El-fråga??, larm, urladdat batteri på 4-5 dagar... krypström?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Parkerade hojen på en Tisdag, larmade på och efter någon minut tjöt larmet till några varningstjut precis som om man stöter till den, vilket jag inte gjorde. Men tänkte inte mer på det. (den har inte gjort så tidigare)

På Lördagen upptäckte jag att hojen var helt död och tog ur och mätte batterispänningen --> 4,5 volt!!....
Har inte haft minsta problem innan detta. :huvet:huvet

Noterade senare dock att jag kommit åt varningsblinkersknappen, det är det enda jag kan komma på som inte var som vanligt vid detta tillfälle. Men de fungerar ju inte med tändningen avstängd.

Frågan är nu om det kan bli något konstigt med detta? Tänkte på att larmet är ju kopplat till varsin blinkers....kryptrömmar? Relän?:va

Att larmdosan ballat ur redan har jag svårt att tro, då det är nyinstallerat med plug & play kabelkit på original kabelstam. Inga dyra grejer men ett basic 1-vägslarm.
Har inte tvättat hojen eller utsatt grejerna för fukt el värme, då de sitter väldigt skyddat.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Inte helt otroligt att varningsblinkers har med saken att göra...
Fast ändå aningen långsökt.

På R1an går det bara att köra varningsblinkers med antingen tändningen på eller med nyckeln maximalt vriden motsols (parkeringsljus på).

Dock borde inte larmet skicka ut spänning annat än vid indikering för larm på/av samt utlöst larm..

Koppla in ampermeter mellan batteri och stömmatning till larmet och testa lite olika varianter av varningsblinkers på/av, larm utlöst, mm och se om strömmen sticker iväg.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
känns långsökt ja:näsblod
Får göra som du beskrev om felet återkommer :Bugar(vilket det troligen gör, man kan ju inte lita på skrotet nu :mad:)

Laddade upp batteriet iallafall, ställde ner känsligheten på larmet och larmade på...

Kollade på¨tuben och var inne på ett sånt där "Parasitic draw test", men känner mig inte riktigt hemma med multimetern.
Experimenterade lite på bilen, men avbröt för det klickade å grejade så ville inte sabotera den också
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
blir till att gå runt, dygnet runt nu med en sån där tv-shop booster:hihi
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag förstår vad du menar.
Med voltmätare är det svårt att ställa till oreda, med ampermeter kan det hända desto mer :brinnerup

Bara att hålla tummarna det funkar :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
HayabusaMan skriver
Parkerade hojen på en Tisdag, larmade på och efter någon minut tjöt larmet till några varningstjut precis som om man stöter till den, vilket jag inte gjorde. Men tänkte inte mer på det. (den har inte gjort så tidigare)

Min slutsats blir att något var fel redan när du parkerade hojen.
Därför varnade larmet direCt.
Min misstanke faller på batterispänningen. Jag hade mätt batterispänningen och startat motorn. Med tänd belysning, hel- eller halvljus ska batterispänningen ligga på ca 14,3 Volt redan på tomgång. Och när motorn blivit varm och du höjer varvtalet ska batterispänningen fortfarande ligga ca 14,3 Volt oberoende av varvtal.
För på ca 14,3 Volt ligger batterispänningen oberoende av varvtal på min Busa.

För övrigt vad har du för batteri i Busan ?
Blybatteri ? Fabrikat ? Modell ?
Lithium-batteri ? Fabrikat ? Modell ?
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det där med spänning på tomgång och högre varvtal har jag kollat förut när jag bytte till detta batteri för jag ville se att det inte blev grillat, då varningstexten för dessa är ganska hotfull:)

Är ett litiumbatteri JMT. Har fungerat bra fram till nu. Nu är ju min kompsänkt men upplever att det ger bra med snurr på startmotorn mot tidigare Gel.

Ska kolla imorgon om problemet är tillbaka.
Larmet pep ingenting igår vi pålarmning, efter en ca 6-7 mila tur
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vet att dessa iallafall enligt informationen är känsliga för fullständig urladdning. 4,5 volt är inte 0, men knappast nyttigt. Laddade upp det som sagt och kollade flera dagar efteråt att det behöll spänningen (13,2v ca)

En annan fråga på busa och allmänt. Är det ECUn som styr och övervakar laddningen och ser till att batteriet inte blir överladdat? Dosan med kylflänsar (the rectifier) och tjocka kablar gör väl bara om AC till DC eller?

Har läst och läst av ganska mycket på elschemat men inte på detta område
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vet att dessa iallafall enligt informationen är känsliga för fullständig urladdning. 4,5 volt är inte 0, men knappast nyttigt. Laddade upp det som sagt och kollade flera dagar efteråt att det behöll spänningen (13,2v ca)

En annan fråga på busa och allmänt. Är det ECUn som styr och övervakar laddningen och ser till att batteriet inte blir överladdat? Dosan med kylflänsar (the rectifier) och tjocka kablar gör väl bara om AC till DC eller?

Har läst och läst av ganska mycket på elschemat men inte på detta område

Om dosan med kylflänsar enbart gjorde om AC till DC skulle det räcka med en sådan här för omvandla AC till DC.
https://se.rs-online.com/web/p/bridge-rectifiers/9179035/
Plus kylfläns, dvs ca 200 kr + frakt från RS components.
Ca 200kr ja då får man 5 st max 35A max 1200Volt AC till DC trefaslikriktare.
För dom kostar ju ca 20kr / st när man köper 5 st. Men det räcker med EN.
Laddningsregulatorn är inbyggd i kylflänsen och svarar för att batterispänningen inte blir för hög. När batterispänningen är tillräcklig (ca 14,3 Volt) finns två möjligheter.

Den äldre: Tre tyristorer kortsluter postiva spänningspulser från generatorn till jord.
Kortslutningen görs före likriktaren.
Principen, inga garantier det fungerar för hembygge.
https://www.edaboard.com/showthread...Regulator-Rectifier-circuit-for-my-motorcycle

Den nyare: Man har ersatt 3st av de 6 likriktardioderna i 3-faslikriktaren
tex D2, D4, D6 med MOSFET transistorer.
https://www.springer.com/cda/conten...7293103-c1.pdf?SGWID=0-0-45-396734-p107950590

När batteriet är nöjt stängs MOSFETARNA av (som att öppna en strömbrytare eller släcka en lampa genom att trycka på strömbrytaren.
Och så går det inte längre någon ström till batteriet.
Tills batterispänningen sjunker och MOSFETARNA börja leda ström igen.
Principen, garanti det INTE # fungerar för hembygge.
https://www.electro-tech-online.com...tor-rectifier-with-low-power-dissipation.756/
# Det är inte omgivande lufttemperatur som bestämmer rätt laddningsspänningen, det är batteritemperaturen.

ECUn har inget med regleringen av batterispänningen att göra. Regleringen av spänningen och likriktningen sköts helt av "laddningsregulatorn".
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top