Sidan 8 av 11 FörstaFörsta ... 234567891011 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 211
  1. #141
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    6 singlar och 3 par -44 till -13
    Inlägg
    836
    Nej, ta t.ex klotet vi befinner oss på, det håller i stort sett samma hastighet i sin bana runt solen.
    (Vore banan inte ellipsformad utan cirkelformad skulle den göra det)
    Racing is the process of turning money into noise.

  2. #142
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Inlägg
    1 134
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Nej, ta t.ex klotet vi befinner oss på, det håller i stort sett samma hastighet i sin bana runt solen.
    (Vore banan inte ellipsformad utan cirkelformad skulle den göra det)
    - Ja okey. Tänkte att där är ju gravitationen orsaken till att jorden accelererar mot centrum (solen)...medan i det aktuella fallet hojen inte har någon central gravitation att sträva mot, utan istället styrs utåt mot väggen - vilket känns som FRÅN centrum då.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  3. #143
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 372
    Vad är en SportHoj?

    ""Det är en motor cykel som axar o bromsar så inihelvete att man blir skitnödig dom 100 första gångerna man kör maskinen""

    - Slutar en SportHoj att vara SportHoj när något nyare tillverkas?

    """Inte så länge hojen skrämmer skiten ur föraren fortfarande samt lägger en ljudmatta över nejden så allt flyr för sitt liv i rent självbevarelse"""

    - Vad skiljer en SportHojsförare från en hojförare?


    """"Clown dräcken i massa grälla färger samt parkeringen utan korvmojen""""

    - Måste man ha kunskap för att ha en åsikt?

    """Inte i en demokrati"""

  4. #144
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 948
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Oavsett vad är det inte möjligt att accelerera mot mittpunkten i en kurva med samma kraft som i en rät linje.
    Om vi fortfarande snackar vanliga sporthojar med två hjul och bakhjulsdrift så är det definitivt möjligt att ha en högre acceleration mot kurvans mittpunkt jämfört med rakt fram.

    Däckens kontaktytor vid kurvtagning respektive acceleration rakt fram är väldigt lika till storleken. Materialet skiljer inte heller nämnvärt i olika riktningar, vilket betyder att den så kallade "greppcirkeln" (hur mycket grepp däcket kan överföra i olika riktningar) är hyfsat likformig (för de flesta sporthojsdäck och på grund av deras konstruktion så är den nog lite bredare än den är lång, men det är detaljer som bara stärker min tes ytterligare).

    Den stora skillnaden är att acceleration rakt fram enbart använder sig av bakdäckets kontaktyta medans acceleration mot kurvans mittpunkt använder sig av båda däckens kontaktytor. Således ett riskfritt antagande att alla normala sporthojar bör kunna generera högre acceleration vid kurvtagning än vid dragracing, oavsett hur och hur mycket viktförskjutning från fram till bakhjul man lyckas skapa vid dragracing.

    Detta gäller naturligtvis inte styrlås-racers med cykeldäck fram och gigantiska bilslicks bak, men detta gäller definitivt sporthojar med normala däck. Det kanske till och med är detta som är den sanna definitionen på en sporthoj...? Att man kan generera högre acceleration genom att svänga jämfört med att slira koppling och vrida på gasrulle rakt fram...?
    Senast redigerat av Alatalo den 2018-12-07 klockan 18:01.
    The Build Quality Police

  5. #145
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Inlägg
    994
    Visst kan man få andra resultat om man ändrar förutsättningar. Det är ganska naturligt.

  6. #146
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    13 184
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Om vi fortfarande snackar vanliga sporthojar med två hjul och bakhjulsdrift så är det definitivt möjligt att ha en högre acceleration mot kurvans mittpunkt jämfört med rakt fram.

