Dämpa eller vänta

Bluenephilim

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2017
Ort
Haninge
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Jag går och funderar på att köpa nytt, en Tuono Factory står högst på listan och 2019's modell sägs ska uppdateras med Öhlins semi-aktiva dämparsystem.
Frågan är om det är värt att vänta och slanta lite mer eller om en 2018-modell är mer prisvärd. Jag har inga uppgifter om vad den nyare kommer kosta så det blir en hypotetisk faktor.

Jag har inte planer att köra bana och brukar inte fippla så mycket med dämpningen normalt annars, bara ställa in den så den passar min vikt och låta den stanna där.

Nån som har erfarenhet av Öhlins elektroniska system, det har väl funnits ett litet tag på andra hojar eller ?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag kan inte tänka mig en trafiksituation alls där Öhlins elektroniskt styrda system behövs, där en vanlig originalfjädring på en bra sporthoj inte räcker till.

Allt sånt där är bara nice to have och penisförlängare. Och då handlar det inte längre om huruvida det är prisvärt eller ej. Då köper man av andra orsaker.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Semiaktiv fjädring är fjanteri för posörer som vill kunna välja race mode i en meny. Inte ens i de former av racing där det är tillåtet så används det.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Så en 17-18 Skulle inte ha tillräcklig fjädring för en Riktig Hoj åkare
Nää Skit i 19 års fjädringsuppdatering, Köp en 17-18 istället till ett bra pris `Du kommer inte! att ångra dig...

Jag själv köpte en 18 med 17 Färg/plasten,Tycker 17 har den absolut snyggaste färgsättningen mamma mia :kär
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag skulle köpt en beggad 2011-2012...

Men som svar på frågan: Vafan ska du med fler felkällor till?
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Äger en Ducati med Öhlins elektriska, måste säga att det fungerar väldigt bra. Både som fjädring och förlängare :tummenupp
Klart du ska ha en 2019 med senaste fjädringen!
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Aktiv fjädring = super!
Lyssna inte på bakåtsträvarna....:D
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nytt är alltid bättre!

Men varför en såndäringa sittupphoj för? Säljer inte Aprilia fina tankkramare oxå??
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Among all the bikes sampled in the survey , the highest single area of malfunctions or repairs centered around the electrical systems of the motorcycle, with 24% of repairs occurring here. This is likely a trend that will continue, as more and more electronic rider aids become the norm in today’s motorcycles.
från
https://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html/3
Tycker du ska vänta några generationer till. 2018 körde Michael Rutter på TT träningen en Ducati V4 på Isle of Man.
Den hade 2a generationen av Öhlins aktiva fjädring. (Bosch är nu på tror jag 9e generationen av MC-ABS.)
Klart du inte ska vänta !
Med elektronisk fjädring (redan i andra generationen) så behöver man inte använda skruvmejsel utan kan göra inställningarna i en meny på en skärm.
För sitt andra varv ställde man om fjädringen på Duccen (möjlig inställning är från -5 till +5)
Och det blev
Gaffel +3
Bak +5
Styrdämpare +5
Acceleration +5
Mitt i kurvan + 3
Dvs man utnyttjade justeringsmöjligheterna till max i 3 av 5 möjliga för mer än +5 går ju inte......
Från Performance Bikes Aug 2018
 
Last edited:

Bluenephilim

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2017
Ort
Haninge
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Jag tog beslutet att gå på en 2018 och lära mig ställa fjädringen själv istället, kändes som en bra väg att gå. Speciellt som Öhlinarna som sitter på ju redan är top notch.

@Lugn Jag har kört klassiska racerställningen på alla hojar jag haft, bortsett från en liten Honda offroad, men när jag testade Tuonon så bara klickade det direkt. Sån grym kontroll man fick, och på köpet prestanda som en mördarracer!
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Har du pengarna att bränna så KÖP!

Ja, det har sina nackdelar med mer elektronik. Går något sönder blir det jobbigt. Men fördelarna är stora.

Har bara egna erfarenheter från Bmw K1300R med ställbar fjädring, och personligen tycker jag det är guld värt. Aldrig mer behöva greja och hur många varv man skulle skruva. Bara att välja comfort, sport eller normal samt vilken last. Visst, inget finlir och inte semiaktivt som på nya hojar men det är gott nog.

Kan bara tänka mig hur bra de senaste prylarna är.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En sak som många missar angående Öhlins EC-fjädring (R1M, Panigale S, värsta Firebladen med mera) är att det är lite mer än bara elektroniskt manövrerade klickjusteringar.

Denna typ av fjädring har dessutom programvara som hela tiden ändrar dämpningen utifrån hur motorcykeln körs. Indata tas allt som oftast från någon form av gyroplattform och datorn vet därför om motorcykeln accelererar, bromsar, lutar eller svänger och justerar dämpningen därefter. Således helt olika dämpning när man bromsar innan svängen, när man har full lutningsvinkel mitt i svängen och när man accelererar ut ur svängen.

Man kan bara ändra en liten del av en motorcykels beteende med hjälp av dämpning, men för mig och alla andra chassie- och fjädringsingenjörer råder ingen tvekan om att detta - rätt använt - är en prestandafördel. Förmodligen mer fördel för en halvtaskig bandagsåkare eller någon i ett nationellt mästerskap jämfört med en riktig racer på VM-nivå.

Dock inte lagligt att använda i någon av de högre klasserna (sedan Ben Spies i WSB 2009).
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top