Video Brock's Performance: Drivetrain friction

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Alla MotoGP-hojar har tätade kedjor i 520-dimension och vanligast förekommande är nog den handbyggda DID ERV4. Som en ERV3 men med lite tajtare toleranser på alla ingående delar och som sagt handbyggd. Någon enstaka har värsta sortens RK och någon annan har värsta sortens EK, den med 3D-frästa plattor.

Ingen har otätade kedjor då deras livslängd blir för kort, i alla fall om man inte tänker åka omkring och stänka olja på konkurrenterna...

I dom motorsvagare klasserna då?

Jag har många år funderat över om man inte varit ganska korkad alla år man kört med o-ringskedja på 125cc crosshoj. Någon hk förlust på vägen till bakhjulet är ganska mycket på en sån.

Eller ännu värre alla knattecrossföräldrar som lägger pengar på trimprylar för att sedan montera en trög o-rinsgkedja åt adepten.

Inga tävlingscyklister har ju o-ringskedja i alla fall, men då producerar dom iofs mindre än en hk kontinuerligt.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
I dom motorsvagare klasserna då?

Jag har många år funderat över om man inte varit ganska korkad alla år man kört med o-ringskedja på 125cc crosshoj. Någon hk förlust på vägen till bakhjulet är ganska mycket på en sån.

Eller ännu värre alla knattecrossföräldrar som lägger pengar på trimprylar för att sedan montera en trög o-rinsgkedja åt adepten.

Inga tävlingscyklister har ju o-ringskedja i alla fall, men då producerar dom iofs mindre än en hk kontinuerligt.

Det är lite annat som är intressant för en tävlingscyklist också. Det är ju inte bara så att dom inte har tätade kedjor. Dom jagar gram på ett helt annat sätt än man gör på motorcyklar. Dom väljer till och med lättare men mjukare drev och kedjekransar som därmed inte håller en hel säsong med bara en cyklist som trampar. Allt för att jaga enstaka gram.
I deras fall är effektuttaget så lågt att det lilla som blir förlust för att O ringarna håller emot lite faktiskt gör skillnad.

I fråga om en 125cc crosshoj så tror jag inte att effektförlusten blir någon hk. Förlusten ligger i storleksordningen 1% vilket innebär att du på en crosshoj med 20 hk förlorar kanske 0,2-0,3 hk.
så jag har svårt att se att det är av någon direkt betydelse så länge som man inte tävlar på väldigt hög nivå och därmed blir beroende av att jaga även ytterst små marginaler för att ha en liten edge jämfört med konkurrenterna.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men VAR i videon säger han att kedjan skulle stå för 12-13%? Det jag kan höra är att mellan vevaxeln och bakhjulet är det 11-12%, sen säger han iofs att kedjan står för en stor del. Och förmodligen står växellådan för den största delen... Men du verkar ha snöat in lite på en siffra som han i videon faktiskt inte nämner.

Nej. Han påstår att majoriteten av förlusterna sker i kedjan. I praktiken så är det mellan 1-2% som försvinner i kedjan och ca 10% som försvinner i växellådan. Dvs majoriteten av förlusterna är någon annanstans än i kedjan.
Vilket också lätt kan påvisas av alla dom resultat där man byter till så lättrullande kedjor som möjligt och sedan kan påvisa en skillnad på ca 1% i effekt till bakhjulet.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Det är lite annat som är intressant för en tävlingscyklist också. Det är ju inte bara så att dom inte har tätade kedjor. Dom jagar gram på ett helt annat sätt än man gör på motorcyklar. Dom väljer till och med lättare men mjukare drev och kedjekransar som därmed inte håller en hel säsong med bara en cyklist som trampar. Allt för att jaga enstaka gram.
I deras fall är effektuttaget så lågt att det lilla som blir förlust för att O ringarna håller emot lite faktiskt gör skillnad.

I fråga om en 125cc crosshoj så tror jag inte att effektförlusten blir någon hk. Förlusten ligger i storleksordningen 1% vilket innebär att du på en crosshoj med 20 hk förlorar kanske 0,2-0,3 hk.
så jag har svårt att se att det är av någon direkt betydelse så länge som man inte tävlar på väldigt hög nivå och därmed blir beroende av att jaga även ytterst små marginaler för att ha en liten edge jämfört med konkurrenterna.

Oringsförlusterna borde vara hastighetsberoende snarare än momentberoende oavsett effektutag?

Länkfriktionen samt friktionen mellan rulle och drev borde dock främst vara en produkt av moment samt hastigheten utav ett visst effektuttag så jag tror att en oringskedja med bra smorda komponenter gör väldigt liten påverkan i verkligheten mot en öppen kedja på en motorcykel.

