Elhojar

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag kör sällan längre sträckor så låg vikt är av större vikt än räckvidd. De flesta elhojar ser konstiga ut så man vet inte om någon har funderat över fjädringen.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
ae6b0f4b97162c04a189bbeb38a03da9.jpg


Tycker denna är rätt snygg...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En fråga jag ställer mej är hur mycket tillverkaren av fjädringskomponenter deltar i själva konstruktionen, de bör ju sitta på rätt mycket mer erfarenhet än enbart fjäderkonstanter och dämpkarakteristik? :)

Kan nästan kännas som ett självmordsuppdrag att sätta sitt namn på en komponent som pga den övriga konstruktionen inte gör ett särskillt bra jobb?

Oavsett om vi snackar rena prototyper eller produktionshojar och oavsett om vi snackar elhojar eller riktiga motorcyklar så är nog svaret på den frågan att det varierar från fall till fall.

Det finns motorcyklar som produceras i stora volymer där tillverkaren inte gjort något annat än att köpa fjädring som egentligen var avsett för något helt annat, utan någon som helst input från en fjädringskonstruktör. Och det finns motorcyklar som produceras i stora volymer där en kompetent fjädringskonstruktör har varit med från dag ett.

Några exempel ur den senare kategorin är Panigale S, R1M och sista generationen Fireblade.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Känns lite som att artificiellt lägga in bildflimmer alá tjockTV i en LED-TV? :huvet

Ja, typ så. Gissar att det är ett sätt att försöka marknadsföra sig mot konservativa bikers a la ”loud pipes saves lives”? Ang. växellådan så tänker jag att det finns en anledning att ingen annan elektrisk sporthoj (eller bil, för den delen) har dem, men även om man absolut vill ha en så är sex totalt överflödigt. Med bara två växlar kan man antagligen komma runt att vissa (?) elmotorers vrid minskar med varvtalet eftersom momentkurvan är så flack.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Batteriteknologin har redan nått så långt den kan gå. Man kanske kan krama ur någon procent till ur dem precis som när man stänger av platsfunktioner i telefonen men forskningen talar klarspråk. Något evolutionshopp inom batteriteknologin är inget annat än en dröm.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Ang. växellådan så tänker jag att det finns en anledning att ingen annan elektrisk sporthoj (eller bil, för den delen) har dem, men även om man absolut vill ha en så är sex totalt överflödigt. Med bara två växlar kan man antagligen komma runt att vissa (?) elmotorers vrid minskar med varvtalet eftersom momentkurvan är så flack.

Vore inte variatordrift ett klockrent alternativ för elhojar? Motorn kan jobba på optimalt varvtal medan hojen accar till hög fart med bibehållet vrid hela vägen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Batteriteknologin har redan nått så långt den kan gå. Man kanske kan krama ur någon procent till ur dem precis som när man stänger av platsfunktioner i telefonen men forskningen talar klarspråk. Något evolutionshopp inom batteriteknologin är inget annat än en dröm.

Vad baserar du det på? Allt jag läser om pågående forskning talar för precis det motsatta.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vore inte variatordrift ett klockrent alternativ för elhojar? Motorn kan jobba på optimalt varvtal medan hojen accar till hög fart med bibehållet vrid hela vägen.


Nä, en variator är perfekt för en motor med smal användbar vridkurva (dvs en förbränningsmotor) inom ett begränsat varvtalsområde. En elmotor är precis motsatsen till det.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Batteriteknologin har redan nått så långt den kan gå. Man kanske kan krama ur någon procent till ur dem precis som när man stänger av platsfunktioner i telefonen men forskningen talar klarspråk. Något evolutionshopp inom batteriteknologin är inget annat än en dröm.
Här är färska forskningsuppgifter från amatörerna på MIT: http://news.mit.edu/2019/hybrid-cathode-lithium-batteries-0325

Long story short: De finner det troligt att kunna bibehålla volymen/vikten på ett pack motsvarande dagens litium-jon-teknik, men få ut dubbelt så mycket energilagring.

Fördubbling av lagrad energi på utrymmes- och vikt-begränsade batteripack tycker inte jag låter som "nått så långt det kan gå"?. Personligen tycker jag att det låter som ett massivt språng framåt..
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Här är färska forskningsuppgifter från amatörerna på MIT: http://news.mit.edu/2019/hybrid-cathode-lithium-batteries-0325

Long story short: De finner det troligt att kunna bibehålla volymen/vikten på ett pack motsvarande dagens litium-jon-teknik, men få ut dubbelt så mycket energilagring.

Fördubbling av lagrad energi på utrymmes- och vikt-begränsade batteripack tycker inte jag låter som "nått så långt det kan gå"?. Personligen tycker jag att det låter som ett massivt språng framåt..

Jag är inte imponerad av deras "nya" teknologi eller deras spekulativa visioner från spåkulan.
De snackar mycket och hoppas på mycket men levererar i realiteten inte mycket. Det är mycket om och vill och kanske men väldigt lite "har lyckats med". Det låter som alla andra paradigmskiften inom batteriteknologin som de senaste 10 åren eller så har försvunnit lika fort som de dykt upp. Lite som Jesus som fortfarande inte har kommit tillbaka. Men man kan alltid tro.

Förutom att de skriver mycket i stil med “we think we can get..." så skriver alltså att de lyckats få ut, över 360 Wh/kg och 581 Wh/l medan dagens kommersiella li-ion batterier levererar ca. 250 Wh/kg och 700 Wh/l.

De har alltså fått ut ca. 44% fler Wh/kg :tummenupp medan de får ut ca. 17% färre Wh/l.:tummenner Däremot klarar batteriet inte av lika många cykler vilket betyder att livslängden är kortare än kenventionella li-ion :7peta
Drar man av de mot varandra har de alltså lyckats få ut påstådda 19,5% sammanlagda förbättringar på energi per vikt och volym-fronten i ett batteri med sämre livslängd. :5sure:tummenner
Visst säger de att de "jobbar på det" och lovar guld och gröna skogar men den har jag hört förut och är inget jag kan ta som säkerhet hos banken.

Man kan också ta en vanlig gathoj och trimma skiten ur motorn, smacka på en turbo och säga att man ökat den voluminösa effekten. Försök pendla på den i en vecka och se hur länge den håller. Framgångar som bygger på avkall på andra funktioner är inget annat än omprioriteringar. Att dreva om hojen är inte heller någon magisk "life-hack" eller "free-energy device" som bara har fördelar. Jag är nyfiken på om priset på dessa batterier går mot dyrare eller billigare. Där kanske man skulle kunna vinna lite mark men som sagt...tvivlar på det.
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top