The Distinguished Gentleman’s Ride

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Ett litet tips framöver...

The Distinguished Gentleman’s Ride 30 september. Jag har aldrig haft slips och kavaj så om någon har detta jag kan låna och trä över skinnstället skulle det vara tacksamt :)

Länk här under till vad det är. Ingen samkörning klar än men tänkte bara kolla intresset. Det kommer att pågå i Stockholm,

https://www.gentlemansride.com/home?lightbox=/join/MCEMotorCykelEntusiasterna#
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Inte bara Stockholm....

Förra året var det 94 000 hojar i 581 städer, 92 länder. Så det är inte bara i Stockholm. Även om de stammar av homo sapiens som bebor Stockholmsområdet ofta glömmer det, så finns det en hel värld utanför 08-området. ;)

Men mer allvarligt, det här en en jättebra grej! Har du en hoj som passar in (se här: https://www.gentlemansride.com/about/style-guide) så ta på dig finsviden och häng på! Det är kul, trivsamt, och man ser massor av sköna hojar.

Men det blir inte rätt om du kommer med en Africa Twin och reflexväst... (såg en sådan förra året! :) Eller en R1:a och skinnställ i tandkrämtubsfärger)

Anmälan gör man här: https://www.gentlemansride.com/
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lite märkligt - sådana hojar som folk faktiskt kör och som fungerar, dom vill man helst slippa.
Oh well.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Nä, vet att det inte bara är i Stockholm. Men tänkte att för det här forumet så lär Stockholm vara närmast :)

Jag brukar själv dyka upp vid målgången och ställa min hoj en liten bit ifrån kolla när dom rullar in då jag inte äger en "snobbkostym" och aldrig gjort det... Och det kommer alla sorters hojar med tvåhjulspiloter snyggt uppklädda så inte enbart hojar som ovanstående länk visade.

Men kul att se även om man inte deltar.
 

Desmodeath

Medlem
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Ducati Multistrada S DS. Tidigare: Ducati 900 SSie, Ducati 750 SS samt Suzuki DR 600 och Suzuki Dr 350.
Hipstergrej. Men kul att de också kör motorcykel. ;-D

P
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Bakgrunden till klädstilen var att grundaren inspirerades av Don Draper (Mad men) sittandes på en Matchless, och ville göra ett event som gav positiva vibbar för mc-åkare. Och samtidigt samla in pengar till välgörande ändamål.

"The Distinguished Gentleman’s Ride was founded in Sydney, Australia by Mark Hawwa. It was inspired by a photo of Mad Men’s Don Draper astride a classic bike and wearing his finest suit. Mark decided a themed ride would be a great way to combat the often-negative stereotype of men on motorcycles, whilst connecting niche motorcycle communities together."

Så visst kan man tycka det är lite fånigt. Fast fånigt på ett kul sätt.

Och det är inte bara hipsters. Även undertecknad letar fram en gammal tweedkavaj och kör hoj i bruna lågskor och tunna handskar. Senast lyckades jag klämma in ett ryggskydd under kavajen. Trångt var det! :)
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jaha, nu måste man ha en anledning att vara bitter helt plötsligt...?


Det är tydligt att jag inte förstår det roliga i det hela.
Visst är det kul att folk kommer ut och kör på sina hojar - på hösten till och med.
Det hela känns bara så konstruerat och långsökt; Don Draper på en Matchless...?
Bara det är ju så fel så det skriker om det.

Då, tidigt -60 tal var Matchless ett döende märke. Man hade inte gjort något vettigt på i vart fall 5 år, och hade bara några få år kvar till nedläggningen.

Varför, varför, varför skulle den trendkänslige, trendskapande Don Draper sitta på en gammal sur 50-tals Matchless?
”Retro” och ”Vintage” må vara heta nu, men då - tidigt sextiotal, så var det bara gammalt och unket.
Se bara hur snabbt fenorna slätades ut på de tidiga -60 tals bilarna.
Ingen, absolut iinnggeenn ville bli förknippade med det mossiga -50 talet och ”jetåldern”.
Nu var vi plötsligt inne i rymdåldern, och ingen i den branschen hade något att vinna på trötta referenser bakåt i tiden.