Om man kan köra sönder en öppen kedja på ett race måste den kedjan kostat mycket i förluster mot en oring som håller (tänker drifttemperatur vilket är ett direkt resultat av effektförlust samt även det som förstör en kedja)

Edit: Förtydligande.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är lite annat som är intressant för en tävlingscyklist också. Det är ju inte bara så att dom inte har tätade kedjor. Dom jagar gram på ett helt annat sätt än man gör på motorcyklar. Dom väljer till och med lättare men mjukare drev och kedjekransar som därmed inte håller en hel säsong med bara en cyklist som trampar. Allt för att jaga enstaka gram.
I deras fall är effektuttaget så lågt att det lilla som blir förlust för att O ringarna håller emot lite faktiskt gör skillnad.

I fråga om en 125cc crosshoj så tror jag inte att effektförlusten blir någon hk. Förlusten ligger i storleksordningen 1% vilket innebär att du på en crosshoj med 20 hk förlorar kanske 0,2-0,3 hk.
så jag har svårt att se att det är av någon direkt betydelse så länge som man inte tävlar på väldigt hög nivå och därmed blir beroende av att jaga även ytterst små marginaler för att ha en liten edge jämfört med konkurrenterna.

Det var kännbar skillnad när jag övergick till o-ring nån gång på 90-talet. Därefter har jag av snålhet ändå fortsatt med o-ring. Så på den tiden var det absolut mer än 1% mer förlust.

Numera är det säkert mindre skillnad med dagens kedjor men mer än några bråkdels hk tror jag nog det är om bägge kedjorna är i bra och rent skick.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Då säger vi ungefär samma sak. Och även Brock i videon säger samma sak om man ser resten av videon. (han säger med all önskvärd tydlighet att det handlar om ett fåtal hästkrafter (1-2,5 om jag inte minns fel). Att han i den meningen säger att kedjan står för en stor del (eller majoriteten) är kanske för att den går att påverka.

Nej. Han påstår att majoriteten av förlusterna sker i kedjan. I praktiken så är det mellan 1-2% som försvinner i kedjan och ca 10% som försvinner i växellådan. Dvs majoriteten av förlusterna är någon annanstans än i kedjan.
Vilket också lätt kan påvisas av alla dom resultat där man byter till så lättrullande kedjor som möjligt och sedan kan påvisa en skillnad på ca 1% i effekt till bakhjulet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Jag tolkar diagrammet så att för
ThreeD520GP ligger verkningsgraden mellan 95 % och 97 % (5% till 3 % förluster)
och vikten för 120 länkar på ca 1680gram
och för
EK520RXO ligger verkningsgraden mellan 95 % och 96 % (5% till 4 % förluster)
och vikten för 120 länkar på ca 1950gram

Att jag tror det är variationer i verkningsgraden beror på att jag tycker att kedjespänningen borde påverka verkningsgraden och kedjespänningen på en hoj varierar ju när svingen rör sig uppåt och nedåt.
Högst kedjespänning med de 3 axlarna i linje, främre kedjedrev, svingaxel, bakre kedjedrev.

För var verkningsgraden 97 respektive 96% (3 till 4% förluster) så hade EK kunnat visa det med två punkter och en linje precis som kedjevikten men i annan färg.
Men vad vet jag ?
Hur EK tänkt ?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tolkar diagrammet så att för
ThreeD520GP ligger verkningsgraden mellan 95 % och 97 % (5% till 3 % förluster)
och vikten för 120 länkar på ca 1680gram
och för
EK520RXO ligger verkningsgraden mellan 95 % och 96 % (5% till 4 % förluster)
och vikten för 120 länkar på ca 1950gram

Att jag tror det är variationer i verkningsgraden beror på att jag tycker att kedjespänningen borde påverka verkningsgraden och kedjespänningen på en hoj varierar ju när svingen rör sig uppåt och nedåt.
Högst kedjespänning med de 3 axlarna i linje, främre kedjedrev, svingaxel, bakre kedjedrev.

För var verkningsgraden 97 respektive 96% (3 till 4% förluster) så hade EK kunnat visa det med två punkter och en linje precis som kedjevikten men i annan färg.
Men vad vet jag ?
Hur EK tänkt ?

Det är ju inte riktigt korrekt att redovisa med en linje när det handlar om två olika produkter på det där viset.
Det finns ju egentligen inga mellanting, utan antingen har man den ena kedjan eller så den andra.

Sen tror jag inte att dom gjort testet på en motorcykel över huvud taget, det vore att införa en väldans massa felkällor i mätningarna. Rimligtvis har dom en testrigg där dom bara monterar kedjan mellan två drev och mäter momentet på bägge axlarna.

Motor på ena axeln, och broms på den andra.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
jag tycker det låter konstigt att moto gp hojarna har tätade kedjor om man kan vinna 1-2% effekt till bakhjulet i princip gratis på att köra en otätad?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
jag tycker det låter konstigt att moto gp hojarna har tätade kedjor om man kan vinna 1-2% effekt till bakhjulet i princip gratis på att köra en otätad?

Tror man måste skilja på stora och små motorer här och som MagnusK sa ovan är nog inte förlusten från o-ringarna procentuell utan rimligtvis bara varvtalsberoende.
Sedan bör själva kedjans förluster vara både momentberoende och varvtalsberoende, men där är det ju lika för bägge kedjorna med den skillnaden att den o-ringade kedjan alltid har rena lagerytor utan partiklar som kan skapa problem.

