REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    Medlem BrotherJacks avatar
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    örebro
    Hoj
    2012, KTM 690 Duke
    Inlägg
    51

    Anpassa efter/bygga om till banhoj

    Tja!!
    Jag har köpt en Kawasaki GPZ500S och vill anpassa den till att köra bana. Jag tycker det är roligare att köra en långsam hoj snabbt än tvärtom så jag är inte intresserad av "köp bara en R1a"-tips. Vill ha något lätt och roligt att små-racea runt på knix-banor och kanske någon storbaba på. Tänker förövrigt behålla den gatulaglig också.

    Till frågan: Vilka modifikationer tycker du jag ska göra för att få mest utav den? Vad har högst prioritet för bäst effekt på körningen?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	MC_12-12adc2b6-83a5-11e8-a132-c5c34fa374b0.jpg
Visningar:	55
Storlek:	551,2 KB
Id:	444179  

  2. #2
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    15 943
    Blogginlägg
    37
    Gå igenom bromsarna, sätt på stompgrips, nya klistriga däck, service av fjädring.
    Och därefter börjar de dyra sakerna.
    Med dyra saker kommer saker som att byta bromsar, bromsslangar, gaffel, bakdämpare, dra om avgasröret så det inte tar i vid djupa nerlägg om det är ett problem och flytta upp fotpinnarna.
    Senast redigerat av Ulvhamne den 2018-07-11 klockan 11:58.

  3. #3
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 723
    Sittställning kan du titta på om du ska köra mycket bana, styrvinklar och höjder och fotpinnarnas placering, detta gör massor för din känsla/förtroende för hojen och gör dig mindre trött när du kör.

    Fjäder för dig och din körstil är viktigt om du ska köra mycket, då blir han mycket mer exakt så du kan lägga fokus på annat än var du är påväg för dit kommer du ändå.

    Sen vikt, bort med allt onödigt och ersätt tunga prylar med lättare med samma funktion.

    Sen skulle jag nog stanna på denna hojen, när du känner att du vill ha mer så är det läge att leta riktig hoj för bana beroende på vad du nu gillar.

    Nu förutsätter jag ju att däck, bromsar och övrigt är i toppskick, välsmorda lagringar utan glapp exempelvis, det är ju så man har det när man kör bana för både sin egen och andras säkerhet.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  4. #4
    "JesperN" Getens avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Tomelilla
    Hoj
    Triumph
    Inlägg
    1 250
    Finns det ens att få tag i klistriga däck till den hojen? Finns många långsamma hojar med 17" hjul som är det lite bättre utbud på däck till.

    Edit, sökte lite snabbt och såg att det ändå finns en del moderna däck till den
    Senast redigerat av Geten den 2018-07-11 klockan 12:13.

  5. #5
    Medlem BrotherJacks avatar
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    örebro
    Hoj
    2012, KTM 690 Duke
    Inlägg
    51
    Det är 17 tum... Rekommenderade däck måttet är 110/70-17 fram, och bak är 130/70-17. Vilka däck skulle vara bra?

    Och vad tänker ni om att fixa dämparna? I början tänker jag mest bara byta oljan i dämparna. Är någon viskositet bättre och "styvare"?

  6. #6
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 723
    Citat Ursprungligen postat av BrotherJack Visa inlägg
    Det är 17 tum... Rekommenderade däck måttet är 110/70-17 fram, och bak är 130/70-17. Vilka däck skulle vara bra?

    Och vad tänker ni om att fixa dämparna? I början tänker jag mest bara byta oljan i dämparna. Är någon viskositet bättre och "styvare"?
    Oljebyte är bra, genomgång så innehållet är fräscht är bra och byt fjädrar efter din vikt och körstil så är du hemma.
    Vad det ska vara för olja och viskositet får du experimentera dig fram till om det inte finns någon som redan gjort det du kan fråga, hojspecifikt och även personligt det där.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  7. #7
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    5 singlar och 4 par -44 till -12
    Inlägg
    484
    Kraschpuckar prio 1. Bra däck prio 2. Najning. Gärna hajfena. Behöver du verkligen centralstödet? Ventilnipplar av metall. Att allt är i gott skick. Bromsbelägg. Catchtank. Listan kan göras oändlig.
    En hoj med måttlig effekt vinner på att ha låg vikt. På rakorna blir man ändå ett rundningsmärke, så det är kurvtagning och bromsning som gäller.
    Racing is the process of turning money into noise.

  8. #8
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    5 singlar och 4 par -44 till -12
    Inlägg
    484
    Ninja 300 som är 20kg lättare och motorsvagare har samma däck fram, men 140 brett bak. Tror det skulle funka bra. På dom är Pirelli Diablo Rosso II populära. Att det är hårdare gummi i mitten gör att livslängden är bättre på landsväg. På bana i regn har det hänt ett par gånger att det småsläppt lite bak med upprätt hoj.
    Racing is the process of turning money into noise.

  9. #9
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    15 943
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av BrotherJack Visa inlägg
    Det är 17 tum... Rekommenderade däck måttet är 110/70-17 fram, och bak är 130/70-17. Vilka däck skulle vara bra?

    Och vad tänker ni om att fixa dämparna? I början tänker jag mest bara byta oljan i dämparna. Är någon viskositet bättre och "styvare"?
    Sportsmart, Pilot Power, M7RR och sånt ser efter en snabb titt ut att finnas, och om du inte kör skitfort så bör de räcka gott. Bakdäcket kan du nog behöva byta storleken på fär att köra med dem.
    Plocka isär, kolla slitage på bussningar och sånt, och se om det är några onödiga glapp, men skulle antagligen duga gott med att byta gaffeloljan. Vilken viskositet får du känna efter lite själv men jag körde med tjock olja i min CBR600F.

  10. #10
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 828
    Jag ser att ts har en KTM 690 den är nog roligare och snabbare på bana.
    BOOST III

  11. #11
    Advokado! laidbacks avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Nyköping
    Hoj
    En massa röd-vita, nu med blå inslag.
    Inlägg
    3 186
    Lägre utväxling! En kugg mindre fram gör stor skillnad.
    Citat Ursprungligen postat av sportbike Visa inlägg
    Åka hoj handlar om så mycket mer än hästkrafter, klockan är 03:30 en ljuvlig sommarnatt, du har brassat helvet hela dan och är äntligen på väg hemåt, med hennes bröst i ryggen :)
    ”-Who would win a wrestling match, Lemmy or God?”
    ”-Trick question, Lemmy is God!”

  12. #12
    Medlem BrotherJacks avatar
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    örebro
    Hoj
    2012, KTM 690 Duke
    Inlägg
    51
    Ktm:'n är såld.

  13. #13
    Medlem BrotherJacks avatar
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    örebro
    Hoj
    2012, KTM 690 Duke
    Inlägg
    51
    Ger det något att byta fotpegs till runda aluminium? Istället för original gummipeggar.

  14. #14
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 027
    Citat Ursprungligen postat av BrotherJack Visa inlägg
    Ger det något att byta fotpegs till runda aluminium? Istället för original gummipeggar.
    Inte ett dugg.

    Börja med att göra säkerhetsuppgraderingarna som föreslagits ovan. Sedan beger du dig ut på en bana och kör en bandag så får du se vad du tycker är mest uselt. Det är sannolikt ingen här inne som har bankittat just den där järngrinden och har någon str specifik erfarenhet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

körde med badbyxor och tofflor. det var jätteskönt i värmen ...... Funkar kanon om man inte vurpar Eftersom man är världsbäst på att köra hoj är d [...]

Randonörd
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här