Skulle DD synts ombord på någon tvåhjuling alls så skulle det varit en tidig CB77. Det var framtiden.
Faktum är att den fiktiva byrån Sterling Cooper Draper Pryce faktiskt hade Honda uppe som potentiell klient.

Ja, det finns en releasebild på Draper ombord på en gammal Matchless, en bild som inte har något med serien att göra. Det är ett irriterande feltänk i en annars mycket tidstrogen och välresearchad serie.


Sorry, sådant retar jag mig på. Feltänk, som tas ur sitt sammanhang och blåses upp till gigantiska proportioner.

Kalla mig surgubbe, petimeter, besserwisser eller vad ni tycker är lämpligt. Jag vet redan att det är så. Ni har mer rätt än jag.
Det är kul att köra hoj, och jag kan glädja mig över att se andras glädje över att köra tillsammans.
För egen del skorrar det dock så illa att jag avstår. Jag gillar inte när lägger på filter och tweakar historien. Det är också därför jag reser ragg över mycket av bobber-scrambler-café-scenen. Man bygger efter en mall som aldrig funnits, men hävdar autenticitet och lindar avgasbandage för att alla andra håller på.


Hondan, ja - den flygande hörnsoffan.
Bara en sådan sak - att den är portad från ett sådant härnt arrangemang är ju en bottenlös ironi:
Var skulle en PC 800 passa bättre än i ett jippo kring just prostatacancer...? Just askin’.
800 måste ju vara all time high på PSA-skalan... :fakta
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jaha, nu måste man ha en anledning att vara bitter helt plötsligt...?


Det är tydligt att jag inte förstår det roliga i det hela.
Visst är det kul att folk kommer ut och kör på sina hojar - på hösten till och med.
Det hela känns bara så konstruerat och långsökt; Don Draper på en Matchless...?
Bara det är ju så fel så det skriker om det.

Då, tidigt -60 tal var Matchless ett döende märke. Man hade inte gjort något vettigt på i vart fall 5 år, och hade bara några få år kvar till nedläggningen.

Varför, varför, varför skulle den trendkänslige, trendskapande Don Draper sitta på en gammal sur 50-tals Matchless?
”Retro” och ”Vintage” må vara heta nu, men då - tidigt sextiotal, så var det bara gammalt och unket.
Se bara hur snabbt fenorna slätades ut på de tidiga -60 tals bilarna.
Ingen, absolut iinnggeenn ville bli förknippade med det mossiga -50 talet och ”jetåldern”.
Nu var vi plötsligt inne i rymdåldern, och ingen i den branschen hade något att vinna på trötta referenser bakåt i tiden.

Skulle DD synts ombord på någon tvåhjuling alls så skulle det varit en tidig CB77. Det var framtiden.
Faktum är att den fiktiva byrån Sterling Cooper Draper Pryce faktiskt hade Honda uppe som potentiell klient.

Ja, det finns en releasebild på Draper ombord på en gammal Matchless, en bild som inte har något med serien att göra. Det är ett irriterande feltänk i en annars mycket tidstrogen och välresearchad serie.


Sorry, sådant retar jag mig på. Feltänk, som tas ur sitt sammanhang och blåses upp till gigantiska proportioner.

Kalla mig surgubbe, petimeter, besserwisser eller vad ni tycker är lämpligt. Jag vet redan att det är så. Ni har mer rätt än jag.
Det är kul att köra hoj, och jag kan glädja mig över att se andras glädje över att köra tillsammans.
För egen del skorrar det dock så illa att jag avstår. Jag gillar inte när lägger på filter och tweakar historien. Det är också därför jag reser ragg över mycket av bobber-scrambler-café-scenen. Man bygger efter en mall som aldrig funnits, men hävdar autenticitet och lindar avgasbandage för att alla andra håller på.