    Däckens kontaktytor vid kurvtagning respektive acceleration rakt fram är väldigt lika till storleken. Materialet skiljer inte heller nämnvärt i olika riktningar, vilket betyder att den så kallade "greppcirkeln" (hur mycket grepp däcket kan överföra i olika riktningar) är hyfsat likformig (för de flesta sporthojsdäck och på grund av deras konstruktion så är den nog lite bredare än den är lång, men det är detaljer som bara stärker min tes ytterligare).

    Den stora skillnaden är att acceleration rakt fram enbart använder sig av bakdäckets kontaktyta medans acceleration mot kurvans mittpunkt använder sig av båda däckens kontaktytor. Således ett riskfritt antagande att alla normala sporthojar bör kunna generera högre acceleration vid kurvtagning än vid dragracing, oavsett hur och hur mycket viktförskjutning från fram till bakhjul man lyckas skapa vid dragracing.

    Detta gäller naturligtvis inte styrlås-racers med cykeldäck fram och gigantiska bilslicks bak, men detta gäller definitivt sporthojar med normala däck. Det kanske till och med är detta som är den sanna definitionen på en sporthoj...? Att man kan generera högre acceleration genom att svänga jämfört med att slira koppling och vrida på gasrulle rakt fram...?
    Har inte tyngdpunktens placering ganska mycket med den saken att göra? Accelerationen hindras väl oftast av att hojen wheelar på de hojar du arbetar med? Men vid kurvtagning flyttas tyngdpunkten neråt så lågt som däckens grepp tillåter/kräver.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  7. #147
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 114
    Citat Ursprungligen postat av Bjornbor Visa inlägg
    Det köper jag inte rakt av. Har du inte sett killarna som kör runt i en klotformat bur på cirkus? Skicka in en potent sporthoj där och ge fullt...
    Lär väl vara bland det sista föraren gör innan hjärnan töms på blod av centrifugalkraften.
    Med en radie på buren på 5 meter och hastigheten 72km/h är acceleration ca 8g.
    72km/h = 20m/s Accelerationen är v *v / r = 20 * 20 / 5 = 80m/s2 med g= ca 10m/s2
    blir det ca 8g. Bortsett från att huvudet i är ute vid burväggen utan en bit in.
    Säg att huvudet är 1 meter in från burväggen, dvs radie 4m.
    Då blir hastigheten 4/5*20=16m/s v*v/r=16*16/4=64m/s2 eller bara 6,4g men det lär ändå räcka för att sänka de flesta på SH. Tror jag.
    https://www.mirror.co.uk/tv/tv-news/...-death-7643506
    Senast redigerat av Comeback den 2018-12-08 klockan 12:26.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  8. #148
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 696
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Lär väl vara bland det sista föraren gör innan hjärnan töms på blod av centrifugalkraften.
    Med en radie på buren på 5 meter och hastigheten 72km/h är acceleration ca 8g.
    72km/h = 20m/s Accelerationen är v *v / r = 20 * 20 / 5 = 80m/s2 med g= ca 10m/s2
    blir det ca 8g. Bortsett från att huvudet i är ute vid burväggen utan en bit in.
    Säg att huvudet är 1 meter in från burväggen, dvs radie 4m.
    Då blir hastigheten 4/5*20=16m/s v*v/r=16*16/4=64m/s2 eller bara 6,4g men det lär ändå räcka för att sänka de flesta på SH. Tror jag.
    https://www.mirror.co.uk/tv/tv-news/...-death-7643506
    Dr Hugh Hunt förklarar ganska bra!

    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  9. #149
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 948
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Har inte tyngdpunktens placering ganska mycket med den saken att göra? Accelerationen hindras väl oftast av att hojen wheelar på de hojar du arbetar med? Men vid kurvtagning flyttas tyngdpunkten neråt så lågt som däckens grepp tillåter/kräver.
    Mitt exempel ovan förutsätter att det är däckets grepp som begränsar accelerationen. Det stämmer också för alla typer av effektstarka motorcyklar som MotoGP, WSB, 1000 cc gathojar med mera. Vid en stillastående start så brukar däckspinn bli ett problem före wheelie. Vid högre hastighet är det dock det så kallade stabilitetsvillkoret för wheelie som begränsar accelerationen.
    The Build Quality Police

  10. #150
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 948
    Citat Ursprungligen postat av Bjornbor Visa inlägg
    Det köper jag inte rakt av. Har du inte sett killarna som kör runt i en klotformat bur på cirkus? Skicka in en potent sporthoj där och ge fullt...
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Lär väl vara bland det sista föraren gör innan hjärnan töms på blod av centrifugalkraften.

