Suzuki springstartas men dör i toppfart. Startmotor funkar ibland.

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
De låter som soppabrist.
De kan vara allt från dålig avluftning från tank som redan nämnts till dåligt flöde genom bränslekran till förgasarna.
Det här var min första tanke på ena halvan av problemet.

Den andra halvan skulle kunna vara glapp eller ev kortslutning i kabelhärvan.
Kolla kablarna runt styrhuvet, de nöts när du svänger och kan ge skumma fel, jag släppte ut den magiska röken på min Bol d'or 13 mil hemifrån just pga nötta kablar vid styrhuvet.
Den nya (begagnade) kabehärvan jag fick tag på var också så nött på samma ställe att kopparen syntes, men den hade inte brunnit iaf.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det här var min första tanke på ena halvan av problemet.

Den andra halvan skulle kunna vara glapp eller ev kortslutning i kabelhärvan.
Kolla kablarna runt styrhuvet, de nöts när du svänger och kan ge skumma fel, jag släppte ut den magiska röken på min Bol d'or 13 mil hemifrån just pga nötta kablar vid styrhuvet.
Den nya (begagnade) kabehärvan jag fick tag på var också så nött på samma ställe att kopparen syntes, men den hade inte brunnit iaf.

Jag har också fått kabelbrott vid styrkrona där kabelstammen rör sig som mest, inte lätt att hitta. De är helt klart värt att skala av kabelskyddet och inspektera varenda liten kabel.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Efter att livet valde att fortsätta har jag nu äntligen hunnit meka lite men fick bara konstiga värden när jag uppmätte startreläet. Siffrorna hoppade och vandrade så fort jag rörde lite på reläet utan att kontaktytorna på testaren flyttade sig. Tänkte om det kan vara glappa där inne.... Kan det glappa i ett startrelä? I så fall: hur långt är ett snöre?

Jag gjorde en video av spektaklet. Är det reläet eller mig det är fel på? Katten var med som konsult.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Lite omtöcknad av alkoholångor på semersterns första skälvande timmar så logiken kanske inte är optimal.
Men! Har ovan nämda problembarn/fordon en bensinkran som styrs av vaccum?
Tanken att den under fullgaskörning under dessa hastigheter lider av bränslebrist har ju redan nämts, men om så är fallet så kan kranen vara kass eftersom att när gasen slås av så ökar vaccumet medans förgasarna är stängda och på så vis får det ökade accumet den dåliga vaccumkranen att öppna så bränsle rinner igen....
Men det kräver ju som sagt att det finns en vaccumkram.... Nu ska jag återgå till ölen...:fyllisar
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Men det kräver ju som sagt att det finns en vaccumkram.... Nu ska jag återgå till ölen...:fyllisar

Jaaa vaccumkram. Jag behöver en vaccumkram. Det behöver vi alla :krama
Jodå det sitter en vacuumkran på den som är jävligt trög så jag ställer sällan om den annars än vid soppatorsk till "RES"-erven.
Förutom kramar så kommer du nog med en del sköna tips också. Jag har köpt en jordkabel som jag ska testa elen med imorrn eftersom det är ett par stycken som misstänker det främst och sen ska jag kolla Kraftstofftillförseln genom att förbikoppla soppakranen som Boost 3 tipsade om À la PET-flaska och silvertejp.

Men nu blir det tillbaka till vinet så ska vi ut på äventyr imorgon Sussi och jag med lite PETting på småvägarna.
Gnatt oktanskallar
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Efter att livet valde att fortsätta har jag nu äntligen hunnit meka lite men fick bara konstiga värden när jag uppmätte startreläet. Siffrorna hoppade och vandrade så fort jag rörde lite på reläet utan att kontaktytorna på testaren flyttade sig. Tänkte om det kan vara glappa där inne.... Kan det glappa i ett startrelä? I så fall: hur långt är ett snöre?

Jag gjorde en video av spektaklet. Är det reläet eller mig det är fel på? Katten var med som konsult.

Visst kan det "glappa" i ett startrelä. Våren 2017 gick inte Sprint RS igång. Det hördes inte ett knäpp när jag tryckte på startknappen. Mätte. Jo startreläet hade 12 Volt till en av de grova anslutningarna och när jag tryckte på startknappen blev det 12 Volt på en spol anslutning till men inte 12Volt på den andra grova anslutningen (anslutningen till startmotorn).

Tog hem startreläet och lyckades ta sönder det.
Det var så fullt med oxider så det såg ut som man tömt en påse mjöl inuti startreläet.
(Bara liiiten överdrift.)

Efter rengöring, efter jag lött på förlängningstrådar på spoltrådarna som gått av när jag tog sönder reläet.
Efter ihopsättning kopplade jag spolanslutningarna till ett 12 Volt batteri.
Startreleäet lät som jag dragit en hammare i köksbordet. Monterat startar hojen.
Också våren 2018 !
Vill du få mindre problem än jag fick, kolla om det finns några lödningar som du kommer åt innan / samtidigt du tar delar startreläet.
Smält då de här lödningarna så slipper du skarva spoltrådarna innan du sätter ihop startreläet efter rengöring.
 
