Anpassa efter/bygga om till banhoj

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Tja!!
Jag har köpt en Kawasaki GPZ500S och vill anpassa den till att köra bana. Jag tycker det är roligare att köra en långsam hoj snabbt än tvärtom så jag är inte intresserad av "köp bara en R1a"-tips. Vill ha något lätt och roligt att små-racea runt på knix-banor och kanske någon storbaba på. Tänker förövrigt behålla den gatulaglig också.

Till frågan: Vilka modifikationer tycker du jag ska göra för att få mest utav den? Vad har högst prioritet för bäst effekt på körningen?
 

Bifogat

  • MC_12-12adc2b6-83a5-11e8-a132-c5c34fa374b0.jpg
    MC_12-12adc2b6-83a5-11e8-a132-c5c34fa374b0.jpg
    551.2 KB · Visningar: 68
Gå igenom bromsarna, sätt på stompgrips, nya klistriga däck, service av fjädring.
Och därefter börjar de dyra sakerna. :hihi
Med dyra saker kommer saker som att byta bromsar, bromsslangar, gaffel, bakdämpare, dra om avgasröret så det inte tar i vid djupa nerlägg om det är ett problem och flytta upp fotpinnarna.
 
Last edited:
Sittställning kan du titta på om du ska köra mycket bana, styrvinklar och höjder och fotpinnarnas placering, detta gör massor för din känsla/förtroende för hojen och gör dig mindre trött när du kör.

Fjäder för dig och din körstil är viktigt om du ska köra mycket, då blir han mycket mer exakt så du kan lägga fokus på annat än var du är påväg för dit kommer du ändå.

Sen vikt, bort med allt onödigt och ersätt tunga prylar med lättare med samma funktion.

Sen skulle jag nog stanna på denna hojen, när du känner att du vill ha mer så är det läge att leta riktig hoj för bana beroende på vad du nu gillar.

Nu förutsätter jag ju att däck, bromsar och övrigt är i toppskick, välsmorda lagringar utan glapp exempelvis, det är ju så man har det när man kör bana för både sin egen och andras säkerhet.
 
Finns det ens att få tag i klistriga däck till den hojen? Finns många långsamma hojar med 17" hjul som är det lite bättre utbud på däck till.

Edit, sökte lite snabbt och såg att det ändå finns en del moderna däck till den
 
Last edited:
Det är 17 tum... Rekommenderade däck måttet är 110/70-17 fram, och bak är 130/70-17. Vilka däck skulle vara bra?

Och vad tänker ni om att fixa dämparna? I början tänker jag mest bara byta oljan i dämparna. Är någon viskositet bättre och "styvare"?
 
Det är 17 tum... Rekommenderade däck måttet är 110/70-17 fram, och bak är 130/70-17. Vilka däck skulle vara bra?

Och vad tänker ni om att fixa dämparna? I början tänker jag mest bara byta oljan i dämparna. Är någon viskositet bättre och "styvare"?

Oljebyte är bra, genomgång så innehållet är fräscht är bra och byt fjädrar efter din vikt och körstil så är du hemma.
Vad det ska vara för olja och viskositet får du experimentera dig fram till om det inte finns någon som redan gjort det du kan fråga, hojspecifikt och även personligt det där.
 
Kraschpuckar prio 1. Bra däck prio 2. Najning. Gärna hajfena. Behöver du verkligen centralstödet? Ventilnipplar av metall. Att allt är i gott skick. Bromsbelägg. Catchtank. Listan kan göras oändlig.
En hoj med måttlig effekt vinner på att ha låg vikt. På rakorna blir man ändå ett rundningsmärke, så det är kurvtagning och bromsning som gäller.
 
Ninja 300 som är 20kg lättare och motorsvagare har samma däck fram, men 140 brett bak. Tror det skulle funka bra. På dom är Pirelli Diablo Rosso II populära. Att det är hårdare gummi i mitten gör att livslängden är bättre på landsväg. På bana i regn har det hänt ett par gånger att det småsläppt lite bak med upprätt hoj.
 
Det är 17 tum... Rekommenderade däck måttet är 110/70-17 fram, och bak är 130/70-17. Vilka däck skulle vara bra?

Och vad tänker ni om att fixa dämparna? I början tänker jag mest bara byta oljan i dämparna. Är någon viskositet bättre och "styvare"?

Sportsmart, Pilot Power, M7RR och sånt ser efter en snabb titt ut att finnas, och om du inte kör skitfort så bör de räcka gott. Bakdäcket kan du nog behöva byta storleken på fär att köra med dem.
Plocka isär, kolla slitage på bussningar och sånt, och se om det är några onödiga glapp, men skulle antagligen duga gott med att byta gaffeloljan. Vilken viskositet får du känna efter lite själv men jag körde med tjock olja i min CBR600F.
 
Lägre utväxling! En kugg mindre fram gör stor skillnad.
 
Ger det något att byta fotpegs till runda aluminium? Istället för original gummipeggar.

Inte ett dugg.

Börja med att göra säkerhetsuppgraderingarna som föreslagits ovan. Sedan beger du dig ut på en bana och kör en bandag så får du se vad du tycker är mest uselt. Det är sannolikt ingen här inne som har bankittat just den där järngrinden och har någon str specifik erfarenhet.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top