år, bara genom att byta 95oktan mot elektroner.

Vad hade ni gjort om ni fått 25.000:- mer i fickan varje år?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Elfordon är ännu så länge dyrare än oljedrivna och det innebär att staten får in mer moms vid inköpet.
Gungar och karuseller
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej men antydan var ganska entydig att _ingen_ gjorde det. Ville visa på att en minskad intäkt på en specifik del av bokföringen inte betyder att de pengarna är förlorade på nationell nivå. Men vad vet jag, kanske är jag speciell och unik på alla sätt. :crash
Däremot hade jag hade nog inte anlitat alla tre i år om jag inte fått närmare 25.000:- mer i plånboken per år, bara genom att byta 95oktan mot elektroner.

Vad hade ni gjort om ni fått 25.000:- mer i fickan varje år?

Skålat för den senaste löneökningen? :va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, efter drygt 17000 mil med helt eller delvis eldrivna bilar förvånas man över hur mycket de som aldrig haft elfordon kan om dem.

Inte mer förvånande än iden i Sverige med allmän rösträtt från 18 års ålder
kombinerat med yrkespolitiker som gör vad som helst för behålla jobbet.

Med bland annat resultatet att det ena fackförbundet efter det andra dragit in stödet till socialdemokraterna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/lo-lofven
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Skålat för den senaste löneökningen? :va
Betalat av på lånet som krävdes för att köpa en ny elbil?:crash
Äggsaegckli! Pengarna hade pumpats in i apparaten på ena eller andra sättet. De försvinner inte upp i rök.

Ulvhamne hade dessutom betalt en jävla massa spritskatt med en krogrunda på 25 lök :yoparty

Om Josef skaffat sig den där spanska scootern som länkades ovan så hade den varit avbetald och klar på 3 år. När det väl är gjort blir pendling närmast gratis. Därefter har han de där 25 laxarna i besparingar årligen som kan gå till precis vad som helst.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Äggsaegckli! Pengarna hade pumpats in i apparaten på ena eller andra sättet. De försvinner inte upp i rök.

Om Josef skaffat sig den där spanska scootern som länkades ovan så hade den varit avbetald och klar på 3 år. När det väl är gjort blir pendling närmast gratis. Därefter har han de där 25 laxarna i besparingar årligen som kan gå till precis vad som helst.

När jag betalar tillbaka på mitt banklån är det väl ändå att betrakta som att pengarna försvunnit ur systemet?
Bankerna "skapar" ju elektroniska pengar åt mig när jag lånar och dessa går sedan upp i rök när jag amorterar.
Man kan ju förstås se det som att pengarna pumpats in i systemet i förskott vid köpet av scootern.

Nu har jag rätt låga kostnader för pendling eftersom jag promenerar till jobbet 3,5 av 5 dagar så nästa elhoj kommer köpas som nöjesfordon och då gör jag som vanligt att jag skiter i kalkylen och köper med hjärtat.
När det gäller bil måste jag tänka mer på kalkylen och än så länge går det inte ihop.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
När jag betalar tillbaka på mitt banklån är det väl ändå att betrakta som att pengarna försvunnit ur systemet?
Bankerna "skapar" ju elektroniska pengar åt mig när jag lånar och dessa går sedan upp i rök när jag amorterar.
Man kan ju förstås se det som att pengarna pumpats in i systemet i förskott vid köpet av scootern.

Nu har jag rätt låga kostnader för pendling eftersom jag promenerar till jobbet 3,5 av 5 dagar så nästa elhoj kommer köpas som nöjesfordon och då gör jag som vanligt att jag skiter i kalkylen och köper med hjärtat.
När det gäller bil måste jag tänka mer på kalkylen och än så länge går det inte ihop.
När du tar ett lån så får ju den du köpen varan/tjänsten av dessa pengar, och staten kräver moms på det hela. Banken kanske uppfinner virtuella pengar (som samtidigt måste försvinna) i överföringsögonblicket. Men balansen måste ligga där. Det är bara riksbanken som kan tillverka "riktiga" pengar.

Är man intresserad av billig och praktisk fyrhjulig transport inom de närmaste åren så är denna intressant: https://sonomotors.com/en/sion/ Tiden får väl utvisa om de faktiskt lyckas komma igång med produktionen, men jag går igång på de tekniska praktikaliteterna (även om den är ful som stryk) :banana
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Triumph har gått in i partnerskap med bland annat Williams för att börja producera elektriska hojar: https://newatlas.com/triumph-williams-electric-motorcycles/59784/
En elektrifierad Street/Speed hade jag definitivt inte tackat nej till!