    .....

    6,4g men det lär ändå räcka för att sänka de flesta på SH.
    Låter som en övning för Linden. Enligt uppgift en av mycket få stridspiloter som klarar över 10 G utan dräkt.
    The Build Quality Police

  11. #151
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 928
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Låter som en övning för Linden. Enligt uppgift en av mycket få stridspiloter som klarar över 10 G utan dräkt.
    "Klarar"?

    Jag skulle inte lita på din uppgift... 9G MED dräkt är människans begränsning idag, inte maskinens...
    Buy quality, cry once.

  12. #152
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 613
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    "Klarar"?

    Jag skulle inte lita på din uppgift... 9G MED dräkt är människans begränsning idag, inte maskinens...
    "By riding the decelerator sled himself, in his 29th and last ride at Holloman Air Force Base in New Mexico, Stapp demonstrated that a human can withstand at least 46.2 g (in the forward position, with adequate harnessing). This is the highest known acceleration voluntarily encountered by a human, set on December 10, 1954.[6] Stapp reached a speed of 632 mph (1,017 km/h),[7] which broke the land speed record and made him the fastest man on earth. Stapp believed that the tolerance of humans to acceleration had not yet been reached in tests. He believed it is much greater than thought possible."
    https://en.wikipedia.org/wiki/John_Stapp

    Vid en bilkrasch kan man uppnå över 100G och överleva med.
    Senast redigerat av Ulvhamne den 2018-12-08 klockan 19:10.

  13. #153
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Linköping
    Hoj
    FJ1200 -92, Z1000SX -18
    Inlägg
    1 485
    Tiden man utsätts för kraften spelar såklart roll också.

  14. #154
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 948
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    "Klarar"?

    Jag skulle inte lita på din uppgift... 9G MED dräkt är människans begränsning idag, inte maskinens...
    Historien ska tydligen ha utspelats då Linden fått tillstånd att provflyga ett av jänkarnas flygplan. För att få göra detta var han tvungen att genomgå ett antal tester hos det amerikanska flygvapnet. I dessa tester uppdagades att han var helt övernaturlig på att klara höga G-krafter utan dräkt. Enligt honom själv för att hans hjärna är byggd som en tidig Husabergare, det vill säga endast i behov av stänksmörjning...

    Jag har hört historien från flera håll. Dels från Linden själv, dels från kollegor till honom.
    The Build Quality Police

  15. #155
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 928
    Hehe jag skall dubbelkolla historien med fd kollegor men det där med stänksmörjning är för bra för att INTE vara sant!


    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  16. #156
    Medlem falco_tunas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Eskilstuna/Mariefred
    Hoj
    Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
    Inlägg
    429
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    "By riding the decelerator sled himself, in his 29th and last ride at Holloman Air Force Base in New Mexico, Stapp demonstrated that a human can withstand at least 46.2 g (in the forward position, with adequate harnessing). This is the highest known acceleration voluntarily encountered by a human, set on December 10, 1954.[6] Stapp reached a speed of 632 mph (1,017 km/h),[7] which broke the land speed record and made him the fastest man on earth. Stapp believed that the tolerance of humans to acceleration had not yet been reached in tests. He believed it is much greater than thought possible."
    https://en.wikipedia.org/wiki/John_Stapp

    Vid en bilkrasch kan man uppnå över 100G och överleva med.
    Alltså, nu är det skillnad på g-krafter och g-krafter. De 9G som omtalas i ett flygplan är när man gör manövrar är riktade "nedåt" d.v.s. i samma riktning som gravitationen vid planflygning. Det som menas när man "klarar det" är att man undviker G-LOC (g-force-induced loss of consciousness) under tiden man gör manövern, d.v.s. under en bra stund. G-LOC innebär att hjärtat inte orkar hålla blodtrycket uppe i huvudet och blodet samlar sig i benen och bålen och man först tappar färgseende (greyout), sedan får tunnelseende och till sist tuppar av.