Säg för enkel hets skull att o-ringarna stjäl 1hk, då är det en halv procent på en motgp-hoj men 5% på en liten knattecrosshoj. En stor hoj är inte heller lika beroende av varje bråkdels hästkraft på samma sätt som småhojarna, det är ju få ställen där förarna faktiskt vrider fullt på en motgp-hoj samtidigt som småhojarna håller stumt mest hela tiden.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Grundproblemet är värme, särskilt för en otätad kedja men även för en tätad
Så länge periferihastighet vid passage runt drev och friktionsskapande last som smälter/bryter ner smörjfettet i kedjan är under kontroll fungerar en otätad kedja.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Körde en CBR 1000 i bänk för en massa år sedan. Skillnaden mellan en osmord och en smord kedja var ungefär 1hk :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hittills har ämnet varit kedjans verkningsgrad.
Men spelar det ingen roll hur kedjehjulen ser ut ?
Påverkas verkningsgraden av hur slitna kedjedreven är ? Hur mycket ?

Påverkas verkningsgraden av kedjespänningen ?
I så fall borde en längre sving som med samma fjädring ge mindre variation i kedjespänning ge högre verkningsgrad.
Eller ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är ju inte riktigt korrekt att redovisa med en linje när det handlar om två olika produkter på det där viset.
Det finns ju egentligen inga mellanting, utan antingen har man den ena kedjan eller så den andra.

Sen tror jag inte att dom gjort testet på en motorcykel över huvud taget, det vore att införa en väldans massa felkällor i mätningarna. Rimligtvis har dom en testrigg där dom bara monterar kedjan mellan två drev och mäter momentet på bägge axlarna.

Motor på ena axeln, och broms på den andra.

Det är ju inte riktigt korrekt att redovisa med en linje när det handlar om två olika produkter på det där viset.
Men det har EK gjort när de redovisat kedjevikten / 120 länkar för två kedjor.

Så de skulle kunna gjort på samma sätt för verkningsgraden, en linje.

Det var därför jag fick tanken att stapeldiagrammen visar variationerna verkninggraden 95 till 97 % respektive 95 till 96 %. #
För att verkningsgraden borde påverkas av yttre faktorer som kedjespänning, kedjedrev, kedjehastighet.
Kedjehastighet ?
Ja också kedja borde drabbas av luftmotstånd. Men jag kan ha fel, luftmotståndet är kanske försumbart.....
jämfört med fel kedjespänning.....
dessutom borde verkningsgraden påverkas av hur många tänder det är på kedjedreven.
Skulle förvåna mig om 10 tänder / 20 tänder ger samma verkningsgrad som 20 tänder / 40 tänder.

# Det finns troligen ett test för verkningsgrad hos kedjor precis som det finns ett test för säkerhet på ryggskydd.
Precis som du skriver
Rimligtvis har dom en testrigg där dom bara monterar kedjan mellan två drev och mäter momentet på bägge axlarna.
 
Last edited:

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Men det har EK gjort när de redovisat kedjevikten / 120 länkar för två kedjor.

Så de skulle kunna gjort på samma sätt för verkningsgraden, en linje.

Det var därför jag fick tanken att stapeldiagrammen visar variationerna verkninggraden 95 till 97 % respektive 95 till 96 %. #
För att verkningsgraden borde påverkas av yttre faktorer som kedjespänning, kedjedrev, kedjehastighet.
Kedjehastighet ?
Ja också kedja borde drabbas av luftmotstånd. Men jag kan ha fel, luftmotståndet är kanske försumbart.....
jämfört med fel kedjespänning.....
dessutom borde verkningsgraden påverkas av hur många tänder det är på kedjedreven.
Skulle förvåna mig om 10 tänder / 20 tänder ger samma verkningsgrad som 20 tänder / 40 tänder.

# Det finns troligen ett test för verkningsgrad hos kedjor precis som det finns ett test för säkerhet på ryggskydd.
Precis som du skriver

:D funderade i samma banor men du han före :tummenupp men då ställer jag en annan fråga som kanske är lite OT ducati är väl dom enda hojarna som har färdiga ombyggnadskit att bygga om till torrkoppling är det någon som bromsat sin hoj före och efter ombyggnad vad ev skillnad det blir ?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
är det någon som bromsat sin hoj före och efter

Jag har bromsat efter att först ha gasat. Röda hojar går fortare än andra, speciellt före julgröten. Det är 2-1/2 månad till julafton. :näsblod

Den STORA frågan är - ska jag flexa ut för helgen redan idag för att köra hoj istället? :)
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Jag har bromsat efter att först ha gasat. Röda hojar går fortare än andra, speciellt före julgröten. Det är 2-1/2 månad till julafton. :näsblod

Den STORA frågan är - ska jag flexa ut för helgen redan idag för att köra hoj istället? :)

ja va f-n klart du ska flexa ut vill ju till att både hålla skinnet spänt samt skinnstället :fakta
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top