Byte av bromsvätska.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur gör ni då ni byter bromsolja? Jag har en bromsluftare som kopplas till kompressorn tycker att det bör funka att bara suga med den och fylla på ny bromsolja och köra genom nån deciliter olja? Tänker att man då slipper få in luft i systemet som om man pumpar systemet tomt först.

Vad säger ni om det?
 
Last edited:

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Töm systemet på bromvätska, öppna påfyllnadslocket, börja med att pumpa in vätska ”bakifrån” dvs ifrån oket, stäng luftnippeln ifrån oket, lufta sedan på vanligt sätt för eventuell luft.
Absolut enklaste och snabbaste sättet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Enklare än att lossa locket till till behållaren, sätta på bromsluftaren på nippeln, slå på den, öppna nippeln och sen låta den suga ur bromsoljan i systemet samtidigt som man fyller på ny bromsoljan i behållaren och då nan är klar stänger nippeln blir det nog inte om man har en bromsluftare som skapar vakuum.

Funkade i alla fall klockrent att lufta på Hondan och på en snöskoter för oket är placerat lågt efter att bromsarna plockats isär.

Frågan är ju egentligen hur mycket av den gamla bromsoljan som blir kvar och om det egentligen har någon praktisk betydelse om man suger ut och fyller på och "spolar igenom" med nån dl?
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag gör som Bosse. Har Biltemas bromsluftare påkopplad och suger från oken och fyller på i koppen vartefter. då får man aldrig in nån luft som behöver avluftas heller.
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Själv brukar jag öppna locket till behållaren för att suga upp vätskan där, för att sedan fylla på med nytt.
Sen håller jag in bromsen och öppnar nippeln sedan repeterar jag tills det är ny fräsch bromsvätska som kommer ut.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag gör som Bosse. Har Biltemas bromsluftare påkopplad och suger från oken och fyller på i koppen vartefter. då får man aldrig in nån luft som behöver avluftas heller.

Okej, då är jag inte ensam att ha dessa tankar om att bara suga ut gamla och in ny bromavätska. Kan förövrigt rekommendera bromsluftare till kompressorn och jag köpte min efter att ha luftat den 65:a Mustang som exet hade helt ensam, det gick men var tidskrävande.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top