Etanoldrift

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag köpte en Triumph Tiger 800 motor igår i hopp om att etanolkonvertera den. Personligen har jag lite miljöhybris dessa dagar och när E85 är 5-6kr billigare än bensinen är det lönsamhet också, trots högre förbrukning och tätare oljebyten.

Men kan jag inte köra med väsentligt högre komp om jag bara kör etanol iom att oktantalet är högre? Där igenom borde jag väl kunna få upp effektiviteten mer än i en konvertering utan kompökning? Finns det något annat jag kan göra för att få den mer effektiv på etanol och hur laborerar man med Insprutningen?
 
Last edited:

"När det gäller start vid plus 23 grader är skillnaderna mellan E85 och bensin är marginella. Men sänker vi temperaturen till minus sju grader händer det saker.
I den totala körcykeln får vi fram följande siffror:
- CO-utsläppen höjs 2,6 gånger.
- HC-utsläppen höjs 7 gånger.
- Aldehydutsläppen höjs 24 gånger"

Glöm inte värmehandtagen så du inte förfryser fingrarna när du kör.

MotoSpeed har gjort några konverteringar, på en insprutare är det nog hyfsat lättgjort.
Jag har för mig siffran man ska feta på med är 34% i teorin (vilket mest sägs för att bekräfta 30%-inlägget ovan).
 
Men kan man öka kompet till sig 15:1 så behöver väl inte 30% högre flöde betyda 30% högre bränsleförbrukning?
 
Yes du kan förmodligen köra 15:1 i kompförhållande då drar den mindre sås också. Tändningen jobbar man också med man gör hela kurva tidigare tändning för e85 brinner långsammare än Bensin. Frågan är då om 14,5:1 med strået vassare tändkurva är effektivare än 15:1 med slöare kurva. De är svårt att svara på de är olika hur motorer reagerar på det. Jag skulle nog kört 14,5:1 och ställt på vassast möjliga tändkurva utan att den spikar. Powercomander som klarar tändning är ett måste eller ännu bättre byt ut hela motorstyrningen till valfritt märke.
En sak till du bör köra på är mineralolja för de flesta syntetiska oljerna skiktar sig om de kommer in etanol i oljan som de kommer göra. De kan ev finnas syntetolja som funkar mot etanol/sprit men säkrast är mineral. De finns speciellt anpassad mineralolja för spritåka här nedan länk. Här du en grym sådan olja som många e85 bil turboåkare kör på.
Ang högre effekt så tror jag inte du får det med sugmotor men bättre bottenvrid kommer du få. Många seriösa stora trimfirmor och privatpersoner har försökt få ur mer effekt med etanol men de brukar snarare bli mindre effekt trots komphöjning och vassare tändning. Faktum är att jag inte sett ett enda säkert bevis på att någon får ur mer effekt med e85 på sugis.
Ang soppaförbrukningen om du optimerar motorn fullt ut blir såklart bättre än orörd tändning och komp men den blir liks f runt 30-35% mer och rör du inte kompet eller tändningen blir de såklart än värre förbrukning.

https://www.payback.se/produkter/motoroljor/
 
Last edited:
Det är klimatneutralt eftersom de utsläppen som blir är vad spannmålet (eller vad man nu gör etanol på) har tagit tillvara på under sin livstid genom fotosyntesen. Men jag föredrar om vi håller miljödiskutionen i en annan tråd. F.ö. Så kör jag mycket sällan i minusgrader.

Majoriteten (all?) av svensksåld etanol är producerad av brasilianska sockerrör. Totalt är miljöpåverkan för ”vår” E85 ca 25-30% av E5 (95 oktan bensin). Så där kan du vara lugn, det ÄR bättre för miljön med E85.
 
Men kan man öka kompet till sig 15:1 så behöver väl inte 30% högre flöde betyda 30% högre bränsleförbrukning?

Motorn kommer att få en högre verkningsgrad med högre komp. Så det blir som du säger en viss förbättring. Om du inte gör något annat än att bara ställa om den för E85 så brukar det anges att man får en effektökning på upp till 5% i en 4T sugmotor.

Men frågan är om det är värt att lyfta toppen och kanske behöva bearbeta den för att få upp kompen om det inte räcker med en tunnare packning.
 