Last edited:

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
ELFELET LÖST! :tummenupp:banana:banana

Den ena halvan är löst och med facit i hand borde jag fattat det direkt men det var jordfel som släckte all el och gjorde att hon vägrade starta ibland.
Jordkabeln var hel men det var fästpunkten på jordkabeln från batteriet till baksidan av motorn på en skruv till vevhuset som var dålig. Jag hade redan kollat den tidigare lite slapphänt och helt enkelt dragit åt den så den inte glappade.

Jag tog en jordkabel från Biltema och fäste på batteriets minuspol och jordade andra änden var fan som helst på hojen och instrumentpanelen lyste upp. Den startade till och med med startmotorn. Vilken härlig uppfinning förresten. Något jag starkt kan rekommendera till er som letar hoj att se till att den kommer med en sån. Man sliter ut så många sulor annars.
Nu när jag konstaterat att batteriet inte var jordat tänkte jag vara mer nogrann och skulle ta loss jordkabeln och rengöra infästningen för bättre konduktivitet när skruvjäveln gick av utan vidare och skiten bara lossnade.:död Det är ju inte optimalt men inte hela världen och inget läcker så jag fick fästa den i skruven bredvid istället tänkte jag och tog loss den. Då möttes jag av ett pys och Sussi skvätte nåt illaluktande jävla oxidvatten på mig för att påpeka att jag borde fattat det här för länge sen. Måste ha kommit in rengöringsmedel och jäst eller vafan som helst. Hur som helst fäste jag dit skiten och allt funkar... förutom toppfartsproblemet som kvarstår då. Hon är fortfarande lika jobbig att springa upp i 160-170 :näsblod

Startproblemen är borta och allt pga fästpunkten för en jordkabel. Måste ha rostat eller nåt skit men det hängde inte ihop med det andra problemet att den stryps i hög fart tyvärr så felsökningen fortsätter.
Det är nog soppasvält ändå som ni redan sagt. Frågan är varför...skit i förgasaren/kass bränslekran, tanklocksventilation eller så tankar jag diesel när jag är full.

Jag försökte filma och rekonstruera upptäckten där man ser att instrumentpanelen är helt död trots att både tändning är på och dödarknappen är på "run" men att allt vaknar till liv så fort jag jordar batteriet. Täändspolen valde jag bara för att det gick att kila fast kabeln där och ha en hand fri till att hålla kameran när jag startar.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Prova att byta till nya bränsleslangar med lite större innerdiamter. Jag hade som sagt samma problem och jag blev aldrig klok på varför. Det slutade med att jag köpte en högflödeskran från Pingel, och problemet försvann direkt. Men såhär i efterhand har jag tänkt att i samband med det bytet satte jag ju även på nya fräscha slangar, och kanske var de det som var lösningen, gamla slangarna kanske hade svällt med åren och fått en mindre innerdiameter. Så med den erfarenheten är mitt tips nya slangar i första hand.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
...Det slutade med att jag köpte en högflödeskran från Pingel, och problemet försvann direkt.

Passade Pingeln in direkt i tanken med originalfästen eller fick du omplacera den?

Slangarna är i bra skick och jag har blåst rent med 14 bar tryckluft de är inte svällda men vi ska se idag vad vi får på kroken
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nu kommer jag inte ihåg hela tråden,men:
Det brukar vara ett nätfilter monterat på bränslekranen. Skruva loss kranen,kolla och gör rent om det behövs.

Happy riding :)
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Jaha den här tråden hade jag nästan glömt nu...bättre sent än aldrig :)
Jag fixade till det här i somras men sen fortsatte något som kallades livet och jag loggade inte in här på månader.

Kort och gott kan jag kan ju säga att felet var lättfixat minst sagt. Som många misstänkte så var det soppakranen som spökade. Jag tog isär den men membranet såg helt och fint ut och hopmonterad så höll den vacuum när jag ...sög på slangen.....:hihi Vad är då nästa logiska steg? Jo:

Som nån föreslog här så byggde jag en bränsletank av en läskflaska, cykelventil och en slang och kan intyga att en halvliter soppa försvinner fortare än jag trodde och dessutom funkade den som vanligt igen.
Det jag lärde mig genom att lägga 2 timmar på att bygga och få flasktanken tät och sitta kvar i många km/h var att jag helt enkelt bara kunde ha vridit soppakranen till "prime" och struntat i att besvära er med den här tråden......:huvet

Jag kanske åtgärdar det här nån gång men tills dess nöjer jag mig med att lägga i högfartsläget med soppakranen. Det ger någon slags barnslig tillfredsställelse att koppla om till "warpspeed" under färd och ge full rulle.
Go, go power rangers
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Vacuumkranar är ett otyg!
Läcker när man står still och stryper när man kör normalt dvs toppvarv.
Att använda vacuum till att styra saker är helt :dummer
Farsan hade en Triumph Spitfire där vindrutetorkarna gick på vakuum, när man körde om stod de stilla och när man släppte gasen gick de som besatta.

Om PRIME funkar för dig så är det bra, annars är det bättre att sätta dit en vanlig hederlig kran istället.

Vacumkram till Sussi:krama
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top