MotoGP 2018 16 - Motul Grand Prix of Japan

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Tyckte han körde aggressivt Och vårdslöst i början men nu är det bara aggressivt och det är helt ok.

Han kan skina till med lite vårdslöshet ibland också - se Argentina. Men så länge han ligger i förstaklungan så brukar det vara ok.
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Luktar "sore looser" i tråden nu!:D
Men det är man ju van vid från Rossi fans.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har aldrig hört talas om herr Nilsson, men om det bara är en i ett startfält som inte klarar av att ha marginaler till reglerna så är det inte reglerna som är fel. Vilka andra regler ska man strunta i lite då och då? Motorvolym? Gummiblandning?
Visst sjutton är det surt om man blir diskad pga småsaker, men nånstans drar man gränsen.
Tycker man inte att regelverket är rätt får man låta bli att delta.

Prova då på och googla Hans-Eric Nilsson ! Den som söker finner.

Och gillar man inte reglerna så kanske man ska låta bli att lägga tid på det hela.
Och välja annan underhållning tex wrestling.

Det jag reagerar mot är att jag som publik inte känner till reglerna.
Och att reglerna är "konfidentiella" som det brukar kallas.
För Alatalo visste att de Dunlop tryck jag hittat var fel.
Men Alatalo hade inte rätt tala om vilka tryck som gällde.
 
Last edited:

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Jag har snart följt tjugo säsonger av MotoGP men aldrig tidigare sett att Dorna/FIM har medverkat och/eller planerat för en förares mästerskaps-firande efter målgång.
Dom hade ju ljudeffekter och grafik färdigt för tv för Marquez 8-bits spel.

Tidigare år så har det ju mest varit förarn, teamet och fans på banan som gjort något tillsammans för att fira.
Till exempel snövit och de sju dvärgarna...

Hade hellre sett att promotorn (Dorna och FIM) är neutrala och inte planerar saker med vissa förare.

Med det sagt så tycker jag Marquez är helt otrolig, vilken talang och vilken vilja. Killen är ju helt fenomenal.
Och han kommer bara att bli bättre och bättre. :tummenupp
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Hade hellre sett att promotorn (Dorna och FIM) är neutrala och inte planerar saker med vissa förare.
Så borde det naturligtvis vara men vad ska DORNA/FIM göra? Ska de inte förlora miljarder måste de promota fånen MM och försöka göra honom mer populär i de breda lagren av RR-åskådare. För vinna lär han fortsätta att göra.
Sorgligt att denna mänskliga sopa begåvats med en så enastående talang för att köra motorcykel! Varför kunde han inte fått samma slags gåvor för fotboll, bland fejkar-fjollorna där hade han passat perfekt.
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Det jag reagerar mot är att jag som publik inte känner till reglerna.

Då får du väl läsa på? http://www.fim-live.com/en/library/download/71652/no_cache/1/

Och att reglerna är "konfidentiella" som det brukar kallas.

På vilket sätt då? Här finns en hel uppsjö dokument: http://www.fim-live.com/en/sport/regulations-and-documents/grand-prix/

Gällande däck så säger punkt 1 i §2.4.4.9, §2.5.4.9 samt §2.6.4.9 (från dokumentet i första länken):
In all classes, only tyres from the official appointed tyre supplier for
each class may be used in a Grand Prix event, including official tests.

The official tyre supplier will provide sufficient tyres for all riders entered
in the event.

The tyre specifications available at each event will be determined by
the tyre supplier. Identical tyres of each specification for the relevant
class and/or designation must be available to every rider, and the total
quantity of tyres will be the same for every rider.

Tyres must be used according to the advised parameters which are agreed
in consultation with the official tyre supplier, the Technical Director and
the Organisers. Parameters may include pressure, temperature, or other
usage guidelines. Teams must comply with requests by the Technical
Director, his staff, and the official tyre supplier to check tyre parameters
at any time, which may include tyre pressure and/or temperature data
from the datalogger.

The use of any device on the wheel to adjust the tyre pressure whilst
on track is prohibited.

Riders or teams found to be using tyres outside of these operating
parameters may be subject to penalties. The decision of the Technical
Director, in consultation with the official tyre supplier, will be final.