Thorped: ska du BARA köra E85, eller vill du ha möjlighet att köra på bensin också? Inte alla mackar som har E85 vid varje givet tillfälle. Om det sistnämnda så ska du absolut köra MicroSquirt som har inbyggt stöd för automatisk blend mellan bensin och etanol-mapp, utifrån input från en flexfuel-sensor.

-edit- var uppmärksam på spridarnas duty cycle när du kör E85. Om de är snålt dimensionerade för vanlig bensin kan du riskera att hamna nära 100% med E85, och i de intervallet fungerar de sämre och slits ev ockspå fortare.
 
Last edited:
Vad känns bäst: komphöjning eller turbo?:banana
 
Många seriösa stora trimfirmor och privatpersoner har försökt få ur mer effekt med etanol men de brukar snarare bli mindre effekt trots komphöjning och vassare tändning. Faktum är att jag inte sett ett enda säkert bevis på att någon får ur mer effekt med e85 på sugis.

https://www.payback.se/produkter/motoroljor/

Min gamla Fazer1000 fick ut 7-8 hk mer med e85 och större munstycken jämfört med bensin.
Sen fick vi aldrig det att lira bra beroende på andra problem med förgasarna men det är en annan berättelse.

Jag har dock slarvat bort dynopappren så även här saknas bevis.
 
Va den komphöjd och omställd tändning för etanol? De är många som bromsar mer pulver på etanol men då har motorena sällan optimerats fullt ut för ex 98 okt innan bromsning. Utan komphöjning samt tändjustering ska de inte gå få mer effekt på e85.
 
Va den komphöjd och omställd tändning för etanol? De är många som bromsar mer pulver på etanol men då har motorena sällan optimerats fullt ut för ex 98 okt innan bromsning. Utan komphöjning samt tändjustering ska de inte gå få mer effekt på e85.

Ingen annan ändring.
Jag tjatar inte emot men det jag hörde då, när det begav sig, var att e85 brinner snabbare än bensin (inte långsammare) och att man därför fick högre effekt men vad vet jag. Du har säkert rätt.
 
"...när E85 är 5-6kr billigare än bensinen är det lönsamhet också..."

Hur många mil behöver du köra innan du har betalat ombyggnaden?
 
Ingen annan ändring.
Jag tjatar inte emot men det jag hörde då, när det begav sig, var att e85 brinner snabbare än bensin (inte långsammare) och att man därför fick högre effekt men vad vet jag. Du har säkert rätt.

Jag har kört mina moppar på E85och powercommander/ombestyck för skojs skull - fick lite skönare gång typ mjukare men samma effekt.

Det var Varadero PGMFI och förgasarmoppen XRV750
 
"...när E85 är 5-6kr billigare än bensinen är det lönsamhet också..."

Hur många mil behöver du köra innan du har betalat ombyggnaden?
Med tanke på att jag snittar 1500-2000mil på 3 månader om sommaren så sparar jag en hel del. Värt att nämna är att jag ska sätta motorn i någon form av adventure så turbo är inte optimalt kanske.

Och motorn kostade 1000kr så jag lär tjäba in det snabbt

Blir det dessutom bra så kan jag sälja min KTM och det sparar jag en hel del på
 
Last edited:
Ingen annan ändring.
Jag tjatar inte emot men det jag hörde då, när det begav sig, var att e85 brinner snabbare än bensin (inte långsammare) och att man därför fick högre effekt men vad vet jag. Du har säkert rätt.

Sprit brinner långsammare än bensin därav att man kan ställa tändkurvan tidigare. Din hoj va förmodligen dåligt bestyckad på bensin därav 7-8hk ökning. Man kan läsa lite här o där på forum för bilar att seriösa trimfirmor får ut 5% ökning av effekt med maxat kompförhållande och tändkurva samt omställda kammar. Man får va väldigt glad om motor ger samma effekt utan andra moddar än mappning/bestyckning av bränsle.
Samma sak gäller med racesoppa den brinner långsammare än bensin 95/98okt därför ger motorer mindre effekt om man sopar i den värsta sopa man kan hitta utan andra moddar.
Man måste ändra flamfarten till högre fart/kompförhållandet/tändningen och ställa om kammarna för att få ut all effekt ur e85 och racesoppa.
 
Om det är så att etanolen är slut och jag blir tvungen att tanka 95/98 så finns ju en överhängande risk för spikningar om jag har 14,5-15:1 i komp, eller kan jag styra komp med andel tillfört bränsle? Den behöver inte vara effektoptimerad för bensin
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top