Akut kåtslag av husbil

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nu kanske det inte spelar någon större roll när det gäller så liten last som en husvagn på bilen och det faktum att man inte kör trailer, men som kuriosa.
Under den kommande vintern, kolla på vilka lastbilar som kör fast eller hamnar i diket. Det är till 95% bilar med enkelaxel. Bilar med boggi/dubbelaxel bak klarar sig bättre i vårat klimat med dåliga vägförhållanden.
Standard i Sverige är dubbla axlar bak och standard nere i Europa är enkelaxel bak. Så när Europeiska bilar kör i våra växlande vägförhållanden så blir resultatet så som det kommer se ut kommande vinter och vintrarna innan det.

Men svenska dragbilar är ju ofta 6×2. Andra bakaxeln är väl bara bäraxel och inte drivande. Fällknivseffekten kommer väl också av längden på dragaren.

Riktigt svenska ekipage är väl 25,25 meter? Alltså c-bil med skåp, dolly och trailer?

Bäst vore så klart om vi bättre utnyttjade våra långa och effektiva lastbilar bättre. Men nu är det ju lägst pris oavsett konsekvens som gäller.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ofta man ser Österrikare och tyskar komma med den här typen på väg upp mot Nordkap, totalt meningslöst häruppe men säkert kommer något användbart tillfälle mot/bortom Uralbergen eller i Afrika.
Ja helt onödigt kanske. Men främst är det väl iden med en lagom stor husvagn monterad på ett flak. Blir ju husbil med gott om plats med hög förbrukning. Motsvarande vanliga husbil kommer ju vara mycket dyrare i inköp.
Sett ett o annat husbilsbygge på denna, euro 6, 24 växlar o.s.v.:

Allt relativt nytt är ju svindyrt. Därför överskott är aktuellt. Även om nytt så klart är bättre.
Ja, skatten är ju säkert en betungande del när den drar 2-4l diesel per mil :hihi

Jag vill verkligen ha en TGB13, gärna en 1313, som skulle bli ombyggd till husbil, för dom där vildmarksutflykterna, och då menar jag inte asfalterade vägar till en camping bredvid Siljan, utan risiga grusvägar. Det var bara det där med pengar, tid, tillstånd från regeringen och plats, i ungefär den ordningen :gnissla
Bygg bara! Du kommer tjäna pengar på den när den är uthyrd!
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Ja, skatten är ju säkert en betungande del när den drar 2-4l diesel per mil :hihi

Jag vill verkligen ha en TGB13, gärna en 1313, som skulle bli ombyggd till husbil, för dom där vildmarksutflykterna, och då menar jag inte asfalterade vägar till en camping bredvid Siljan, utan risiga grusvägar. Det var bara det där med pengar, tid, tillstånd från regeringen och plats, i ungefär den ordningen :gnissla

Var med tanke på förslaget om en nya/bekvämare lastväxlarbil som är betungad med både skatt och vägavgift. För en bil man använder till 3-4 utflykter om året suger det att betala vägavgift på 12000 om året.

Fanns tgb30 med dubbelhytt?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Fanns tgb30 med dubbelhytt?
Japp. Definitivt som Slunga 77 och eventuellt på kronans flygplatsräddningsbilar samt räddningsverkets bilar även om jag är osäker på om de två sistnämda kanske enbart var tgb40.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vägavgift betalar man väl bara om man har trafiktillsstånd? Och den kommer ju vara avställd mest hela tiden.

Personligen hoppas jag på avståndsbaserad gps-kontrollerad avgift med kraftig regional diffrentiering.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Allt äldre än -88 är ju Miljöbil :D .... Bara 50 kr/år i registerhållningsavgift
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Relativt säker. Läser en del remisser gällande tung godstrafik på väg, och jag har tidigare undrat om veteranbilar även om de kan betala dagsavgifter.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
En 13-bil är nog lite overkill för risiga grusvägar :) Den tar sig ju fram ofantligt bra.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top