Det är ganska solklara regler. Det som inte är specat där är vilka tryck som gäller, men med tanke på att trycket är baserat på så många parametrar (stommetyp, gummiblandning, däckstyp, bantemperatur(?), banans beskaffenhet(?), etc.) som inte känns till i förväg och som kan ändra sig från dag till dag eller för den delen timme till timme, så är väl tillgängligheten på dessa värden inte speciellt stor. Och varför skulle den vara det? Vi vet ju heller inte vilka växellådskombinationer varje stall har, men är väl ganska nöjda med att veta att det finns en fast gräns för hur många man får ha?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Så borde det naturligtvis vara men vad ska DORNA/FIM göra? Ska de inte förlora miljarder måste de promota fånen MM och försöka göra honom mer populär i de breda lagren av RR-åskådare. För vinna lär han fortsätta att göra.
Sorgligt att denna mänskliga sopa begåvats med en så enastående talang för att köra motorcykel! Varför kunde han inte fått samma slags gåvor för fotboll, bland fejkar-fjollorna där hade han passat perfekt.

Av alla bittra inlägg i de här trådarna var nog det här det bittraste. :rofl
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då får du väl läsa på? http://www.fim-live.com/en/library/download/71652/no_cache/1/



På vilket sätt då? Här finns en hel uppsjö dokument: http://www.fim-live.com/en/sport/regulations-and-documents/grand-prix/

Gällande däck så säger punkt 1 i §2.4.4.9, §2.5.4.9 samt §2.6.4.9 (från dokumentet i första länken):


Det är ganska solklara regler. Det som inte är specat där är vilka tryck som gäller, men med tanke på att trycket är baserat på så många parametrar (stommetyp, gummiblandning, däckstyp, bantemperatur(?), banans beskaffenhet(?), etc.) som inte känns till i förväg och som kan ändra sig från dag till dag eller för den delen timme till timme, så är väl tillgängligheten på dessa värden inte speciellt stor. Och varför skulle den vara det? Vi vet ju heller inte vilka växellådskombinationer varje stall har, men är väl ganska nöjda med att veta att det finns en fast gräns för hur många man får ha?

Solklara med ett undantag,
vilket tryck skulle Moto2 minsta ha i däcken på Motegi under racet, efter racet, före racet ?
vilket / vilka tryck hade Fabio Quartararo ?

Om det är som så att Dunlop ändrar trycken
från bana till bana,
från timme till timme som du antyder
så är det som jag ser det inte konstigt att förare kör med för lågt tryck.

Och orsaken kan vara så enkelt som att Dunlop missat i distributionen
av aktuella tryck. Och det resulterade i att FQ hade för låga tryck.
Här ligger en rutten hund begraven.

För annars skulle man
publicera Dunlops tryck för Moto2 på Motegi ?
Självklart med signatur från stallchefen / vem det är mottagit informationen och när.
Vilka tryck som uppmättes på Fabio Quartararo hoj ?

Eller är det så enkelt som att Dunlop ändrade trycken strax innan racet ?
I så fall när ?
Och stallet missade ändringen ? Och nu är det någon som inte får förlora ansiktet.

Intressant är att i de "solklara reglerna" står INTE när Tyre supplier senast ska publicera aktuella tryck.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Comeback,
Är du flickvän/pojkvän till Quartararo? Det verkar lite väl svårt att inse att det är någon som har klantat sig.
Domslutet är väl spikat vid det här laget?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Comeback,
Är du flickvän/pojkvän till Quartararo? Det verkar lite väl svårt att inse att det är någon som har klantat sig.
Domslutet är väl spikat vid det här laget?

Verkligen inte.
Däremot reagerar jag mot att man inte kan / vill publicera vilka tryck som gällde och vilka tryck som uppmättes.

Jämför F1 max bränsleförbrukning 115kg, Kevin Magnussen diskad pga 115,1kg.
https://jyllands-posten.dk/sport/mo...benzin-kostede-kevin-magnussen-vmpoint-i-usa/

Enda förklaringen jag kan komma på är att orsaken till att trycken inte publiceras är att då skulle "någon" tappa ansiktet. Vilket inte är önskvärt i Japan.

Och som jag påpekat, det står inte i reglerna när Tyre supplier senast ska publicera aktuella tryck.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag har snart följt tjugo säsonger av MotoGP men aldrig tidigare sett att Dorna/FIM har medverkat och/eller planerat för en förares mästerskaps-firande efter målgång.
Dom hade ju ljudeffekter och grafik färdigt för tv för Marquez 8-bits spel.

Tidigare år så har det ju mest varit förarn, teamet och fans på banan som gjort något tillsammans för att fira.
Till exempel snövit och de sju dvärgarna...

Hade hellre sett att promotorn (Dorna och FIM) är neutrala och inte planerar saker med vissa förare.