    Detta fenomen har inte speciellt mycket att göra med exemplen du tog upp då slädexperimentet var i inbromsningsvektorn, d.v.s. "framåt" under några sekunder. Han fick f.ö. en massa brustna blodkärl i ögonen så de var nästan helt svarta, men det är en annan historia.

    I bilkrascher så är accelerationen under extremt kort tid och har nog mer med impulslära att göra vad som händer med inre organ i.dyl. Men som sagt, det är inte relevant för stridsflygsscenariot.

  17. #157
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 613
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av falco_tuna Visa inlägg
    Alltså, nu är det skillnad på g-krafter och g-krafter. De 9G som omtalas i ett flygplan är när man gör manövrar är riktade "nedåt" d.v.s. i samma riktning som gravitationen vid planflygning. Det som menas när man "klarar det" är att man undviker G-LOC (g-force-induced loss of consciousness) under tiden man gör manövern, d.v.s. under en bra stund. G-LOC innebär att hjärtat inte orkar hålla blodtrycket uppe i huvudet och blodet samlar sig i benen och bålen och man först tappar färgseende (greyout), sedan får tunnelseende och till sist tuppar av.

    Detta fenomen har inte speciellt mycket att göra med exemplen du tog upp då slädexperimentet var i inbromsningsvektorn, d.v.s. "framåt" under några sekunder. Han fick f.ö. en massa brustna blodkärl i ögonen så de var nästan helt svarta, men det är en annan historia.

    I bilkrascher så är accelerationen under extremt kort tid och har nog mer med impulslära att göra vad som händer med inre organ i.dyl. Men som sagt, det är inte relevant för stridsflygsscenariot.
    Ja, men att kategoriskt säga att människan inte klarar över 9G är rentav felaktigt.

  18. #158
    Medlem falco_tunas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Eskilstuna/Mariefred
    Hoj
    Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
    Inlägg
    429
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Ja, men att kategoriskt säga att människan inte klarar över 9G är rentav felaktigt.
    Jaha, det var petimäterordmärkeri. Vi har ju uppenbarligen en kontext med stridspiloter och flygplanskonstruktioner, men visst, om man säger att människan klarar av 9G så är det kategoriskt för alla situationer...

  19. #159
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    3 172
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Mitt exempel ovan förutsätter att det är däckets grepp som begränsar accelerationen. Det stämmer också för alla typer av effektstarka motorcyklar som MotoGP, WSB, 1000 cc gathojar med mera. Vid en stillastående start så brukar däckspinn bli ett problem före wheelie. Vid högre hastighet är det dock det så kallade stabilitetsvillkoret för wheelie som begränsar accelerationen.
    Jag ska minnas denna text nästa gång jag smeker på gas mot apex med min lilla cheyhundra.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  20. #160
    Medlem Brutales avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Lidköping
    Hoj
    Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
    Inlägg
    627
    Utan att nämna några namn så har ju ER6´or åkt ifrån SuperDukes på Anderstorp...
    Så det är ju mkt förare och plats som avgör.


    Försöker att inte krångla till det mera än så här...

    MEN på http://www.smokingtire.se hittar ni min blogg, bilder och andra dagdrömmar...

Sidan 8 av 11 FörstaFörsta ... 234567891011 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Dovi har då ingen tur i år. Tålamod, briljans och "corner speed" ger segern till Rins! MM Försöker med "the championship" men det är nog hyfs [...]

Kratoz
Vill du annonsera ovan? Klicka här