Hondan, ja - den flygande hörnsoffan.
Bara en sådan sak - att den är portad från ett sådant härnt arrangemang är ju en bottenlös ironi:
Var skulle en PC 800 passa bättre än i ett jippo kring just prostatacancer...? Just askin’.
800 måste ju vara all time high på PSA-skalan... :fakta

Du ä så ämmisjonell! :fakta

Se dä bra istället så slipperu bli bitter! :7peta:fakta:krama:D:tungan:hihi:hej
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Jaha, nu måste man ha en anledning att vara bitter helt plötsligt...?


Det är tydligt att jag inte förstår det roliga i det hela.
Visst är det kul att folk kommer ut och kör på sina hojar - på hösten till och med.
Det hela känns bara så konstruerat och långsökt; Don Draper på en Matchless...?
Bara det är ju så fel så det skriker om det.

Då, tidigt -60 tal var Matchless ett döende märke. Man hade inte gjort något vettigt på i vart fall 5 år, och hade bara några få år kvar till nedläggningen.

Varför, varför, varför skulle den trendkänslige, trendskapande Don Draper sitta på en gammal sur 50-tals Matchless?
”Retro” och ”Vintage” må vara heta nu, men då - tidigt sextiotal, så var det bara gammalt och unket.
Se bara hur snabbt fenorna slätades ut på de tidiga -60 tals bilarna.
Ingen, absolut iinnggeenn ville bli förknippade med det mossiga -50 talet och ”jetåldern”.
Nu var vi plötsligt inne i rymdåldern, och ingen i den branschen hade något att vinna på trötta referenser bakåt i tiden.

Skulle DD synts ombord på någon tvåhjuling alls så skulle det varit en tidig CB77. Det var framtiden.
Faktum är att den fiktiva byrån Sterling Cooper Draper Pryce faktiskt hade Honda uppe som potentiell klient.

Ja, det finns en releasebild på Draper ombord på en gammal Matchless, en bild som inte har något med serien att göra. Det är ett irriterande feltänk i en annars mycket tidstrogen och välresearchad serie.


Sorry, sådant retar jag mig på. Feltänk, som tas ur sitt sammanhang och blåses upp till gigantiska proportioner.

Kalla mig surgubbe, petimeter, besserwisser eller vad ni tycker är lämpligt. Jag vet redan att det är så. Ni har mer rätt än jag.
Det är kul att köra hoj, och jag kan glädja mig över att se andras glädje över att köra tillsammans.
För egen del skorrar det dock så illa att jag avstår. Jag gillar inte när lägger på filter och tweakar historien. Det är också därför jag reser ragg över mycket av bobber-scrambler-café-scenen. Man bygger efter en mall som aldrig funnits, men hävdar autenticitet och lindar avgasbandage för att alla andra håller på.


Hondan, ja - den flygande hörnsoffan.
Bara en sådan sak - att den är portad från ett sådant härnt arrangemang är ju en bottenlös ironi:
Var skulle en PC 800 passa bättre än i ett jippo kring just prostatacancer...? Just askin’.
800 måste ju vara all time high på PSA-skalan... :fakta
Gäsp.. Varför inte se det som en kul grej. Visst alla kan inte delta, livet är orättvist ibland
Varför inte åka dit, parkera, gå runt och kika på fina hojar med tillsnofsade chaufförer?

Sen när vart det bara hipsters som klädde upp sig eller åkte gamla hojar? Jag äger massvis med kostymer t om en frack. Skulle gärna skaffa mig en cool gammal hoj.

Klanka ner på ett evenemang som vill ge uppmärksamhet till en sjukdom min pappa och farbror lider av och min farfar och andra farbror dog av, fränt...
 
Last edited:

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
På tal om fel kläder på fel hoj.