Jag hade saknat ljudet. Var precis ute en sväng, och radtreans ljud med Arrowpipan på utan DB-killer är amazeballs! :kär:kär:kär

Men finns det en marknad och ett sug efter en hoj som viner annorlunda än min - kör på Triumph!
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Handelsboden i Stockholm bjöd in till provkörning av Zero elmotorcyklar. Svängde förbi för en testdrive.....

Men icke, dom var mer intresserade av att ladda motorcyklarna än att låta nån köra dom. Hoppades på min tur men efter att den varit ute på en tur var dom tvungna att ladda den. Hörde att testpiloten blev förmanad att "inte köra så långt".

Nåt lurt är det om den bara klarar en provkörning på en sisådär 10 minuter innan den måste laddas igen... noterade att displayen rapporterade "SOC 84%" men det räckte tydligen inte.

Så jag lommade därifrån och var tacksam över att kunna fylla tanken på 5 min och köra över 30 mil på det...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, och det var då jag slutade följa rr

Född på 60-talet så är jag inte tillräckligt gammal :D för att ha upplevt tiden innan tvåtaktarna tog över! :(

Som tur är finns det människor som kör med dessa reliker! :tummenupp

Varning Innehåller bilder på och ljud från en motorcykel utan ljuddämpare! :fakta
Bullerkänsliga människor bör slå av ljudet. :fakta

Ni andra kör på högsta volym! :)

https://www.youtube.com/watch?v=f410HRvyOjw
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Det kvittar hur miljövänlig och innihelvet bra en elhoj går. Det är ljudet som gör över halva nöjet med motorcykelkörnigen :yoparty
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Handelsboden i Stockholm bjöd in till provkörning av Zero elmotorcyklar. Svängde förbi för en testdrive.....

Men icke, dom var mer intresserade av att ladda motorcyklarna än att låta nån köra dom. Hoppades på min tur men efter att den varit ute på en tur var dom tvungna att ladda den. Hörde att testpiloten blev förmanad att "inte köra så långt".

Nåt lurt är det om den bara klarar en provkörning på en sisådär 10 minuter innan den måste laddas igen... noterade att displayen rapporterade "SOC 84%" men det räckte tydligen inte.

Så jag lommade därifrån och var tacksam över att kunna fylla tanken på 5 min och köra över 30 mil på det...
Förvånar mig inte alls att man blir illa bemött när man är intresserad av eldrift. Verkar ha blivit lite bättre på senare tid, men för tre år sen när jag skulle inskaffa svinbillig pendlardroska (m.a.p totalkostnad) så blev jag närmast dumförklarad. Kollegan som skaffade en likadan, samtidigt som mig, blev så illa bemött (dock på annan firma) att han fick åka till en annan handlare än sin närmaste.

Kan det varit gamla modellen av Zero? Den hade bara halva räckvidden mot nya modellen om jag inte minns fel. I det här klippet tappar han 6% på en kvarts körning:

Nackdelen med Zero är att den inte har snabbladdning med CCS, bara typ2. Har sneglat lite på nya SR/F annars, men långfärd på den hade blivit för bökigt.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag hade saknat ljudet. Var precis ute en sväng, och radtreans ljud med Arrowpipan på utan DB-killer är amazeballs! :kär:kär:kär

Men finns det en marknad och ett sug efter en hoj som viner annorlunda än min - kör på Triumph!
Triple med öppen Arrow vinner bäst motorljud alla dagar i veckan i min bok. Min högra hjärncell dreglar fortfarande efter det.
Samtidigt kommer vänstra hjärncellen och börjar lägga fram logiska resonemang. Måste avbryta acceleration hela tiden för att byta växel, tar (för mig numera) en evighet från att man slår på köra-fortare-reglaget tills kraften kommer. Oljebyte, ventilspelkontroll och annat sånt meck som är onödigt med alternativ framdrift.
Jag tror mig numera veta hur schizofrena känner sig :brynad
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
För mig är ljudet, motorn, känslan, lukten av stor vikt.

El-drift har inget av dessa kriterier. Däremot är det ju mot elektrisk drift framtiden går emot.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top