Etanoldrift

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Glömmer vi inte en viktig aspekt av det högre oktantalet hos E85?

Nämligen att man kan köra på magrare blandning utan att det spikar.
Därför behöver han inte sikta på lamda 1 när han justerar upp sprutet, utan kan ligga lite över.
Det förbättrar bränsleekonomin något och ger effektivare samt renare förbränning.

Nja. Magrare blandning går att göra utan att det spikar. Det ger lägre kolmonoxidutsläpp och kolväten.
Däremot leder det till högre förbränningstemp vilket i sin tur genererar mer NOx som också är en förorening.

Det är lite det som ligger bakom Volkswagens Dieselgate. Du kan välja mellan mycket NOx eller mycket av annat. Därför kör man med en blandning som ger mycket NOx och tar hand om den med adblue. Volkswagens issue var ju att dom hade en lösning där man sänker prestandan i bänken för att klara alla utsläppskrav men på vägen så släpper man lös hästarna och får då mycket föroreningar eftersom det inte går att få allt samtidigt utan adblue.

Nu har inte bensin och etanol exakt samma problematik eftersom avgaserna i grunden är renare men samma problematik finns. Magrar man av blandningen får man mindre av många föroreningar men mer NOx.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Nja. Magrare blandning går att göra utan att det spikar. Det ger lägre kolmonoxidutsläpp och kolväten.
Däremot leder det till högre förbränningstemp vilket i sin tur genererar mer NOx som också är en förorening.

Det är lite det som ligger bakom Volkswagens Dieselgate. Du kan välja mellan mycket NOx eller mycket av annat. Därför kör man med en blandning som ger mycket NOx och tar hand om den med adblue. Volkswagens issue var ju att dom hade en lösning där man sänker prestandan i bänken för att klara alla utsläppskrav men på vägen så släpper man lös hästarna och får då mycket föroreningar eftersom det inte går att få allt samtidigt utan adblue.

Nu har inte bensin och etanol exakt samma problematik eftersom avgaserna i grunden är renare men samma problematik finns. Magrar man av blandningen får man mindre av många föroreningar men mer NOx.
NOx bildas mer ju högre förbränningstemperaturen är, och eftersom E85 har lägre förbränningstemperatur än bensin kan man magra ut blandningen mer innan NOx drar iväg.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
På tokvässade turbobilar kör man fetare Lambdavärde vs på bensin för motorn ger mer effekt något fetare än en bensinmotor. Ex om en bensinmotor ger mest effekt på 0,9 lambda så går de köra e85 på 0,8-0,85 .Men för sugmotor som man siktar mer på ecco så kan de ev gå köra lite snålare lambdavärde med e85. Jag har bara en känsla eller minne av att motorn kommer gå hackigt om man försöker snåla mer än på bensin typ över lambda 1.
Som jag fattat det ska han ha hojen som pendlarhäck och då finns inget behov av maxeffekt, snarare ett behov av att inte behöva tanka så förbannat ofta som ju tyvärr är fallet med många hojar med små bränsletankar.
Möjligen kommer motorn hacka lite innan den kommit upp i temperatur, men det kan man nog leva med.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
du har inte funderat på gaskonvertering? iofs så är väl bristen på gasmackar ett problem.men volvo gjorde gas/bensin bilar på 80 talet så borde vara lättare att få motorn att acceptera bägge bränslena
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Som jag fattat det ska han ha hojen som pendlarhäck och då finns inget behov av maxeffekt, snarare ett behov av att inte behöva tanka så förbannat ofta som ju tyvärr är fallet med många hojar med små bränsletankar.
Möjligen kommer motorn hacka lite innan den kommit upp i temperatur, men det kan man nog leva med.
Borde väl gå att feta på kallstarterna.
Edit: och :borra in en blockvärmare!
Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
kört många år med e85 tokrimmat högkompat( förgasare )ligger på ca0,85 lamda för max Power,
(standard tändkurva över ca 5000-11000varv ( e85 ska inte ha ändrad förtändning över max vrid), ,
men ligger på 1,05 på lättlast utan problem ,ligger då med ca 15 grader mer tändförställning ,
i vanlga fall skulle det gå lite varmt, men då etanol har lägre förbränningstemp så går motorn med normal oljetemp (lufkyld spis) inga spik problem

snittar,,, halvkul körning blandad körning 0,6 ,,,, transportsrtäcka ca 0,5 ,,,, har skoj 0,75 -085 milen
summa sumarum det går att få till det,,,,om det är vår besväret på standard motor njee ,
värt besväret på trimmad motor tja mindre spik mindrevärmeproblem lite mer effeckt (sprit innehåller lite syre o den går kallare) så ett par procent mer maxeffeckt bra mycket mer på låga varv.,.