Jag å mina polare på var sin BUELL 2004, jag tog ett kort på tidningen MCM som vi var med i.
Det roliga med våra kläder var att artikel författaren Totte Wiman inte såg oss på fiket vi skulle träffas på " vi hade inte MCHK kläder på oss" därför såg han oss inte. :D
Bilden är rätt i min dator men :va
 

Bifogat

  • 20180831_161716_resized.jpg
    20180831_161716_resized.jpg
    316.2 KB · Visningar: 85

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag å mina polare på var sin BUELL 2004, jag tog ett kort på tidningen MCM som vi var med i.
Det roliga med våra kläder var att artikel författaren Totte Wiman inte såg oss på fiket vi skulle träffas på " vi hade inte MCHK kläder på oss" därför såg han oss inte. :D
Bilden är rätt i min dator men :va

Ja, har man så gamla hojar som är tillverkade 2004 så måste man vara med i MCHK! :fakta

Jag kör bana så då är jag naturligtvis med i MCHK-R och klär mig således som det anstår en 18 år gammal hoj! :fakta

:hej:krama:D:tungan
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Klanka ner på ett evenemang som vill ge uppmärksamhet till en sjukdom min pappa och farbror lider av och min farfar och andra farbror dog av, fränt...

Jo, man blir ju automatiskt pro-cancer bara för att man ifrågasätter ett arrangemang.

Jag köper inte narrativet, som det heter nuförtiden. Det skorrar falskt i mina öron, och ju mer man granskar presentationen desto dummare blir det:

På deras egen "style guide" så illustreras "cafe racers" av en helt standard Laverda Jota från 80-talet

421940f6406b660d62860d0ded369f43.jpg


...tillsammans med en hjälm som absolut INGEN använde på en Laverda vid tiden hojen var aktuell.
Bakom maskinen står en person skräddad i en kostym med 60-talsnitt, som mycket väl skulle kunna vara av Terylene. Now where is the tweed in that...?

Ledsen, jag tycker bara det blir pajjigt.
En samling för folk som inte har koll - inte ens på hur ett framdäck skall monteras.



Jag är hellre ute och kör MC den helgen. Så enkelt är det.


Edit:
Personen bakom hojen vrider sina händer och ser ängslig ut.
Det är isf åtminstone ett rätt i en snurrig bild. En Jota är skrämmande för en oinvigd.

Edit II:
Bloggen "Katastrofala skivomslag" gör sig påmind...
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mer irriterande än avgasbandage på luftkylda rakfyror är väl det faktum att dagens ”caféracer”mode enbart går ut på att ta bort stänkskärmarna, kapa bakramen, sätta en ful planka som sadel, digital hastighetsmätare och ett galler (!) framför lampan. Allt tillverkat i Kina.

Regel 1 när det begav sig var att flytta upp fotpinnarna rejält och ned styret lika mycket, DET är grunden till en caferacer. Och att lära sig köra förstås, det gör bättre intryck än avgasbandage...


Buy quality, cry once
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Jo, man blir ju automatiskt pro-cancer bara för att man ifrågasätter ett arrangemang.
Det sa jag aldrig, utan det är fånigt att hacka på ett evenemang som uppmärksammar en svår och vanlig sjukdom bara för att du tycker evenemanget är fånigt.

Jag köper inte narrativet, som det heter nuförtiden. Det skorrar falskt i mina öron, och ju mer man granskar presentationen desto dummare blir det:

På deras egen "style guide" så illustreras "cafe racers" av en helt standard Laverda Jota från 80-talet


...tillsammans med en hjälm som absolut INGEN använde på en Laverda vid tiden hojen var aktuell.
Bakom maskinen står en person skräddad i en kostym med 60-talsnitt, som mycket väl skulle kunna vara av Terylene. Now where is the tweed in that...?

Nä för det måste ju vara historiskt korrekt.. Kan inte vara att nån tyckte det såg fräckt ut och körde på det..


Jag är hellre ute och kör MC den helgen. Så enkelt är det..

Ja gör du det, lycka till..
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
"Lägg ägg" nu... Och låt oss köra hoj stället för att klanka ner på varandra...

Vet att det kan bli lite hektiskt på forum men när man väl har träffats löser det sig till det bästa :krama
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top