Med det sagt så tycker jag Marquez är helt otrolig, vilken talang och vilken vilja. Killen är ju helt fenomenal.
Och han kommer bara att bli bättre och bättre. :tummenupp

Hur mycket PR gör MM i förhållande till andra? Han åker ju tuc-tuc, kör sin hoj i skidbackar, tvättar bilar, står i kassan på bensinmackar och sladdar runt med traktorer osv. Han promotar sig själv och MotoGP väldigt mycket. I hur stor utsträckning gör de andra det? Är det stor skillnad så kanske det är därför de gick med på att lägga in effekterna i sin sändning? Alternativt måste de ju börja någonstans, eller så kanske ingen annan titelvinnare frågat om de kunde göra något liknande?

Det går väl ändå mot mer underhållning för varje år?
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Herregud alltså, folk behöver ligga mer och gnälla mindre.

Skitkul att Dorna la på lite schyssta effekter, inte så det var oväntat att han skulle vinna.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
För Alatalo visste att de Dunlop tryck jag hittat var fel.
Men Alatalo hade inte rätt tala om vilka tryck som gällde.

Du trasslar in dig i något konstigt resonemang om att det är en hund på begravning, att någon "tappar ansiktet" och att någon (jag...?) mörkar information.

Dunlop har ingen anledning att publicera mintrycket till vanliga TV-tittare, men om du absolut måste veta så ligger säsongens medelvärde för ett bakdäck på 1.4 bar. Detta är knappast hemligt eftersom maillistan med folk som kontinuerligt får denna information är flera hundra namn lång.

Notera också att jag säger "säsongens medelvärde", eftersom det exakta värdet för varje däck när som helst kan ändras av Dunlops ingenjörer på plats. Man kan hamna i en situation där vädret inte blev vad man förväntade sig eller där banans yta inte är vad man förväntade sig. Detta kan leda till att en, flera eller rent av alla förare överhettar sina däck och då kan det bli nödvändigt att justera mintrycket mellan två pass.

I vilket fall som, mintrycket kommuniceras ut klart och tydligt till alla chefsmekaniker innan varje pass under hela helgen. Jag finner det därför ytterst osannolikt att Speed Up inte vetat vilket mintryck som gäller. Jag vidhåller min hypotes om att deras balansgång gick snett. Det är ju inte första gången någon åker dit av just den orsaken.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alatalo skriver
Notera också att jag säger "säsongens medelvärde", eftersom det exakta värdet för varje däck när som helst kan ändras av Dunlops ingenjörer på plats.

Det här stämmer ju med vad jag konstaterade i de "solklara reglerna" , nämligen att det inte finns någon sista tidpunkt för när trycken ska medelas, det kan ske "när som helst".
Och jobbar man enligt den principen "när som helst" så är det ju inte konstigt att trycken på hojarna blir fel ibland.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alatalo skriver


Det här stämmer ju med vad jag konstaterade i de "solklara reglerna" , nämligen att det inte finns någon sista tidpunkt för när trycken ska medelas, det kan ske "när som helst".
Och jobbar man enligt den principen "när som helst" så är det ju inte konstigt att trycken på hojarna blir fel ibland.

Du missade det sista stycket i inlägget.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Förtydligande så att alla förstår och så att ingen med flit kan misstolka texten:

1. Minsta tillåtna tryck kan när som helst ändras av Dunlops ingenjörer på plats (om de anser att så behövs).
2. Minsta tillåtna tryck ändras inte under pågående pass.
3. Minsta tillåtna tryck kan däremot ändras innan nästa pass.
4. Om Dunlops ingenjörer bestämmer sig för att ändra minsta tillåtna tryck så kommuniceras det ut till samtliga chefsmekaniker I GOD TID FÖRE NÄSTA PASS.
5. Om någon chefsmekanikers telefon eller mailserver brinner upp innan nästa pass, om han lyckas göra sig helt oanträffbar innan nästa pass, om hunden äter upp hans hemläxa eller om han rent av blir döv eller dör innan nästa pass och på så sätt missar en eventuell ändring så är det fortfarande helt och hållet hans eget fel och hans egen förare som blir obönhörligt diskad. Det ligger i hans eget intresse att följa reglementet och han är därför skyldig att ta reda på denna information.

(Punkt nummer fem har mig veterligen aldrig inträffat. Vi talar om professionell personal i ett världsmästerskap, inte om några weekend warriors i ett nationellt mästerskap och inte heller om någon som på pin kiv tänker testa systemet.)
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Nä, jag har inget emot yngre förare som kör snyggt. Rätt utstrålning är det viktigaste i alla situationer!
Både Rins och Petrucci tycker jag kan vara glädjeämnen att se.

L HAM kör snyggt som sjutton numera och mer värdig mästare får man svårt att hitta, men han är väl kanske lite fjollig och gnällig för min smak.


Då antar jag att du gillar varken Rossi eller Lorenzo...:D
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top