på min hoj e85a 1000-5000v (röstreck ca 11000v ) max förtändning vid 2000v redan pigg o rapp ,
på bensin max förtändning vid 5500 för att undvika lågvarvsspik , trött o seg o varm ,började vakna vid ca 4500v
o fick ändå passa mej för spik pga värme,,
tja lite av min upplevelser o tänkande om E85
:va
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
kört många år med e85 tokrimmat högkompat( förgasare )ligger på ca0,85 lamda för max Power,
(standard tändkurva över ca 5000-11000varv ( e85 ska inte ha ändrad förtändning över max vrid), ,
men ligger på 1,05 på lättlast utan problem ,ligger då med ca 15 grader mer tändförställning ,
i vanlga fall skulle det gå lite varmt, men då etanol har lägre förbränningstemp så går motorn med normal oljetemp (lufkyld spis) inga spik problem

snittar,,, halvkul körning blandad körning 0,6 ,,,, transportsrtäcka ca 0,5 ,,,, har skoj 0,75 -085 milen
summa sumarum det går att få till det,,,,om det är vår besväret på standard motor njee ,
värt besväret på trimmad motor tja mindre spik mindrevärmeproblem lite mer effeckt (sprit innehåller lite syre o den går kallare) så ett par procent mer maxeffeckt bra mycket mer på låga varv.,.

på min hoj e85a 1000-5000v (röstreck ca 11000v ) max förtändning vid 2000v redan pigg o rapp ,
på bensin max förtändning vid 5500 för att undvika lågvarvsspik , trött o seg o varm ,började vakna vid ca 4500v
o fick ändå passa mej för spik pga värme,,
tja lite av min upplevelser o tänkande om E85
:va

Äntligen någon som har kört e85 i hoj på allmän väg.

Otroligt att den drar så lite de är ju bra siffror för bensin hur i hela världen kan din dra så lite på e85!?
Är din hoj en 50cc fyrtaktsmoped ?

Många frågor........

Vad är de för hoj?
Hur mycket kompförhållande har du.?
Vilket styrsystem har du för soppa och tändning? Eller är de en förgasarhoj?

All data på motorn vore kul att höra :banana
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Yes du kan förmodligen köra 15:1 i kompförhållande då drar den mindre sås också. Tändningen jobbar man också med man gör hela kurva tidigare tändning för e85 brinner långsammare än Bensin. Frågan är då om 14,5:1 med strået vassare tändkurva är effektivare än 15:1 med slöare kurva. De är svårt att svara på de är olika hur motorer reagerar på det. Jag skulle nog kört 14,5:1 och ställt på vassast möjliga tändkurva utan att den spikar. Powercomander som klarar tändning är ett måste eller ännu bättre byt ut hela motorstyrningen till valfritt märke.
En sak till du bör köra på är mineralolja för de flesta syntetiska oljerna skiktar sig om de kommer in etanol i oljan som de kommer göra. De kan ev finnas syntetolja som funkar mot etanol/sprit men säkrast är mineral. De finns speciellt anpassad mineralolja för spritåka här nedan länk. Här du en grym sådan olja som många e85 bil turboåkare kör på.
Ang högre effekt så tror jag inte du får det med sugmotor men bättre bottenvrid kommer du få. Många seriösa stora trimfirmor och privatpersoner har försökt få ur mer effekt med etanol men de brukar snarare bli mindre effekt trots komphöjning och vassare tändning. Faktum är att jag inte sett ett enda säkert bevis på att någon får ur mer effekt med e85 på sugis.
Ang soppaförbrukningen om du optimerar motorn fullt ut blir såklart bättre än orörd tändning och komp men den blir liks f runt 30-35% mer och rör du inte kompet eller tändningen blir de såklart än värre förbrukning.

https://www.payback.se/produkter/motoroljor/

Min bilmotor (2l sugmotor) är mappad minutiöst i bromsbänk på bensin, och på skoj så ville killen med bänken se vad E85 i tanken kunde göra för skillnad.
Ingen alls tänkte jag, så länge du inte rör tändningen eller ökar kompression. Med enda skillnaden att spridare av exakt samma typ som modifierats för att flöda mer monterades, så ökade effekten från 255 till 262 hästar. Detta var inte en enstaka repa utan säkerställt genom att köra flera repor efter varandra. Tillbaks med bensin i tanken och effekten ner till 255 hästar igen.

Hur är det möjligt tänkte jag!? Men efter att ha dryftat det med någon kunnig här på Sporthoj så fick jag förklarat för mig att det mest troligt beror på kyleffekten som 30% mer bränsle har på insugsluften. Kallare luft tar mindre plats, vilket ger mer syre till förbränningen.
Med ännu hårdare ställd tändning så kan det nog gå att klämma fram ytterligare lite fler hästar, men eftersom jag vill köra på bensin så ja vi inte tid på att mappa för något jag inte tänker nyttja.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Min bilmotor (2l sugmotor) är mappad minutiöst i bromsbänk på bensin, och på skoj så ville killen med bänken se vad E85 i tanken kunde göra för skillnad.
Ingen alls tänkte jag, så länge du inte rör tändningen eller ökar kompression. Med enda skillnaden att spridare av exakt samma typ som modifierats för att flöda mer monterades, så ökade effekten från 255 till 262 hästar. Detta var inte en enstaka repa utan säkerställt genom att köra flera repor efter varandra. Tillbaks med bensin i tanken och effekten ner till 255 hästar igen.

Hur är det möjligt tänkte jag!? Men efter att ha dryftat det med någon kunnig här på Sporthoj så fick jag förklarat för mig att det mest troligt beror på kyleffekten som 30% mer bränsle har på insugsluften. Kallare luft tar mindre plats, vilket ger mer syre till förbränningen.
Med ännu hårdare ställd tändning så kan det nog gå att klämma fram ytterligare lite fler hästar, men eftersom jag vill köra på bensin så ja vi inte tid på att mappa för något jag inte tänker nyttja.

De va otroligt bra utan att höja kompförhållande eller tändning. De kan bero på många faktorer som ex Bänksnubben kan ha gjort en dålig mapp för bensin men träffade mer rätt på e85.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
kul att nån blev nyfiken
GPZ1100 84amotor 8 vent lufkyld
1330cc matte bolin portad titanventiler 41,5/34 13,5 komp
mikuni tmr 40or 460/430 kammar innovate lamda (ovärderlig att justera fuggarna mot) töndning dyna 2000i
med möjlighet att programera egen kurva
bänkad för många olika trim sedan då 1170cc 38/32vent 150på bakhjulet,,,,
1330cc denna konfiguration meeera... körd tre år
iom lamdamätarn så är behovet att bromsa/ställ in inte prio
NUU nästan färdig 1470cc 14 komp /meeer hk (miljöskadad e man)
Har dock bänk numera där står en zzr1100 turbo o väntar på bättre tänddelar (störningar till boxen)
TRiiimma är kuul
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
kul att nån blev nyfiken
GPZ1100 84amotor 8 vent lufkyld
1330cc matte bolin portad titanventiler 41,5/34 13,5 komp
mikuni tmr 40or 460/430 kammar innovate lamda (ovärderlig att justera fuggarna mot) töndning dyna 2000i
med möjlighet att programera egen kurva
bänkad för många olika trim sedan då 1170cc 38/32vent 150på bakhjulet,,,,
1330cc denna konfiguration meeera... körd tre år
iom lamdamätarn så är behovet att bromsa/ställ in inte prio
NUU nästan färdig 1470cc 14 komp /meeer hk (miljöskadad e man)
Har dock bänk numera där står en zzr1100 turbo o väntar på bättre tänddelar (störningar till boxen)
TRiiimma är kuul

Luftkyld motor borde kunna dra större nytta av E85-bränslets lägre temperatur än en vattenkyld motor, eftersom den luftkylda är mer termisk begränsat, eller tänker jag fel?
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
ja e85 är toppen för alla med värmeproblem, inte nog med lägre förbränningstemp , den kyler insugsluft o insugskanaler/toppen, 100% sprit kyler 2,7 gånger mer än bensin, e85% sprit lite mindre.
sprit e gott menar gör gott eller vad menar jag
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
NOx bildas mer ju högre förbränningstemperaturen är, och eftersom E85 har lägre förbränningstemperatur än bensin kan man magra ut blandningen mer innan NOx drar iväg.

Ja. Det är sant. I och med att Etanolen kyler lite bättre och inte brinner lika varmt så går det att magra av något mera innan Nox går i höjden. Det gör att man kan hämta in lite bränsleförbrukning. Men man åker ändå på begränsningen som blir av att etanolen bara har 70% av energiinnehållet i bensin vilket gör att man får högre förbrukning. Så det är svårt att tjäna några pengar i bränsleförbrukning på etanol. Visst går det men det kräver att man lägger ner en hel del tid och pengar.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
så standard hoj , optimera blandnings förhållandet .en liten tändjustering +4 grder .ett friskt luftfilter,
så går det tillräckligt snålt , finns såånna cylkar med peeedaler ,, dom går snålt :rolleyes:
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
De va otroligt bra utan att höja kompförhållande eller tändning. De kan bero på många faktorer som ex Bänksnubben kan ha gjort en dålig mapp för bensin men träffade mer rätt på e85.

Min bil är den han har haft mest av alla i sin bänk eftersom han brukar använda den som referens för att testa nya trimdelar. Den är optimerad minutiöst på bensin, så det har inte med mappen i sig att göra.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top